Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 23:02

MontyRulezz schreef:
Ik vind dat als je twijfelt je eens een foto van jezelf zou moeten laten maken als je op het paard zit, dan zie je precies hoe het eruit ziet en waarom het wel/niet kan....

Klopt dat is inderdaad slim! Maar dan zullen er nog mensen vinden dat ze prima op hun paard passen.....

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:03

tja, denk jij dat eigenaren dat laten doen?

Ik ben zelf ook niet de slankste
en heb ook een ukkie pukkie poown
maar om nou met drukpads etc aan de slag te gaan?

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 23:04

Sjolvir schreef:
overgewicht van de ruiter..
Iemand van 2 m lang kan best 100 kilo wegen, zonder overgewicht te hebben.
Klein iemand van 1.50, kan overgewicht hebben en maar 75 kilo wegen...
Da's dus minder dan die lange...

De stelling is dus beetje onduidelijk.
Voeg daar aan toe dat het ook nog eens afhankelijk is van het paard wat je eronder schuift
en dan blijft er niet zo veel van de stelling over.

Ik zou de stelling specifieker kunnen maken..... Je kunt inderdaad ook praten over mensen die gewoon te zwaar zijn voor hun paard, maar nog niet persé overgewicht hebben!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:07

Wendy1978 schreef:
tja, denk jij dat eigenaren dat laten doen?

Ik ben zelf ook niet de slankste
en heb ook een ukkie pukkie poown
maar om nou met drukpads etc aan de slag te gaan?

Tsja, dat is ieders eigen keuze of je dat nodig vindt. Doet niet af aan mijn principiële punt dat je niet zomaar van een foto of in het algemeen kunt beoordelen of een bepaald gewicht schadelijk is toch?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:08

Even heel generaliserend, maar overgewicht gaat toch vaak in combinatie met slechtere lichamelijke conditie.
Ik ben van mening dat je wel een goede conditie moet hebben om je paard lekker te laten lopen.
Maarja dan is er ook nog het verschil veel gewicht door spieren of veel gewicht door vet.

Heb zelf ook licht overgewicht (165 hoog, 67 kg), merk er eigenlijk niet eens zo veel problemen mee maar ik heb mijn paard ook nooit meegemaakt met een lichter persoon

Ik vind het echt een lastige stelling, maar al met al lijkt het me wel logisch dat je je paard wel meer belast
Of het het paard stoort ligt denk aan het type paard

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:10

Maar wat wilde je nou bereiken met deze stelling?
Wil je een discussie of wat?

Nog wat, meestal ligt het verkloten van het paard nog geen eens aan het gewicht wat er op ligt maar aan het harnachement.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:12

esthetisch is het misschien wat minder........ maar persoonlijk heb ik liever een 100 kilo wegend mens die fijn meezit en het paard niet in de weg zit dan een 40 kilo wegend mens welke het paard elke pas tegenwerkt

SteffiiY

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:12

inderdaad.
Maar de vraag blijf altijd, waar stel je de grens met betrekking tot het meebewegen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:13

Pikeur schreef:
Even heel generaliserend, maar overgewicht gaat toch vaak in combinatie met slechtere lichamelijke conditie.
Ik ben van mening dat je wel een goede conditie moet hebben om je paard lekker te laten lopen.
Maarja dan is er ook nog het verschil veel gewicht door spieren of veel gewicht door vet.

Heb zelf ook licht overgewicht (165 hoog, 67 kg), merk er eigenlijk niet eens zo veel problemen mee maar ik heb mijn paard ook nooit meegemaakt met een lichter persoon

Ik vind het echt een lastige stelling, maar al met al lijkt het me wel logisch dat je je paard wel meer belast
Of het het paard stoort ligt denk aan het type paard

Even mijzelf als voorbeeld, ik heb overgewicht maar ben in best aardige conditie. Zou natuurlijk beter kunnen, maar als je training aanpast aan paard en ruiter zal mijn paard er niks van merken. Ik ben lichamelijk sterk genoeg mijn paard comfortabel te laten lopen zonder teveel tegen te zitten. Het zal dan meer liggen aan mijn rijervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:15

Tja, hier zien al heel veel topics over en ik heb wel gemerkt dat de meningen hierover verdeeld zijn. :o

Ik heb zelf ook (ernstig) overgewicht, heb heel lang getwijfeld, maar ben toch zeker genoeg geworden om op mijn paard te stappen.
http://i43.tinypic.com/5zi8ab.jpg

Natuurlijk merk ik ook dat ze met een lichter iemand anders loopt, en daarom rij ik haar niet intensief en ga ik ook niet met haar springen.
En ik let op alle kleine signaaltjes. (orenspel, ruggebruik, houding etc.)

Ik vind dat je mensen met overgewicht niet kunt verbieden om op een paard te stappen, mits ze een paard kiezen dat bij ze past.
Af en toe zie ik ook mensen van mijn formaat die op een slanke pony stappen, en dát snap ik echt niet.
En als je twijfelt moet je gewoon je foto's op Bokt zetten, dan kom je er snel genoeg achter of het kan of niet. :D

SteffiiY

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:16

Inderdaad, daarom het is best mogelijk dat mensen met overgewicht gewoon lekker kunnen rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:16

SteffiiY schreef:
inderdaad.
Maar de vraag blijf altijd, waar stel je de grens met betrekking tot het meebewegen?

zolang de ruiter de beweging van het paard niet hinderd is er sprake van meebewegen :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:17

tja volgens mij wegen ene sven rothenberger en albert zoer ook zeker 90 kilo. daar hebben de paarden nooit last van gehad.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:20

ZusJacobs schreef:
Even mijzelf als voorbeeld, ik heb overgewicht maar ben in best aardige conditie. Zou natuurlijk beter kunnen, maar als je training aanpast aan paard en ruiter zal mijn paard er niks van merken. Ik ben lichamelijk sterk genoeg mijn paard comfortabel te laten lopen zonder teveel tegen te zitten. Het zal dan meer liggen aan mijn rijervaring.

Ja precies daarom wilde ik niet iedereen over 1 kam scheren, als je eenmaal een poos met paarden bezig bent leer je vanzelf welke spieren wel en niet te gebruiken
Maar ik denk eigenlijk wel dat mensen met overgewicht het op dat gebied wat moeilijker hebben omdat ze meer gewicht moeten kunnen beheersen, maar met voldoende training leer je dat wel

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:24

Ik merk heel gauw aan mijn pony dat ze lekkerder loopt als ik wat lichter ben. Wat denk ik ook meetelt is dat of je strak gespierd bent of 'stuiterend vet' hebt (he gats wat klinkt dat zo smerig :P ). Iemand die lichter is maar meedeinende rollen heeft zal meer schade aanbrengen op een paard dan iemand die strakker is en zwaarder omdat dat geen naschok geeft. := Jeetje het klinkt zo wel heel naar en overdreven, maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven! :+

Zo zag ik laatst een toch wel redelijk zwaarlijvig meisje op een slanke haflinker doorzitten. :x Dat zag er echt niet prettig uit, het paard liep ook verkort, hield zijn hals strak/stug en keek allesbehalve blij. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:24

Ik heb zelf ook overgewicht en heb ook periodes gehad van twijfel of mijn paard wel sterk genoeg was om mij goed en verantwoord te kunnen dragen, zonder er lichaamlijk onder te lijden.
Omdat afvallen nou eenmaal niet altijd meezit, krijgt mijn paard iedere 5-6 maanden een lichaamlijke checkup door een dierenarts die tevens een fysio/accupunturiste is. Hij wordt van top tot teen nagegekeken en alle eventuele blokkades die zijn ontstaan, die worden losgwerkt.
Maar ik heb tot nu toe in al die jaren nog nooit meegemaakt dat mijn paard vast zat in zijn spieren of blokkades kreeg in zijn spieren door mijn (gebrek aan?) rijkunsten. En geloof me, mijn fysio die is mondig genoeg om (ookal zouden het hints zijn geweest) te laten blijken dat ik mijn paard in de weg zit. Ze is ook vaak geweest voor eigenlijk helemaal niets.
Dus ja ik ben het er wel mee eens, dat iedere extra kilo een ballast is voor je paard, maar als je er op een goede manier ermee omgaat en erg realistisch en zelfreflecterend mee omgaat, en natuurlijk bovenal je paard niet in de weg zit met rijden, dan zou ik niet weten waarom je niet zou kunnen paardrijden.

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:25

Dit is een topic waar ik voorheen nooit op zou reageren, maar nu ik 20 kg ben afgevallen durf ik het aan :+

Zoals al vaker gezegd in dit topic kan iemand van 50 kilo zijn paard 10x erger in de weg zitten dan iemand die 100 kilo weegt.

Zelf had ik ook flink overgewicht en toch reedt ik op mijn (grote) E-pony Z2 dressuur tussen de paarden.
Nu zegt dit ook niks, dat snap ik ook wel, maar regelmatig kwam een jury zijn hokje uit of hoorde ik het via een schrijfster en zelfs via bokt kreeg ik PM berichtjes van mensen die mij hebben zien rijden met het compliment dat ik mijn paardje geen enkele pas in de weg zat. Okey.. het plaatje was misschien wat minder, maar ik had (heb) een vrolijke pony die werkelijk alles voor me deed en dit zonder tegenzin. Nog nooit heeft ze rugproblemen gehad en dit heeft ze nog steeds niet.

Dus mijn mening is dat het erg afhankelijk is van de ruiter en het gevoel dat deze heeft met rijden.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 23:27

ZusJacobs schreef:
Maar wat wilde je nou bereiken met deze stelling?
Wil je een discussie of wat?

Nog wat, meestal ligt het verkloten van het paard nog geen eens aan het gewicht wat er op ligt maar aan het harnachement.

Tuurlijk wil ik een discussie teweeg brengen.... Maar absoluut niet vervelend bedoeld! Ik doe een afstudeertraject wat vooral over de ruiter gaat.... Dus nogmaals, ik ben gewoon benieuwd hoe ruiters over hun eigen gewicht denken en wanneer dit nog wel of niet op een paard past!

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 23:30

KoudbloedKim schreef:
Tja, hier zien al heel veel topics over en ik heb wel gemerkt dat de meningen hierover verdeeld zijn. :o

Ik heb zelf ook (ernstig) overgewicht, heb heel lang getwijfeld, maar ben toch zeker genoeg geworden om op mijn paard te stappen.
http://i43.tinypic.com/5zi8ab.jpg

Natuurlijk merk ik ook dat ze met een lichter iemand anders loopt, en daarom rij ik haar niet intensief en ga ik ook niet met haar springen.
En ik let op alle kleine signaaltjes. (orenspel, ruggebruik, houding etc.)

Ik vind dat je mensen met overgewicht niet kunt verbieden om op een paard te stappen, mits ze een paard kiezen dat bij ze past.
Af en toe zie ik ook mensen van mijn formaat die op een slanke pony stappen, en dát snap ik echt niet.

Super om te lezen dit! Zo mag ik het horen. Jij bent in ieder geval bezig met wat goed is voor jouzelf en voor je paard!

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 23:34

tam20 schreef:
Dit is een topic waar ik voorheen nooit op zou reageren, maar nu ik 20 kg ben afgevallen durf ik het aan :+

Dus mijn mening is dat het erg afhankelijk is van de ruiter en het gevoel dat deze heeft met rijden.

Wat goed dat je zoveel afgevallen bent! *D

En ik ben inderdaad ook van mening dat het erg afhankelijk is van de ruiter...

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 23:37

Stel dat je gewicht nou wel te hoog is voor je paard, wat zou je dan doen?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:40

bandita schreef:

Als het echt zo zou zijn
zou ik een lichtere bijrijdster zoeken
en zelf me gaan richten op andere dingen

Misschien beleren voor een kar
of vrijheidsdressuur
of lange lijnen :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:41

volgens mij kunnen wij mensen niet het gewicht bereiken wat niet draagbaar is voor een paard :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:41

bandita schreef:

Als een gek gaan diëten of paard verkopen

KiWiKo schreef:
volgens mij kunnen wij mensen niet het gewicht bereiken wat niet draagbaar is voor een paard :)

In mijn ogen is er dan nog het verschil tussen draagbaar zijn en écht kunnen rijden.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 23:45

KiWiKo schreef:

Bedoel je daarmee dat een paard ons altijd kan dragen, hoe zwaar we ook zijn?

Ik weet wel dat mijn eerste paard (1.62m) door zijn achterbenen zakte toen mijn vader er op ging zitten, denk dat hij tegen die tijd tegen de 100 kilo woog. Ben heeeeeeel erg boos op hem geworden, hij ging er stiekem op zitten toen ik even niet oplette :D