schuimmond met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laatmaar1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:28

Judith1601 schreef:
Ook zonder bit, schuimt het paard tijdens de arbeid. Dat komt omdat het paard ontspant, en dan schuim ontstaat.

Kan het gedetailleerder uitleggen, maar dan ben ik nog een uur aan het typen. Nu te moe voor :+ Sorry!

Inderdaad, niets aan toe te voegen ;)

Ik rij m'n verzorgpaard ook wel eens bitloos en dan schuimt ze ook.

Je kan zelfs zien of je druk gelijk is door te kijken of het paard aan beide
kanten evenveel schuimt. Als het aan bijvoorbeeld de linker kant meer
is, houd dat in dat je links meer druk op je teugel heb dan rechts. Dan
is het niet goed, het moet gelijk zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:36

Of laatmaar 1987, het kan ook zijn dat ipv meer druk aan een kant en daardoor schuim, het paard nageeflijker is op die kant en daardoor meer schuim. Mooiste is natuurlijk aan allebei de kanten evenveel.

magic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:16

mijn pony schuimt ook meestal wel,
ik geloof ook idd het ontspannen van het paard :D

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:39

het paard heeft minder ruimte in de mond door het bit, waardoor het inderdaad moeilijker kan slikken, want hij heeft nu niet alle vrijheid met zijn tong. ook kan het ademen daardoor vermoeilijkt worden inderdaad.
een paard zonder bit dat schuimt, is zo intensief bezig, dat hij minder op de ademhaling en slikreflexen let.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:04

Als ik met mijn paard buiten wat rond stap en ze is lekker laag, zonder dat ik verder wat doe heeft ze ook heerlijk schuimbekkie. En dit is zonder bit en zonder intensieve training waardoor ze zou kunnen vergeten te slikken!
Ik hou het puur bij ontspannenheid.

wendyke

Re: schuimmond met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:06

nou ik ken ook iemand en dat paard schuimt ook heel erg en die is toch echt niet fijn in de mond dus is niet helemaal waar.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:09

Een paard wat heel erg schuimd kan inderdaad juist het tegenovergestelde zijn. Bij een ontspannen lekker lopend paard moet je denken aan 2 witte lipjes, niet dat de vlokken schuim er bij langs vliegen zeg maar.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:14

Ik heb over dit onderwerp dit jaar een opdracht gemaakt en geef jullie hier graag een stukje van mee :)

2.2.2 Schuimen en de gevolgen ervan
Net zoals een bit, is ook de positieve gedachte bij een schuimende paardenmond niet meer dan traditie. Vele ruiters zijn in hus sas omdat de mond van hun paard duidelijk schuimt. Dit schuim zou volgens hen aantonen dat het paard nageeflijk is.
Jammer genoeg is niets minder waar. Het schuim om de paardenmond ontstaat doordat het paard zijn kaken beweegt en dus eigenlijk een eetreflex heeft. Dit terwijl hij helemaal niet aan het eten is, maar op zijn bit kauwt. Het speeksel dat zo wordt aangemaakt, bestaat voor een groot deel uit eiwit. Dit stolt op door het kauwen, wordt witter en schuimt (Scherrer, 2007).
Het wordt positief gevonden als een paard "schuimt". Een paard zal van nature echter geen speeksel produceren tijdens de beweging.

Bij dressuur zie je soms extreem schuimende paardenmonden. Er wordt beweerd dat de “dressuurhouding” ervoor zorgt dat de speekselklieren van het paard samengeknepen worden. Bovendien kan een paard niet tegelijkertijd ademhalen en slikken. Bij een zware inspanning komt ademhalen logischerwijs op de eerste plaats, waardoor het paard geen kans heeft om het overvloedige speeksel door te slikken. Hierdoor ontstaat er dus een schuimende paardenmond (Van Daalen, 2007).
De ademhalingsweg en het spijsverteringskanaal zijn bij paarden strikt gescheiden. Als de weg naar de longen open is, bijvoorbeeld bij het galopperen, is de weg naar de slokdarm volledig afgesloten. Omgekeerd geldt net hetzelfde. Hierdoor kunnen paarden niet tegelijkertijd eten en ademen. Wanneer het paard echter een bit in zijn mond krijgt, activeert dit de kauwreflex. Maar net op diezelfde moment vraagt de ruiter een inspanning van het paard, waarvoor het goed moet kunnen ademen. Zo ontvangen de hersenen van het paard tegenstrijdige berichten waardoor er een fysiologisch conflict ontstaat .
Bovendien kan de overvloedige speekselvorming ook leiden tot maagproblemen. Door de kauwreflex en de slikbewegingen, produceert de maag maagzuur. Maar er komt geen eten om te verteren en dus keert het maagzuur zich tegen de maagwand. De gevolgen hiervan zijn een geïrriteerde maagwand en maagzweren .

Zoals je dus kunt lezen, heb ik hier heel andere dingen over geleerd.
Laatst bijgewerkt door Vaxa op 21-05-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:20

Ik weet dat die onderzoeken er inderdaad zijn geweest. Maar ik merk bij mijn paard die ik bitloos rij ook een schuimbekkie heb. En als ik er wel eens een bit in hang, en ze is net zo ontspannen heeft ze ook witte lipjes.
Bij ons dus duidelijk wel een teken van ontspanning.

Hoe word het wetenschappenlijk verklaard dat een paard zonder bit ook schuimt dan ?

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:21

Monster_tos schreef:
Ik weet dat die onderzoeken er inderdaad zijn geweest. Maar ik merk bij mijn paard die ik bitloos rij ook een schuimbekkie heb. En als ik er wel eens een bit in hang, en ze is net zo ontspannen heeft ze ook witte lipjes.
Bij ons dus duidelijk wel een teken van ontspanning.

Hoe word het wetenschappenlijk verklaard dat een paard zonder bit ook schuimt dan ?

Daar heb ik geen idee van ;)
Had ik ook nog nooit gehoord trouwens. Misschien een gewoonte vanuit het rijden met bit? (Is maar een gokje hoor)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:50

Ik weet paarden die zonder bit zijn beleerd, en toch ook schuimen.. Dus denk niet dat het een aanwenning is.
Na ja ik weet in ieder geval dat het bij mijn paard een teken van ontspanning is :)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:43

mijn paard schuimt ook als hij tijdens het rijden ontspannen is ...is hij gespannen/onderhals erop drukken en loopt ie te klieren heeft hij echt geen schuimmondje hoor :D ik denk ook dat het echt te maken heeft met hoofd/hals houding en ontspanning

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:49

Er is nog een ander topic hierover maar omdat ik ook aardig kan zijn:

Een paard kan niet slikken en ademen tegelijk, ALs een paard intensief werk verricht, gaat het ademen door. Zo ontstaat er overtollig speeksel, Dit word Schuim
Ook bitloos hebben paarden dit!
Misschien heeft het met ontspanning te maken, Misschien ook niet
Dit is wat ik heb geleerd (Van Bokt!) en ik geloof dat :D :P

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:55

Als ik dit soort topics lees lijkt het net of paarden moeten schuimen tijdens het rijden.... Mijn paard schuimt nooit. Hooguit wat vochtige mondhoeken. Het maakt bij hem totaal geen verschil of hij wat gespannen is of totaal ontspannen. Zou mij bijna schuldig gaan voelen, gelukkig zie ik bij mij op stal dat hij echt de enig niet is, in tegendeel ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:08

Cassidy schreef:
Een paard heeft speekselklieren bij de kaak. Deze worden gestimuleerd bij een bepaalde hoofdhouding. Het maakt niet uit hoe deze wordt verkregen, met spanning, of ontspanning, met bit of zonder.
Schuim op de mond bij het bit, betekend niet meer of minder dan dat er veel speeksel wordt aangemaakt, maar is geen indicatie voor ontspanning. Om dat goed te kunnen beoordelen, moet je het totaalplaatje kunnen zien en beoordelen.

Ik ben hier helemaal mee eens, maar hoe verklaar je dit:

mijn paard heeft een goeie en een slechte kant! hij is altijd los op links, en schuimt ook links, rechts duurt het langer ik let namelijk expres op dat lipgloss randje,! hij gaat pas schuimen, zodra hij loslaat en fijn de teugel volgt..(na mijn idee wel degelijk ontspanning).

Vraag mij af hoe dit dan kan? :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:09

wanneer het paard schuimt geeft dat meestal aan dat het paard nageeft en zich ontspant/inspant

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:10

@ wina4ever .... ik heb dit precies het zelfde bij mijn ruin :D

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:23

1 van mijn lespony's heeft dat ook, die geeft lastiger na op rechts, en die schuimt dus ook meer op links.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:09

Zelf denk ik dat het een teken is van ontspanning, lekker gelopen hebben, enz.
Nu schuimen de paarden waar ik op rij meestal na elke dag rijden, dan ben ik ook erg blij. Ik vind het juist een goed teken.

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:39

setteke schreef:
Ontspanning en nageeflijkheid hangen erg nauw samen. Het verbaast mij dus niets.

Mee eens... Doordat het hoofd iets na beneden staat, in combinatie met onspanning gaan de meeste paarden schuimen.

Een kilo appels kan ook maar dan stopt het weer... :P

Vergelijk het maar zo, als je in je stoel/ bus trein in slaapt valt kwijlen veel mensen. Dat heeft met de houding van je hoofd in combinatie met onspanning te maken. Bij paarden is het een beetje het zelfde verhaal.

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:40

Oja, een paard wat niet schuimt kan nog steeds heel ontspannen zijn maar gewoon minder snel schuimen!

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:07

ontspanning betekent dat hij voor je werkt !

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:13

Paardrijmiep, wat heeft jouw opmerking dan met schuimen te maken?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:20

Monster_tos schreef:

Weleens een paard in de wei heel erg zien schuimen dat de vlokken er vanaf vlogen?

Ja als ze hondsdol zijn ja :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:06

ik rij mijn pony met bit en bitloos,en ze schuimt toch echt bij beiden hoor.
ook als ik weleens 'longeer' (dat doe ik dan zonder lijn,hoofdstel ed)dan heeft ze ook een schuimrandje

geen hele vlokken,maar meer zo'n wit lippenstiftrandje zegmaar!

en ze is dan echt wel ontspannen

en niet hondsdol :+