wel ben ik van mening dat er ergens op deze aardkloot wel de juiste ruiter voor dat paard te vinden is
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KiWiKo schreef:yep en zo is het........... er zijn in dit soort vraagstukken zoveel mitsen en maren........... zoveel alsdannen..........
dat het moeilijk is om daar een eenduidig antwoord op te geven......
een paard dat lichamelijk misschien niet zo handig in elkaar zit, maar wel heeeeel veel wil heeft, kan het nog behoorlijk ver schoppen........ een paard dat lichamelijk alles mee heeft maar de wil niet heeft ............ word een heel ander verhaal, die kan het onder de juiste ruiter wel gaan doen (zie totilass, dat was een engnek als jonkie!!) en er zijn paarden die de wil gaan krijgen ergens langs de weg..........
er zijn ook paarden die dat nooit zullen krijgen, maar door hun sensibiliteit en kracht, en wendbaarheid........ niet geschikt zijn voor een basisruiter die er alleen maar mee buiten wil rijden.......
dit is een complex verhaal met teveel mitsen en maren om er een klinklaar oordeel over te geven

maar wel fanatiek en met het "talent" snel iets in de vingers te krijgen, een ideaal paard voor mij. inmiddels zijn we zo op elkaar ingespeeld dat nieuwe stof bijna vanzelf lijkt te gaan. Kadankovitch schreef:Ik zou zo graag een Royal Enfield willen hebben maar die is weer te hoog. En niet lager te krijgen. Of een Tryumph Bonneville, maar die is te duur.
En voordat ze zeggen dat wij of topic gaan: Dit zijn allemaal voorbeelden die ook van toepassing zijn voor paarden: KiWiko heeft het talent en ik niet
ik heb veel vlieguren, waardoor ik handig ben.......... maar als ik talent zou hebben, in combinatie met alle vlieguren........... dan had ik geen tijd gehad om te bokken zegmaar
).
).
Het maakt het wat duidelijker, de combinatie moet kloppen en dat is met veel dingen zo.
)

)
Quir schreef:Ik zeg niet zo'n fijn paard te hebben, integendeel. Ik weet dat het een rotzak kan zijn en ze heeft zeker niet het meewerkende karakter voor iedereen wat ik zelf zo graag in een sportpaard zie.
Echter is ze voor mij wel het fijne sportpaard en heeft ze voor mij wél het meewerkende karakter. Alleen heb ik hier ruim 3 jaar om moeten vechten en menig snoekduik en zand onderzoek voor mogen uitvoeren.
Maar ik ben het deels met je eens, dat zo'n paard door iedereen na te rijden moet zijn. Mits de ruiter dus ook kundig genoeg is in zijn rijden. De mijne is door de kundige en niet bange ruiter zo na te rijden, daar bedoel ik mee dat ze dan even uitprobeert, merkt dat het niet werkt en alle oefeningen zo een, twee, drie loopt. Ze accepteert het niet als ze hardhandig ergens naar toe gereden (of nou ja, gedwongen wordt). Dan ga je er gegarandeerd af en ook niet zo zacht ook.
Verder ken ik heel wat paarden die dit karakter hebben en ook nog een de lichamelijke mogelijkheden. Heb veel (heel veel) "kapot" gereden rotknollen gereden. Dit waren echter geen rotknollen, maar paarden die onder de dwang en spanning uit willen komen. Rijd je ze netjes ontspannen rond, na enkele dagen liepen ook deze rotknollen als fijne sportpaarden rond. Edit: Basis bedoel ik dan, stap, draf, galop.
Dus ook veel niet goede (of zelfs 'slechte' paarden) zijn vaak zo gereden, maar na wat heropvoeding integendeel. Juist fijne dieren.