Wat vind jij: Intensief rijden nog geen 3 jarig paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:17

Dat zadel vind ik niets uitmaken. De mijne (2,5) heeft nu al 3x een zadeltje opgehad en 1x zat de singel ook vast dus dat zegt niets.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:17

Helaas zie ik het ook gebeuren bij iemand die ik ken. Aanspreken heeft helaas geen nut.
Dat paard wordt momneteel 4x per week gereden waarvan vaak met elastieken (maar net iets te strak imo)
Wordt nu al ruim 4 maanden 'gereden' en wordt eind deze maand pas 3.
Zij vond het raar dat hij op een gegeven moment in opstand kwam en haar eraf gooide.

Is dit tegenwoordig DE manier om snel in de sport te kunnen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:18

Misschien handig om dit topic ook even door te lezen:

[WN-AM] De leeftijd van het zadelmak maken

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een dier aan huis te houden of een hengst tot zijn derde lekker te laten kleuteren. Op het moment dat ze door sloten en door/over hekken gaan, zich door dergelijke acties dreigen te bezeren, vervolgens uit de groep gehaald worden en nog een half jaar of een jaar op stal mogen, dan gaan ze zich heel snel vervelen. Niets mis mee om met een dergelijk dier aan de gang te gaan.

Alleen, als je met een dier begint, blijf dan niet eeuwig in de longeerfase hangen omdat je van jezelf er niet op mag voordat de kalender aangegeven heeft dat hij drie geworden is. Kijk naar het paard, kijk naar de plannen die je met hem hebt en de omstandigheden waarin je hem houden moet. Zoals in bovenstaand topic is aangegeven. Zadelmak maken op jonge leeftijd, of doorrijden zijn twee verschillende dingen. En ik heb ze ook meegemaakt die op 6 jarige leeftijd werden ingereden, en daar heb je zeer zeker meer werk aan dan dat je het op jonge leeftijd voorzichtig aanpakt.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:18

muc schreef:
Ik rij met mijn (net) 3 jarige ook 3-4 x in de week (okay, niet langer als 20 min.) en ALTIJD met slof EN maak ook nog wel eens een sprongetje als dat toevalig zo uit komt. :Y) Maakt dat mij nu ook een verschrikkelijk paardenmens.... Zoals cassidy schrijft, het ligt helemaal aan het paard, zowel hoe hij lichamelijk is als tussen de oren. Die van mij (Larino in profiel) is een compact beestje die het heerlijk vindt om wat te doen. Ze springt zowat uit de stal als ik er aan kom en heeft het bit zelf al in haar mond als ik met opzadelen niet oppas. :P (Maar zoals TS het beschrijft lijkt het me idd voor de meste paarden niet echt goed. 3 jaar en rijden, prima, maar met verstand en gevoel)

Springen doe ik ook niet met een 3 jarige hoor... Maar dat is net wat iedereen zelf wil!
En jouw 3 jarige vind ik op de foto nog vrij slungelig overkomen hoor.... Dus daar zou ik persoonlijk wat rustiger aan mee doen (lees geen slof en sprongetje).
Niet dat ik tegen slof ben maar om bij een 3 jarige nou altijd met een slof te rijden :o

kimmie88

Re: Wat vind jij: Intensief rijden nog geen 3 jarig paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:21

Voor het 3de jaar al lichtelijk beleren, oke. Met hengsten ben ik daar ersoonlijk wel een voorstander van. Maar inderdaad zoals gezegt wordt, wel op een verstandige manier.

Gaat het paard klieren door verveling kan je hem best een paar maal per week pakken om wat te doen, maar om op die leeftijd al met slof te rijden en voor het derde jaar al wedstrijden te rijden, nee, dat vind ik persoonlijk niet kunnen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:26

@hopje, tuurlijk is ze nog iets slungelig,gelukkig wel, ze is drie jaar.

Ik wist dat die reactie ging komen op de slof.... maar ook al rij ik altijd met slof wil niet zeggen dat die strak staat. Ik rij al mijn paarden met slof maar heb het bijna nooit strak. Het is meer af en toe handig om te zeggen, kom op vriend, nu heb je genoeg om je heen gekeken en nu moet je aan het werk. Even iets aannemen en dan weer los. Maar zoals je zegt dat is voor iedereen anders, wel weet ik dat ik mijn paarden heel wat fijner voor elkaar heb dan de meeste mensen. Omdat ik zonder te trekken en te rukken op een paard zit... ook op mijn drie jarige met slof. ;-)

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:30

Ik ben eigelijk wel benieuwd naar foto's van de ts..?

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:30

Ik snap het effect van de slof af en toe wel? Maar waarom nou elke keer met rijden die slof ombinden... Ik snap daar nou het effect niet van!
En je kan ook zonder slof netjes en met een rustige hand op een 3jarige zitten hoor... Tuurlijk kijkt die van mij ook weleens om zich, maar dan hoef ik echt niet aan de teugels te sjorren om hem weer na beneden te krijgen! En hij is nog jong dus hij hoeft nog niet elk rondje perfect in de houding te lopen... Dat komt vanzelf ;-)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:31

Maar je mag toch helemaal niet met een 3 jarige wedstrijden rijden. :? (is ook niet nodig in mijn ogen) Of wel in de dressuur.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:34

muc schreef:
Maar je mag toch helemaal niet met een 3 jarige wedstrijden rijden. :? (is ook niet nodig in mijn ogen) Of wel in de dressuur.

Je mag zelfs officiele wedstrijden rijden in het jaar dat je paard 3 wordt.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:38

Hoppje schreef:
Ik snap het effect van de slof af en toe wel? Maar waarom nou elke keer met rijden die slof ombinden... Ik snap daar nou het effect niet van!
En je kan ook zonder slof netjes en met een rustige hand op een 3jarige zitten hoor... Tuurlijk kijkt die van mij ook weleens om zich, maar dan hoef ik echt niet aan de teugels te sjorren om hem weer na beneden te krijgen! En hij is nog jong dus hij hoeft nog niet elk rondje perfect in de houding te lopen... Dat komt vanzelf ;-)

Ben ik met je eens, zoals gezegd hangt die eigenlijk altijd slap. Dus ze mogen ook wel ff kijken. Maar als ze van die dagen hebben (vooral jonge paarden) dat ze overal moeten kijken is het een handig hulpmiddel om de concentratie terug te krijgen. ;) Ik vindt dat beter als elastieken en sjorren in de mond etc. Helaas kunnen niet veel mensen met een slof omgaan en schieten de tranen je in de ogen. Ik heb op (grote) springstallen jonge paarden getrained en zo is het mij geleerd en het bevalt mij.

Off topic, Jij komt uit Hierden, ik kom eigenlijk uit Nunspeet en heb altijd van Winny van Zalk les gehad. Sterker nog, daar alles geleerd als pony meisje. (behalve met slof rijden, HAHA) Zoals je weet kan je het bij haar echt wel vergeten als je niet netjes met je paard om gaat. ;-) Dan wordt je gewoon de les uit gestuurd. *D

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:38

kimmie88 schreef:
muc schreef:

Je mag zelfs officiele wedstrijden rijden in het jaar dat je paard 3 wordt.

In het jaar dat je paard officieel 4 wordt toch?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:42

Nee echt 3.
Zal het even voor je opzoeken

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:49

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:57

ik ben vroeger ook met een pony op wedstrijd geweest in de zomer dat ze 3 werd... Ik vond dat toen eerlijk gezegd ook vroeg, maar de eigenaars redeneerde dat de pony zich op deze leeftijd nog niet sterk genoeg voelde om veel verzet te tonen en op deze manier er een 8-jarig meisje mee kon rijden. Ik moet zeggen 1.5jaar later heb ik met diezelfde pony dus wel alle hoeken en elke vierkante cm van de piste gezien...

Maar zoals anderen voor mij zeggen er zijn gevallen waarbij het mij ook veilig lijkt een paard voor z'n 3 zadelmak te maken dan nog enkele maanden te wachten gewoonweg omdat ze te sterk, te dominant of te vervelend worden... Elk paard is tenslotte anders sommigen zijn tegen hun 3 zo goed als volgroeid en anderen zijn op hun 4 nog steeds wat slungelachtig...
heb er ook eentje geweten die ingebroken was op 20 maanden omdat ze anders dachten er nooit meer op te kunnen zonder al te veel gevaar. En wat die al allemaal onder het zadel uitprobeerde, dat had een jaar later ech tniet meer goed gekomen (steigeren, bokken, gat uitslaan, opzij springen, wegdraaien, zich tegen de omheining gooien,...)
Laatst bijgewerkt door petitparis op 09-06-10 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:59

Vanaf Oktober in het jaar waar het paard 3 wordt/is --> B
Vanaf April in het jaar dat het paard 4 wordt --> L1 + L2
Vanaf April in het jaar dat het paard 5 wordt --> M1 + M2
Vanaf Januari in het jaar dat het paard 6 wordt --> Z

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:05

Eigenlijk is het zoals met alles wat met paarden (dieren) te maken heeft. Zo lang het allemaal met verstand gedaan wordt is er weinig aan de hand. Als je ziet dat je drie jarige het wat moeilijk heeft, rij je een paar weken niet totdat het paard er weer zin in heeft. Als je paard het leuk vindt om een sprongetje te maken en je leert het spelenderwijs, prima. Maar als het gedwongen wordt en nergens meer plezier in heeft of het lichamelijk niet aan kan. Direct stoppen! Maar in mijn ogen is dit niet alleen voor een drie jarige maar ook voor een 4 jarige of 20 jarige het geval.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:11

smeetjoew schreef:
Vanaf Oktober in het jaar waar het paard 3 wordt/is --> B
Vanaf April in het jaar dat het paard 4 wordt --> L1 + L2
Vanaf April in het jaar dat het paard 5 wordt --> M1 + M2
Vanaf Januari in het jaar dat het paard 6 wordt --> Z

Dat lijstje zocht ik ja, dank je :D

psycholove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:25

ik persoonlijk vind lekker uit laten groeien,
daarna kan je nog genoeg aan het werk met het paard

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:41

Dat dacht ik ook bij mijn kinderen; lekker laten uitgroeien. Maar ze moesten toch met 4 jaar al naar school!!!
Zal toch wel een reden voor zijn. Jong geleerd is oud gedaan. Ook bij paarden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:04

Cassidy, de mijne staan niet meer aan huis, maar steek er wel veel tijd in. Ik denk dat ik meer een op de grond train mens ben en vind de leeftijd tussen geboorte en 4 ook het leukste. Terwijl veel mensen dit ervaren als een wacht periode is het voor mij juist de spannendste en drukste tijd. Trailermak, verkeersmak etc. Allemaal in die tijd en dan heb je dat lekker al achter de rug.

Maar besef dat niet iedereen zoveel mogelijkheden heeft, dus ik had het ook puur over mezelf en mijn paarden!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:12

Johanna59 schreef:
Dat dacht ik ook bij mijn kinderen; lekker laten uitgroeien. Maar ze moesten toch met 4 jaar al naar school!!!
Zal toch wel een reden voor zijn. Jong geleerd is oud gedaan. Ook bij paarden.

Sorry, maar paarden met kinderen vergelijken? Die snap ik even niet.
Jong geleerd is idd ook gedaan, maar je kan het overdrijven

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:52