Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:22

?

Dank voor uw pb anya, begrijp nu uw bericht.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 17-05-10 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:23

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:25

FaberSmid schreef:
Saar88 u bent wel goed aan het denken, wat betreft de oorsprong van de oefeningen van western. Zo ook Moll, dat maakt het niet zo makkelijk als het doet lijken.
Persoonlijk denk ik aan de overeenkomsten en de verschillen, van de hulpen van dressuur en western en de oefeningen van beide. Zet die maar eens op een rijtje, ben benieuwd hoe u alle daar over doet denken?

Is het western-rijden te vergelijken met de Doma Vaquera?

FaberSmid

Re: Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:26

Hoe bedoeld u dat modie?

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:29

de spin draai je in vanaf een steeds kleinere circul in de stap...teminste zo heb ik het geleerd al wil ger dit niet zo graag want hij schaaft en gaat dan op zijn voorsokken staan...
maar ik volg ff vind dit echt leuk onderwerp ben van 24 jaar dressuur over gestapt dus ga verder.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:31

FaberSmid schreef:
Hoe bedoeld u dat modie?

Allebei de "stijlen" worden/werden gebruikt bij het veehoeden ;)
Van daaruit zijn de wedstrijden hierin ontstaan.

Wat zijn de overeenkomsten tussen western en de doma vaquera?
En wat de verschillen?

Een dressuurpaard moet "voorwaarts" zijn en blijven in het DENKEN en dus DOEN als het gevraagd wordt.
Zo ook bij western en doma vaquera?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:40

Modie u heeft zo te lezen niet het voorgaande gelezen, moll was u al voor?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:48

FaberSmid schreef:
Modie u heeft zo te lezen niet het voorgaande gelezen, moll was u al voor?

Je vraagt toch wat ik bedoel?
Daar geef ik gewoon antwoord op.

In alle stijlen behoort een paard "voorwaarts" te zijn ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:11

Modie lees eerst maar eens terug, u vervalt nu in herhaling?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:13

FaberSmid schreef:

Hoezo verval ik in herhaling?

"Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen" is de topic-titel toch?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:18

Professor schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=gOcMHw2y ... re=related

Waar is de voorwaartsbeweging of galop te erkennen bij de spinn??

De spin is geen galopgang, zoals al eerder aangegeven in dit topic. Het is een hele snelle, voorwaartse beweging wijkend voor de buitenteugel. Zie het bericht van Anya onderaan pagina 1. Zonder voorwaartse beweging is de spin niet mogelijk, dit heeft met de juiste techniek te maken. Het paard dient het gewicht op het juiste been te plaatsen en rond te draaien. De voorwaartse beweging is in deze film onder andere te herkennen aan de voorbenen: het paard kruist voorlangs.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:23

modie schreef:
FaberSmid schreef:

Hoezo verval ik in herhaling?

"Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen" is de topic-titel toch?

Modie lees eerst maar eens terug, ik ga namelijk niet in de herhaling voor u vervallen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:26

Rumpleteaser schreef:
Professor schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=gOcMHw2y ... re=related

Waar is de voorwaartsbeweging of galop te erkennen bij de spinn??

De spin is geen galopgang, zoals al eerder aangegeven in dit topic. Het is een hele snelle, voorwaartse beweging wijkend voor de buitenteugel. Zie het bericht van Anya onderaan pagina 1. Zonder voorwaartse beweging is de spin niet mogelijk, dit heeft met de juiste techniek te maken. Het paard dient het gewicht op het juiste been te plaatsen en rond te draaien. De voorwaartse beweging is in deze film onder andere te herkennen aan de voorbenen: het paard kruist voorlangs.

Dank voor uw bijdrage, maar niet voorwaarts in de zin zoals bij dressuur. Op welke wijze krijgt een westernpaard dan drijvende hulpen bij de spin? U schrijft: wijkend voor de buitenteugel? En gewicht juiste been anders rond draaien niet mogelijk?
Een dressuurpaard blijft voorwaarts in galop, een western paard blijft voorwaarts in welke gang?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:28

Rumpleteaser schreef:

Dat laatste zegt niets over voorwaartse beweging, dat kruisen, ook een paard dat Appuyeert en de benen kruist (overkruisen) hoef niet in principe voorwaarts te zijn. (moet wel)
Dat het paard het gewicht op het juiste been dient te plaatsen is voor mij een vreemd iets, net of men daaraan iets kan doen, wanneer het paard het niet zou doen, dan viel het op zijn/haar snufferd.
Het is een grote fout wanneer de dressuurruiter zijn paard over de middenhand zou laten draaien in een pirouette, dan zou het paard niet voorwaarts gereden zijn.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:33

Ehm, misschien ontstaat er verwarring wegens het gebruik van definities.

Ik begrijp even niet wat er precies wordt bedoelt met 'in de zin zoals bij dressuur'.
Gaat het hier om het voorwaarts zijn van het paard, of van voorwaarts drijvende hulpen?
Ik begrijp ook niet wat er wordt bedoelt met: "een dressuurpaard blijft voorwaarts in galop, een western paard blijft voorwaarts in welke gang?"

Wat is nu precies de vraag TS? :D

Professor, mijn bijdrage is een toelichting op uw eerdere misvatting over de spin. Met een globale toelichting, waarin het voor een westernleek herkenbaar kan zijn wat ik bedoel. En nee, het is geen vreemd iets dat het paard het gewicht op het juiste been moet zetten. Dit is zelfs noodzakelijk voor een correcte uitvoering van de oefening. En nee, bij een spin wordt inderdaad niet om de middenhand gedraaid. Een pirouette is overigens niet vergelijkbaar met een spin, aangezien het hier bijvoorbeeld om een galop gaat.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:40

Het is onmogelijk een spin met een pirouette te vergelijken. Het enige wat beide oefeningen met elkaar gemeen hebben is dat de buiten voorbenen een rondje maken. :))

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:41

Citaat:
Professor, mijn bijdrage is een toelichting op uw eerdere misvatting over de spin. Met een globale toelichting, waarin het voor een westernleek herkenbaar kan zijn wat ik bedoel. En nee, het is geen vreemd iets dat het paard het gewicht op het juiste been moet zetten. Dit is zelfs noodzakelijk voor een correcte uitvoering van de oefening. En nee, bij een spin wordt inderdaad niet om de middenhand gedraaid. Een pirouette is overigens niet vergelijkbaar met een spin, aangezien het hier bijvoorbeeld om een galop ga

Denk dat u mij niet begrijpt, het vergelijk met dressuur, vanuit mijn ogen en observatie.
Een spinn word niet naar voren gereden niet als de pirouetten, daarom uit ogen van een dressuur ruiter is het niet voorwaarts.
Er worden geen drijvende hulpen benut, het paard wijkt quasi voor de buitenteugel? Dat zijn uw woorden.
Dat zou het paard in contrastelling de spin maken?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:43

Aha, ik denk dat ik u begrijp. De vraag is dus welke hulpen worden gegeven tijdens deze oefening?
Deze oefening is namelijk wel degelijk een voorwaartse beweging. De hulpen zijn inderdaad anders.
Het zijn mijn woorden dat het paard wijkt voor de buitenteugel. Dat is de basis, maar niet een volledige, correcte omschrijving. Om tot deze moeilijke oefening te komen, vindt veel training plaats. Dan is alleen wijken voor de buitenteugel niet genoeg± een paard dat heeft geleerd wat neckreining is, kan niet automatisch ook spinnen.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:51

[/quote]
Dat zou het paard in contrastelling de spin maken?[/quote]

Een pirouette in contrastelling komt deze benaming toch ook niet meer toe? Ik zou haast zeggen dat het onmogelijk is op deze wijze een pirouette -zonder blessures- uit te voeren.
Een westernpaard wordt met zijn lange teugels nu eenmaal anders gereden dan een dressuurpaard.
Laatst bijgewerkt door J01andA op 17-05-10 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:52

Rumpleteaser schreef:
Aha, ik denk dat ik u begrijp. De vraag is dus welke hulpen worden gegeven tijdens deze oefening?
Deze oefening is namelijk wel degelijk een voorwaartse beweging. De hulpen zijn inderdaad anders.
Het zijn mijn woorden dat het paard wijkt voor de buitenteugel. Dat is de basis, maar niet een volledige, correcte omschrijving. Om tot deze moeilijke oefening te komen, vindt veel training plaats. Dan is alleen wijken voor de buitenteugel niet genoeg± een paard dat heeft geleerd wat neckreining is, kan niet automatisch ook spinnen.

Hier schrijft u veel maar zegt daarmee niets.
Geeft u mij dan eens precies de hulpen voor een spin.
En kan u ook uitleggen wat voorwaarts drijvende hulpen zijn tijdens de spin?

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:07

Citaat DRHA: "Spins zijn een serie van 360 graden draaien, uitgevoerd vanuit een stilstaand (binnen) achterbeen. Stuwkracht voor de spin wordt aangevuld door het buitenachterbeen en de voorbenen, tijdens de spin moet er contact met de grond gemaakt worden met een voorbeen. De locatie van de achterhand wordt bepaald bij de start van de spin en dient tijdens de spin te worden gehandhaafd."

Zoiets is met de snelheid waarmee de spins worden uitgevoerd, enkel mogelijk met een paard wat correct aan de zithulpen en teugelhulpen staat.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:11

Waarom krijg ik het gevoel dat ik me moet verdedigen? Ik probeer geen discussie op te starten, maar heb geprobeerd te achterhalen wat nu precies de vraag is.

Voorwaartse beweging van het paard zie ik anders dan het geven van voorwaartse hulpen door de ruiter.

Een westernpaard wordt geleerd om zelfstandig te lopen, met zo min mogelijk (voorwaartse) hulpen van de ruiter.
Zo geven westernruiters na de eerste aanzet geen ondersteunende hulpen meer. Zowel bij drijven als wenden. Dit ligt in de oorsprong van het westernrijden, wat op pagina 1 van dit topic is aangehaald.

Bij het INGAAN van de spin wordt een voorwaarts drijvende hulp gegeven door de ruiter.
TIJDENS de spin niet meer, het paard weet immers dat voorwaarts moet gaan en blijft dit doen.
Tenzij een andere hulp gegeven wordt.
Maar dit is natuurlijk een ideale situatie; tijdens het trainen van paard (en ruiters) is vaak wel nog wat extra ondersteuning (lees: hulp) nodig ;)

Een spin is een beweging waarbij het paard zijn binnenachterbeen laat staan en de voorbenen voorlangs kruist. Het buitenachterbeen 'stapt mee'. Een beetje vergelijkbaar met een keertwending m.u.v. de positie van het achterbeen (al is dit niet helemaal juist, maar voor de toelichting op de oefening wellicht voldoende).

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:13

@ Jolanda: klopt, dank voor het opzoeken!

Het is bedtijd voor mij, alvast welterusten iedereen!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:14

Daar vlogen me aardig wat nieuwe termen om de oren :D ! Maar weer een hoop geleerd over het westernrijden, bedankt Anya, je hebt het heel duidelijk uitgelegd vind ik. En Rumpleteaser, dit vind ik ook een erg duidelijke uitleg! De constante druk en het constante drijven bij het dressuur rijden zitten mij erg vaak dwars, en het is leuk om te horen dat meer mensen dit niet doen :j.

Toen ik nog een keer het filmpje keek, viel mij op dat de beweging die bij dressuur wordt gevraagd eigenlijk meer opwaarts is dan voorwaarts, bij het westernpaard blijft de beweging vlak, zo laag bij de grond. Enne, als je elk moment door een koe kunt worden aangevallen, dan is dat wel zo handig natuurlijk :Y) .

Verder ben ik wel benieuwd naar iemand die iets weet te vertellen over de Doma Vaquera, want dit is inderdaad ook voor het veehoeden ontstaan, dus zou in principe veel van dezelfde 'oefeningen' uit de westernsport moeten bevatten. Echter, als ik denk aan een Doma Vaquera show (één maal eentje gezien, jaren geleden) kan ik me toch ook meer opwaartse bewegingen herinneren dan bij de meeste westernpaarden. Ik denk dus dat de bouw ook een hele grote rol speelt, maar is er iemand die hier iets meer over weet? Ik ben wel benieuwd :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:16

Even voor eens en altijd, een spin is niet te vergelijken met een pirouette. De pirouette is een GALOP onderdeel. De spin is net als een KEERTWENDING vanuit stap!! Als er dan een vergelijk getrokken moet worden dan tussen die 2.
Een spin is een voorwaartse beweging, de benen kruisen voorlangs en het paard moet een voorwaartse beweging houden anders kan hij nooit snelheid bereiken. Zodra de beweging achterwaarts wordt gaat de snelheid onderuit.

Overigens vind ik het filmpje (wat ik toevallig ken) niet van dusdanige uitvoering dat het kwaliteit laat zien. Er zijn betere spins ed te vinden op You Tube. (En nee sorry ik ga ze niet opzoeken, het filmpje kende ik, en mijn verbinding laat geen filmpjes toe).

@Professor, ik als dressuur/westernruiter ken het verschil tussen de beide oefeningen. En de hulpen bij de spin zijn, buitenteugel tegen de hals (die zet in) buitenbeen geeft de hulp en de snelheid aan(en ligt hierbij ook verder naar voren dan in de dressuur). Het enigste verschil wat je zou kunnen bedenken ten opzichte van de keertwending is dat het binnenbeen van het paard af is, ipv ondersteunend en stellinghoudend. De stelling MOET het westernpaard van zichzelf bewaren, en ja die stelling wordt dus wel gevraagt maar is in veel mindere mate als bij een dressuurpaard. Overbuigen zoals men in de engelse sport kent, is in de westernsport not done. Heeft ook een reden, omdat het paard in balans moet zijn om ten allen tijde snel weer te kunnen vertrekken. Zou het paard giga gebogen een spin lopen kan het nooit snel genoeg weer vertrekken. Daarom wordt een westernpaard dus veel "rechter" gereden dan een dressuurpaard.

Daarbij wordt dus van het paard gevraagt of het het binnenbeen laat staan. Wat voor mijn oude ex-dressuurpaard best wel eens moeilijk was. Waarom willen ze het binnenbeen op de plek houden om snel weer te kunnen vertrekken. U mag niet vergeten dat een westernpaard in vroeger dagen werd gebruikt om ranchwerk te doen. En een koe is verdomde snel, kan ik vertellen. Als het paard op het verkeerde been zou staan, zou het nooit snel genoeg weer achter diezelfde koe aan kunnen gaan.

Maar goed ook ik proef hier in de stellingname en de manier van reageren een hoop vooroordelen. En niet echte interesse in wat nou echt het verschil is. Bij serieuze interesse ben ik best bereid uitleg te geven, maar als ik het gevoel heb dat het alleen maar is om de westernsport onderuit te halen, ben ik net zo snel weg als ik gekomen was.