hoe trainen vanaf het begin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hoe een paard zadelmak maken en doorrijden?

- eerst gas, rem en stuur erop voordat we verder gaan
109 (51%)
- meteen bij me houden en onder je proberen te zetten
2 (0%)
- strakker teugeltje, laat hem maar wennen aan de druk
1 (0%)
- flink op druk rijden en laat hem maar in een krul lopen
4 (1%)
- paard eerst op eigen benen laten lopen, de rest komt later wel
95 (45%)

Totaal aantal stemmen: 211

Biskwie

Re: hoe trainen vanaf het begin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:20

Ik begin zeker een half jaar op de grond. Aan de enkele en later de dubbele longe. Aan de enkele voor de basiscommando's stap draf galop en ho op de stem. Aan de dubbele om het idee van het sturen te krijgen en dan ook regelmatig aan de passoa voor de nageefelijkheid. Alles in tempo van het paard.
De volgende stap is om er rustig op te gaan zitten en in eerste instantie op de stem te rijden en voorzichtig het stuur. Langzaamaan beenhulpen en zithulpen introduceren tegelijkertijd met de stem en de hulpen steeds sterker maken en de stem steeds zwakker. Zo doe ik het al jaren, nog nooit een hulpteugel op het paard gehad en alle paarden lopen leuk mee in de sport!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:34

De eerste en laatse optie.
Lijkt mij nogal voor de hand liggen. Dat ze eerst de basis hebben(gas,rem en stuur) en lekker op de eigen benen zodat ze hun balans goed vinden voordat je verder gaat en de moeilijkere dingen gaat vragen.
Meteen bij je houden vind ik niet zorgen dat je paard juist wel voorwaarts is, tja strakker teugeltje en meer druk lijkt me overbodig je wil ze toch laten reageren op minimale druk en dat bereik je niet met druk op de teugels te zetten. Nouja in de krul trekken daar heb ik geen woorden voor. Spreekt toch boekdelen dat het zo niet hoort.

Verkeerd inrijden i.m.o zie ik in het dagelijks leven niet drastisch veel maar goed zit ook niet helemaal in de paardenwereld. Wel zie je het op internet, voornamelijk handelspaarden die echt toppers zijn volgens de verkopers. Zet ik dan wel me vraagtekens bij als je zo veel spanning ziet met wel een rondgereden paard. Want dat gaat voor sommige boven alles zolang het paard maar dat boogje maakt is het goed. Tja je doet er weinig aan.

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:38

Ik ben zelf net bezig. Maar ik rijd hem nu in (hij is 4) om nu nog even het bos in te kunnen voor het slechte weer er straks weer is! Nu dus rem en stuur installeren en hopelijk over 2 weekjes naar buiten (al vind ik dat zelf best spannend!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 14:39

geen gelul, in de krul zeggen ze dan altijd!

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:40

tahnee1987 schreef:
geen gelul, in de krul zeggen ze dan altijd!

*\o/*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 14:44

geen gelul,
in de krul,
die er niet meer uit wil
door al dat getrek
in een zielige paardenbek.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:36

Monica_1987 schreef:
Wel zie je het op internet, voornamelijk handelspaarden die echt toppers zijn volgens de verkopers. Zet ik dan wel me vraagtekens bij als je zo veel spanning ziet met wel een rondgereden paard. Want dat gaat voor sommige boven alles zolang het paard maar dat boogje maakt is het goed. Tja je doet er weinig aan.

spanning is volgens mij niet het grootste probleem. Zolang ze over de rug lopen komt het wel goed als de externe factoren voor de spanning weer weg zijn.
Pobleem zie ik voornamelijk in de mensen die zelf of bang zijn en het paard daarom "bij zich houden" of de mensen die dénken dat ze het goed doen, maar waarbij het paard dus niet over de rug loopt etc.
Ook de opmerking "van mij hoeft hij nog niet aan de teugel te lopen, want hij is nog jong vind ik ook tenenkrommend.
Paard gaat immers vanzelf aan de teugel wanneer hij netjes van achter naar voren gereden kan worden, wat al na enkele keren op het paard zitten kan. (mits de voorbereiding wel netjes is natuurlijk)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:17

Beetje een open deur, deze poll.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:25

MonicaG schreef:
Ik ben ook van mening, dat hij eerst eens op z'n eigen benen moet leren lopen. Als ze wat nageven is dat fijn, maar geen must.
Eerst rem gas en stuur inderdaad. Dan ga ik ook het liefst naar buiten, op lange stukken rijden. Later komen de oefeningen wel :)

Same here.. :j

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:25

Kuggur schreef:

Ook hier ben ik het mee eens.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 08:36

haha ja :P
maar als iedereen het dan toch met mekaar eens is....
waarom gebeurd het dan nog steeds :P

evvvaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:19

ligt aan het beestje :P (niet dat ik ervaring heb ofzo) :o :o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:24

Grappig topic.
Ik denk dat die mensen hier niet reageren TS, of er niet voor uit komen. Mensen weten vaak wel dat het niet niet hoort, maar zien vanuit onmacht of te weinig kennis geen andere oplossingen.

Moet ik wel zeggen dat ik mijn 4jarige Haf ruin, die nu ruim een half jaar onder het zadel is, tot dusver 2x met een slofje heb gereden.

Met zadelmak maken is het eerst longeren. Ik zorg dat ze de commando's kennen, en met name HO!

Als ik ga beleren is het belangrijkste VOORWAARTS! Jonge paarden moeten ten alle tijden voorwaarts zijn, en blijven. De basis is het sturen, de rem, het gas. Stappen, draven en galopperen. Omdat ik paarden alvorens ze te beleren al een hele periode longeer komt het nageven meestal al met 2 weken rijden onder het zadel. Ze gaan daan zelf de hand opzoeken, en dan rijd ik dus met aanleuning. Welliswaar nog niet contstant, maar ze bieden het iig aan!

Een paard moet gewoon goed op eigen benen lopen. Ze moeten de hals leren strekken, en ontspannen gaan.

En zo kan ik uren doorgaan. :)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:31

Eerst gewoon de basis. Zoals al genoemd is gas, rem, stuur. Eerst lekker op benen laten lopen. Heb aantal x gezien dat er gelijk allemaal hulpteugels worden aangehangen.. Niks is erger! Wat ik ook zo verontrustend vind, is al die paarden die net ingereden zijn en perfect lopen met (bijna) constante aanleuning..

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:41

tahnee1987 schreef:
klopt, maar er lopen echt heel wat kapotte paarden rond!
ik schrik er gewoon van!
als je nu gaat kijken naar een jong paardje dan word het paard 9 van de 10 keer aan de teugel getrokken!
vind het echt vreselijk.......

OPMERKING.
Maar wie stoppen deze afschuwelijke praktijken!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:48

marlinH schreef:
Kuggur schreef:

Ook hier ben ik het mee eens.. :P

ik ook :Y)

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:19

ik heb zelf een jonge pony die vier was toen ik m kreeg, hij kon nog niks behalve opgekropt lopen. Ik heb m gewoon aan een niet te korte teugel gereden, flink voorwaarts en eerst maar even op zn eigen benen lopen voordat ie aan de teugel moet gaan lopen enz.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:52

Maar hoelang rijden jullie dan lange stukken met een 3/4 jarige, net onder het zadel, rem en stuur +commando''s zitten er al op.

Ik ben van plan om die van mij eerst rem en stuur erop laat zetten, dan gelijk naar buiten en lange stukken maken. Maar hoelang? Zal vooral stap en draf worden, houd je dan gewoon de 15/20 minuten aan, of doe je dan langere stapritjes en kleine stukjes draven maar langer dan de 'aanbevolen' tijd?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:53

superwoman schreef:
Paard gaat immers vanzelf aan de teugel wanneer hij netjes van achter naar voren gereden kan worden, wat al na enkele keren op het paard zitten kan. (mits de voorbereiding wel netjes is natuurlijk)

Eens met jou.
En een paar keer 'braaf' met een aaitje als ze zich in je hand laten zakken is genoeg om het idee te hebben, dan is het nog niet helemaal constant maar de basisaanleuning is er dan al wel.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:58

heb niet het hele topic doorgelezen..

Vind idd gas, stuur en rem het belangrijkste.
Daarna vind ik gewoon langzaam aan een beetje conditie opbouwen en op eigen benen laten lopen. Als het goed is zoekt het paard op gegeven moment zelf de ruiterhand wel op...

Ik heb een 6 jarig paard en is nu een jaar onder het zadel.. kreeg te horen dat ie al op M niv. minimaal moest lopen omdat er paarden zijn die op die leeftijd vaak dat al lopen.. hoebedoel je een domme stelling :+

wij doen lekker rustig aan. Alle tijd van de wereld. Al rijden we over 5 jaar pas wedstrijden :P

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:12

hoe ik het doe en vind dat het hoord staat er niet tussen, ik begin aan de longe dan dubble le longe en koptoom, dan maak ik het dier bitwijs en leer het in ballans zijn zonder ruiter, als ik dit 7 weken doe met zadel er bij enz, dan is de stap naar er opstappen en weg rijden heel klein, het dier weet immers al wat links en rechts is kent de stem hulpen, en is dus te besturen, scheelt hoop stress voor het jonge dier

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:23

Ik heb altijd nrpsjes ingereden op een stal, voor de verkoop.
Met een week of vier konden ze genoeg, de basis. Gas, rem, stuur, alle gangen, paar buitenritten gemaakt, wijken voor je benen.

Sinds 2 jaar eigenpaard.
Ik vind het al helemaal geweldig dat mijn paard het ein-de-lijk accepteerd als ik op haar rug zit.

Eerst een half jaartje/jaar bezig geweest op de grond, vnl aan de dubbele longe en lange lijnen. Sinds 3 weken zit ik erop. 't Is een beetje een aparte met een flink verleden, dus ik doe het wat rustiger aan en veel anders dan ik altijd deed.

Ze kent het allemaal wel vanaf de grond, nu alleen nog de hulpen eraan koppelen en ik heb een prima paard voor de recreatie denk ik zo. Ik vind het het belangrijkst dat ze mij goed draagt en de basis erin zit. Dus ook de eerste en laatste optie in de poll.
Langzaam aan opbouwen naar meer, met instructrice.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:27

Moll schreef:
hoe ik het doe en vind dat het hoord staat er niet tussen, ik begin aan de longe dan dubble le longe en koptoom, dan maak ik het dier bitwijs en leer het in ballans zijn zonder ruiter, als ik dit 7 weken doe met zadel er bij enz, dan is de stap naar er opstappen en weg rijden heel klein, het dier weet immers al wat links en rechts is kent de stem hulpen, en is dus te besturen, scheelt hoop stress voor het jonge dier

Chapeau, maar als je beter leest zul je zien dat jij niet de enige bent die zo werkt. }:0

manjagirl3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:44

ben het met je eens ,
hij moet eerst op eigen benen leren lopen en de oefeningen die komen later wel
en gas rem en stuur zijn heel belangrijk.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:50

Chaos schreef:
Moll schreef:

Chapeau, maar als je beter leest zul je zien dat jij niet de enige bent die zo werkt. }:0

dat zeg ik ook niet :D ik zeg dat het er niet bij staat :+