Petitie tegen de paardensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:21

wat een hoop gel*l van die nevzorov
er wordt idd al eeuwen paard gereden ,vroeger was het "het vervoersmiddel" omdat er toen nog geen auto,s bestonden
die man spoort gewoon niet
als ik mijn paard niet elke dag berijd gaat ze zich vervelen en klieren ,ze vind het juist leuk als ik op haar rug zit

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:22

sandyQ schreef:
er wordt idd al eeuwen paard gereden ,vroeger was het "het vervoersmiddel" omdat er toen nog geen auto,s bestonden
als ik mijn paard niet elke dag berijd gaat ze zich vervelen en klieren ,ze vind het juist leuk als ik op haar rug zit

indd de mijne ook
als ik 1 dag niet rij staat hij zich daar een potje te vervelen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:26

El_vis schreef:
haha, duidelijk geschreven door iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten! :P

En dat klopt dus niet, Nevzorov heeft zat op paarden gezeten.
@Grrrom dus hij is nog wat verder ontspoort dan hij al was? Nou ja, gek is lastig, zullen we maar zeggen 8-)

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:28

sandyQ schreef:

Dat vind ik ook wel weer heel erg kort door de bocht. Ik weet niet of je je ooit wel eens in zijn technieken verdiept hebt, maar er zat echt een kern van waarheid in. Zoals hij paardreed, dat vond ik echt het toppunt van harmonie. Zegt niet dat ik het volledig met zijn methode's eens was, hij ging met een paard om alsof het een 6jarig kind was, dat was zeg maar zijn basis. Daar kan ik me slecht in vinden. En nu hij gestopt is met paardrijden omdat het slecht zou zijn... Daar kan ik me ook niks bij voorstellen. Inderdaad, paarden hebben er op een gegeven moment ook echt behoefte aan. Maar om nou te zeggen dat hij niet spoort, nee.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:31

ik rij al jaren western met natural horsemanship en ik ken mijn paard al vanaf dat ze veulen is ,en ik zie aan haar wat ze wel of niet leuk vind ...ik oefen geen druk op het bit ,gebruik geen sporen of zweep en toch wil ze mij ronddragen ...vooral lange afstanden vind ze helemaal geweldig ,dus hoezo slecht voor het paard

Oliiviia

Re: Petitie tegen de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:10

Ik vind het toch wel onzin.

Maar hoe vaak ik niet te horen krijg dat paardrijden geen echte sport is want jij moet toch gewoon op het paard zitten. Tja, als ik enkel op mijn paard zou zitten op een buitenrit, dan zou ik hier niet meer staan.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:11

Ben ik met je eens, SandyQ. Maar de man is niet achterlijk.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:16

Grrrom schreef:
Ben ik met je eens, SandyQ. Maar de man is niet achterlijk.

lichtelijk gestoord dan

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:17

:=

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:30

Volgens mij zit er toch wel echt een draadje verkeerd in zijn hoofd. Waarom zou je een paard Latijns leren lezen?! Wat voor nut heeft dit? :')

En als hij paardensport geen sport vind, is bobsleen en darten dan wel een sport?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:36

extremistisch geworden...
Ja, paarden slijten misschien harder wanneer ze gereden worden, maar wij slijten ook van (hard)werken. Koeien slijten van kalfjes krijgen en hun leven melk geven, het akkerland slijt van oogst na oogst opbrengen... De rivieroever slijt door het water wat er door stroomt, alles slijt.

Tuurlijk is er een ethisch vraagstuk in hoeverre je dieren mag gebruiken voor je eigen plezier en voor de (competitieve) sport.
Toch werken veel paarden met veel plezier voor je en vinden veel paarden het niet erg om je te dragen. En zo lang je niet elke dag urenlang op die rug gaat zitten bonken, misschien wel met een zwaargewicht, maar rekening houdt met de bouw van je paard en het dier niet overbelast, dan vind ik het echt heel jammer dat zo'n man zich op zo'n manier uitlaat over paardrijden en de paardensport...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:38

Toch denk ik dat we -met name van de hogere sport- weinig te zien krijgen van de manier waarop wordt omgegaan met de paarden. Je ziet ze in de ring, maar je ziet niet hoe het paard thuis wordt getraind.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:59

Jullie halen toch wat zaken door elkaar; Nezzie beweert niet dat je niet mag rijden, dat doet hij zelf óók. Hij beweert dat paardrijden als sport verboden moet worden.
Ik vind dat trouwens onzin, zie ook mijn andere post in dit topic (de eerste reactie).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:29

Kuggur schreef:
Jullie halen toch wat zaken door elkaar; Nezzie beweert niet dat je niet mag rijden, dat doet hij zelf óók. Hij beweert dat paardrijden als sport verboden moet worden.
Ik vind dat trouwens onzin, zie ook mijn andere post in dit topic (de eerste reactie).

Sorry Kuggur, op zijn site staat dat hij al 2 jaar niet meer op een paard heeft gezeten, dus hij beweert zelf niet meer te rijden. (in hoeverre je dit geloofwaardig moet achten is een volgend punt, natuurlijk)
En hoewel ik niets met het "sport"gebeuren heb, vind ik het ook onzin om het te verbieden. Uiteraard mag er veel aandacht zijn voor het welzijn van de paarden die daarbij betrokken zijn, maar er zijn genoeg paarden die wedstrijden geweldig leuk vinden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:01

El_vis schreef:
haha, duidelijk geschreven door iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten! :P

Inderdaad :')

Dat je paardrijden mishandeling vind, dat kan je mening zijn, maar dat het geen sport is is gewoon onzin.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:13

Ik zou tegen die mensen zeggen.
Ga zelf eens rijden en kijk hoeveel de ruiter moet doen.
Tenslotte doen de paard en het mens alles samen ;)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:22

Als paardrijden geen sport is dan is voetbal ook geen sport.

Gewoon achter een balletje aan hoppelen. Tsja 90 minuten is lang enigste reden waardoor ze moe worden[de tijd].

Een sport wordt benoemd dat je iets doet en een bepaald doel erop kan zetten. Kan er geen doel op worden gezet dan is het geen sport meer.

Alhoewel ze de regels in de sport wat strenger mogen maken

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:53

ik vind het nergens op slaan, ik ben het met degene boven mij eens dat sport een doel is dat je probeert na te streven, bij springen zo hoog mogelijk met je paard over de hindernis, bij voetbal een bal in het goal, en bij speerwerpen je speer zo ver mogelijk weg. ;)

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:02

Het probleem is gewoon dat mensen wel weten hoe het eruit moet zien, maar niet waarom en hoe. Mensen willen het totaalplaatje voor elkaar hebben, en trekken daarom hun paard in de krul. Terwijl de beginselen van de klassieke dressuur er juist op gebaseerd zijn, het paard de mens te laten dragen, zodat het paard in balans loopt met een mens erop. Daardoor moet het paard 'schenkelen' zoals dat heet, de achterhand onderplaatsen, waardoor het hoofd vanzelf in de gewenste houding komt. We willen dus zo graag een mooie buiging in de hals zien, omdat het paard dan in balans loopt. Maar dat weten veel mensen allang niet meer, ze willen alleen nog maar een krulletje in die hals zien. En in de wedstrijdsport wordt dit echt véél te vaak door de vingers gezien. Je kunt zelfs heel ver komen door je paard er 'doorheen' te zagen. Door zijn pijngrens heen dus. Daarom begrijp ik wel dat mensen tegen de paardensport kunnen zijn.

Maar het is natuurlijk wel weer kort door de bocht om er vanuit te gaan dat dit bij iedereen zo is. Er zijn heus wel mensen die wel weten hoe het zit en waarom en het ook goed doen. Het trainen van een paard, om het zo goed mogelijk te kunnen laten doen waar het niet voor gemaakt is, namelijk een mens te dragen, is eigenlijk heel fascinerend. Er zijn alleen te veel mensen die die stap overslaan en het totaalplaatje voor elkaar willen hebben. En dat is jammer. Vooral om het feit dat juryleden het allemaal maar toelaten.

SixBar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:37

je hebt altijd mensen die overdrijven en de schrijver van die petitie is er ook zo een.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:08

Ik snap het wel in de paardensport draait het alleen maar om geld en die paarden moeten maar er wordt niet verder gekeken naar het paard.
Dusja paarden worden in zekere zin toch wel misbruikt om geld te kunnen verdienen.
En ik vind dat een slechte zaak. En ik weet dat er veel wedstrijdruiters zijn op bokt. Die waarschijnlijk toch ook echt voor de wedstrijden gaan en niet voor het paard. Ze zullen het misschien niet zo openlijk laten zien. En natuurlijk niet allemaal maar er zullen er zeker bij zijn. En zo is het in de topsport ook. Alles draait op presteren,winnen en geld verdienen. En dat terwijl een paard het meeste werk verricht maar daar eigelijk niets voor terug krijgt. Dus ik vind zeker dat het weleens onder de aandacht gebracht mag worden. Dat veel paarden het slechter hebben dan sommige willen beweren.
En ja waarschijnlijk een mening maar toch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:08

@Tigra_
Omdat je met geld alleen wel GP rijd, en de ruiters die erop zitten niks doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:17

Waratje schreef:
melizz13 schreef:
ik vind het ook wel een leuk vraagstuk maar dat ze meteen zeggen dat het geen sport meer is vind ik een beetje vreemd ;)

Paardrijden is niet per definitie een sport, paardensport daarentegen is het wel. Nevzorov ageert hier met name tegen de paardensport, niet per definitie tegen het paardrijden (zou ook wel erg hypocriet zijn).
En inderdaad, de ethiek van het paardrijden en het gebruik (soms misbruik) van paarden voor sportprestaties mag best aan de orde worden gesteld.

mee eens.
ik zie paardrijden, en alles wat daarmee met paarden te maken heeft meer als een leuke hobby, dan als een sport. (heb dan ook totaal geen wedstrijdambities). Er mag naar sommige 'ge/mis-bruik van paarden best kritisch gekeken worden.

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:42

als hij zelf nou vaak paardrijd zou hij weten dat we er wel wat voor moeten doen om het paard te laten lopen of goed te laten springen etc.

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:03

Vind het echt onzin, je werkt samen met je paard, je hebt een band met je paard. <3
Het hoort wel degelijk bij sport, je paard doet het werk ja, maar jij zit erop, om hem te sturen, en te begeleiden hoe hij het moet doen.
Nogmaals, je bouwt een band op met je paard, je voelt elkaar aan, het is iets wat je samen doet, niet alleen het paard.