Scheefheid bij paarden. Onze schuld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:00

liedje89 schreef:
Ik bedoelde meer te zeggen dat een mens ook best even handig of bijna evenhandig kan worden met beide kanten. Zoals mijn opa omdat hij een tik kreeg of de ex van een vriendin omdat hij zijn vingers tussen de grasmaaier had gestoken. Vind het dus helemaal niet zo'n onredelijke eis aan je paard, Denk wel dat je op die manier makkelijker snapt hoe moeilijk het eigenlijk is om je paard recht te richten. Immers zou het voor jou ook moeilijk zijn om met je niet voorkeurskant net zo handig te worden.

Ik denk dat je wanneer je je paard niet rechtricht je paard alleen maar krommer zal worden ik denk dat hij daar uiteindelijk last van krijgt. Maar dat kom ook omdat wij erop willen zitten, als wij dat niet zouden willen zou die natuurlijke scheefheid niets uitmaken. Ze zijn er immers ook mee de evolutie doorgekomen :)*

Dat 'schrijven niet te letterlijk nemen' was niet naar jou gericht hoor :))

liedje89

Re: Scheefheid bij paarden. Onze schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:02

Oh ik snapte hem al niet helemaal volgens mij snap ik hem nu wel, ben niet eens :o?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:31

Huh, liedje, waarmee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 06:42

setteke schreef:
Mijn voorkeurskant is rechts, maar door klein ongeluk, poets ik mijn tanden nog steeds links (na 20 jaar), dus wat is onze inbreng en waarom MOETEN paarden op beide kanten gelijk zijn? Zij mogen ook een voorkeurskant hebben, wat doen we ermee?

Waarom een paard op links even soepel moet zijn als op rechts? Omdat er vroeg in de oorlogen paarden werden gebruikt. En dat was hun kostbaarste bezit. Dus bij voorkeur nam je die ook weer heel mee naar huis. En een paard dat alleen makkelijk links om te draaien is. Maakt het wel erg makkelijk voor je tegen stander ;)

Dat is iig de oorsprong van dressuur. En heden daags moet een paard recht gericht worden. Omdat het in een dressuur proef word gevraagd. En een scheef paard vaker bepaalde kreupel heden heeft. En omdat een soepel paard gewoon prettiger rijd dan een plank

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:52

setteke schreef:
Mijn voorkeurskant is rechts, maar door klein ongeluk, poets ik mijn tanden nog steeds links (na 20 jaar), dus wat is onze inbreng en waarom MOETEN paarden op beide kanten gelijk zijn? Zij mogen ook een voorkeurskant hebben, wat doen we ermee?

Niks moet. Je kunt paarden ook prima scheef laten.
Maar dan kun je ze beter gewoon laten lopen en er niks mee doen. Hebben ze weinig last van.
Ze krijgen er pas last van wanneer wij met ons gewicht er op gaan zitten en verwachten dat ze zowel links als rechts om dezelfde dingen gaan doen.
Wanneer je op een scheef paard gaat rijden, zal deze zijn lichaam verkeerd gaan belasten. Op den duur zal dit slijtage en andere problemen veroorzaken.
Voor het behoud van je paard is het dus beter om hem recht te richten. Zowel links-rechts als horizontaal.

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:21

t kan door allebij komen

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:43

Aangezien ik rechtshandig ben, ben ik zwaarder met mijn rechterhand en buigt mijn pony makkelijker naar links. Omdat mijn zwaardere hand dan de buitenhand is , zoals het hoort. Rechtsom doet hij het minder makkelijk omdat ik nog steeds sterker ben met rechts. Ben het mezelf aan aan het leren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:51

Volgens mij hebben paarden, net als alle andere dieren "last" van een natuurlijke scheefheid. Iedereen is of links of rechts beter in zijn coördinatie, zo werken je hersenen nou eenmaal. Ga maar eens kijken bij een veulen of roep bijvoorbeeld maar eens een hond. Als hij op je afkomt zie je hem duidelijk in twee sporen lopen.

Als ruiter kun je dit verergeren en nog belangrijker (!) als ruiter belast jij het paard en dat komt scheefheid niet te goeden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:57

Maar dan nog, ik begrijp het scheve paardenscenario helemaal, maar waarom mogen wij gewoon rechts of links blijven en moet een paard op beide handen gelijkmatig gaan? Wij worden wel niet scheefbelast (?) en kunnen kreupel worden daardoor, maar heb laatst een tennisster gezien met een rechterarm van een goed bespierde man, terwijl haar linkerarm een "normale" vrouwenarm was. Dit lijkt me ook niet echt goed voor een gelijke belasting trouwens ;) .
Wij zijn van invloed op de scheefheid, oftewel we proberen het paard op allebei de handen zo recht mogelijk te maken. Zodat het paard ons zo recht mogelijk kan dragen, wat een zo min mogelijke belasting is op zijn gestel.
Maar tot in zijn oude dagen houdt het paard zijn voorkeurskant, net als wij ;) . Dus het onze schuld verhaal van nature, bestaat echt niet, alleen wat we ermee doen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:03

Een paard mag ook lekker scheef zijn. En komt, zoals gezegd, hier al eeuwen mee weg. Het wordt alleen een ander verhaal als wij er boven op gaan zitten. Zeker als we ook nog rondjes gaan rijden in een bak. Een paard in de natuur loopt in principe geen rondjes. Door ons gebruik wordt het paard anders belast en kan onder andere het been aan zijn voorkeurskant overbelast raken (bij een rechtsgebogen paard bijvoorbeeld het linker voorbeen (zijn steunbeen)). Dus een scheef paard kan best, maar dan moeten we er niet op gaan zitten :Y)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:12

Jennyxx, mee eens, maar het natuurverhaal bestaat al een poosje niet meer. De natuur was gewoon rechtuit, nu lopen de meeste paarden in een afgesloten terrein. En dan hebben ze ook hun voorkeurskant, dus doen ze gek, gaan ze het liefst op één hand. Het belasten van een bepaald been hebben we zeker invloed op, ZODRA we erop zitten. In hun vrije tijd blijven de meeste gezellig scheef (uitgaande van een uurtje werk ohz zadel of longe of lange teugels).

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:34

liedje89 schreef:
setteke schreef:
Maar bij een paard "moeten" we iets doen met die voorkeurskant. We moeten hem rechtmaken, net zo soepel maken links als rechtsom. Dus als mens zou jij net zo goed moeten kunnen schrijven links als rechts. Ben benieuwd hoeveel mensen gaan steigeren en bokken.... :D

Vroega, toen mijn opa klein was (ook linkshandig) kreeg hij op school gewoon een tik op de vingers als hij met linksschreef. Thuis mocht het wel dus hij kan het volgens mij wel met allebei. (Hoewel hij nu over het algemeen wel meer met links zal schrijven dus misschien dat hij het rechts verleerd is). Omdat je als je linkshandig bent en van links naar rechts schrijft vaak per ongeluk vegen maakt met je hand/arm mocht het niet op school trouwens.
Ja klopt!! Mijn oma kreeg ook een tik met de liniaal als ze dat deed!

Wij rechtshandigen doen wel alles met rechts en doen niets met links. (Denk aan schrijven of je haar föhnen :P.), maar een paard moet wel alles aan beide kanten kunnen. Is wat veelgevraagd en moeilijk, dus TS, oefenen, oefenen,oefenen, doorzetten en geduld hebben!
Kijk kritisch naar jezelf, of laat iemand anders mee kijken, omdat wij ook rechtshandig zijn kunnen wij ons op allebei de hoefslagen anders gedragen om het zo maar te zeggen. Omdat wij ook scheef zijn, let er eens goed op!

Ik heb mezelf er ook op betrapt dat ik op de ene hand een veel strengere binnenhand heb en het is nog best lastig om eraan te werken en op beide handen gelijk te zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:42

En volgende punt, herkennen jullie het "fenomeen" vorige keer was de galop linksom fijner (ga er geen tijdstip aan hangen, vorige week, vorige maand etc), terwijl dat de "moeilijke" kant was?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:45

Ik ken trouwens wel paarden die bij spanning weer flink scheef gaan lopen terwijl je ze normaal beter recht hebt. (Een van de paarden waar wij mee mennen doet dat als hij gespannen is gaat hij naar rechts buigen, kan je heel mooi zien zo van achter :D )

EDIT: misschien komt dat fijner dan ook wel een beetje door je eigen scheefheid, omslaan zal het niet maar als je paard de andere kant op scheef is dan jij is het misschien wel zo dat wanneer de galop gelijk word de moeilijke kant fijner is?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 23-06-10 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:51

Setteke, heb wel mee gemaakt met een verzorgpaard ooit. Ineens was het omgeslagen en was de andere kant moeilijk rijden.
Kon (kan) het ook niet nader verklaren?! :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:04

Zou het ook niet kunnen dat dat paard op een gegeven moment (ongemerkt) een (kleine) blesure oploopt op zijn sterke kant waardoor hij die moet ontlasten. En daardoor van kant 'wisseld'?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:29

Ja, vanwege een blessure kan.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:06

setteke schreef:
Jennyxx, mee eens, maar het natuurverhaal bestaat al een poosje niet meer. De natuur was gewoon rechtuit, nu lopen de meeste paarden in een afgesloten terrein. En dan hebben ze ook hun voorkeurskant, dus doen ze gek, gaan ze het liefst op één hand. Het belasten van een bepaald been hebben we zeker invloed op, ZODRA we erop zitten. In hun vrije tijd blijven de meeste gezellig scheef (uitgaande van een uurtje werk ohz zadel of longe of lange teugels).

Klopt. Alleen als je je paard goed traint, lees recht richt, dan worden de spieren aan beide zijdes even sterk en de achterbenen even buigzaam. Dit zal ook iets doorwerken als je er niet op zit. Maar op een scheef paard zitten/rijden blijft het meest belastend.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:08

setteke schreef:
En volgende punt, herkennen jullie het "fenomeen" vorige keer was de galop linksom fijner (ga er geen tijdstip aan hangen, vorige week, vorige maand etc), terwijl dat de "moeilijke" kant was?

Misschien een beetje 'te veel' geoefend op zijn moeilijke hand, waardoor dit nu zijn makkelijke kant is geworden :D Of misschien nog spierpijn. Maar er zijn zoveel verschillende scheefheden. Als de ene opgelost is of wat minder speelt, kan een ander opspelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:43

suus_ schreef:
Setteke, heb wel mee gemaakt met een verzorgpaard ooit. Ineens was het omgeslagen en was de andere kant moeilijk rijden.
Kon (kan) het ook niet nader verklaren?! :+

Voor veel paarden is de oefening die ze doen ook voorkeurs gevoelig. Mijn paard doe linksom de travers beter dan de SB. Maar rechts om juist makkelijker als travers.

En dat het ineens omslaat kan goed komen door een blessure. Of dat jou eigen scheefheid is verminderd.

Want iedereen zegt hier wel. Dat wij mensen niets aan onze scheefheid doen. Maar als ik aan het paardrijden ben merk ik dat ik links veel minder handig ben dan rechts. Maar door gewoon te oefenen word je ook steeds handiger op links. Om een klein voor beeld te geven. Veel mensen kunnen hun zweep alleen rechts houden. Maar ik heb een tijdje met 2 zwepen gereden. En nu heb ik kwa zweep geen voorkeurs kant meer. Dus word je als mens ook "recht gericht"

Seraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:48

paarden zijn van nature scheef. Mijn paardje is rechts ook slechter dan links. ik rij zoveel mogelijk figuren en nu gaat rechts steeds beter. Ik denk dat het ook te maken heeft dat ruiters automatisch voor de makkelijke kant kiezen, kost minder moeite om te trainen. Hierdoor gaan ze meer die kan trainen en zal die alleen maar schever worden.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:49

Klopt inderdaad, alle paarden zijn van nature scheef en als wij paarden trainen zijn we ze aan het recht richten.
Het is sowiewo beter om aan beide kanten te kunnen opstappen, het alleen aan de linkerkant opstappen is maar een stomme traditie omdat de Engelsen vroeger hun wapens aan de linkerkant droegen en het dus makkelijker was ook aan de linkerkant van het paard op te stappen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:54

Elk dier heeft net als een mens een favoriete kant en minder favoriete kant.
Een van de dingen waar je van begin af aan op kunt letten is dat je als je met hem loopt je ook rechts van je paard loopt. De meeste mensen lopen altijd links van hun paard, wat het links georienteerd zijn van een paard bevorderd (en we stappen ook linksom op inderdaad). Het scheelt al heel erg veel als je regelmatig (lees elke dag) ook stukjes rechts van je paard loopt en dan ook wendingen loopt (bijv op het terrein rondom je stalling een wandelingetje maken).

Figuren op beide handen rijden en zeker niet alleen op de makkelijke of alleen op de moeilijke kant rijden dus zowel op linker als op rechter hand aan de slag gaan dan wordt het steeds beter.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:17

Mijn paard heeft juist heel erg moeite met links.
Ze huppelt meer dan dat ze draaft, en galloperen gaat ook pas na 10 keer opnieuw. Uiteindelijk heeft ieder paard wel zijn goede en minder goede kant en dat kan misschien grotendeels wel rechtgetrokken worden maar even goed als de andere kant zal het nooit worden.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:21

Ik denk dat het voor overgrote deel wel onze schuld is, de meesten doen ook alles vanaf de linkerkant. Maar geen een paard is van zichzelf recht, wij mensen zijn ook links/rechts. Zo zijn paarden ook, alleen kunnen wij het met rijden, erger maken of verminderen.