hoe denken jullie over deze uitspraak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:45

Henkjan schreef:
die heb je in 0,5 seconde op spanning, geloof me maar ;) en als je je paard dan is even goed in zn bekkie flosst, heb je een stuk meer kans dat ie stil staat dan zonder die slof

flossen klinkt meteen weer zo.. zo... euhm.. niet zoals ik het zou willen noemen ;) :+

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:46

Henkjan schreef:
die heb je in 0,5 seconde op spanning, geloof me maar ;) en als je je paard dan is even goed in zn bekkie flosst, heb je een stuk meer kans dat ie stil staat dan zonder die slof

Of hij draait helemaal door, bokt en dan krijg je vliegles, of hij steigert (en klapt om, wellicht bovenop de ruiter) of jullie vallen samen als hij ervandoor galoppeert....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:47

Marian_ schreef:
ja die ken ik.
imo heeft het uiteindelijk hetzelfde effect als ''gewone'' teugels alleen de ''werking naar beneden'' niet. beetje raar om uit te leggen.

hangt er vanaf waar je hem vast maakt, maak je hem aan de zijkanten vast heb je een heel effectieve one rein stop O:) Eentje die daadwerkelijk werkt als paardlief dusdanig bezig is met het renreflex dat de "oh ik moet buigen want mijn baasje wrijft over de teugel" reflex tijdelijk buiten werking is. :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-05-10 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:47

Selket schreef:
Henkjan schreef:

flossen klinkt meteen weer zo.. zo... euhm.. niet zoals ik het zou willen noemen ;) :+

Flossen klinkt inderdaad poedersuiker, en dat is het ook. Paardenwelzijn gaat hierzo binnen 0,1 seconden de deur uit als de veiligheid in het nauw komt. Uiteraard moet je kunnen inschatten wanneer je wel en niet naar buiten kan, maar mocht het toch fout gaan, gaat veiligheid, in alle gevallen, boven paard welzijn.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:48

AngeliqueB schreef:
Niet elk paard is gedient bij een slofteugel, probeer het maar niet bij de mijne, die gaat juist aan de kletter als er een hulpteugel aangehangen wordt..

Mijn pony gaat dan ook zowiezo bokken, en als hij echt echt er van door gaat kan ik m eigenlijk nog altijd stoppen met alleen mn teugels, ik heb geen eens een hulpteugel, ook geen martingaal.
Ik denk overigens dat je paard wanneer hij er vandoor gaat en jij de hulp geeft voor eenone reining stop hij niet denkt van ''oja! Baas geeft hulp dus rem er op!!'' in de praktijk gaat het altijd anders dan je denkt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:50

Ik vraag me altijd af of je het paard niet over de kop trekt/struikelt/valt als je aan een slof gaat hangen als ie aan de kletter gaat.

Ik weet het niet hoor... Als je "voor de zekerheid" een hulpteugel wil dan is er dus een onzekerheid. Dat voelt dat paard ook en zo heb je dus een onzekere combinatie. Dan moet je gewoon niet buiten gaan rijden denk ik dan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:50

vreemde uitspraak voor iemand die aan NH doet

slof kan handig zijn als noodrem, maar is hier niet voor bedoeld en niet elke paard reageert er goed op, bovendien vind ik het zelf eerder gevaarlijk, als je je paard aan lange teugel laat stappen en het maakt een rare sprong... dan vind ik persoonlijk een thiedemann veiliger

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:51

als peerdlief aan de knetter gaat als je de hulpteugel er enkel aan hangt doe je toch iets niet goed. :)

Waves: ik vind je pas onverantwoord als je er van uit gaat dat je dat allemaal niet nodig hebt want dat peerd toch niets doet... Het blijft een paard, een dier met veel te veel kracht voor dat doperwtje aan verstand. :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:51

Ik moet je zeggen dat ik bij een lastig paard ook rustig de slof er aan hang. Heel handig als noodrem. Als je hem goed gebruikt zie ik het probleem niet.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:52

Waves schreef:
Ik vraag me altijd af of je het paard niet over de kop trekt/struikelt/valt als je aan een slof gaat hangen als ie aan de kletter gaat.

Ik weet het niet hoor... Als je "voor de zekerheid" een hulpteugel wil dan is er dus een onzekerheid. Dat voelt dat paard ook en zo heb je dus een onzekere combinatie. Dan moet je gewoon niet buiten gaan rijden denk ik dan.

Ja inderdaad, imo raakt het paard alleen maar uit balans als je in een keer zo'n ruk geeft met je slof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:53

elias schreef:
Waves schreef:

Ja inderdaad, imo raakt het paard alleen maar uit balans als je in een keer zo'n ruk geeft met je slof.

Liever paardlief uit balans dan een kind plat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:53

Asyaa schreef:

Of dan tegen de dichtsbijzijnde boom klappen.
Bovendien hoef je imo niet te rukken.... Je kan ook rustiger er aan gaan en dan hebben ze tijd om af te rennen voor ze niets meer zien.

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:54

ik vind de slofteugel opzich wel handig,
maar als je niet kan rijden trek je het paard alleen maar naar beneden in een krul en dat is niet goed.
Maar als je prima kunt rijden en je hebt een beetje ervaring dan is het geen probleem.
Als je niet heel erg goed kunt rijden en je bent op een buitenrit kun je het ook gewoon als begrenser gebruiken dat kan geen kwaad dan helpt het alleen maar als het paard raar gaat doen en met zijn hoofd erg omhoog gaat lopen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:55

een verstandige NHer :D :D

ik knup er ook makkelijk een slof om hoor :)

En inderdaad, beter paard pijn aan zn mondje dan ik of een ander mens verongelukken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:55

GEWELDIG!!! Een NH er die de slof promoot!!!!! :D :D
Hoe heet die vent! ga hem direkt bellen voor een afspraak voor een les!

KiWiKO..word zowat eng..precies dezelfde tijd gepost!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 05-05-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:56

Ayasha schreef:
Asyaa schreef:

Of dan tegen de dichtsbijzijnde boom klappen.
Bovendien hoef je imo niet te rukken.... Je kan ook rustiger er aan gaan en dan hebben ze tijd om af te rennen voor ze niets meer zien.

Precies. Ik denk dat veel mensen een slof ook behoorlijk verkeerd gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:57

aerdenhout1 schreef:

Topic doorgelezen? Nee? :+
Zijn redenatie komt niet uit een NH oogpunt, maar uit een veiligheids oogpunt.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:58

Asyaa schreef:

Paardlief uitbalans>> paard valt >> kind zit er onder >> kind plat.
Even heel simpel bekeken, maar ik heb liever dat mn paard er vandoor gaat, dan dat hij er vandoor gaat, ruk in zn mond krijgt, uit balans komt en valt en jij plat..

l__laura

licht er ook aan wat voor paard je miss hebt

isverwijderd

AngeliqueB schreef:
Henkjan schreef:

Of hij draait helemaal door, bokt en dan krijg je vliegles, of hij steigert (en klapt om, wellicht bovenop de ruiter) of jullie vallen samen als hij ervandoor galoppeert....

dan vind ik dat je nog niet buiten moet gaan rijden, als je een paar bokken niet uit kan zitten... 100% veiligheid is er nooit bij paarden, maar je kan je best er wel voor doen.

en dan moet je de afweging maken of je kiest dat je paard een beetje last in zn mondje heeft, of dat jij of andere mensen verongelukken

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:02

Ayasha schreef:
als peerdlief aan de knetter gaat als je de hulpteugel er enkel aan hangt doe je toch iets niet goed. :)

Waves: ik vind je pas onverantwoord als je er van uit gaat dat je dat allemaal niet nodig hebt want dat peerd toch niets doet... Het blijft een paard, een dier met veel te veel kracht voor dat doperwtje aan verstand. :)

Ik ga er inderdaad vanuit dat ik op een "normaal" goed gehoorzaam en getraind paard geen hulpteugel nodig heb bij het buitenrijden. Niet omdat ik denk dat er nooit iets kan gebeuren maar omdat ik er van uit ga (en de ervaring mij dat leert) dat ik het op kan lossen. Als ik het gevoel heb dat ik dat met een bepaald paard niet kan dan ga ik niet naar buiten.
Ik heb in 20 jaar nog nooit met een hulpteugel buiten gereden en ik ken ook echt niemand die dat doet. Hulpteugels zijn geen noodrem, daar zijn ze helemaal niet voor bedoeld en ik heb dat dus ook niet als zodanig in mijn bewustzijn.
Het bevreemd me dat het blijkbaar als onverantwoordelijk wordt ervaren als je zonder allerhande hulpteugels het bos in gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:03

elias schreef:
Asyaa schreef:

Paardlief uitbalans>> paard valt >> kind zit er onder >> kind plat.
Even heel simpel bekeken, maar ik heb liever dat mn paard er vandoor gaat, dan dat hij er vandoor gaat, ruk in zn mond krijgt, uit balans komt en valt en jij plat..

Dan heeft jouw paard een groter probleem dan de slof volgens mij want die van mij valt niet per definitie als ze uit balans raakt. :') Ze remt af en sukkelt een beetje maar vallen doet ze niet. :') en die kan behoorlijk aan de kletter gaan.

Waves: die van mij heeft ook geen hulpteugel om, daar niet van, maar om per definitie te stellen dat een hulpteugel voort komt uit onzekerheid is ook weer zo iets...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-05-10 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:04

Asyaa schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ja hoor dit keer doorgelezen en dit is dus een NH er die ook weet hoe een paard in elkaar zit en niet alleen maar op mensen gevoel afgaat!
Prima vent in mijn ogen! Maar in de ogen van de zogenaamde echte NH ers is dit denk ik iemand die met dit soort uitspraken niet zo snel vrienden maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:05

aerdenhout1 schreef:
Asyaa schreef:

Ja hoor dit keer doorgelezen en dit is dus een NH er die ook weet hoe een paard in elkaar zit en niet alleen maar op mensen gevoel afgaat!
Prima vent in mijn ogen! Maar in de ogen van de zogenaamde echte NH ers is dit denk ik iemand die met dit soort uitspraken niet zo snel vrienden maakt.

Hij maakt binnen de 'NH club' waarschijnlijk geen vrienden met deze uitspraak, maar ligt dat aan hem? Of aan de rest? ;)
Daarbij vind ik dat deze man een NH achtergrond heeft helemaal niet van belang, wat van belang is, is zijn redenatie.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:06

Ik doe het ook eigenlijk altijd op buitenrit, alleen bij mijn vos niet.
Vind het wel zo veilig, liever paard een beetje pijn dan erge ongelukken.