jong paard bitloos opleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:33

Urielle schreef:
Dat kun jij vinden, maar als je een paard in de toekomst moet verkopen (ongeacht of je het van plan bent, je weet nooit hoe omstandigheden ineens kunnen veranderen) dan beperk je je afzetmarkt wel enorm door een paard aan te bieden wat alleen bitloos gereden is. Je kunt een ideaal hebben dat hij alleen naar een andere bitloze ruiter gaat, maar als je MOET verkopen heb je een probleem.

Dan heb ik volgens jou héél veel problemen.
Mijn jonge merrie zal behalve nooit een bit kennen, ook geen eenzame opsluiting in een isoleercel kennen, ze zal het beslaan nooit kennen, ze zal geen winterdekens kennen, ze zal geen zweepslagen en geprik met sporen kennen, ze zal geen kilo's krachtvoer kennen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar volgens jou is het goed - voor het geval àls eens ooit - om mijn paard al die dingen toch maar te leren? Ik peins er niet over. >;)
Als-eens-ooit gaat ze in ieder geval nóóit de traditionele wereld in waar dat allemaal zo gebruikelijk is.

Wat je laatste ieminiezin betreft: off topic, maar zegt wel iets over jou als ruiter. :)*

Cluni

Re: jong paard bitloos opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:51

Ik ben ook van mening dat het gewoon kan!
Persoonlijk vind ik het fijner voor een jong paard die moet wisselen.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:53

de pony van indra hier op bokt ben ik aan het zadelmak maken ook bitloos geen problemen mee gehad :)

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 13:09

wat voor bitloos hoofdstel is het fijnste om mee te beginnen?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 13:10

Als je je paard dan toch aan een bitruiter móet verkopen, lijkt het me alsnog een voordeel, paard is dan nog heel zacht in de mond.
Ik denk dat de kans niet groot is dat een paard van ts (zo een situatie) bij iemand komt die dat een ramp vind. :)

Ik zou ook zeker niet mijn eigen principes zo aan de kant zetten om rekening te houden voor noodgevallen. Dat kan namelijk altijd nog. (Hoort inderdaad ook in het rijtje andere principes die werden genoemd.)
Ik heb mijn paard wel met bit gereden eerder, maar als ik nu een nieuw paard zou opleren zou ik er ook nooit een bit in hangen... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 13:11

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 13:39

JoviBan schreef:
Wat je laatste ieminiezin betreft: off topic, maar zegt wel iets over jou als ruiter. :)*

Nee hoor, want ik heb ooit twee keer op een stalhalster gereden (afgezien van vroeger met de pony's wat crossen zonder zadel en hoofdstel) en dat lijkt me niet representatief voor bitloos, maar ik heb er ook geen behoefte aan om te proberen zolang ik nog geen beeld van verbetering heb gezien. Er is gewoon nog niemand op Bokt geweest die mij foto's heeft kunnen laten zien van een paard wat op hoger niveau dressuur gereden werd zonder bit waarvan ik dacht: wauw, het kan wel!
Zelfs Karinvdm die ik toch echt een goede amazone vind kreeg imo haar prachtige schimmel bitloos niet zo aan het lopen als met bit, omdat hij er voor het oog (blijkbaar niet voor het gevoel) in ging hangen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 13:49

Nee, een stalhalster is neit representatief.
Ik vond dat topic juist niet zo een fijn voorbeeld, maar ook ik ben geen hogeschool-dressuuurruiter.
Zijn er wel Westernpaarden die je fijn vind lopen op bosal?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:02

Ik was van plan mijn fjord bitloos op te leren, heb dat ook geprobeerd maar telkens als we buiten waren dook zijn hoofd naar beneden en kreeg ik hem niet meer terug. Dus voor mij moest ik dan wel even bit, maar ik probeer nu ook soms bitloos.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:07

Aria_zz schreef:
Ik was van plan mijn fjord bitloos op te leren, heb dat ook geprobeerd maar telkens als we buiten waren dook zijn hoofd naar beneden en kreeg ik hem niet meer terug. Dus voor mij moest ik dan wel even bit, maar ik probeer nu ook soms bitloos.

Ik vind het een illusie dat je zoveel-honderd-kilo paard tegenhoud door een bit. Het vergemakkelijkt misschien, maar da's de instelling niet, vind ik. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:10

TurdusMerula schreef:
Nee, een stalhalster is neit representatief.
Ik vond dat topic juist niet zo een fijn voorbeeld, maar ook ik ben geen hogeschool-dressuuurruiter.
Zijn er wel Westernpaarden die je fijn vind lopen op bosal?

Weet ik niet want ik ben niet zo thuis in western (wat goed is en wat niet goed) en voor zover ik begrepen heb van het westernvolk op mijn oude stal moeten ze daar juist klein en vlak lopen, economisch, en lang en laag qua aanleuning. Dat is een ander streven en ik heb er echt te weinig kaas van gegeten om te zien wat goed is daar. Ik denk wel nav de gesprekken die ik had met de westerninstructeur dat bitloos daar beter bij aansluit.

Ik zie best wel eens wat plaatjes van mensen die gewoon wat laag en rond aan het sturen zijn wat er best oke uit ziet, dus daarom denk ik ook zeker dat het opleren wel gaat, maar dat stapje verder dan B/L heb ik nog nergens gezien. Dus dat nodigt me tot dusver niet uit om mijn trensje aan de kant te leggen. Als het kan, is het blijkbaar dusdanig moeilijk dat ik me afvraag of ik het voor elkaar zou krijgen, want als niemand op Bokt het laat zien, waaronder mensen die toch al even trainen, dan denk ik niet dat ik zoveel beter ben om het wel te kunnen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:12

Ik denk dat het ook vooral een verschil is van instelling: veel bitloze ruiters hebben geen wedstrijdmentaliteit. :)
Ik ben benieuwd of daar veradering in gaat komen met de veranderde regels van het KNHS, al denk ik van niet, zou ik het toch leuk vinden. :)

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:15

@ urielle Als je weer op de been bent en moeder geworden van beebje nr 2, kom dan maar eens kijken

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:17

TurdusMerula schreef:
Ik denk dat het ook vooral een verschil is van instelling: veel bitloze ruiters hebben geen wedstrijdmentaliteit. :)
Ik ben benieuwd of daar veradering in gaat komen met de veranderde regels van het KNHS, al denk ik van niet, zou ik het toch leuk vinden. :)

Ben nog steeds wedstrijdruiter, met of zonder bit......
Heb al een wedstrijd op Z niveau bitloos gereden. Jury was aangenaam verrast.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:20

Ik denk het niet eerlijk gezegd, want L2 als eindstation is niet echt aantrekkelijk.
Maar goed dressuurrijden hoeft niet per se in de ring, dat kan ook in de achtertuin en er zijn best wat mensen op Bokt die zeggen bitloos dressuur te rijden. Helaas zie ik tot dusver eerlijk gezegd met name veel topics waarin men claimt om erg goed bezig te zijn, en waar de foto's een lang, op de voorhand sloffend paard laten zien. Ja, ontspanning is er wel, maar daar houdt het mee op. Ze zijn er wel hoor, die leuke plaatjes laten zien, maar ook daar stopt het dan bij voorwaarts-neerwaarts. En ik wil verder :)

Gaelle, ik kom graag nog eens langs. Had sowieso al afgesproken dat ik mijn schimpie een keer mee ging pakken voor een lesje. En aangezien die ooit in de oprichting getrokken en geforceerd is, zou dat imo nou net een paard zijn om bitloos mee te rijden denk ik. Maar eerst zien dat het kan :j

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:25

Ik denk dat je bitloos net zo hoog kan dressuren als met bit, maar ik wil er wel graag bij zeggen dat ik niet denk dat het zomaar even kan... Een paard dat jaren op bit heeft gelopen, spontaan omscholen dat heeft ook tijd nodig... Doe je i.m.o. niet op één-twee-drie. Het is toch weer een andere begrenzing aan de voorkant. Net zoals je de mijne dus niet zomaar even op de rem zet met bit, want die druk ként ze gewoon niet. (Om even in te gaan op veiliger-remmender met bit te zijn.)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:31

TurdusMerula schreef:
Aria_zz schreef:

Ik vind het een illusie dat je zoveel-honderd-kilo paard tegenhoud door een bit. Het vergemakkelijkt misschien, maar da's de instelling niet, vind ik. :)

Ik heb met mijn vorige paard ook bitloos gereden, nooit problemen mee gehad, het ging alleen maar beter zonder dit.
Maar deze pony is een eter, en toen ik hem inreed, probeerde bitloos dus, dook hij als we stilstonden gewoon met zijn hoofd naar beneden en ik kon niets doen. Pas toen er en bit in zat kreeg ik de neus terug omhoog. Dus het is niet omdat hij niet te stoppen was, hij ging gewoon niet vooruit omdat hij de beenhulpen nog niet goed verstond. Daar werd aangewerkt maar dat gaat natuurlijk niet als hij, vanaf dat hij stilstaat, zijn neus naar beneden steekt. Dus vandaar, hij wist nadien trouwens heel goed dat als hij met halster gelongeerd werd hij enkel zijn hoofd naar beneden moest doen en rechtdoor te lopen om onder het werk uit te komen.
Maar zoals ik zei, daar wordt aangewerkt, ik sluit bitloos niet uit, hou alleen rekening met zo'n dingen. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:32

@Vie
Ik heb 2 jaar terug bij mijn paard een side-pull eraan geknoopt en ben zo naar buiten gegaan. Geen enkel probleem mee gehad.
Buitenritten doe ik sinds die tijd 90% bitloos, in de bak/wei 90% met bit.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:44

Dat geloof ik best dat je daar geen problemen mee hebt gehad. Ik zie ook geen probleem van omschakelen in rem en stuur. Al denk ik dat van bitloos naar bit iets moeilijker gaat dan andersom, weet niet waarom is gewoon mijn idee. Of nu ja, moeilijker is ook niet het juiste woord, ik denk dat het iets meer aanpassen is. Een paard met bit weet wat een stuur en een rem is, een paard zonder bit weet dit ook maar kent het gevoel in de mond niet. Hoop dat ik me een beetje duidelijk maak?
Maar naar buiten gaan of een nette (hogere) dressuurproef wegzetten is voor mij nog wel een verschil. Dat bedoelde ik in mijn vorige post. :) Ik denk dat je die omschakeling niet één-twee-drie voor elkaar krijgt.

Aria_zz: Niet meer terug krijgen is i.m.o. rem-probleem... Daar haal ik niet het eet-probleem uit.
Je krijgt zijn neus met bit wel omhoog omdat je zijn tanden er even mee flost? :+ No offence btw, maar dat maak ik op uit je bericht. Ik kan me nl. moeilijk een andere reden voorstellen dan pijn dat hij met bit wel zijn neus omhoog doet en zonder bit niet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:17

Aria_zz: Niet meer terug krijgen is i.m.o. rem-probleem... Daar haal ik niet het eet-probleem uit.
Je krijgt zijn neus met bit wel omhoog omdat je zijn tanden er even mee flost? :+ No offence btw, maar dat maak ik op uit je bericht. Ik kan me nl. moeilijk een andere reden voorstellen dan pijn dat hij met bit wel zijn neus omhoog doet en zonder bit niet.[/quote]

Daar heb je gelijk in, maar het was niet zo dat ik er in zat te trekken. En flossen al helemaal niet. Meestal was naar links of rechts vragen genoeg, terwijl dat bij bitloos dus niet hielp en ik keihard moest trekken om reactie te krijgen. Ik weet dat het pijnlijk lijkt, maar bij bitloos trok ik vaak gewoon het hoofdstel omhoog naar zijn ogen toe; en ja voor de rest paste het hoofdstel wel.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:19

Het was ook maar bij wijze van spreken. ;)
Persoonlijk had ik het probleem anders opgelost, maar geloof dat dat niet in deze discussie thuishoort.

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:20

Volgens mij kan het gewoon hoor :) (zoals die andere ook al hebben gezegt :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:54

Ik rij jonge paarden altijd zonder bit in. Bit introduceer ik pas als ik gas, rem, stuur en al wat balans heb. Eerst concentratie op wat écht nodig is als er voor het eerst een ruiter op zit; balans vinden, gehoorzaam zijn en het lijf op een gezonde manier gebruiken. Daarna komt de rest pas.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:56

Vie schreef:
Het was ook maar bij wijze van spreken. ;)
Persoonlijk had ik het probleem anders opgelost, maar geloof dat dat niet in deze discussie thuishoort.

Oke, ik versta ook wel dat het lijkt alsof ik er hard mee om ga enz, maar dat is niet het geval.
Maar idd, die discussie is ergens anders te voeren.
TS: lekker proberen of het lukt, normaal geen enkel probleem dus ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:59

ik rijd mijn jonge paarden ook zonder bit in, en in een veel later stadium pas een bitje.
Als je paardje al goed op stemhulpen reageert en wijken voor druk kent, dan kun je hem zo bitloos beleren.
Moet wel zeggen dat er bij mij veel uren grondwerk in gaan zitten en als hij klakkeloos reageert op de commando's stap, draf, galop, ho, wachten en braaf ga ik erop zitten.