Mijn pony was heel erg voorwaarts, zeker buiten, ook op haar 24e nog... maar ze kon ook flink drammen af en toe.
Mijn huidige paard loopt ook graag.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Van een sloom paard word ik nerveus
Ik viel bijna in slaap, ik heb liever een die flinke looplust heeft dan eentje die je vooruit moet rijden...
doom schreef:Maar nogmaals wat denken jullie dat de meeste inspanning vergt als je het beide in een uur bekijkt, gezien een sloom paard vaak met hulpmiddelen wordt gereden ( spoor en/of zweep)?
Echt ik kan er gewoon níet mee overwegGirl In The Mirror schreef:Moeilijk, van een paard wat echt sloom is, flegmatiek, kan ik gefrustreerd raken (ook van mijn eigen onkunde!- want ik ben dan te soft daarin). Ik kan beter 'onderhandelen' met te actieve paarden dan te luie paarden. Ik ben zelf vrij rustig, dus dat compenseert op die manier, denk ik.
Het ligt er ook een beetje aan op wat voor soort manier het paard erg actief is - gewoon omdat het paard erg actief is vanuit enthousiasme, of vanuit een stress-reactie. Dat laatste vind ik namelijk wel erg vervelend.
Gelukkig is de pony die ik rijd zo'n middenweg gevalletje, hoewel ik 'm met dressuur rijden eerder iets moet activeren dan terug nemen, maar hij moet het dan ook nog leren. Daarentegen als ik buiten rijd, zou hij het liefst de hele weg in volle galop gaan.
Van een sloom paard kun je echt gefrustreerd raken. Ik ben zelf ook heel rustig en dat heeft wel invloed op het paard. Terwijl je als je van jezelf heel druk bent, dat vaak geen invloed heeft op een sloom paard omdat dat paard van zichzelf te relaxed is. bigone schreef:Hangt er vanaf hoe goed je een paard aanvoelt, van een slome word je zeker moe maar als je weet hoe je een voorwaarts paard moet rijden word je lang niet zo moe.
Daarom schrik ik van al die verhalen over blaren op de handen, ga dat actieve paard eens lekker met een lange teugel in de bak rijden en dan leren luisteren naar je zit, kost wat tijd maar wij hebben zo'n slome en ook zo'n vuurvreter thuis en die vuurvreter is op twee pinken en zit te rijden maar zet je er een mindere ruiter op die te veel contact neemt( dus trekt en blaren krijgt) dan gaat hij racen dus doe er je voordeel mee als je zo'n lekker actief dier op stal hebt.
doom schreef:Celinee_ schreef:Denk dat het ongeveer gelijk is: inhouden, of voorwaarts houden. Het kost je allebei erg veel energie. Alleen kun je wanneer het paard te hard loopt altijd nog voltes gaan rijden en opvangen met je zit.
Bij een te sloom paard blijf je bezig met het tempo en dat kan soms erg vermoeiend zijn.
Uiteraard zal voorwaarts houden vreselijk veel energie van je vergen, zeker op langere termijn gezien dit iedere dag weer aan de orde komt.
Maar als we het beide op een uurtje gaan bekijken, dan heb je toch bijv een zweep en sporen als extra middel om een dier voorwaarts te krijgen.
Met terug rijden ben je "alleen maar' met je lijf bezig...
Leuke discussie
bigone schreef:Als hij dan echt onder je uit probeert te rennen is er misschien wat anders aan de hand, hij loopt veel dus misschien moet je eens kijken of je een patroon kunt ontdekken wanneer hij z'n bui heeft, wat heb je de vorige dag gedaan bvb, paarden proberen je soms door, in onze ogen vervelend gedrag, iets duidelijk te maken.
de een steigerd, de ander geeft een bok en die van mij doet het door te drammen.