Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:02

veel liever een te actief paard.. van flegmatieke paarden wordt ik heel erg sjaggerijnig ;)
Mijn pony was heel erg voorwaarts, zeker buiten, ook op haar 24e nog... maar ze kon ook flink drammen af en toe.
Mijn huidige paard loopt ook graag.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:07

Voor mij absoluut een paard dat vanzelf vlot loopt! Daar heb ik ook echt naar gezocht. Ik ben zelf niet overdreven energiek, dus ik moet het soms echt uit mijn tenen halen als ik een sloom paard aan de gang moet houden.. nee dank je!
Ik heb meestal wel een aardig rustgevende invloed op iets te vlotte paarden dus dat gaat een stuk beter :D

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:08

haha, was al bijna bang dat alleen mijn paard zo gek is:D
Ze is heel eigenwijs, zeer heet, erg aktief, zonder rem en doet precies waar ze zelf zin in heeft.
Als we met andere naar het bos gaan moet ze voorop en anders komen er bokken die recht overeind staan of zoef je spontaan een bospad in of gewoon dwars dooor de struiken:S voorop geen probleem alleen ga je dan zeer hard:P
Als we alleen naar het bos gaan wil ze alleen maar crossen, wat we dus ook regelmatig doen. Ik probeer 4 tot 5 keer per week te rijden en het voer wat ze krijgt is de hele dag op de wei en als we gereden hebben een summerfit koek meer niet. Heel soms een wortel of een halve appel. Ze is enthosiast en dat laat ze blijken

Ayasha
Blogger

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:10

Doe mij maar te actief :j Van een sloom paard word ik nerveus :')

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:13

Die van mij is van zichzelf eentje die je 'terug moet rijden' ipv vooruit. :D
Gisteren gingen we het land in, normaal is ze dan wat heet maar nu was ze heel rustig en relaxed.
En vreselijk dat ik het vond.. ;( Ik viel bijna in slaap, ik heb liever een die flinke looplust heeft dan eentje die je vooruit moet rijden... :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:15

Ik zou gék worden van een sloom paard. Zou me de hele tijd ergeren en dat is niet eerlijk voor zo een paard. Nee dus geef mij maar een flink hete, zijn ook de paarden waar ik zelf altijd de beste klik mee heb. Mijn pony is zo een heet geval, heerlijk, ik geniet iedere rit weer van hem.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 20:17

Maar nogmaals wat denken jullie dat de meeste inspanning vergt als je het beide in een uur bekijkt, gezien een sloom paard vaak met hulpmiddelen wordt gereden ( spoor en/of zweep)?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:20

doom schreef:
Maar nogmaals wat denken jullie dat de meeste inspanning vergt als je het beide in een uur bekijkt, gezien een sloom paard vaak met hulpmiddelen wordt gereden ( spoor en/of zweep)?

Een sloom paard, absoluut. Een sloom paard (correct!) actief krijgen kost meer moeite dan een heet paard terugrijden en bezighouden. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:21

Moeilijk, van een paard wat echt sloom is, flegmatiek, kan ik gefrustreerd raken (ook van mijn eigen onkunde!- want ik ben dan te soft daarin). Ik kan beter 'onderhandelen' met te actieve paarden dan te luie paarden. Ik ben zelf vrij rustig, dus dat compenseert op die manier, denk ik.
Het ligt er ook een beetje aan op wat voor soort manier het paard erg actief is - gewoon omdat het paard erg actief is vanuit enthousiasme, of vanuit een stress-reactie. Dat laatste vind ik namelijk wel erg vervelend.
Gelukkig is de pony die ik rijd zo'n middenweg gevalletje, hoewel ik 'm met dressuur rijden eerder iets moet activeren dan terug nemen, maar hij moet het dan ook nog leren. Daarentegen als ik buiten rijd, zou hij het liefst de hele weg in volle galop gaan. }>

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:22

Pony van een vriendin is ook niet al te snel, en die krijg ik gewoon serieus écht niet in galop of actief in welke andere gang dan ook. Terwijl het haar wel gewoon lukt zonder dat het er heel moeilijk uit ziet := Echt ik kan er gewoon níet mee overweg
Ik kan gewoon niet overtuigend mijn sporen stevig gebruiken of een mep de zweep geven, iets in me zegt dat ik dat niet wil dus het lukt ook gewoon niet om dat over te brengen

Doe mij maar lekker mn voorwaartse beessie. Nadeel bij mijne is dat 'ie wel snel is, maar vaak niet actief. Is vaak erg lastig, hij probeert vaak onder het werk uit te rennen maar dan zet ik hem gewoon eens een keer flink stil en dan heeft ie wel weer even door wie ook al weer de besturing deed

Ook ik denk dat een sloom paard veel meer inspanning kost om deze op hetzelfde niveau te rijden als een voorwaartser paard, als je bij wijze van spreken voor elke stap moeite moet doen. pfoe.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 29-05-10 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:25

Girl In The Mirror schreef:
Moeilijk, van een paard wat echt sloom is, flegmatiek, kan ik gefrustreerd raken (ook van mijn eigen onkunde!- want ik ben dan te soft daarin). Ik kan beter 'onderhandelen' met te actieve paarden dan te luie paarden. Ik ben zelf vrij rustig, dus dat compenseert op die manier, denk ik.
Het ligt er ook een beetje aan op wat voor soort manier het paard erg actief is - gewoon omdat het paard erg actief is vanuit enthousiasme, of vanuit een stress-reactie. Dat laatste vind ik namelijk wel erg vervelend.
Gelukkig is de pony die ik rijd zo'n middenweg gevalletje, hoewel ik 'm met dressuur rijden eerder iets moet activeren dan terug nemen, maar hij moet het dan ook nog leren. Daarentegen als ik buiten rijd, zou hij het liefst de hele weg in volle galop gaan. }>

Klopt :j Van een sloom paard kun je echt gefrustreerd raken. Ik ben zelf ook heel rustig en dat heeft wel invloed op het paard. Terwijl je als je van jezelf heel druk bent, dat vaak geen invloed heeft op een sloom paard omdat dat paard van zichzelf te relaxed is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:26

Hangt er vanaf hoe goed je een paard aanvoelt, van een slome word je zeker moe maar als je weet hoe je een voorwaarts paard moet rijden word je lang niet zo moe.
Daarom schrik ik van al die verhalen over blaren op de handen, ga dat actieve paard eens lekker met een lange teugel in de bak rijden en dan leren luisteren naar je zit, kost wat tijd maar wij hebben zo'n slome en ook zo'n vuurvreter thuis en die vuurvreter is op twee pinken en zit te rijden maar zet je er een mindere ruiter op die te veel contact neemt( dus trekt en blaren krijgt) dan gaat hij racen dus doe er je voordeel mee als je zo'n lekker actief dier op stal hebt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:29

Ayasha schreef:
Doe mij maar te actief :j Van een sloom paard word ik nerveus :')

Ja dat heb ik ook, lekker tegenstrijdig eigenlijk :P
Ik ga me heel erg zitten ergeren aan een te sloom paard, en bij drukke paarden ben ik juist de rust zelve.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 20:30

bigone schreef:
Hangt er vanaf hoe goed je een paard aanvoelt, van een slome word je zeker moe maar als je weet hoe je een voorwaarts paard moet rijden word je lang niet zo moe.
Daarom schrik ik van al die verhalen over blaren op de handen, ga dat actieve paard eens lekker met een lange teugel in de bak rijden en dan leren luisteren naar je zit, kost wat tijd maar wij hebben zo'n slome en ook zo'n vuurvreter thuis en die vuurvreter is op twee pinken en zit te rijden maar zet je er een mindere ruiter op die te veel contact neemt( dus trekt en blaren krijgt) dan gaat hij racen dus doe er je voordeel mee als je zo'n lekker actief dier op stal hebt.

Wat ik al aangaf, doet hij dit als hij een pist bui heeft, verder is het een heerlijk paard om mee te rijden.
Omdat hij zo lekker actief is ;)

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:33

doom schreef:
Celinee_ schreef:
Denk dat het ongeveer gelijk is: inhouden, of voorwaarts houden. Het kost je allebei erg veel energie. Alleen kun je wanneer het paard te hard loopt altijd nog voltes gaan rijden en opvangen met je zit.
Bij een te sloom paard blijf je bezig met het tempo en dat kan soms erg vermoeiend zijn.

Uiteraard zal voorwaarts houden vreselijk veel energie van je vergen, zeker op langere termijn gezien dit iedere dag weer aan de orde komt.
Maar als we het beide op een uurtje gaan bekijken, dan heb je toch bijv een zweep en sporen als extra middel om een dier voorwaarts te krijgen.
Met terug rijden ben je "alleen maar' met je lijf bezig...

Leuke discussie :D

ik denk dat de bewegingen die je maakt bij een paard voorwaarts houden groter zijn, en wellicht daarvoor vermoeiender.
Al lijkt het mij ook niet de bedoeling om je paard vooruit de schoppen met sporen.

Als een paard voorwaarts is doordat hij veel energie heeft, is dit wel gunstig als je deze energie in hard werken kan omzetten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:33

Als hij dan echt onder je uit probeert te rennen is er misschien wat anders aan de hand, hij loopt veel dus misschien moet je eens kijken of je een patroon kunt ontdekken wanneer hij z'n bui heeft, wat heb je de vorige dag gedaan bvb, paarden proberen je soms door, in onze ogen vervelend gedrag, iets duidelijk te maken.

Nynke_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:34

Ik heb echt liever een wat heter paardje. In het begin is het misschien niet echt prettig, maar de ontspanning komt vanzelf als je zelf maar ontspannen blijft ;) En volgens mij heb je daar op de langere termijn meer aan dan een slomer paard

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:37

liever te heet en actief dan een sloom paard!
alle pony's die ik heb gereden zijn eigenlijk té actief.
ik ben één keer op ponykamp geweest en daarna nooit meer.
sjonge die waren allemaal zo sloom als wat daar vond ik echt niks aan.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 20:38

bigone schreef:
Als hij dan echt onder je uit probeert te rennen is er misschien wat anders aan de hand, hij loopt veel dus misschien moet je eens kijken of je een patroon kunt ontdekken wanneer hij z'n bui heeft, wat heb je de vorige dag gedaan bvb, paarden proberen je soms door, in onze ogen vervelend gedrag, iets duidelijk te maken.

Ik denk dat je het niet zo ver moet zoeken ( tenminste niet bij mij).
Dit dier wordt vaak genoeg gecheckt door d.a, fysio's, tandartsen en zadelcontrole.
Het zijn gewoon wel eens van die dagen van zijn bui niet hebben en schijt aan de ruiter hebben dag.
Ieder paard heeft dit wel eens, ieder mens ook.. vind dit dan ook niet erg en ook best normaal ;) de een steigerd, de ander geeft een bok en die van mij doet het door te drammen.
Die van mij gaat echt niet racend door de bak, maar blijft gewoon niet fijn onder me en wordt loperig.

Maar evengoed is het goed om dit te plaatsen in het topic, het kan bij andere uiteraard wel aan de orde zijn.. ;)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:40

Ik heb dan toch liever te actieve paarden, ik word nogal chagerijnig van slome paarden die niet aan me been zijn :+

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:46

Ik heb ook een hittepetit. Ook voor mij was het enorm wennen na een paardje wat ook veel flegmatieker was. Ik vind het niet altijd fijn, maar het is wel beter bewerkbaar. Ik moet er gewoon aan blijven denken om tempowisselingen te blijven rijden. Dan gaat het goed en kan je die energie op de goede manier gebruiken.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:55

ik zoek toch altijd ontspanning met rijden, juist ook met een vlot paard, dus hier ook geen blaren etc. ik vind het zeker minder fysiek vermoeiend dan een sloom paard rijden. maar ja dat is ook maar net wat je als ruiter ligt denk ik.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:58

Als het paard te vlot is, probeer ik m van achter naar voren te rijden. Dan zakt ie er van voren vanzelf in en dan ontspant ie en komt hij vanzelf terug in tempo.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:59

mijn paard is dus precies het zelfde als die van jou. maar geef mij toch echt maar die slomere.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:03

Liever te actief dan te sloom :D Met die activiteit kan ik nog wat, ik heb er geen zin an om m'n paard telkens vooruit te branden. Daar word ik een beetje simpel van :Z