Alles is zielig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:56

Amaretto27 schreef:
En ik zie genoeg penny's die het gedrag van volwassenen overnemen. Dus een volwassenen trapt bijvoorbeeld het paard in zijn buik omdat het wou bijten, wat als gevolg geeft dat de penny dat ook gaat doen. Omdat dat zo hoort..

Wat een agressieve penny's :\ ken jij dan.
Maarja, je hebt wel gelijk er in. Mensen kopieren elkaar, maar zien niet waardoor de ander zo reageerd.
Men zou eens moeten verdiepen in de oorzaak en gevolg van gedrag :)

Maar, een volwassenen die een paard in de buik trapt, omdat het paard bijt, kan het ook anders oplossen. Door bijvoorbeeld een (enorme) tik op de neus te geven. Maar goed, dat is ieder voorzich...

Amaretto27

Re: Alles is zielig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:58

Tsjah, van die penny's die denken dat ze door zulk gedrag te vertonen stoer zijn. Nou poeh, wat stoer :D.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:59

Ik zeg altijd: liever 1x goed dan 10x half.

Bij mij worden ze zelden gestraft, want dat is ook eigenlijk zelden nodig. Als ze écht over de schreef gaan dan hebben ze wel een probleem en dan weet ik zeker dat ze dat daarna nooit meer doen.

Ik kan me de tijd niet heugen dat dat nodig is geweest.

Daarbij ga ik altijd van de stelling uit dat wanneer ik iets van ze vraag dat ze niet kennen, dan zal ik nooit straffen. Weten ze wel heel goed wat de bedoeling is dan accepteer ik geen flauwekul.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 13-06-10 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 09:07

Pas had ik ook een keer iets gezien wat ik niet echt snapte.

Paard was een beetje heel vrolijk door de wei aan het bokken en aan het springen, en toen was hij vergeten zijn beentjes goed op te tillen. En toen viel hij met een doffe plof. Iedereen zei: ooh zielig, haal dadelijk maar de dierenarts er bij, blah blah.
Dan denk ik, paardje: eigen schuld dikke bult..
Toch???

En gisteren tijdens de les ook:
Mijn pony staakte, trapte naar anderen, bijt naar de anderen.
Ik geef hem een tik, krijg ik van de mensen langs de kant te horen dat ik niet kan rijden. ;(

Da's toch beter dan dat ik helemaal niets deed en erop zat en een beetje rond zat te kijken......

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:29

Waarom staakte je pony? :)
en vergeet niet: de beste stuurlui staan aan wal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:53

EngeltjeS schreef:
Waarom staakte je pony? :)
en vergeet niet: de beste stuurlui staan aan wal.

Je weet toch dat 75% van alle paardrijdende mensen beter kan rijden dan Anky? >;)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:44

:O Kan Anky goed rijden dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:45

Amaretto27 schreef:

welnee....maar ze probeert het toch? :D

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:48

_O-

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:50

jij hapt mij, ik hap jou in je neus.
jij trapt mij, jij krijgt trap terug.
jij gedraagt je niet respectvol, ik corrigeer jou.

niets zielig, gewoon duidelijk.

hoe denk je dat paarden dat onderling oplossen dan?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:53

Zoals hier al eerder staat vermeld:
Paarden onderling geven eerst een aantal signalen af, voordat ze echt uithalen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:56

Amaretto27 schreef:

ja, maar dat is toch ook logisch?

ik waarschuw eerst ook altijd.
doorzetten= straf
1+1=2

paarden kunnen signalen afgeven, maar dat wil niet zeggen dat ze ongestoord mogen doen wat ze willen.
net zoals ze mij ook duidelijk kunnen maken wat wel werkt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:58

Ik ben het er niet mee eens dat paarden elkaar altijd van te voren waarschuwen. Gisteren zette ik mijn apenkind op het land, toen zijn vriendinnenfjord aan me wilde neuzen. Zonder waarschuwing zette mijn apenkind zijn tanden vol in de manenkam.

Als je een paardenkudde een tijdje volgt, zie je dat ze voor sommige dingen inderdaad waarschuwen, situaties waarin het ene paard in de persoonlijke ruimte van de ander komt, dat gaat met gillen, en oren plat en de kont er naar toe. Maar als ze hooi aan het eten zijn, en een paard in een lagere rang zal toch proberen voor te dringen, dan gaat er geen waarschuwing aan vooraf. Dat is keihard afstraffen.

Ik waarschuw vaak wel voordat ik straf, maar bij bijten of schoppen ga ik niet eerst waarschuwen. Dat is basiskennis en een kwestie van respect.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:59

Amaretto27 schreef:
marise83 schreef:
oh maar ik bedoel daar ook niet mee te zeggen dat je meteen moet slaan en schoppen ;)
Ik bedoel alleen te zeggen kijk hoe ze onderling zijn, dan is zo'n mep terug van ons echt niks...
Tussen mijn paard en mij probeer ik zoveel mogelijk duidelijkheid te krijgen, dus ik probeer zoveel mogelijk op mijn lichaamshouding te letten. En moet er wel bij zeggen dat mijn paardje echt vreselijk lief is en ik behalve een stemverheffing bijna niet hoef te corrigeren ;)

Maar paarden geven voordat ze echt uithalen eerst heel veel signalen af om te waarschuwen.
Dan doen mensen niet ;)

mensen geven net zo goed signalen af.
alleen net zoals bij paarden, kunnen de meeste mensen die signalen niet lezen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:00

minikatje schreef:
Amaretto27 schreef:

ja, maar dat is toch ook logisch?

ik waarschuw eerst ook altijd.
doorzetten= straf
1+1=2

paarden kunnen signalen afgeven, maar dat wil niet zeggen dat ze ongestoord mogen doen wat ze willen.
net zoals ze mij ook duidelijk kunnen maken wat wel werkt.

Watvoor waarschuwingen geef jij dan?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:03

Amaretto27 schreef:
Watvoor waarschuwingen geef jij dan?

eerst stem en lichaamshouding.
"uhhh!"
"pas op!"
of aangeven:
"let op, ik loop hier"
"terug!"

en groot maken met armen boven mijn hoofd als ze op me af komen suizen in de wei.
met mijn arm aangeven welke kant ze op moeten.
dat soort dingen.

actie/reactie

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:05

nog klein voorbeeldje:
paarden mogen mij best "masseren"met hun bovenlip.
hoe harder ik hen krabbel, hoe harder zij mij krabbelen.
dus als ik hen rustig krabbel zullen de meest paarden mij rustig terugkrabbelen of niets doen.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:14

Op een consequente en rechtvaardige manier straffen en belonen, lijkt me alleen maar goed voor een paard. Een paard wil toch weten waar die staat, wie de baas is dus waarom zou je dan niet mogen corrigeren als dat nodig is? Een paard vindt het juist fijn om te weten waar hij aan toe is, straffen kan ook bij die duidelijkheid horen. Ik heb wel een keer gezien hoe een man zijn hengstige merrie op haar kop gaf omdat ze door haar hengstigheid plaste in de stalgang toen ze naar de stal aan lopen waren. Dat vind ik dan weer niet netjes, maar een paard eens een tik geven omdat hij zomaar trapt naar een ander paard terwijl je aan het rijden bent dat vind ik niet zielig ofzo.

@ kelly_Utah: Ik heb ook wel eens een paard gezien die enthousiast aan het rennen was in de wei en toen een keertje onderuit schoof. Niks aan de hand, stond meteen weer op en ging vrolijk verder. De mensen met wie ik stond te kijken, letten gewoon even op of het paard meteen weer op stond en normaal liep en verder was het prima, dan gaan ze niet meteen roepen om een dierenarts :=

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:37

geerke schreef:
Amaretto27 schreef:

welnee....maar ze probeert het toch? :D

Ja met grote sporen en een zweep en dan maar zwijgen over al die bitten in de mond van het paard.
Ik ken serieus mensen die vinden vanwege die redenen dat ze niet kan rijden. Dat soort moet ik serieus nemen vinden ze zelf. :+

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:47

ik ben vrij streng met corrigeren ... 2x waarschuwen met stem 3de keer meteen een lel

zo heeft mijn jonge ruin mij 2 keer gebeten tijdens het wandelen .eerste 2 x een brul en duidelijk gemaakt dat hij dat niet mag !. de 3de keer heeft ie een knal op zijn neus gehad - een flinke brul erbij en een lel met de zweep dit allemaal meteen achter elkaar ...klinkt heel hard maar hij heeft het nooit meer geprobeerd ;)

trappen = meteen een goeie trap terug en een brul erbij .

ik straf op het juiste moment en beloon hem uitbundig als hij het goed doet en braaf is .

braafste paard van stal :D

sarona27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:42

ben ook zo geef niet meteen een lel maar als ze door bleef gaan ja dan kreeg ze ze en bij was ze op een gegeven moment lief nu ze weer van de manege is gooit ze iedereen er weer af ja wat is dan goed?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:13

minikatje schreef:
jij hapt mij, ik hap jou in je neus.
jij trapt mij, jij krijgt trap terug.
jij gedraagt je niet respectvol, ik corrigeer jou.

niets zielig, gewoon duidelijk.

hoe denk je dat paarden dat onderling oplossen dan?

Heb jij wel eens geobserveert hoe paarden elkaar aanpakken?

Als een paard het lef heeft zijn meerdere te bijten o.i.d. dat krijgt hij hem per kerende post 10 voudig terug.

Niet jij mij happen, ik jou happen....nee, jij mij happen, ik jou even laten weten dat dat op geen stukken na geaccepteerd wordt.

charissa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:34

corrigeren zou toch moeten gebeuren wanneer het nodig is! want anders heb je straks helemaal niks meer te zeggen.

LesleyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:37

Ik rijd op de manege. Daar staat een pony die durft bijten bij aansingelen (manegepony, dus geen reactie op slecht passend tuig e.d. aub). Ik weet dit (deels uit ondervinding, nooit echt effectief gebeten, zag het uit mn ooghoeken). Zondag was ik aan het aansingelen, ik zag zn oren gaan, dus stak mijn hand omhoog en riep (redelijk) hard 'HEY'. Hij heeft niet gebeten, en ik niet geslagen. Maar je moet soms wel duidelijk maken dat je niet over je heen laat lopen.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:40

trappen en bijten en zulks heeft als gevolg een ontiegelijke brul & mep terug.
Onder het zadel daarentegen ben ik zeer tegen ruk/schop/mep-werk, gezien de meeste acties van het paard een gevolg zijn van de ruiter die erop zit.