Oefeningen voor verzamelen gevraagd :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:57

Omdat het toch om oefeningen gaat voor de topicstarter, is het ook niet zo van belang of je travers of renvers met of zonder stelling rijdt, maar of het haar helpt. Ik denk van wel.
Echter nu je me ernaar vraagt, denkt ik dat er in beide oefeningen een algehele buiging gevraagd wordt, gelijkmatig verdeeld over het lichaam v.h. paard, dat betekend ook stelling. Dat wat de theorie betreft.
Mijn paard is extreem kort (in hals en rug); indien ik een dergelijke oefening wil uitvoeren, ontkom ik niet aan stelling. Ik hou niet zo van 'boekenwijsheid' waarin het 'gelijk' of de 'waarheid' slechts bepaald wordt of het ergens geschreven staat. Zo kan ik mij zeker een paard voorstellen dat een mooie travers of renvers laat zien en om de benodigde afstelling van de wand te verkrijgen, geen stelling meer nodig heeft.
Veel te veel discussies worden hier te rigide gevoerd: Het ene zou alleen zus uitgevoerd kunnen worden; valse knik zou door altijd...... (vul zelf maar in ) ontstaan; etc; etc. Vaak ingegeven daar een eenzijdige boekenwijsheid en als het 'daar' in staat dan is dat zo, punt uit; befehl ist befehl. Fijn voor hem die zich daarbij goed voelen. Voor mij is het opener, ik stel mij meer vragen. Ik durf best "nee" te zeggen, tegen het FEI, als het iets voorstaat dat niet overeenkomt met mijn mening. Deze instelling heeft nog lang niet de status verworven de enige maatstaf te zijn op het gebied van rijkunst; Hun 'befehl' heeft slecht zoveel waarde als dat het niet tegen mijn fundamentele waarden ingaat.
De uitleg van onze 'learned vriend' leg ik dan ook als benevens de kwestie naast me neer; niet onjuist, maar niet terzake doende
Ik betwist dus ook niet dat jij terecht 7ens kreeg voor uw uitvoering van de travers, maar, zonder U te willen krenken, zou het niet kunnen dat er ook nog andere uitvoeringen een voldoende verdienen?

Ik heb de topicstarter zien rijden; ik ben ervan overtuigd dat zij met de toepassing van mij tips uit de voeten kan.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:11

Ja, vele wegen leiden naar Rome. En dank, Kadankovitch, voor je uitgebreide antwoord.
Zal ik het toch helemaal verkeerd hebben, als actief wedstrijdruiter, met een megatalent als partner.
Ik ken de topicstarter niet. En moet leven volgens de FEI. . Maar no worry's, ik doe het graag.

Mindfields

Re: Oefeningen voor verzamelen gevraagd :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:12

Wie is je partner dan Setteke?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:17

Mijn paard, wie anders :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:18

setteke schreef:
Mijn paard, wie anders :D

Woehahahahahah ik denk die komt zo met het antwoord ik heb Edward Gal ervan overtuigd dat vrouwen TOCH weer leuker zijn dan mannen. :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:24

Nee, helaas voor je, heb leuke vrouwelijke kwaliteiten, maar hou me bij mijn ros.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:19

Helaas beschrijft de FEI het anders.
En stelling en buiging zijn nooit contrer, of tewel tegenover elkaar, zij kunnen alleen met elkaar.
Dus heel eenvoudig, links is links en rechts is rechts, dit haalt men ook niet doorelkaar omdat het zomaar even uitkomt.
Dus lengtebuiging zonder stelling kan niet.
Stelling zonder lengtebuiging kan wel.
En juist bij verzamelde oefeningen heeft men een lengtebuiging, die eerlijk geleerd is, door training van het gehele paard, gymnastiseren, en geen trucjes aanleren.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:03

Setteke, voor alle duidelijkheid; ik heb niet gezegd dat U 100% ongelijk hebt. Mijns inziens hangt het toch ook af van de manier waarop U paard gebouwd is. Aangezien bij de beschrijving van travers/renvers, is vastgelegd dat de afstanden tussen de sporen van de verschillende van de vier benen gelijk dient te zijn, kan dat dus een uitwerking hebben over de buigingsgraad bij de verschillende paarden. Ik kan mij zeker voorstellen dat U bij Uw paard geen buiging waarneemt. Zoals ik al schreef, mijn paard is niet ideaal gebouwd; te kort levert problemen op bij de buiging. Ik heb vanmorgen Védrie(wel verkocht, maar ik moet hem nog rijden) gereden en in het bijzonder hierop gelet. Védrie is hoogbenig, maar dekt toch voldoende bodem: En ja bij hem heb ik geen stelling. Eigenlijk aalleen als ik de beweging inzet, gaat het eenmaal geregeld, begint de buiging vooral in de hals (die bij Védrie heel lang is), mede ingegeven door mijn streven de voorhand zo rechtuit mogelijk te laten lopen en de buiging achter de voorhand te verkrijgen.
Zoals zovaak ligt het gelijk op beide kanten. Ik denk dat wij in de kern niet zo van mening verschillen. Daarbij zie ik niets in scherpslijperij, die meningens alleen tot conflicten doen opdrijven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:06

vind dat er over de traver en ranver iets te luchtig word gedacht, met of zonder stelling, want ook al verzameld het dier door deze oefening meer, is de doel van de oefening nog niet daar want veel al zal het dier sterk worden en licht verzet tonen als deze oefening niet correct is aan geleerd.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:24

Zo te lezen is het met travers en renvers dezelfde discussie als met het topic schouder binnenwaarts. Ook buiging zonder stelling, de schuld geven aan de bouw van het paard. De ruiterlijke tekortkomingen aan het paard verwijten. Dressuur wordt zo maar uit de mouw geschud en blind op gevoel gereden. Theorie doet er niet toe, als de praktijk er maar een beetje op doet lijken of een goed gevoel geeft, zoals schwung in stap.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 14:30

Echt heel erg bedankt voor u uitleg!

Waar heeft u me zien rijden?, gewoon puur uit nieuwsgierigheid.
Kadankovitch schreef:
Omdat het toch om oefeningen gaat voor de topicstarter, is het ook niet zo van belang of je travers of renvers met of zonder stelling rijdt, maar of het haar helpt. Ik denk van wel.
Echter nu je me ernaar vraagt, denkt ik dat er in beide oefeningen een algehele buiging gevraagd wordt, gelijkmatig verdeeld over het lichaam v.h. paard, dat betekend ook stelling. Dat wat de theorie betreft.
Mijn paard is extreem kort (in hals en rug); indien ik een dergelijke oefening wil uitvoeren, ontkom ik niet aan stelling. Ik hou niet zo van 'boekenwijsheid' waarin het 'gelijk' of de 'waarheid' slechts bepaald wordt of het ergens geschreven staat. Zo kan ik mij zeker een paard voorstellen dat een mooie travers of renvers laat zien en om de benodigde afstelling van de wand te verkrijgen, geen stelling meer nodig heeft.
Veel te veel discussies worden hier te rigide gevoerd: Het ene zou alleen zus uitgevoerd kunnen worden; valse knik zou door altijd...... (vul zelf maar in ) ontstaan; etc; etc. Vaak ingegeven daar een eenzijdige boekenwijsheid en als het 'daar' in staat dan is dat zo, punt uit; befehl ist befehl. Fijn voor hem die zich daarbij goed voelen. Voor mij is het opener, ik stel mij meer vragen. Ik durf best "nee" te zeggen, tegen het FEI, als het iets voorstaat dat niet overeenkomt met mijn mening. Deze instelling heeft nog lang niet de status verworven de enige maatstaf te zijn op het gebied van rijkunst; Hun 'befehl' heeft slecht zoveel waarde als dat het niet tegen mijn fundamentele waarden ingaat.
De uitleg van onze 'learned vriend' leg ik dan ook als benevens de kwestie naast me neer; niet onjuist, maar niet terzake doende
Ik betwist dus ook niet dat jij terecht 7ens kreeg voor uw uitvoering van de travers, maar, zonder U te willen krenken, zou het niet kunnen dat er ook nog andere uitvoeringen een voldoende verdienen?

Ik heb de topicstarter zien rijden; ik ben ervan overtuigd dat zij met de toepassing van mij tips uit de voeten kan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:27

Moll schreef:
vind dat er over de traver en ranver iets te luchtig word gedacht, met of zonder stelling, want ook al verzameld het dier door deze oefening meer, is de doel van de oefening nog niet daar want veel al zal het dier sterk worden en licht verzet tonen als deze oefening niet correct is aan geleerd.

Ach mijnheer Moll blijft u maar lekker serieus rijden en erover nadenken wat u doet, dat wat geschreven word over Renvers en Travers dat is gewoon de bekende poedeldressuur, niet het eindpunt is het doel het doel is de weg er naartoe, maar dat weet u net zo als ik.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:28

Afbeelding
Dit is travers, dus gesteld en gebogen in de richting waarna het paard gaat.
En dat op een rechte lijn, op 4 sporen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:18

setteke schreef:
Buiging kan ook gewoon via het lichaam verkregen worden (vanaf de schoft tot het laatste puntje (staartaanzet), zonder stelling, waarbij het paard dus gewoon rechtuit kijkt. Hieronder vallen niet, appuyeren, wijken, SB, pirouettes, voltes (en natuurlijk iets vergeten). Hierbij heeft het paard wel degelijk stelling (en buiging).
Nog zo'n oefening, contragalop, hierbij kan het paard "overdreven" kijken in de contrarichting, maar je kan hem ook zo recht mogelijk houden.

Bij wijken voor de kuit heeft men geen buiging, het paard is alleen lichtgradig gesteld.
Alle zijgangen worden in stelling en buiging gereden, en beoefend.
Buiging zonder stelling is geen buiging in zinnen de moderne en klassieke dressuur en is ook rijtechnisch niet mogelijk, aangezien het paard in de rug niet buigen kan alleen in zijn ribben, men noemt het ook wel ribbenbuiging, maar in de vaktaal lengtebuiging.
Stelling is van maanentop tot en met de halsinplant in de schoft.
Buiging is van maantopje tot en en met de staartwortel.
Dit zijn de begrippen die zo beschreven zijn bij de FEI.
Biomechanisch is het niet mogelijk dit anders te doen, wanneer men denkt dit te kunnen is bezig met een eigen uitgedachte oefening.
Contragalop is ook geen zijgang maar het paard dient wel om het binnenbeen gebogen te zijn, aangezien anders het paard scheef zou galoperen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:32

Ik heb nergens gezegd, dat SB een oefening is zonder buiging en stelling (zie voorgaande post).

Dus wijken is geen zijgang (volgens mij gaan we toch echt wel opZIJ ;) ). Ik gebruik deze oefening nog bijna dagelijks (in stap, draf, galop).

Contragalop schaar ik niet onder de zijgangen, maar deze kan men wel degelijk recht uitvoeren. Deze rechtheid is ook nodig, omdat vaak uit contra een vliegende galopwisseling gevraagd wordt. En het is een hoop werk om je paard vanaf het ene binnenbeen naar het andere te krijgen in luttele seconden (hoop geschuif met je eigen benen, je zou haast in de knoop raken).

En het gaat hier nog steeds over oefeningen voor verzamelen. Hier kan zeker contragalop aan bijdragen.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 08-06-10 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit post verwijderd aangezien dit niet van toepassing is in dit topic.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 06:27

Sorry maar wijken voor de kuit behoort niet tot de zijgangen aangezien het gerekend word onder zijwaartse beweging.
Bovendien wie doet hier aan circus dressuuur?
Dat doen diegene die paarden kunstukjes bijbrengen en buiging zonder stelling rijden wat gewoon onmogelijk is, aangezien het dan geen buiging is.
Het gaat juist over de praktijk, wanneer men wijkt voor de kuit krijgt men geen verzameling.
Door de lengtebuiging in SB krijgt men een verbeterde verzameling, dito door de contragalop.
Alleen wanneer men daar mee bezig is deze zo perfekt als mogelijk te rijden, en aangezien perfektie bijna onmogelijk is bij het rijden oefend men steeds.
En het gesugereren van uit de boekjes?
Nee goede instructeurs die goed weten waarmee zij bezig zijn die kunnen deze dwaalsporen uit de wereld helpen.
Of men nu geen of wel westrijden rijd dat heeft niets met getruct of niet getruct rijden te doen, en beide zouden rijtechnisch gelijk moeten zijn.
Wanneer men SB of Tranvers neemt dan dient men met stelling en buiging te rijden met de juiste hulpen, anders zijn het de oefeningen niet, en men streeft daarbij naar perfektie.
Het is razend moeilijk in een goede travers een goede taktvolle draf te houden b.v..
Het is bij SB enorm moeilijk om werkelijk het binnenachterbeen over meerdere meters precies in de spoor van het buitenvoorbeen tehouden, zonder in een overmatige stelling te rijden, en alleen de Schouder naar binnen te brengen, daarom is het ook een goede oefening zeker voor de verzameling.
En nogmaals buiging zonder stelling is geen buiging, lees vorige bericht.
En grijs kennen paarden niet mensen wel, het is zwart of wit, ja of nee bij het rijden het werkelijke rijden.
Wij mensen zitten ons vaak zelf in de weg met dat janee denken, dat hebben paarden gelukkig niet bij hun is het ja of nee. En dat is bij het rijden precies zo, er is geen halve oefening men streeft naar perfektie, daarom juist al die oefeningen die wij rijden kunen. En de mogelijkheden problemen qua stelling en buiging daarmee op te lossen.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 08-06-10 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd uit de reactie.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 06:35

Als ik heel dit topic lees vraag ik me ten eerste af of het paard wel aan alle basisvoorwaarden voldoet om correct in de verzameling gereden te worden.

Zonder een aanteiging naar TS te maken, maar 14 jaar en een Fries...

Verzameling ansich is bij mijn weten en uit mijn ervaring gewoon iets dat je verkrijgt door het spel van actie-reactie, rechtgerichtheid, aan het been zijn en daardoor een paard dat de ruiter volgt.

Sommige oefeningen hier vind ik wel goed, maar kunnen zo snel verkeerd gereden worden als de voorgaande zaken niet in orde zijn..

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:00

Zonder Uw bericht als een aantijging op te vatten, stel ik:
Zoals ik al eerder heb geschreven heb ik de Topicstarter, zonder dat zij dat wist, zien rijden.
Ondanks haar jeugdige leeftijd, is zij meer dan capabel deze oefeningen aan te pakken. En haar paard is er klaar voor.
Haar leeftijd mag evenmin tegen haar gebruikt worden, als mijn onvermogen nog wedstrijden te rijden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:43

Kadankovitch schreef:
Zonder Uw bericht als een aantijging op te vatten, stel ik:
Zoals ik al eerder heb geschreven heb ik de Topicstarter, zonder dat zij dat wist, zien rijden.
Ondanks haar jeugdige leeftijd, is zij meer dan capabel deze oefeningen aan te pakken. En haar paard is er klaar voor.
Haar leeftijd mag evenmin tegen haar gebruikt worden, als mijn onvermogen nog wedstrijden te rijden.

Laat dat officieel gedoe maar achterwege hoor, ik zit hier op bokt voor mijn ontspanning en bokt blijft een NL topic en dus als Belg ga ik ook niet onnodig tutoyeren, maar dat ge-Uw (tenzij u me aanziet als Uw god, want van koninklijke bloeden ben ik evenmin) is ook echt niet nodig.

Ik blijf het gewoon apart vinden, dergelijke zaken overleg je normaal met je trainer (wat ze heeft) en dan ga je daar aan werken.
Wij kunnen hier wel oefeningen, vanachter een scherm, meegeven, maar theorie en praktijk zijn vaak heel andere koek.

Ik gebruik verder haar leeftijd niet tegen haar, maar als 14 jarige heb je vaak nog niet dat inzicht in figuren en om oefeningen correct te rijden(velen op latere leeftijd hebben dat zelf niet, maar denk hier bvb aan tempo- en lichaamscontrole, buiging en stelling op de juiste momenten, de duur en intensiteit, etc). Wederom, tussen een oefening hier virtueel te verwoorden en de uitvoering zit een hemelsgroot verschil.
Laatst bijgewerkt door bulck op 08-06-10 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:02

Moderatoropmerking:
Opnieuw heb ik flink moeten huishouden in een topic. Blijkbaar moet men elkaar telkens in de haren vliegen en kan men niet meer fatsoenlijk op een normale, respectvolle en vriendelijke manier elkaars mening delen en uitleg geven aan de TS en andere bokkers. Graag hier een beetje op letten, dat komt de sfeer ook ten goede in het topic, maar ook voor de overige bokkers is dit prettiger!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:33

Zit niet iedereen op Bokt voor zijn ontspanning? Of voor eventuele tips? Die je kan doornemen met je huidige instructie?
Bulck, als ik jou zo lees, is Bokt geheel overbodig. Het gaat hier toch om eventuele andere invalshoeken? En of je er wat mee doet?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:44

Setteke, ik ben het met je standpunt in deze geheel geheel eens. Maar eigenlijk houdt dat ook in dat ik het recht van Bulck erken het niet met mij eens te zijn.
Terug naar het onderwerp: Ik vind dat ik tips kan geven hoe iets beter kan en laat de verantwoording over aan de lezer, omdat ik van mening ben (nu kan men mijj arrogantie verwijten) beter een goed advies, dan geen of een slecht, want de vraagsteller wil toch iets doen, iets veranderen. En dat waarschijnlijk omdat het niet goed (genoeg ) gaat. [Dat is in dit topic toevallig niet het geval] Vaak gaat het zo slecht, dat een verandering nauwelijks een verslechtering kan zijn.
En inderdaad een forum dient voor de uitwisseling van informatie.
Bulck heeft een meer voorzichtig of 'voorzorgend' standpunt. Ziet meer de gevaren die schuilen in verkeerd toegepaste adviesen. tenminste indien ik hem juist begrepen heb. Ik kan daar inkomen, maar ik deel zijn mening niet. Zoals jij terecht stelt zou dan een forum de informatieve functie kwijtspelen.
Waar een forum ook voor dient, mijns inziens, is de verschillende opvattingen duidelijk naaar voren brengen.
Maar dat is nu duidelijk gebeurd: De een geeft tips, de ander wijst op de gevaren. En indien er geen nieuwe elementen of tips bijkomen, heb ik de indruk dat het hier eindigt.
Maar ik hoop natuurlijk dat je mij stevig van repliek dient.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:16

Moderatoropmerking:
Laatste waarschuwing! Graag normaal op elkaar reageren. Offtopic berichten en oneliners achterwegen latende.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:11

Ik zou graag willen weten hoe het met de topicstarter Maaikedewit gaat?
Hoe vordert het werk met uw paard?
Ik ben benieuwd

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 13:08

Kadankovitch schreef:
Ik zou graag willen weten hoe het met de topicstarter Maaikedewit gaat?
Hoe vordert het werk met uw paard?
Ik ben benieuwd

Ja, het gaat goed, ook zeker mij rijden!
laatste wedstrijd weer 2 winsputnen, nog 3 en naar het L!
De oefeningen zoals schouderbinnenwaarts heb ik even laten rusten, ik heb vooral kleine stukjes gegalopeerd, steeds halve voltes. Ik denk dat dat voor mij het beste werkt. Als ik les heb dan zal ik vragen of ze me met die oefeningen wil helpen, want ik wil het niet verpesten als ik alleen ben.
Ik ben overdekop gegaan met paard op het gras, dus ik heb de moeilijke oefeningen even laten liggen en gewoon veel gegallopeerd en ook lekker naar buiten gegaan langs de weg.
Nu heeft ze geen last van glijden als we op het gras rijden, al 2 wedstrijden op het gras gereden met kalkoenen erin en de eerste wedstrijd met kalkoenen had ik 198 en 192 en was ik 2 keer 2e en bij de laatste wedstrijd had ik 186 en 194 punten, er deden maar iets van 7 mensen in de B mee, het eerst eproefje had ik geen prijs, bij de tweede was ik eerste.
Ik werd ook veel aangesproken dat ik leuk reed, dus dat was zeker leuk om te horen!