Steigeren/bokken is altijd een vorm van verzet uit pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blackbeauty5

Re: Steigeren/bokken is altijd een vorm van verzet uit pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:23

het kan verzet zijn maar ook blijdschap en enthousiasme

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:40

aerdenhout1 schreef:
Steigeren, bokken,staken.....er is altijd iets fout als dat gebeurd.
Bokken/steigeren van een paard in het land, is spelen , maar onder de man is het toch echt voor 99% dat er ergens iets niet goed zit tussen mens en paard.

Ik ben het eens met wat jij zegt aerdenhout. Ongeacht de oorzaak kan het natuurlijk ook aangeleerd gedrag worden omdat het iets heeft opgeleverd voor het paard, bijvoorbeeld klaar met werk. In zo'n geval is er echt geen sprake van pijn of ongemak of stress, maar er is natuurlijk wel iets mis zoals jij al aangeeft. Veel paarden (maar vooral pony's) onthouden dit dus dan kan het met de ene ruiter prima gaan maar bij een andere ruiter zo weer opnieuw beginnen omdat het paard weer herinnerd wordt aan de situatie waar dat gedrag iets opleverde.

In mijn beleving doet het ene paard het ook eerder dan het andere, er zijn paarden die gewoon altijd netjes vier benen aan de grond houden, zelfs al doet de ruiter dingen waar andere paarden zich voor achterover zouden gooien. Hoe denk jij daar over?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:43

Het is niet altijd een verzet uit pijn. Ik rij nu een paard wat overduidelijk steigerde wanneer ze in een spannende situatie kwam en ze paniek kreeg. Haaar eigenaresse kon haar geen vertrouwen geven en haar redding was het dan op de achterbenen te gaan staan, of weg te rennen of beide...

Iedereen is er bij geweest, maar niks gevonden. Inmiddels heeft ze een heel stuk zelfvertrouwen terug en steigert ze niet meer *\o/*

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:48

Ik heb met mijn paard alleen nog maar meegemaakt dat hij steigerde uit verzet.
Hij steigerde eerst heel vaak bij het longeren, lijkt mij niet echt een pijnlijke oefening :Y) dus gewoon uit verzet. Gelukkig nu nooit meer en gaat hij als een lammetje.
En af en toe maakt hij wel eens een vreugde bokje, als hij van mij op een lang stuk gras even lekker mag uitrazen.. met mij er op :D

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:50

Nee, van het weekend paard bokt/trapt naar achteren omdat ze geen aandacht kreeg
Verder stijgeren
Tjsah.... hetzelfde paard veel te lang gereden dus die was het zat komt omhoog en zo hup achterover......

Bij me bijrijpaard die schrok dus ook bokken
Dus kan ook vanuit schrik zijn (zowel bokken als stijgeren)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:04

Het is echt niet altijd uit verzet van pijn.
Mijn haflinger geeft van vreugde een keer een bok in galop.
En ze heeft ook een keer heel de tijd achter elkaar in de bak lopen steigeren, dat was puur omdat ze onder het werk uit wou komen. Ze had nergens last van want 10 minuten later liep ze weer normaal en later ook nooit meer last van gehad.
Steigeren en bokken is dus niet altijd een vorm van verzet uit pijn, natuurlijk kan het wel, maar zeker niet altijd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:40

Maar niemand zegt toch ook dat het alleen komt van pijn??
Was dat maar waar, dan had je niet zoveel getraumatiseerde paarden!!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:14

aerdenhout1 schreef:
Bokken/steigeren van een paard in het land, is spelen , maar onder de man is het toch echt voor 99% dat er ergens iets niet goed zit tussen mens en paard.

Ben ik het niet mee eens :n . Dan zal ik wel die 1% zijn :))
Mijnes bokt iedere winterperiode onder het rijden :o . Max 3 x met de kop tussen de benen en dan is het klaar }> Kan in het begin vd rit zijn maar ook aan het einde }:0 Paard komt de gehele winter max. 7 uur per dag buiten, heeft goed dek op en met rijden in die periode vaak ook. Als het warmer wordt, is hij de braafste pown ter wereld :+

Verder kan het aangeleerd gedrag zijn, pijn of verzet omdat iets moeilijk of eng is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:17

Een pony kan ook stijgeren of bokken door enthousiasme, dit zie je erg vaak. Het hoeft niet gelijk uit verzet te zijn ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:30

Evelienepien schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ben ik het niet mee eens :n . Dan zal ik wel die 1% zijn :))
Mijnes bokt iedere winterperiode onder het rijden :o . Max 3 x met de kop tussen de benen en dan is het klaar }> Kan in het begin vd rit zijn maar ook aan het einde }:0 Paard komt de gehele winter max. 7 uur per dag buiten, heeft goed dek op en met rijden in die periode vaak ook. Als het warmer wordt, is hij de braafste pown ter wereld :+

Verder kan het aangeleerd gedrag zijn, pijn of verzet omdat iets moeilijk of eng is...

Met andere woorden..jou paard heeft dus niet genoeg aan 7 uur buiten staan of krijgt in de wintermaanden meer krachtvoer dan zomers!
Er is altijd iets waardoor ze dit gedrag vertonen! Dat kan aan het voer liggen, aan de tijd dat ze buiten staan, andere vriendjes om mee te spelen enz. enz.
Heb je je nooit afgevraagd waarom het alleen in de winter is????

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:02

aerdenhout1 schreef:
Met andere woorden..jou paard heeft dus niet genoeg aan 7 uur buiten staan of krijgt in de wintermaanden meer krachtvoer dan zomers!
Er is altijd iets waardoor ze dit gedrag vertonen! Dat kan aan het voer liggen, aan de tijd dat ze buiten staan, andere vriendjes om mee te spelen enz. enz.
Heb je je nooit afgevraagd waarom het alleen in de winter is????

Voer = niet
Buiten staan = ook niet
Vriendjes = ook niet
Ja, omdat hij kou aan de kont heb :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:25

Natuurlijk is steigeren en bokken niet altijd een vorm van verzet uit pijn.
Het is een gedragsuiting die om verschillende redenen door het paard geuit kan worden. Denk dat veel redenen al aardig genoemd zijn in dit topic. Het is alleen jammer dat veel mensen niet altijd inzien (kunnen of willen inzien) waarom een bepaald paard daadwerkelijk dit gedrag uit. En het is vrij belangrijk dat je dat dus wel weet, omdat je paard je er een hoop mee vertelt.

Mijn eigen paard is een paard met een flinke kop er op, op zijn tijd :+ , die nogal wat eigen initiatief heeft. Hij reageert enorm op (de stemming van) degene die met hem samen werkt (hetzij rijdend, hetzij op de grond). Het is ook een paard die je precies laat zien, hoe hij zich voelt en wat hij er van vindt. Dat houdt in dat hij met buiten rijden op de hei of door het bos, graag wat jolige bokken geeft bij een galop. Maar het houdt ook in dat hij als ik hem iets vraag en hij doet het pertinent niet (hij zit in de pubertijd momenteel :+ ), ik hem wel eens aan moet tikken met mijn zweepje en dan geeft hij uit verzet vaak een bok. Ik negeer dat compleet, zolang hij maar doet wat ik wil. En dat doet hij gelukkig wel na 1x, maar hij moet altijd even laten weten dat hij niet gediend is van mijn correctie. :D

Ik mag dat wel, hij mag zich van mij best uiten. Ik maak me er dus ook niet druk over. Er heeft wel eens een meisje op hem gereden, die de teugels te strak hield (ze dacht zo meer controle te hebben, want hij reageerde vrij stug op haar teugelhulpen) en hem behoorlijk aantikte, omdat hij niet in galop ging op een bepaald moment. Maar ja, met zulke strakke teugels, wat wil je dan (dat zijn hele tegenstrijdige hulpen)? Toen was het bokkerdebok en vloog ze er af. :+
Kan zeggen dat je dan toch echt zelf een fout hebt gemaakt, als hij zo heftig reageert.

Tja, ik kan het me voorstellen en heb dan toch echt alle begrip voor mijn paard, die gewoon een goudeerlijke reactie terug geeft. Wee degene die hem dan wil corrigeren, dan krijg je mij op je dak! ~~}>

Steigeren heeft mijn paard nog nooit gedaan. Oh, en ik heb verder een superlief paard, hoor. <3

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:27

roxxxiejjj schreef:
Mijn pony steigert weleens tijdens het buitenrijden, dit omdat hij dan per se ergens niet langs wil. Maar dit is alleen als ik alleen met hem weg ga. En eigenlijk bijna nooit. Maar het komt weleens voor.
En dan heeft ie zeker geen pijn, dus naar mijn mening steigeren paarden niet alleen door pijn.

Edit: over het bokken, mijn pony word boos op het moment hij een tikje (al raak je hem alleen al aan) van de zweep krijgt. En dit is ook niet van pijn. Dus het hoeft wederom niet altijd door pijn te komen.

Tenzij je dat tikje in zn liezen geeft ;) .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:35

Het kan pijn zijn, natuurlijk. En verzet en vreugde.

Of gewoon even niet om kunnen gaan met een emotie.

Ik ben één keer van mijn paard gebokt. Maar dan ook gigantisch. En ik was er volkomen niet op verdacht.

Het betrof Wiz. Gewoon braaf met inrijden, braaf in de groepslesjes en in het algemeen gewoon een gezellig paard. Wel een beetje snel afgeleid, maar dat hoorde bij de leeftijd.

Alles ging kortom helemaal normaal tot er een nieuw paard in de les kwam. Hij wilde naar dat paard toe, ik stuurde weg want de eigenaresse van het andere paard vond het een beetje eng. En voor ik het wist zat ik op een gespannen rug, kwam er een stampvoet een draai en een rodeo van bokken.

Ik ben ervan overtuigd dat het gewoon niet wist hoe te reageren en als opgewonden standje een beetje een driftbui kreeg.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:00

Met andere woorden...dominantie gedrag!

Rooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:08

Een paard hoeft niet altijd pijn te hebben, hij kan ook bokken uit plezier of om gewoon een beetje te klieren.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:09

Ik denk ook niet dat het altijd uit pijn is, het wordt wel heel snel geroepen, maar zeker niet altijd waar.
Mijn paard is een slimme, met een flinke kop erop.
Vooral in de winter, wanneer ze geschoren is, is ze fris. Als ze het dan ergens niet mee eens is, of ze wil iets niet, gaat ze de lucht in. Een vorm van staken, dominantie misschien. Ze is het er niet mee eens, wil iets niet en dat aat ze dan ook merken ook.

In de zomer is het nog wel eens zo dat ik 's morgens wil rijden, voor ze naar buiten gaat, want dan is het nog niet zo warm.
Als ik opstap *lees, net zit* steigert ze een keer, is even goed druk, en dan is het klaar. Waarom? Naar mijn idee, om te laten merken dat ze het er niet mee eens is.
Pijn is het in ieder geval niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:21

aerdenhout1 schreef:
Met andere woorden...dominantie gedrag!

kan, maar het is gemiddeld geen dominant paard, in tegenstelling tot mijn merrie. En die steigerde vroeger. Bokken doet ze hooguit uit pret of spanning (bijvoorbeeld als er karretjes met een paar dravers aankomen, dan zal ze gaan vanwege de spanning. Vroeger in de wei en onder het zadel. Tegenwoordig alleen in de wei omdat ze weet dat bokjes onder het zadel niet gewenst zijn.

Ik vergelijk het eerder met gewoon emotie van een jong paard. Die kunnen in de wei ook opeens wegbokken, energie/emotie e.d. eruit gooien.
Ik denk dat hij echt even vergeten was dat ik erop zat.
Hij heeft het ook niet meer gedaan. Voordeel is dat hij nu een stuk meer aan de hulpen is en wat ouder en rustiger.

Nadia_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:03

Natuurlijk kan een paard wel eens steigeren en/of boeken als hij/zij pijn heeft maar als je bijv. een situatie hebt waarbij een ruiter het paard de hele tijd zit te slaan met zijn zweep en het paard vind dat het wel genoeg is geweest bokt hij/zij toch echt niet omdat hij/zij pijn heeft. En paarden bokken ook wel eens als je ze longeert en dan hebben ze ook geen pijn

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:31

Bedenk me nu eigenlijk nog een situatie waar het soms mis gaat en dat is schrikken!
Je bent lekker buiten aan het rijden en de uitlaat van een auto geeft ineens een knal...tja..dan gaat je paard inderdaad ook wel eens van YIPEEEEE!
Met andere woorden ik denk dat je de situatie heel goed in moet kunnen schatten om er zeker van te zijn of het, pijn, verzet,onbegrip, joligheid, of angst is.
Je moet dus een paarden mens zijn, en geen mens met paarden . :D :D :D :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:41

Dat is waar.. en een schriktraining doet ook wonderen ;) Of niet denken oh jee een trekker, ik pak de teugels vast op.

Dan heb je nog de gekken die bij ons op de race-fiets rustig bijna zonder geluid tussen twee paarden doorzoeven. Levensmoe die mensen. Mijn paarden reageren er niet op, maar je zult ze niet de kost moeten geven die even een sprongetje doen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:44

Maar dan nog, niet alle paarden steigeren en bokken. Sommige trekken een sprintje, andere draaien om of gaan in de staak en willen niet meer vooruit. Het is in ieder geval een teken van verzet, of het nu uit vrolijkheid is of onwil om te werken of uit pijn of uit angst. Aan ons de taak om uit te zoeken waaraan het ligt :D . En om het te voorkomen, want zandruiter is niet de ambitie van iedereen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:45

Anya schreef:
Dat is waar.. en een schriktraining doet ook wonderen ;) Of niet denken oh jee een trekker, ik pak de teugels vast op.

Dan heb je nog de gekken die bij ons op de race-fiets rustig bijna zonder geluid tussen twee paarden doorzoeven. Levensmoe die mensen. Mijn paarden reageren er niet op, maar je zult ze niet de kost moeten geven die even een sprongetje doen.

Ja dat is inderdaad een goed punt. Hier heeft mijn pony (niet meer in mijn bezit) weleens naar gebokt! Jong ding, 3,5 jaar.. Éen van de eerste keren buiten.

slangens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:31

aerdenhout1 schreef:
Bedenk me nu eigenlijk nog een situatie waar het soms mis gaat en dat is schrikken!
Je bent lekker buiten aan het rijden en de uitlaat van een auto geeft ineens een knal...tja..dan gaat je paard inderdaad ook wel eens van YIPEEEEE!
Met andere woorden ik denk dat je de situatie heel goed in moet kunnen schatten om er zeker van te zijn of het, pijn, verzet,onbegrip, joligheid, of angst is.
Je moet dus een paarden mens zijn, en geen mens met paarden . :D :D :D :D

Dat valt niet altijd mee om het verschil te onderscheiden.
Denk dat de meerderheid niet het verschil merkt/weet.

Denk dat onbewust het toch vaak iets van verzet is tegen een iets te strakke hand.
Verzet is dan ook niet het juiste woord. Het is dan ontsnappen aan.

Gr.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:10

Volgens mij niet altijd.

Ben nu bezig met een jong paard. Totaal onopgevoed.
Ik ben haar nu aan het leren om rustig naast me te lopen, maar als de andere paarden bijv. naar haar hinniken houd ik haar tegen. Dan komt ze meteen in protest en begint te stijgeren.