aanleg tegenover aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: aanleg tegenover aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:28

ben ik absoluut wel met je eens hoor, een bewegingswonder wat zich niet laat bewerken............ daar heb je echt niks aan.

wel ben ik van mening dat er ergens op deze aardkloot wel de juiste ruiter voor dat paard te vinden is :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:29

Wat ik onder een goed paard versta: Een paard wat een werkwillig karakter heeft, wil werken en voor je door het vuur wilt gaan. Daarnaast het ook nog fysiek aan kan, dus correcte gangen (hoeven niet spectaculair te zijn, als ze maar goed zijn. Correct, ruimte, kracht, etc), vermogen heeft om te verkorte en verlengen in het lijf, verzamelen etc.

Een minder goed paard, één die dit niet allemaal kan of 1 van de dingen mist. In mijn ogen voornamelijk karakter.

Slechte paarden zijn er niet, want elk paard is goed voor iemand en zijn/haar doel met het dier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:33

Quir schreef:
Slechte paarden zijn er niet, want elk paard is goed voor iemand en zijn/haar doel met het dier.

en hier ben ik het 100% mee eens!! slechte paarden bestaan niet, er zijn alleen slechte situaties

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:37

@ kiwiko: ja, maar deze ruiter moet zich dan wel melden, ik heb helaas al een aantal goede paarden zien vertrekken omdat ze "niet wilden" en er niemand was die er wel wat ik zag...

@quir: de paarden die jij beschrijft zijn "zeldzaam" en moeten ook echt gekoesterd worden.
sommige mensen hebben zo'n paard in handen, en vinden het niets omdat ze een paard niet kunnen begeleiden/opleiden met al zijn talent.
paarden die zo goed zijn,vervelen zich vaak snel en dan is het de kunst om een paard voldoende stof tot nadenken te geven,maar het niet te overwerken.
echter, ik ben het niet met je eens dat er geen slechte paarden zijn...
als een paard qua karakter,bouw of beiden slecht is, is in sommige situatie's niet meer recht te breien.
(vaak hebben ze dan trouwens wel mankementen waar voor het gemak even overheen gekeken worden, of hebben ze zo'n slecht lichaam dat ze niet KUNNEN)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:40

ik heb er zo een :)

en ik ben het ook weer helemaal met je eens!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:42

Timilon, waarom zijn er slechte paarden?
Er zijn paarden die niet voor een sportruiter en dus ook hoog niveau wil rijden, niet geschikt en in die zin 'slecht'. Daarentegen kunnen deze paarden het prima vinden bij iemand die gewoon recreatief of basis sport wil rijden.

Het is dus géén slecht paard. Alleen niet voor iedereen geschikt, zo is dat natuurlijk ook andersom.

Wat is zeldzaam? Ik heb het niet over Totilassen, Bonfire's, Jazzen en Gribaldi's, ik heb het over paarden die correct zijn en daarnaast over een goed meewerkend karakter beschikken.

Nee, een slecht paard bestaat niet. Een slechte ruiter, ja dat zeer zeker wel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:44

Ow even er bij, ik ben het met je eens als het om paarden gaan die lichamelijk iets mankeren. Dus afwijkingen, dat zijn inderdaad uitzonderingen. Maar ik bedoelde dus voornamelijk wel de 'gezonde' paarden, dus geen paarden die zo gruwelijk scheef op de benen staan dat ze niet fatsoenlijk kunnen lopen.

Denk dat je dat bedoeld met 'slechte' paarden? :)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:48

er zijn ook paarden die zelfs voor de recreatie/basisdressuur niet geschikt zijn.
en dat vind ik dus wel slechte paarden.(dat er hier vaak lichamelijke mankementen om de hoek komen kijken daar gelaten)

ik heb het ook zeker niet over de Totilassen,Bonfire's etc.
maar de "gewone" fijne,bewerkbare paarden.
hoeveel mensen verkloten zo'n paard niet?
er zijn maar weinig mensen die de aanleg en het talent van zo'n "gewoon,fijn" paard zien.

@ quir: ja, dat bedoelde ik met echt slechte paarden.en sommige paarden zijn in hun hoofd ook niet geschikt om als recreatie/basisdressuur/springpaard te functioneren.
terwijl ze bij een prof misschien wel tot hun recht zouden komen,maar te lelijk zijn of niet genoeg beweging hebben om daar terecht te komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:52

yep en zo is het........... er zijn in dit soort vraagstukken zoveel mitsen en maren........... zoveel alsdannen..........

dat het moeilijk is om daar een eenduidig antwoord op te geven......

een paard dat lichamelijk misschien niet zo handig in elkaar zit, maar wel heeeeel veel wil heeft, kan het nog behoorlijk ver schoppen........ een paard dat lichamelijk alles mee heeft maar de wil niet heeft ............ word een heel ander verhaal, die kan het onder de juiste ruiter wel gaan doen (zie totilass, dat was een engnek als jonkie!!) en er zijn paarden die de wil gaan krijgen ergens langs de weg..........

er zijn ook paarden die dat nooit zullen krijgen, maar door hun sensibiliteit en kracht, en wendbaarheid........ niet geschikt zijn voor een basisruiter die er alleen maar mee buiten wil rijden.......

dit is een complex verhaal met teveel mitsen en maren om er een klinklaar oordeel over te geven

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:21

KiWiKo schreef:
yep en zo is het........... er zijn in dit soort vraagstukken zoveel mitsen en maren........... zoveel alsdannen..........

dat het moeilijk is om daar een eenduidig antwoord op te geven......

een paard dat lichamelijk misschien niet zo handig in elkaar zit, maar wel heeeeel veel wil heeft, kan het nog behoorlijk ver schoppen........ een paard dat lichamelijk alles mee heeft maar de wil niet heeft ............ word een heel ander verhaal, die kan het onder de juiste ruiter wel gaan doen (zie totilass, dat was een engnek als jonkie!!) en er zijn paarden die de wil gaan krijgen ergens langs de weg..........

er zijn ook paarden die dat nooit zullen krijgen, maar door hun sensibiliteit en kracht, en wendbaarheid........ niet geschikt zijn voor een basisruiter die er alleen maar mee buiten wil rijden.......

dit is een complex verhaal met teveel mitsen en maren om er een klinklaar oordeel over te geven

Dat is zeker waar. :j

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:07

Eigenlijk zijn alle bovenstaande schrijvers het met elkaar eens. Als ik me vergis hoor ik dat wel.
De volgende stap is eigenlijk dat het probleem schuilt in het bij elkaar brengen van het juiste paard bij de juiste ruiter.
Zo kan een middematige ruiter wellicht heel veel (en zelf meer) bereiken met een passend middelmatig paard, dan met een zeer goed paard, maar dat juist door z'n enorm vermogen, te moeilijk is voor de eerder genoemde ruiter.
KiWiko zal begrijpen dat ik niets te zoeken heb op een Honda Fireblade of was het Hajabusa. Bij de eerste rotonde zou ik al op mijn bek gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:09

hihi ik begrijp je kadankovitch :D :D

ik heb ooit op een hayabusa gereden.......... en dat was eng!!! :D :D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:36

Ik zou zo graag een Royal Enfield willen hebben maar die is weer te hoog. En niet lager te krijgen. Of een Tryumph Bonneville, maar die is te duur.
En voordat ze zeggen dat wij of topic gaan: Dit zijn allemaal voorbeelden die ook van toepassing zijn voor paarden: KiWiko heeft het talent en ik niet ;(

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 22:41

ik vind dat echt geweldige analoge voorbeelden :D

zorg dat de combinatie past anders ga je op je plaat _O-

ik vind de toevoeging van kadankovitch ook wel passen: je kan nog zo'n geweldig/werkwillig paard hebben als je de ruiter er niet voor hebt gaat er niks gebeuren ( of nog erger, wel wat maar het verkeerde)

heeft iemand trouwens zo'n paard als hier besproken wordt?

ik heb het type: geen aanleg om over naar huis te schrijven maar wel het "talent" om snel te leren en ook graag te werken.
is voor mij, gemiddelde ruiter met ook geen aanleg om over naar huis te schrijven _O- maar wel fanatiek en met het "talent" snel iets in de vingers te krijgen, een ideaal paard voor mij. inmiddels zijn we zo op elkaar ingespeeld dat nieuwe stof bijna vanzelf lijkt te gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:23

Kadankovitch schreef:
Ik zou zo graag een Royal Enfield willen hebben maar die is weer te hoog. En niet lager te krijgen. Of een Tryumph Bonneville, maar die is te duur.
En voordat ze zeggen dat wij of topic gaan: Dit zijn allemaal voorbeelden die ook van toepassing zijn voor paarden: KiWiko heeft het talent en ik niet ;(

ik heb nul talent :) ik heb veel vlieguren, waardoor ik handig ben.......... maar als ik talent zou hebben, in combinatie met alle vlieguren........... dan had ik geen tijd gehad om te bokken zegmaar :D :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:13

Mijn paard is van het type: Zeer talentvol, maar niet het super mee werkende karakter. Ze leert enorm snel en wil ook heel graag werken voor je, maar echt niet zonder slag of stoot.

Ik heb nooit geen schrik gehad en altijd vol in haar geloofd, dat heeft flink meegeteld dat ik haar voortaan overal toe bereid krijg. Alleen, helaas, is ze niet door iedereen na te rijden. Mensen die kunnen rijden en geen schrik hebben, krijgen haar zo een Z proef rond gestuurd. Echter een ruiter die héél bang is, niet kan rijden en dus ook alleen maar er op zit, is ze ook een schatje. Maar zet je er iemand op die dénkt te kunnen rijden, stiekem schrik heeft. Nou dan lig je er binnen 3 rondjes af. Van dat laatste soort mens, zijn er ook erg veel (denk de meeste wel :D ).

Ze is heel erg sensibel, waardoor het een fijn sportpaard is (voor mij in ieder geval, ik heb een soort van hekel aan flegmatieke paarden. Geef mij de Jazzen maar. :o ).

Ik vind de voorbeelden die hier genoemd worden, zeker relevant. :D Het maakt het wat duidelijker, de combinatie moet kloppen en dat is met veel dingen zo. :)

Er zijn genoeg goede paarden die nooit een goede of passende ruiter krijgt, maar ik noem dat geen slecht paard. Alleen, zoals Kiwiko eerder zei, een slechte situatie. Dier kan er niks aan doen en wellicht de ruiter die er mee rijd ook niet. (soms natuurlijk wel :) )

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:57

Er zijn ontzettend veel paarden die werkwillig zijn, die correct beenwerk hebben, correcte manier van gaan. Die zijn er heeeeel veel. Er zijn alleen maar weinig ruiters die correct kunnen zitten, onafhankelijk hulpen kunnen geven en zich verdiepen in rijden an sich.

Ik heb zo'n paard en die zijn heel makkelijk te rijden, maar eigenlijk ook weer niet. Je moet zo precies zijn in je rijden en hulpen. En ik heb geleerd dat als je jezelf daar de tijd voor geeft en de juiste begeleiding bij zoekt. Je een ontzettend fijn paard onder kont hebt. Maar zodra je een fout maakt en dit niet inziet, is dat fijne paard ook zo weer verdwenen.

Hoe dan ook, alle paarden willen meewerken. Het is aan de ruiter om de juiste begeleiding daarin te geven. En dan heb ik het nog niet eens gehad over een passende/klikkende combinatie.

Zelfs als je een klikkende combinatie bent met je paard en je hebt je de randvoorwaarden niet, zal het nog niet gaan lukken.

Ik heb een gewoon basispaard die niet spectaculair beweegt maar wel in alles heel correct is. Hij is niet suoer getallenteerd ,maar zijn inzettingsvermogen compenseerd daar ruimschoots in. Hij vergeeft je een fout niet en zal daar gelijk op reageren. Ideaal paard om echt te leren rijden. Mits je jezelf daar de tijd en middelen voor gunt. En die paarden zijn er echt heel veel hoor ;)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:08

jullie zeggen dat er zoveel van dat soort paarden zijn, maar ik ben er in mijn leven maar zo'n 5 a 6 tegen gekomen.
3 van mezelf, en nog wat van anderen.
@ winbinches: je hebt zeker gelijk, als je een fijn paard niet correct rijd, dan is het fijne er zo uitgereden....

@ quir: ik heb ook liever een hete, flexibele donder dan een stugge,trage trapzak :D
echter, jij zegt zelf zo'n fijn paard te hebben, maar behoort een fijn paard in principe niet door iedereen na te rijden te zijn als de basis er in zit?
(zo, goed geformuleerde zin...:o )

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:26

Ik zeg niet zo'n fijn paard te hebben, integendeel. Ik weet dat het een rotzak kan zijn en ze heeft zeker niet het meewerkende karakter voor iedereen wat ik zelf zo graag in een sportpaard zie.
Echter is ze voor mij wel het fijne sportpaard en heeft ze voor mij wél het meewerkende karakter. Alleen heb ik hier ruim 3 jaar om moeten vechten en menig snoekduik en zand onderzoek voor mogen uitvoeren.

Maar ik ben het deels met je eens, dat zo'n paard door iedereen na te rijden moet zijn. Mits de ruiter dus ook kundig genoeg is in zijn rijden. De mijne is door de kundige en niet bange ruiter zo na te rijden, daar bedoel ik mee dat ze dan even uitprobeert, merkt dat het niet werkt en alle oefeningen zo een, twee, drie loopt. Ze accepteert het niet als ze hardhandig ergens naar toe gereden (of nou ja, gedwongen wordt). Dan ga je er gegarandeerd af en ook niet zo zacht ook.

Verder ken ik heel wat paarden die dit karakter hebben en ook nog een de lichamelijke mogelijkheden. Heb veel (heel veel) "kapot" gereden rotknollen gereden. Dit waren echter geen rotknollen, maar paarden die onder de dwang en spanning uit willen komen. Rijd je ze netjes ontspannen rond, na enkele dagen liepen ook deze rotknollen als fijne sportpaarden rond. Edit: Basis bedoel ik dan, stap, draf, galop.

Dus ook veel niet goede (of zelfs 'slechte' paarden) zijn vaak zo gereden, maar na wat heropvoeding integendeel. Juist fijne dieren.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:34

ben ik me eens, nou is die van mij van nature heel lief. je zet er zo een kind op, maar ook de boerin en haar dochter, die razend enthousiast zijn en van mij dan ook met alle liefde een paardrijlesje krijgen, kunnen er zo mee wegrijden. loopt ze netjes ( iets minder actief dan normaal maar toch) mee rond.

maar als er iemand op zit die kan rijden ( om het maar even zo grof te zeggen) dan eist ze ook wel een bepaald gevoel van je hoor, anders haalt ze haar hele trucendoos open. en dat gaat van protestjes en kleine foutjes, tot wegspringen, nek erop en bokken. als de ruiter dan niet kalm en ontspannen blijft ( echt een basisvoorwaarde bij haar) dan wordt het alleen maar erger.

ik ben helemaal weg van dit karakter van haar, ik kan wel kirren van geluk dat ik zo'n paardje ben tegengekomen. ze is door iedereen te hobbelen, maar ze moet je kennen en VERTOUWEN wil je er echt wat mee kunnen. tot op de dag van vandaag zijn dat inclusief ik, zo'n 3 mensen die dat hebben met haar. ik, de eigenaar en een vriendin van ons beiden. daar doet ze echt haar best voor.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:38

@ quir: ik had je post verkeerd gelezen...
zonnesteekje denk ik :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:42

Quir schreef:
Ik zeg niet zo'n fijn paard te hebben, integendeel. Ik weet dat het een rotzak kan zijn en ze heeft zeker niet het meewerkende karakter voor iedereen wat ik zelf zo graag in een sportpaard zie.
Echter is ze voor mij wel het fijne sportpaard en heeft ze voor mij wél het meewerkende karakter. Alleen heb ik hier ruim 3 jaar om moeten vechten en menig snoekduik en zand onderzoek voor mogen uitvoeren.

Maar ik ben het deels met je eens, dat zo'n paard door iedereen na te rijden moet zijn. Mits de ruiter dus ook kundig genoeg is in zijn rijden. De mijne is door de kundige en niet bange ruiter zo na te rijden, daar bedoel ik mee dat ze dan even uitprobeert, merkt dat het niet werkt en alle oefeningen zo een, twee, drie loopt. Ze accepteert het niet als ze hardhandig ergens naar toe gereden (of nou ja, gedwongen wordt). Dan ga je er gegarandeerd af en ook niet zo zacht ook.

Verder ken ik heel wat paarden die dit karakter hebben en ook nog een de lichamelijke mogelijkheden. Heb veel (heel veel) "kapot" gereden rotknollen gereden. Dit waren echter geen rotknollen, maar paarden die onder de dwang en spanning uit willen komen. Rijd je ze netjes ontspannen rond, na enkele dagen liepen ook deze rotknollen als fijne sportpaarden rond. Edit: Basis bedoel ik dan, stap, draf, galop.

Dus ook veel niet goede (of zelfs 'slechte' paarden) zijn vaak zo gereden, maar na wat heropvoeding integendeel. Juist fijne dieren.

helemaal mee eens!!!