pasdedeux schreef:Ik ben bekend met Alexandertechniek, vooral zonder paard, maar ook erop. Ik heb o.a. bij Danny Pevsner FBHS MSTAT getraind. 'A very meticulous man'Zijn hier mensen bekend met alexandertherapie op het paard?

Alexander Techniek en Centered Riding hebben mij wel geholpen rechter te worden, maar uiteindelijk hielpen RWYM-workshops (Mary Wanless, Anna Gordon) mij het meest. In Mary's boek 'For the Good of the Rider' is een heel hoofdstuk aan asymmetrie gewijd. Super leerzaam en vol oefeningen etc. om zelf te doen.
Zelf hou ik mijn symmetrie wel bij (het kan altijd beter), ik oefen regelmatig en let er goed op. Alleen met rijden recht zitten schiet niet op, dus ook tijdens autorijden en achter de computer er aandacht aan geven. Aan mijn bureau zit ik op een Balimo-kruk, dat helpt mij ook om los en recht te blijven.
Je opmerking over een 7 (of 8) voor je zit, terwijl je weet dat je scheef zit herken ik van mezelf uit het verleden. Wees blij, jij weet van jezelf dat het niet 100% is. Als jurylid ben ik meer dan eens aangesproken door ruiters die van mening waren dat ze recht zaten, terwijl dat overduidelijk niet het geval was.
Ik heb een hele riedel vragen die mijn klanten helpen bij asymmetrie. Hierbij twee simpele:
- Denk het paard en je zadel weg. Sta je dan recht en evenveel op beide voeten?
- Vergelijk op de rechte lijn de afstand tussen je linkerkant van je bekken (evt.heup) en rechteroor van het paard en omgekeerd. Gelijk?
O en let eerst alleen bij simpele dingen op je symmetrie. Voor mijn part stap en halthouden. En wees lief voor jezelf, het meeste doe je goed