Harde of zachte hand...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:11

superwoman schreef:
Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat het ook om de schouder, de ellebogen en de pols draait.
Als in 1 van hen (vaak onbewust) spanning zit (dus stug) kan de hand ook nooit 100% vriendelijk zijn.

dit klopt de lssigheid komt van uit een onspannen elleboog, dit is geeheel correct door u opgemerkt

Cocodox

Re: Harde of zachte hand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:25

Bij mij is het dus zo dat die pony bij de hoek opeens stil wil gaan staan om eruit te kunnen... hiervoor gebruik ik dan wel mijn been natuurlijk maar ook de teugels, want ze vertikt het anders om om te draaien...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:33

Suzz14 schreef:
Bij mij is het dus zo dat die pony bij de hoek opeens stil wil gaan staan om eruit te kunnen... hiervoor gebruik ik dan wel mijn been natuurlijk maar ook de teugels, want ze vertikt het anders om om te draaien...

Dan ben je te laat. Voordat de pony in de hoek gaat, moet je die actief houden en begrenzen zodat die niet een draai kan maken..

Lolaax3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:43

Je kunt onder harde hand verschillende dingen verstaan,ik ga voor een corrigerende hand die opzoek is naar ontspanning,maar het paard ook goed corrigeerd.
Een zachte hand is meestal ook niet alles,vaak loopt het paard dan té ontspannen,en een harde hand vind ik niet nodig,alleen als het paard écht 'gemeen' doet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:21

te ontspannen?

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:05

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 24-08-23 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:26

xLindy91 schreef:
Vragen aan je instructie :)

hahahahaha dan krijg de beste man ook een vraagteken boven het hoofd, dus vertel, te ontspannen?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:14

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, "te ontspannen".

Ontspanning is een goed streven, maar er hoort wel een bepaalde spanning aanwezig te blijven bij zowel ruiter als paard.
Vergelijk zitten als een zak aardappelen met zitten volgens het boekje met gebruik van je buikspieren.
Dan ontspan je bepaalde spieren, maar niet alles en niet totaal, zodat het geen hangen wordt.

Bij een te zachte hand, zou bedoeld kunnen worden: te meegaand rijden.
Geen leiding geven.

Wat betreft de fysieke teugelvoering, waar het hier over ging, denk ik niet dat "te zacht" kan.
Als je los/vast contact heb, is dat eerder hard dan zacht.
Een constante lichte verbinding is zacht, maar ook goed.
Het voorbeeld met de stokjes schept een mooi beeld hiervan.
Dat kun je nooit teveel doen.

tosca27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:02

ligt er een beetje aan
het liefst leer ik een paard iets met een zachte hand

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:58

Azmodania schreef:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, "te ontspannen".

Ontspanning is een goed streven, maar er hoort wel een bepaalde spanning aanwezig te blijven bij zowel ruiter als paard.
Vergelijk zitten als een zak aardappelen met zitten volgens het boekje met gebruik van je buikspieren.
Dan ontspan je bepaalde spieren, maar niet alles en niet totaal, zodat het geen hangen wordt.

Bij een te zachte hand, zou bedoeld kunnen worden: te meegaand rijden.
Geen leiding geven.

Wat betreft de fysieke teugelvoering, waar het hier over ging, denk ik niet dat "te zacht" kan.
Als je los/vast contact heb, is dat eerder hard dan zacht.
Een constante lichte verbinding is zacht, maar ook goed.
Het voorbeeld met de stokjes schept een mooi beeld hiervan.
Dat kun je nooit teveel doen.

de hand kan nooit te zacht zijn dat is onmogelijk simpel maar waar, dat er van uit een onspannesfeer naar een inspannende sfeer gewerkt tuurlijk maar in spanning is wat anders als spanning inspanning kan je alleen verkrijgen door ontspanning en een zeer zachte hand, het gewicht van de teugel zou voldoende meoten zijn om voledige aan leuining te kunnen krijgen.

Minaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:16

Hoe gespannener ik ben, hoe harder mijn hand. Soms rij ik echt met een hele zachte hand, maar soms ook best hard..

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:31

Moll schreef:
is dat niet een beperking, immers is het zo dat het paard nooit de gene is die fout is maar de ruiter, dus als u een paard rijd die dus niet loslaat en na geeft ligt dat aan uw hand en niet aan het paard, dan is uw hand bijvoorbaad dus te hard, dus is het uw beperking en niet die van het paard.

Vraagje:
Ik heb vorig jaar bij Noor een clinic gereden met mijn fries, en ik kan het principe waaruit jullie werken inmiddels prima toepassen, vind het ook erg prettig.
Nu heb ik laatst op een paard van een vriendin gezeten. Ik ga dat paard komende tijd wat vaker rijden omdat zij minder tijd heeft. Ik reed dus op dat paard, teugels gewoon wat langer in het begin, lekker actief maken van achter. Paard had zijn hoofd praktisch in de lucht met neus naar voren. Na een kwartier probeerde ik hem met mijn buitenhand voorzichtig wat te begrenzen, maar ik kreeg geen enkele reactie. Op de 'zachte' manier kreeg ik dus gewoon totaal geen respons, alsof hij totaal geen erg had in dat ik iets aan het doen was. Vriendin zei: gewoon even wat meer druk geven. Ik dacht nouja vooruit, dus ik deed dat, hij zakte iets dus ik gaf direct ontspanning. 2 seconden bleef hij daar en bam, hoofd weer in de lucht. Tja en wat doe ik dan? Ik weet het niet, het is ook tegen mijn gevoel om het paard met zo veel druk 'door te drukken' en gezien hij niet reageert op ontspanning=los=lekker...
Paard is altijd erg grof gereden. Met kracht, en ook wanneer hij keurig ontspant in zijn hals kreeg hij nooit de ontspanning die zou moeten. (Ik ken de combinatie al lang) Ze bleef dan plukken, druk houden en friemelen aan de teugels.
Wat kan ik hier in de dagen dàt ik rij, nou aan doen?
(Want volgens jouw uitleg hierboven doe ik het hier dus fout..)

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:54

ik denk dat je het wel voelt als je echt te ver gaat,
maar als je maar een beetje te hard doet,
voel je het ook niet.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:43

Ik heb een zachte hand als mijn paard rustig is en goed naar mijn beenhulpen luisterd.
Ik een wat hardere hand als hij niet heengaat waar ik naartoe wil of hij aan het vervelen is.
Ik heb een harde hand als hij ineens een sprintje trekt, dan zet ik hem even op zijn plek en kan ik weleens mijn pony omtrekken als er geen rem meer opzit ;)

Ik weet waneer dit nodig is, en daar hoef ik verder geen commetaar op ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:48

Matsje schreef:
Moll schreef:
is dat niet een beperking, immers is het zo dat het paard nooit de gene is die fout is maar de ruiter, dus als u een paard rijd die dus niet loslaat en na geeft ligt dat aan uw hand en niet aan het paard, dan is uw hand bijvoorbaad dus te hard, dus is het uw beperking en niet die van het paard.

Vraagje:
Ik heb vorig jaar bij Noor een clinic gereden met mijn fries, en ik kan het principe waaruit jullie werken inmiddels prima toepassen, vind het ook erg prettig.
Nu heb ik laatst op een paard van een vriendin gezeten. Ik ga dat paard komende tijd wat vaker rijden omdat zij minder tijd heeft. Ik reed dus op dat paard, teugels gewoon wat langer in het begin, lekker actief maken van achter. Paard had zijn hoofd praktisch in de lucht met neus naar voren. Na een kwartier probeerde ik hem met mijn buitenhand voorzichtig wat te begrenzen, maar ik kreeg geen enkele reactie. Op de 'zachte' manier kreeg ik dus gewoon totaal geen respons, alsof hij totaal geen erg had in dat ik iets aan het doen was. Vriendin zei: gewoon even wat meer druk geven. Ik dacht nouja vooruit, dus ik deed dat, hij zakte iets dus ik gaf direct ontspanning. 2 seconden bleef hij daar en bam, hoofd weer in de lucht. Tja en wat doe ik dan? Ik weet het niet, het is ook tegen mijn gevoel om het paard met zo veel druk 'door te drukken' en gezien hij niet reageert op ontspanning=los=lekker...
Paard is altijd erg grof gereden. Met kracht, en ook wanneer hij keurig ontspant in zijn hals kreeg hij nooit de ontspanning die zou moeten. (Ik ken de combinatie al lang) Ze bleef dan plukken, druk houden en friemelen aan de teugels.
Wat kan ik hier in de dagen dàt ik rij, nou aan doen?
(Want volgens jouw uitleg hierboven doe ik het hier dus fout..)

Je kunt gewoon volhouden, zodat het paard later in de gaten heeft van, oh zij gaat weer op mij rijden, lekker ontspannen :D een paard merkt vanzelf dat er geen gepluk aan zijn mond komt als hij zijn hoofd laag houd.
Mijn vriendin heeft heel erg de neiging om door te vragen als ze beneden zijn, dan is ze bang dat hij weer omhoog komt.
In galop hoef ik echt niet te gaan vragen bij mijn pony, ik moet mijn handen bij elkaar zetten en dat gaat hij naar benenden. :)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:49

Volgens mij heb ik een extreem zachte hand :(
Wat doe ik daar aan?
(Ik hoor altijd van mijn instructeurs : Blijf contact houden met de mond!)