wanneer is iets bevestigd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Re: wanneer is iets bevestigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:52

ik ben ook de draad een beetje kwijt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:24

FaberSmid schreef:
Nee helaas begrijp ik u niet?

wat begrijpt u niet dan, kunt u dat vertellen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:34

Moll schreef:
ja dat klopt ook, vind het alleen zelf fijn voor het werken voor feinabstimmung, en dan even alles even grondig door nemen

Excuses zal wel blond zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:44

Bevestigen is vast maken, het zit er vast in.
Wanneer men wat leert voor school, kun je het zo leren dat het je hele leven bij blijft, dan is het bevestigd, of dat nu bij een paard of een ruiter is, lijkt mij hetzelfde.
De tafels die zitten in je hoofd, die kun je elk moment oproepen, dat noem ik ook het is beverstigd.
Wanneer je twijvelt dat is het nog niet bevestigd.
Als je bv aangalopeerd, en je moet steeds denken doe ik het nu wel goed, de hulpen zo geven, dan ben je als ruiter nog niet bevestigd in de hulpengeving.
Wanneer de ruiter de hulpen perfekt geeft en het paard twijvelt met de juiste galop, dan is het paard niet bevestigd.
Dat is met de zit van de ruiter dito.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 18:52

Moll schreef:
FaberSmid schreef:
Nee helaas begrijp ik u niet?

wat begrijpt u niet dan, kunt u dat vertellen

voor fabersmid kan ik niet spreken, maar ik ben zelf gewoon een beetje de draad kwijt van het verhaal.
vanaf wat bevestiging voor jou betekende en onze reactie daarop. daarna wordt het een beetje onduidelijk wat je er nou eigenlijk mee bedoelde. misschien is een praktisch voorbeeld handig :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:59

Bedoeld u dat u mij niet doet begrijpen, of moll ben nu geheel de weg verloren?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 19:03

hahaha, ik begon met moll niet begrijpen, maar ik begin nu ook een beetje het verhaal kwijt te raken :D

vanaf hier begon het voor mij een beetje vaag te worden

Citaat:
FaberSmid schreef:
Moll doet u bewust dan oefeningen gedurende tijd niet rijden, om te controleren of het bevestigd is?

nee niet bewust, echter is het zo om zo nu en dan weer eens helemaal terug tegaan in de training om even de puntjes weer te voelen en te herhalen.

mol

Citaat:
ja dat klopt ook, vind het alleen zelf fijn voor het werken voor feinabstimmung, en dan even alles even grondig door nemen

FaberSmid
Maar gebeurd dat niet automatisch met losrijden, warmrijden en trainen?

en mijn vraag over schoudervoor tegenover schouderbinnewaarts, dat ik het verschil daartussen ook niet helder voor ogen heb, omdat ik schoudervoor gewoon niet ken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:05

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:14

Ik denk dat je het ook iets kleiner moet maken.
Bevestigd is: Paard springt "direct" aan op de hulp van de ruiter, in de goede galop.

Dit heeft nog niets met de snelheid van de galop te maken, of het terugnemen vanuit galop, of de stuurbaarheid...

Ik noem iets bevestigd, wanneer ik zeker weet dat het paard begrijpt wat hij moet doen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:26

Is het bij de galop niet te controleren door willekeurig (rechts en links op beide handen) gecontroleerd, op elke plek aan te kunnen galopperen?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 19:30

@ fabersmid: bedankt! daar ga ik me eens lekker in verdiepen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:31

Graag gedaan, persoonlijk vond ik het een ten zeerste interessant topic. Met name omdat de valkuilen duidelijk zichtbaar werden, ook voor de ervaren ruiters en instructie.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:11

Een oefening is bevestigd op het moment dat je alle aspecten van het skala voldoende kunt behouden tijdens de oefening. Als ook maar iets of een fractie van die aspecten (aanleuning, ontspanning, losgelatenheid, verzameling, rechtgerichtheid, impuls, tact etc) verloren gaat, is de oefening niet (voldoende) bevestigd. Alleen als je de aspecten van het skala (voldoende) kunt behouden heeft een oefening als sb een gymnastische waarde. Anders niet. Dan is het gewoon een kunstje.

In het geval van TS: als jij op B niveau rijdt c.q. als dat je africhtingsniveau is slechts B is is het vrij onwaarschijnlijk dat een oefening als sb goed bevestigd is/uitgevoerd wordt met behoudt van alle (basis) aspecten van het skala. Logischerwijs houd je je op B niveau namelijk nog niet bezig met verzameling en ligt de focus alleen nog op aanleuning, ontspanning en horizontaal evenwicht. Voor een goede sb is enige mate van verzameling nodig. Dat komt op dat niveau nog niet aan de orde. Dus al wat TS doet: het kan nooit een sb zijn met een gymnastische waarde. Daarvoor moet je eerst de basis aspecten van het skala beter beheersen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:15

jasmijn78 is de bevestiging niet mede afhankelijk van niveau scholing ruiter en paard? Anders zouden alleen gp ruiters en paarden volgens u bevestiging bereiken? Kan een beginner, gevorderde, amateur ook geen bevestiging bereiken op ieder zijn niveau en scholing en van het paard?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:26

FaberSmid schreef:
jasmijn78 is de bevestiging niet mede afhankelijk van niveau scholing ruiter en paard?

Deels. Aan een SB op M1 niveau wordt tich iets milden beoordeeld dan een sb op Lichte tour niveau...

Maar in het geval van TS stelde ik:

jasmijn78 schreef:
als jij op B niveau rijdt c.q. als dat je africhtingsniveau is slechts B is is het vrij onwaarschijnlijk dat een oefening als sb goed bevestigd is/uitgevoerd wordt met behoudt van alle (basis) aspecten van het skala. Logischerwijs houd je je op B niveau namelijk nog niet bezig met verzameling en ligt de focus alleen nog op aanleuning, ontspanning en horizontaal evenwicht. Voor een goede sb is enige mate van verzameling nodig. Dat komt op dat niveau nog niet aan de orde.

Of ben je het in dit geval met mij oneens?

Het is toch niet voor niets dat SB pas vanaf M1 wordt gevraagd? De opbouw van de proeven houdt het skala aan....

FaberSmid schreef:
Kan een beginner, gevorderde, amateur ook geen bevestiging bereiken op ieder zijn niveau en scholing en van het paard?

Zeker, dat kan. Maar nogmaals: TS geeft expliciet aan dat haar niveau B is. Op op B niveau houdt je je nog niet bezig met verzameling, en enige mate van verzameling is nodig voor een voldoende correcte sb. Of ben je het daar niet mee eens?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:34

Wat betreft sbw is en blijft het moeilijk, omdat het een van de moeilijkste oefeningen is. Zonder begeleiding niet te trainen, zonder dat er fouten in gereden worden. Men denkt sbw te rijden, maar is het niet. Net zo als het als sbw beoordeeld wordt en het geen sbw is. Correct sbw rijden is naar mijn mening en ervaring onmogelijk foutloos correct te rijden zonder begeleiding. Simpelweg omdat hoeveel ruitergevoel de ruiter ook bezit, het zicht vanaf de grond niet heeft ter controle.
En nu zal ik wel verschillende over me heen krijgen, die het oneens met mij zijn?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:36

dit vind ik interessant.
op dit moment rij ik B-niveau. ( startkaart is nog in progress, maar we gaan gewoon B starten)
ik durf wel te zeggen dat ik al bezig ben met L en M niveau oefeningen, meer als gehoorzaamheids/lenigheids oefening en om de achterhand te versterken. ik beweer ABSOLUUT niet dat ik L/M niveau rijdt, maar ik durf wel te zeggen dat mijn niveau iets hoger ligt dan B ( maar misschien ook nog niet precies L)

goh, dit is moeilijk om via typen over te brengen :)

wat ik samenvattend probeer te zeggen is dat ik officieel ( volgens de vereisten van mijn officiele B niveau) nog niet met verzameling bezig ben, ik dit wel in de training oefen. mij is altijd aangeleerd je paard qua niveau hoger in de training te hebben thuis dan dat hij op wedstrijd wordt uitgebracht.
vandaar dat ik dus al zeker bezig ben met oefeningen die een sterkere achterhand en verzameling uiteindelijk bewerkstelligen.

als ik trouwens ergens niet duidelijk ben oid, vraag dan gerust om verklaringen. ik heb een hele hoop theoretische kennis ( waarvan ik de helft nog niet in praktijk kan brengen, dat is mijn niveau gewoon nog niet, en dat van mijn paard ook niet) maar ik weet ok niet alles :D

edit: fabersmid kwam ertussen :P
om daarop te reageren, ben ik persoonlijk van mening dat je een sb, of ik moet eerder zeggen de voorwaarden daarvoor wel zonder begeleiding kan aanleren. reageren op zijwaartse druk, aanleuning, begrenzen, enz enz dat moet volgens mij iedereen kunnen. ikzelf heb mijn eerste SB's gewoon zonder instructie aan de zijkant geoefend.
daarbij vraag ik wel zeer regelmatig even ogen op de grond zeg maar, om mij te controleren.
nou krijg ik misschien wel een stortvloed over me heen :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:46

FaberSmid schreef:
Wat betreft sbw is en blijft het moeilijk, omdat het een van de moeilijkste oefeningen is.

Kan ik hieruit opmaken dat jij het dus ook onwaarschijnlijk vindt dat de SB in het specifieke geval van TS dus voldoende is bevestigd?

abeltje_xx schreef:
ik durf wel te zeggen dat ik al bezig ben met L en M niveau oefeningen, meer als gehoorzaamheids/lenigheids oefening en om de achterhand te versterken.

Nogmaals: een oefening heeft vrijwel geen gymnastische waarde als de aspecten van het skala niet in voldoende mate behouden blijven tijdens de oefening. Uit jouw openingspost kan ik opmaken dat dat bij jou nog niet het geval is.

Het is ook een denkfout dat het kunnen rijden van 'specifieke L en M oefeningen' aanduidt dat je een hoger niveau rijdt. Een oefening als een zijgang kun je niet correct uitvoeren als andere basisiaspecten in het gewone gaan niet voor elkaar zijn. Jij geeft bijvoorbeeld al aan dat je het tempo in galop niet goed onder controle hebt. Tempocontrole is ook een hele belangrijke voorwaarde die eerst bevestigd moet zijn voordat je aan het werk kunt met zijgangen (in alle gangen!)

abeltje_xx schreef:
mij is altijd aangeleerd je paard qua niveau hoger in de training te hebben thuis dan dat hij op wedstrijd wordt uitgebracht.

Theoretisch kan dat prima het geval zijn, maar heel vaak wijst de praktijk anders uit en komen degene die beweren thuis een veel hoge niveau te rijden gedesillusioneerd van hun eerste wedstrijden thuis.

abeltje_xx schreef:
ik heb een hele hoop theoretische kennis ( waarvan ik de helft nog niet in praktijk kan brengen, dat is mijn niveau gewoon nog niet, en dat van mijn paard ook niet)

Jij zegt dat je zoveel theoretische kennis hebt, maar dat maak ik niet echt op uit jouw posts. Dan zou je namelijk goed moeten begrijpen waar ik het over heb: het skala is HET uitgangspunt van onze dressuur. het ABC. Zonder gedegen kennis daarvan wordt goed dressuurrijden lastig.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:58

euhm, ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt. nadeel van typen.

dat ik oefeningen uit het L en M rij is voor mij nu meer als gehoorzaamheids manier ( zo probeer ik soms eens of ze ook op de hulpen voor een travers reageert, maar ik verwacht heus niet dat die travers aan alle vereisten voldoet)

misschien is dat niet de manier waarop jij traint, en dat kan ik best begrijpen. maar voor mij ( en nog belangrijker het paard dat ik rij) is dit soort oefeningen erbij pakken voor het koppie alleen al heel nuttig.
ik streef naar het skala, maar daar voldoe ik nog niet altijd aan. ik oefen onderdelen uit hogere niveaus, omdat dat uitdagend en motiverend werkt.

ik ben wat dat betreft heel makkelijk in mijn rijden. ik voldoe aan de vereisten voor de B ( ruim voldoende als ik mijn oefenwedstrijden mag geloven, en ja ik weet best dat daar vriendelijker gejureerd wordt enzenz, maar dit is mijn overtuiging. daar moet je me dan maar op geloven)

ik oefen om beter te worden, mijn eerste SB, poging wijken, verdorie mijn eerste keer aanspringen was verre van ideaal. maar dat maakt mij niet uit, want ik ben nog aan het leren. als ruiter en als combinatie.
dus ja, ik oefen op een hoger niveau, is dat niveau al zo goed dat ik daarop kan starten, pfff natuurlijk niet. ;)
maar dat is voor mij geen reden om het niet te doen, mijn paard geniet van de uitdaging, ik geniet ervan en al doende leert men. hoe mag ik anders verwachten beter te worden. en het lijkt mij ook een beetje raar om pas hogere niveaus aan te pakken als je daar qua winstpunten bent.
de training in de week voor een wedstrijd schroef ik dan ook een stuk naar beneden, die is veel milder dan de doorsnee training

ik vind het trouwens wel heel leuk dat je zo reageerd, ik heb vaak veel moeite met mijzelf duidelijk te maken via fora en ik kan veel makkelijker reageren op mensen dan iets uiteen zetten.
dus ga vooral door, ik hoop dat we elkaar uiteindelijk begrijpen ook al zijn we het misschien niet helemaal eens.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:12

jasmijn78 u kunt het opmaken uit mijn schrijven.
Uw schrijven tegen abeltje_xx betreft de opmerking zoveel kennis etc, is niet zo netjes. Het skala waar u over schrijft is duits en geen nederlands? De verwarring en fouten onstaan door fout vertalen, u leest neem ik aan die boeken die en ratjetoe duits nederlands zijn?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:28

ik vond dat inderdaad geen prettige opmerking om te lezen, deed een beetje "dom klein meisjes, wat weet jij ervan" aan voor mij.

maar ik ga er vanuit dat hij niet zo gemeen is bedoeld als ie in eerste instantie over kwam. toon kun je nou eenmaal niet typen :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:29

abeltje_xx schreef:
euhm, ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt.

Ik denk het niet.....

abeltje_xx schreef:
dat ik oefeningen uit het L en M rij is voor mij nu meer als gehoorzaamheids manier ( zo probeer ik soms eens of ze ook op de hulpen voor een travers reageert, maar ik verwacht heus niet dat die travers aan alle vereisten voldoet)

Nu ga je wat anders zeggen. Nu zeg je het ineens voor de gehoorzaamheid te doen en net zei je het voor de lenigheid en het versterken van de achterhand te doen....

Verder vind ik het tegenstrijdig iets van een paard te gaan vragen als je van te voren al weet dat hij het gevraagde niet naar behoren uit zal kunnen voeren.

Als jij je paard volgens het skala opleid, en als jij hem in het basiswerk goed aan de hulpen hebt staan, dan hoef je de hulpen voor zijgangen praktisch niet meer aan te leren. Dan zal hij direct begrijpen en opvolgen wat je bedoelt. Dus dat heeft het zogenaamde 'ik doe het voor de gehoorzaamheid'feitelijk ook geen toegevoegde waarde. Tempocontrole, daar op trainen. Dat is wel een hele goede oefening voor de gehoorzaamheid. Gezien jou problemen in de galop zou mijn eerste aandacht daar naar uit gaan als ik jou was...

abeltje_xx schreef:
ik voldoe aan de vereisten voor de B ( ruim voldoende als ik mijn oefenwedstrijden mag geloven, en ja ik weet best dat daar vriendelijker gejureerd wordt enzenz, maar dit is mijn overtuiging. daar moet je me dan maar op geloven)

Als dat zo is dan zal dat blijken en zal je door de B heen gaan vliegen. Maar als je het tempo in galop nog niet eens onder controle hebt (elk moment dus, en niet af en toe) zou ik daar maar niet al te hard op rekenen.... En uitgaan van resultaten op onofficiele wedstrijden... Daar is menigeen al van teruggekomen na het starten van officiele wedstrijden.

abeltje_xx schreef:
ik oefen om beter te worden, mijn eerste SB, poging wijken, verdorie mijn eerste keer aanspringen was verre van ideaal. maar dat maakt mij niet uit, want ik ben nog aan het leren. als ruiter en als combinatie.

Oefenen is goed, en het hoeft ook helemaal niet meteen perfect te gaan. Maar je moet de dingen wel bewust en met verstand doen en weten aan welke basisvoorwaarden je moet voldoen voordat je aan de volgende stap toe bent.

abeltje_xx schreef:
ik vind het trouwens wel heel leuk dat je zo reageerd, ik heb vaak veel moeite met mijzelf duidelijk te maken via fora en ik kan veel makkelijker reageren op mensen dan iets uiteen zetten.

Fijn dat je het zo opvat ;) We hoeven het ook niet persee eens te worden.

Afgelopen zaterdag had ik een clinci van Henk van Bergen, oud olympisc bondcoach. Ik had mijn jonge paard mee waar ik Z1 mee rijdt. Met mijn andere paard rijdt ik ZZ-licht. Het hele uur zijn we alleen maar bet basisaspecten bezig geweest: aanleuning, tempocontrole, overgangen, schakelen etc. Pas aan het einde van het uur kwam en een pas een pietsie SB aan de orde. Pas aan het einde van het uur zij hij: zo nu zijn jullie voldoende klaar voor de les, maar het uur is al voorbij. Daarmee liet mij mij maar weer eens zien dat het rijden van een zijgang niet het doel is, maar juist een goede gaan behouden tijdens een zijgang. Tempocontrole was hetgeen waar hij continu op hamerde, bij alle combinaties (en die niveau's waren vanaf M tm Lichte tour) Daarom wordt ik soms wat cynisch als ik hoor waar zulke profs zich op richten in een training en dit dat vergelijk met hoe sommige bokkers hier 'verantwoorden' waarom ze al snuffelen aan oefeningen van hogere niveau's terwijl ze zelf nog vrijwel aan het begin staan.

FaberSmid schreef:
Het skala waar u over schrijft is duits en geen nederlands?
7
het skala wordt ook in de nederlandse dressuursport gehanteerd hoor.

FaberSmid schreef:
De verwarring en fouten onstaan door fout vertalen, u leest neem ik aan die boeken die en ratjetoe duits nederlands zijn?

Ach jee, krijgen we weer de tact/takt discussie? Ik mag toch hopen dat je begrijpt wat ik bedoel? Moet dressuur perse een label hebben? Het skala staat gewoon opgenomen in het disciplinereglement dressuur van de KNHS. Kunnen we de discussie over de oorsprong achter ons laten?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:38

Vandaar steeds het duits erbij halen, zo schrijven en spreken? Van oorsprong zou u beter moeten weten, nederlands is van frans afkomstig hoe verklaard u dan het duits?
Het gaat niet om of ik u wel of niet doe begrijpen, in jip en janneke taal of ratjetoe van talen zonder vaktaal. U schrijft iemand de les voor en zelf bevindt u dat ook al onaangenaam als iemand u aan doet aanschrijven? Het is fout opgenomen zoals u dat schrijft, zie de fouten door de geschiedenis, herkomst en talen te onteren. Het wordt een ratjetoe jip en janneke taal alles mag en is goed?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:47

ik denk dat onze manier van trainen dan een beetje verschilt en dat we het daar dan niet over eens worden.

ik train veel meer vanuit mijn gevoel. ( en daarbij bedoel ik natuurlijk niet dat ik vind dat jij geen gevoel hebt, gut nee) tuurlijk heb ik in mijn achterhoofd de theorie.
als het voor mij goed voelt dan is het goed en daar reageerd die van mij goed op dus prima.
ach ik ben wat dat betreft misschien wat makkelijker in alles.
jij lijkt me iemand die daar veel strenger, veel gecontroleerder mee is dan ik ( correct me if I'm wrong ;) )
en daar heb ik best respect voor, iemad die dat zo kan naleven, maar dat werkt niet voor mij ( chaoot en warhoofd dat ik ben) en ook niet voor mijn paardje. en op de manier waarop we nu trainen heeft ze er plezier in en doet ze graag wat ik wil.
of ik het nou correct uitvoer of niet zolang we het leuk blijven vinden oefenen we zo door. het heeft ons voorlopig geen windeieren gelegd.

om nog op wat dingen terug te komen:
ik dacht toch dat ik gehoorzaamheids/lenigheids oefening had neergezet, misschien erover heen gelezen?

edit: oh ik zie het probleem al, jij dacht dat ik me versprak oid, maar ik was gewoon te lui om alles nog een keer op te schrijven en dacht dat het wel duidelijk was wat ik ermee bedoelde inmiddels :P

vliegen door de B: tja daar komen we maar op een manier achter he :D

als je bang bent dat ik zomaar een beetje aan het aankloten ben, geen zorgen. ik heb genoeg verstand meegekregen ;)
maar ik pak het misschien een beetje anders aan.

reacties hierop graag hoor, ik heb nog niet helemaal een duidelijk beeld van hoe jij mijn ( pogingen tot) uitleg interpreteerd en ik ben daar toch wel benieuwd naar. ik weet nooit wanneer iemand we nou wel of niet begrijpt op zo'n forum en zeker met zo'n technisch verhaal als dit is dat toch een handicap voor mijn gevoel.

mag ik trouwens zo brutaal zijn om te vragen hoe jij je training praktisch indeelt?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:58

Voor mijn gevoel is iets bevestigd als er op dezelfde hulp, dezelfde reactie komt. Als je begint met een paard kan bijv galop bevestigd zijn als het paard reageert door in de juiste galop aan te springen. Ben je echter verder met de training dan ga je hogere eisen stellen en wil je dat het paard ook in balans aanspringt en daarbij in aanleuning blijft. Weer verder in de training, moet het op het achterbeen blijven en wil je ook op een rechte lijn aan kunnen springen.

Voor mij is de term "bevestigd" dus afhankelijk van het nivo dat je rijdt. Eigenlijk is dit dus steeds in ontwikkeling, van reageren op je been tot voorwaarts gaan, tot meer impuls, tot meer verzameling.

Als je spelenderwijs met een jong dier hogere oefeningen mee neemt, lijkt me dat geen probleem. Maar verwacht dan geen perfecte oefening maar alleen een reactie op een aanwijzing. Wees blij als de achterhand iets naar binnenkomt maar verwacht geen travers.