Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

muc schreef:Ik rij met mijn (net) 3 jarige ook 3-4 x in de week (okay, niet langer als 20 min.) en ALTIJD met slof EN maak ook nog wel eens een sprongetje als dat toevalig zo uit komt.Maakt dat mij nu ook een verschrikkelijk paardenmens.... Zoals cassidy schrijft, het ligt helemaal aan het paard, zowel hoe hij lichamelijk is als tussen de oren. Die van mij (Larino in profiel) is een compact beestje die het heerlijk vindt om wat te doen. Ze springt zowat uit de stal als ik er aan kom en heeft het bit zelf al in haar mond als ik met opzadelen niet oppas.
(Maar zoals TS het beschrijft lijkt het me idd voor de meste paarden niet echt goed. 3 jaar en rijden, prima, maar met verstand en gevoel)

Hoppje schreef:Ik snap het effect van de slof af en toe wel? Maar waarom nou elke keer met rijden die slof ombinden... Ik snap daar nou het effect niet van!
En je kan ook zonder slof netjes en met een rustige hand op een 3jarige zitten hoor... Tuurlijk kijkt die van mij ook weleens om zich, maar dan hoef ik echt niet aan de teugels te sjorren om hem weer na beneden te krijgen! En hij is nog jong dus hij hoeft nog niet elk rondje perfect in de houding te lopen... Dat komt vanzelf
Ik vindt dat beter als elastieken en sjorren in de mond etc. Helaas kunnen niet veel mensen met een slof omgaan en schieten de tranen je in de ogen. Ik heb op (grote) springstallen jonge paarden getrained en zo is het mij geleerd en het bevalt mij.
Dan wordt je gewoon de les uit gestuurd.

Johanna59 schreef:Dat dacht ik ook bij mijn kinderen; lekker laten uitgroeien. Maar ze moesten toch met 4 jaar al naar school!!!
Zal toch wel een reden voor zijn. Jong geleerd is oud gedaan. Ook bij paarden.