Ligt het nu altijd aan het paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:58

x_Marr schreef:
Er kennen maar bar weinig mensen de signalen van hun paard bij pijn ... zijn dus genoeg mensen die een topic openen met een probleem en daar gewoon niet bij stil hebben gestaan. Dan kunnen ze wel gaan roepen dat ze hun paard beter kennen, maar vaak is dat dus toch niet zo.

Helaas is het dus niet logisch om te zeggen dat de ruiter daar vast al naar heeft gekeken, helaas.

Inderdaad
En aangezien 80 % van de (wedstrijd) paarden last heeft van spierproblemen en de eigenaren (zelfs de instructie) dat niet opvalt
Het blijkbaar heel gewoon is dat paarden onregelmatig lopen op de volte, scheef zijn, niet normaal uit te zitten zijn in draf, onregelmatig/kort stappen, 4-takt galop etc.
Bovenstaande problemen zijn NIET met rijden op te lossen

Ook een slechtpassend zadel zit het paard in de weg

Daarnaast valt er vaak ook rijtechnisch veel te verbeteren
Vandaag nog gezien op een wedstrijd dat veel mensen op de binnenteugel sturen (zelfs in het Z) = is helemaal fout want dan krijg je geen buiging
Een terugwerkende binnenhand zorgt er voor dat het binnenachterbeen er niet onder komt en je trekt je paard scheef

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 30-05-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Re: Ligt het nu altijd aan het paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:01

Unamie: Grappig, Anky zei in een clinic dat zij haar binnenteugel gebruikt om aan te geven waar ze heen gaat, daar stuurt ze op. Even op youtube zoeken naar clinic Anky Jumping Amsterdam ;)

Voor de rest, zie de reacties van aerdenhout1, Miss_Montana, Biepje, dan begrijp je waar ik op doel ;)

En waarop baseer je dat percentage? Statistieken? Zou ik gráág zien...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:02

Vaak komt zo'n probleem toch vaker voor dan een aantal keren voordat ze een topic openen?
Het verschil tussen ons en paarden is dat wij behoorlijk duidelijk kunnen zeggen dat we pijn hebben en waar de pijn zit.
Een paard kan dat alleen maar via signalen duidelijk maken en dan moet hij nog het geluk hebben dat de ruiter het snapt.
Maar als de ruiter het snapt is er vaak ook geen probleem meer en dus geen topic.

Janine1990 schreef:
aerdenhout1 schreef:
Je kan in elk geval al heel veel van b.v de houding van de ruiter aflezen. Paard van 3 jaar...net onder het zadel en op de 8 foto's loopt zo'n dier in Z houding, zware bitten, sporen die in de buik van het paard duwen en dan de vraag hoe krijg ik hem voorwaarts......en dit zijn maar enkele voorbeelden.
In 99 % van al de probleem gevallen is de ruiter er schuld aan dat zo'n dier problemen heeft!
En een dierenarts vraagt b.v niet of de eigenaar even een stukje wil voor rijden om te kijken WAAR het probleem vandaan komt...zouden ze eigenlijk wel moeten doen!

Kijk dát is waar ik op doel!

Maar dan ZIE je het probleem toch overduidelijk? Dat is toch wat anders dan wat er grotendeels voor komt bij de vragen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:02

Probleem is dat je er van alles bij kan halen om je paard weer lekker in zijn vel te krijgen, maar als je er vervolgens weer als een zoutzak op gaat zitten en het dier weer aan alle kanten vast rijd, dan helpt de aller beste van de allerbeste niet en krijg je hetzelfde probleem binnen no time weer.
Maar het is natuurlijk veel makkelijker om te zeggen...paard is niet goed, dan.... ik kan eigenlijk niet zo goed rijden!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:03

Biepje schreef:
Ik ben het hier wel met je eens, mijn eerste instructeur heeft ooit heel duidelijk gezegd: "als iets niet gaat, ligt het 99% van de gevallen aan de ruiter". En ik werk steeds met paarden met dit principe indachtig. Krijg ik een paar serieuze bokken, dan is het paard eerder wat fris en had ik hem maar eerst moeten longeren,... Pas als iets stelselmatig is, ik er deskundige instructie bij heb gehad (om het langs de zijkant te bekijken) en het dan nog niet gaat, dan zal ik er iets peutig bij halen.

Ik doe het net andersom :P

als 3 jarige wordt het het paard eerst gecheckt op het gebit, spieren ,wervels, + een goed passend zadel
Pas als alles uitgesloten is gaan we het paard beleren
Wij hebben daarom ook nog nooit paarden gehad die "moelijk" te beleren waren
Ze hebben immers geen enkele reden om zich te "misdragen"

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:04

Er is hier ook nergens gezegd dat een fysisch/mentaal probleem van het paard met rijden valt op te lossen. Wel komen deze problemen heel vaak wel voort uit het rijden van een ruiter. Als je inderdaad op je binnenteugel gaat rijden, scheef zit,... dan loopt je paard op een bepaald moment ook niet goed meer en zit het niet meer goed in zijn vel. Als een paard een spierprobleem heeft, moet je dat erkennen en moet je hem rust geven. Is het ernstig, dan laat je iemand komen. Een paard dat onregelmatig loopt op de volte en niet valt uit te zitten in draf, daar laat je een VA voor komen, nadat je hebt vastgesteld of jij als ruiter wel correct zit. Onregelmatigheid zal maar wat vaak voortkomen uit een terugwerkende hand of je paard in de weg zitten. Niet uit te zitten in draf is eenzelfde probleem, zit jij gespannen, dan valt het niet uit te zitten.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:06

unamie schreef:
Biepje schreef:
Ik ben het hier wel met je eens, mijn eerste instructeur heeft ooit heel duidelijk gezegd: "als iets niet gaat, ligt het 99% van de gevallen aan de ruiter". En ik werk steeds met paarden met dit principe indachtig. Krijg ik een paar serieuze bokken, dan is het paard eerder wat fris en had ik hem maar eerst moeten longeren,... Pas als iets stelselmatig is, ik er deskundige instructie bij heb gehad (om het langs de zijkant te bekijken) en het dan nog niet gaat, dan zal ik er iets peutig bij halen.

Ik doe het net andersom :P

als 3 jarige wordt het het paard eerst gecheckt op het gebit, spieren ,wervels, + een goed passend zadel
Pas als alles uitgesloten is gaan we het paard beleren
Wij hebben daarom ook nog nooit paarden gehad die "moelijk" te beleren waren
Ze hebben immers geen enkele reden om zich te "misdragen"

Het is niet meer dan normaal dat je een paard (zeker op jonge leeftijd) checkt op gebit voor je ermee begint. Dat je er een goed zadel op legt, is ook niet meer dan normaal. De meeste paarden zijn ook niet moeilijk te beleren omdat er nog nooit iemand fout is gaan opzitten. Het is pas daarna dat de dingen mislopen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:06

Janine1990 schreef:
Unamie: Grappig, Anky zei in een clinic dat zij haar binnenteugel gebruikt om aan te geven waar ze heen gaat , daar stuurt ze op. Even op youtube zoeken naar clinic Anky Jumping Amsterdam ;)

Voor de rest, zie de reacties van aerdenhout1, Miss_Montana, Biepje, dan begrijp je waar ik op doel ;)

En waarop baseer je dat percentage? Statistieken? Zou ik gráág zien...

Maar niet om te sturen, want dan blokkeer je nl het binnenachterbeen
Vandaag nog naast een Grand prix jury gezeten om te schrijven
Die strafte dat enorm af en gelijk heeft ie :j

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:09

Biepje schreef:
Het is niet meer dan normaal dat je een paard (zeker op jonge leeftijd) checkt op gebit voor je ermee begint. Dat je er een goed zadel op legt, is ook niet meer dan normaal. De meeste paarden zijn ook niet moeilijk te beleren omdat er nog nooit iemand fout is gaan opzitten. Het is pas daarna dat de dingen mislopen.

Gebit wordt vaak nog wel gedaan maar met het zadel wordt men al makkelijker
Op grote stallen is het niet ongewoon dat men 2 zadels heeft waar ze alle paarden mee rijden
Op spieren en wervels worden meestal niet gecheckt is mijn ervaring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:10

Helaas kunnen we er niet vanuit gaan dat het paard van een betreffende TS helemaal in orde is, dat er geen blokkades zijn, geen spier- of gewrichtsproblemen zijn, een goed passend zadel heeft, een prima onderhouden gebit heeft zonder gebreken en dat het bit goed past en ligt in de mond. Want in de praktijk blijkt namelijk maar al te vaak dat veel mensen die aspecten òf niet weten òf niet belangrijk vinden òf te duur vinden etcetera. "Geen flauwekul, hij moet 't gewoon doen."

Het is onze verantwoordelijkheid om het paard voorop en centraal te stellen. We mogen 'm al op onze blote knietjes danken dat we op z'n rug mogen zitten en van alles met 'm mogen uitvreten in de rijbak. Want zo vanzelfsprekend is dat namelijk niet.
En natuurlijk mag de ruiter zelf ook onder de loep, want vriendelijke, zachte en respectvolle ruiters zijn over het algemeen ook een spelt in de hooiberg,

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:12

unamie schreef:
Maar niet om te sturen, want dan blokkeer je nl het binnenachterbeen
Vandaag nog naast een Grand prix jury gezeten om te schrijven
Die strafte dat enorm af en gelijk heeft ie :j

Dan hebben die mensen de clinic vast verkeerd geinterpreteerd :P

Nee, zonder grappen te maken. Hoeveel Z-ruiters komen wel niet in de Z door puntjes te sprokkelen? Hier in het Noorden heel erg veel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:13

JoviBan schreef:
Helaas kunnen we er niet vanuit gaan dat het paard van een betreffende TS helemaal in orde is, dat er geen blokkades zijn, geen spier- of gewrichtsproblemen zijn, een goed passend zadel heeft, een prima onderhouden gebit heeft zonder gebreken en dat het bit goed past en ligt in de mond. Want in de praktijk blijkt namelijk maar al te vaak dat veel mensen die aspecten òf niet weten òf niet belangrijk vinden òf te duur vinden etcetera. "Geen flauwekul, hij moet 't gewoon doen."

Het is onze verantwoordelijkheid om het paard voorop en centraal te stellen. We mogen 'm al op onze blote knietjes danken dat we op z'n rug mogen zitten en van alles met 'm mogen uitvreten in de rijbak. Want zo vanzelfsprekend is dat namelijk niet.
En natuurlijk mag de ruiter zelf ook onder de loep, want vriendelijke, zachte en respectvolle ruiters zijn over het algemeen ook een spelt in de hooiberg,

Waarom, in vredesnaam, KAN dat niet?
KAN niet ligt op het kerkhof, WIL niet ligt er naast.....

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:14

Noop, dat doen wij op stal ook niet. En ik rijd ook met een zadel alle paarden waarvan ik weet dat ik ze met dat zadel kan berijden. Je kan ook moeilijk voor elk paard dat langskomt om beleerd te worden een ander zadel gaan kopen. En dan wordt er inderdaad gewerkt met een gel/onderlegger. Ik heb een keer een paard gehad waar het zadel niet voor paste, die heeft vervolgens wel een eigen zadel gekregen. Maar ik heb ook nog nooit meegemaakt dat er iets mis is gegaan ;) . Bokken doen ze hier hoogstens omdat ze wat jong zijn en het allemaal wat leuk is in het begin :) . Gaat er eentje frequent bokken, dan komt er een VA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:14

Janine1990 schreef:

Sorry, ik snap even niet wat je bedoelt. :?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:16

Janine1990 schreef:
Dan hebben die mensen de clinic vast verkeerd geinterpreteerd :P
Nee, zonder grappen te maken. Hoeveel Z-ruiters komen wel niet in de Z door puntjes te sprokkelen? Hier in het Noorden heel erg veel.

Dat gebeurd iid veel
Maar zijn bereiken de Z van ZWAAR voor het PAARD
Zulke combinatie's vind ik iig niet fijn om naar te kijken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:17

JoviBan schreef:
Janine1990 schreef:

Sorry, ik snap even niet wat je bedoelt. :?

Waarom KAN er hier op bokt niet worden geloofd in het feit dat de ruiter/eigenaar zijn/haar verantwoordelijkheden WEL neemt...
KAN dat niet? Of WIL men dat niet???

En zoals jij het beschrijft: Waarom kijk je zo negatief naar de sport? Een paard dat niet fit is kan en zal niet presteren. Hij moet het gewoon doen gaat gewoon niet op.

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:17

Het is zo makkelijk om meteen het paard de schuld te geven. De waarheid kan hard zijn, en niet iedereen wil dat onder ogen zien omdat dat pijnlijk is voor het ego van de ruiter.

Het is m.i. heel belangrijk om het paard zo af en toe na te laten kijken, maar het moet wel van beide kanten komen. De ruiter moet ook meewerken en zijn rijden verbeteren en niet alleen de schuld aan het paard geven. Vaak is de ruiter de oorzaak van het fysieke probleem van het paard en dan moet je beide aanpakken.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:20

ChirooHeleen schreef:
Het is zo makkelijk om meteen het paard de schuld te geven. De waarheid kan hard zijn, en niet iedereen wil dat onder ogen zien omdat dat pijnlijk is voor het ego van de ruiter.

Het is m.i. heel belangrijk om het paard zo af en toe na te laten kijken, maar het moet wel van beide kanten komen. De ruiter moet ook meewerken en zijn rijden verbeteren en niet alleen de schuld aan het paard geven. Vaak is de ruiter de oorzaak van het fysieke probleem van het paard en dan moet je beide aanpakken.

Dit vind ik eigenlijk wel een heel goede 'conclusie'. Er zijn zoveel ruiters die fout zitten/rijden, maar het niet willen toegeven. Het ligt altijd aan het paard. Maar als je een paard regelmatig laat nakijken, dan zijn fysieke problemen gemakkelijk te voorkomen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:21

ChirooHeleen schreef:

Hier kan ik mee leven! Nakijken is niet verkeerd, maar in mijn ogen ook niet verplicht als er niets aan de hand is.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:22

Ik ben de eerste om toe te geven dat ik iets fout doe als het niet gaat. Alleen wordt ik door mijn paard behoorlijk afgestraft als ik wat verkeerd doe. Ik moet de eerste paar rondjes heel conseqent zijn, doe ik dit niet en wil ik daarna dat ze zich beter inzet, dan zal zij eerst van alles proberen om er onder uit te komen (vooral bij beter achterbeen gebruik). Aan het begin hoefde het immers ook niet. Mijn pony kan ik wel weer makkelijker wat "lakser" losrijden.

Ik laat mijn paard regelmatig controleren en ook mijn "gepensioneerde" pony is af en toe de klos. (vooral bij Unamie ;) )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:23

Biepje schreef:
Noop, dat doen wij op stal ook niet. En ik rijd ook met een zadel alle paarden waarvan ik weet dat ik ze met dat zadel kan berijden. Je kan ook moeilijk voor elk paard dat langskomt om beleerd te worden een ander zadel gaan kopen. En dan wordt er inderdaad gewerkt met een gel/onderlegger. Ik heb een keer een paard gehad waar het zadel niet voor paste, die heeft vervolgens wel een eigen zadel gekregen. Maar ik heb ook nog nooit meegemaakt dat er iets mis is gegaan ;) . Bokken doen ze hier hoogstens omdat ze wat jong zijn en het allemaal wat leuk is in het begin :) . Gaat er eentje frequent bokken, dan komt er een VA.

Hehe, hier ook niet hoor :P
Ja, ik heb een goed passend zadel voor Z-paard (niet bij mij Z gelopen, is 17) vorig jaar nog opgevuld, nu rij ik met bontje. Hij is lichamelijk wat ouder aan het worden. Ik ga niet elke maand het zadel laten opvullen... :+
En een paard van 3 een zadel aanmeten? Veel succes, ook na beleren... Hoelang groeit een paard ook nog meer??? :P En in spieren? Dat blijft veranderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:24

Janine1990 schreef:
Waarom KAN er hier op bokt niet worden geloofd in het feit dat de ruiter/eigenaar zijn/haar verantwoordelijkheden WEL neemt...

Omdat de praktijk anders is. Niet alleen op Bokt, ook irl.
Mensen die keihard beweren dat het paard niets mankeert, dat het zadel prima past e.d., terwijl dat gewoon niet waar is.
Janine1990 schreef:
En zoals jij het beschrijft: Waarom kijk je zo negatief naar de sport? Een paard dat niet fit is kan en zal niet presteren. Hij moet het gewoon doen gaat gewoon niet op.

Waar heb ik het over sport?
Laatste zin: mee eens dus.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:24

@ChirooHeleen

Mee eens
Als een paard niet fijn loopt is het zowiezo de schuld van de ruiter vind ik
Die zit er immers op :D
maar ik vind ook dat de ruiter de verantwoording heeft voor het welzijn van het paard mbt spieren wervels, zadel etc.

Hoeveel mensen zijn er die dit niet voor elkaar hebben en toch wedstrijden rijden
en er ook altijd met een sjacherijnig gezicht uit de ring komen, want die kl*te bok was weer eens vervelend
Terwijl je van een afstand al ziet dat het paard lichamelijk niet in orde is
Dit soort taferelen zijn geen zeldzaamheid

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:26

Janine1990 schreef:
Hier kan ik mee leven! Nakijken is niet verkeerd, maar in mijn ogen ook niet verplicht als er niets aan de hand is.

Hoe ver reikt jou kennis van wervels en spieren om te kunnen constateren dat er niets aan de hand is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:26

Janine1990 schreef:

Dat komt denk ik omdat veel mensen vinden dat hun manier de beste en enigste manier is. En vanzelfsprekend mag je dat vinden, ik heb ook mijn eigen manier van omgaan met mijn paard omdat nou net die manier bij ons past! Maar veel mensen staan daarnaast meteen niet meer open voor de manier van een ander en vergeten daarbij dat zo goed als iedereen het beste met zijn of haar paard voor heeft. Zeker op fora als bokt zou ik me niet voor kunnen stellen dat er iemand is (uitzonderingen daargelaten) die niet geeft om het welzijn van zijn of haar paard :)