Kip of het ei. Is t paard scheef door mij of ik door t paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:30

Interessante vraag! Ik ben van mezelf ook hartstikke scheef, maar op het paard tegenwoordig verbazingwekkend recht. Paardrijden is goed voor mij, houdt me in model ;-) Ik wil zo recht mogelijk zijn en blijven om mijn paarden optimale kansen te geven.

pasdedeux schreef:
Zijn hier mensen bekend met alexandertherapie op het paard?
Ik ben bekend met Alexandertechniek, vooral zonder paard, maar ook erop. Ik heb o.a. bij Danny Pevsner FBHS MSTAT getraind. 'A very meticulous man' ;-) daar kom je echt niet weg met scheef op je paard zitten.

Alexander Techniek en Centered Riding hebben mij wel geholpen rechter te worden, maar uiteindelijk hielpen RWYM-workshops (Mary Wanless, Anna Gordon) mij het meest. In Mary's boek 'For the Good of the Rider' is een heel hoofdstuk aan asymmetrie gewijd. Super leerzaam en vol oefeningen etc. om zelf te doen.

Zelf hou ik mijn symmetrie wel bij (het kan altijd beter), ik oefen regelmatig en let er goed op. Alleen met rijden recht zitten schiet niet op, dus ook tijdens autorijden en achter de computer er aandacht aan geven. Aan mijn bureau zit ik op een Balimo-kruk, dat helpt mij ook om los en recht te blijven.

Je opmerking over een 7 (of 8) voor je zit, terwijl je weet dat je scheef zit herken ik van mezelf uit het verleden. Wees blij, jij weet van jezelf dat het niet 100% is. Als jurylid ben ik meer dan eens aangesproken door ruiters die van mening waren dat ze recht zaten, terwijl dat overduidelijk niet het geval was.

Ik heb een hele riedel vragen die mijn klanten helpen bij asymmetrie. Hierbij twee simpele:
- Denk het paard en je zadel weg. Sta je dan recht en evenveel op beide voeten?
- Vergelijk op de rechte lijn de afstand tussen je linkerkant van je bekken (evt.heup) en rechteroor van het paard en omgekeerd. Gelijk?

O en let eerst alleen bij simpele dingen op je symmetrie. Voor mijn part stap en halthouden. En wees lief voor jezelf, het meeste doe je goed ;-)

pasdedeux

Re: Kip of het ei. Is t paard scheef door mij of ik door t paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:18

Ik heb wat zitten googlen op de bovenstaande afkortingen rwym en fbhs maar kan daar niks van in Nederland vinden. Heb je dit in het buitenland gevolgd?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:19

Sorry voor de Engelse afkortingen. Hier staan ze voor:
FBHS - Fellow of the BHS (British Horse Society): The Fellowship is the final step on the equestrian qualification ladder in the UK and is the highe st teaching qualification within the BHS System.
MSTAT - Teaching Member of The Society of Teachers of the Alexander Technique
RWYM - Ride with your Mind

Van RWYM vind ik Anna Gordon een aanrader; is deskundig, ook MSTAT én een aardig mens. Helaas woont ze tegenwoordig in Noord-Ierland, dus niet naast de deur.

Nog even terug naar je vraag: volgens mij is het de kip en het ei ;-)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:13

Is er ook iemand in Nederland die volgnes die methodes lesgeeft Koeke?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:26

Er zijn in Nederland geen officiële RWYM-coaches. Ik gebruik er wel veel uit in mijn lesgeven en zo zijn er misschien wel meer. Geen idee wie, misschien melden ze zich? Boeken of dvd's van Mary Wanless kunnen je wellicht ook een stapje verder helpen. Het is dat je niet in de buurt zit, anders kon je ze zo komen lenen.

off-topic: interessante site!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:45

Ik ga er eens naar kijken, al moet ik zeggen dat de stapel boeken die ik moet doorwerken groter en groter wordt, maar het is weer een schakel in het symmetrieverhaal en ook hier moet de logica te vinden zijn. (thanx voor de ontopic opmerking :o ).
Het valt me op dat maar weinig mensen net zo actief bezig zijn met hun eigen scheefheid als die van hun paard, met natuurlijk de uitzonderingen in dit topic.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:30

pasdedeux schreef:
Het valt me op dat maar weinig mensen net zo actief bezig zijn met hun eigen scheefheid als die van hun paard, met natuurlijk de uitzonderingen in dit topic.

Ja opvallend hè. Scheef paard is kennelijk interessanter.

Stapel boeken herken ik, hier komt er ook vooral bij. Maar voor de heb ik ook leuk ;-)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:48

Net als mensen zijn paarden van nature scheef. Vaak zie je dat de scheefheid tussen mens en paard overeenkomt: ze versterken elkaar.

Helaas beschikken de meeste ruiters geen al te best lichaamsbewustzijn. Je natuurlijke reflexen zeggen al snel dat je met de scheefheid van het paard mee moet zitten om er niet af te donderen. Het is erg lastig om deze reflexen te overschrijven, je nieuwe balans te vinden en dan ook nog eens te rijden.

Binnen mijn studie Oefentherapie Cesar ben je veel bezig met optimaliseren van houding en beweging. Dezelfde princiepes van anatomie, fysiologie en biomechanica pas ik ook toe op mijn lessers en hun paarden. Ik moet zeggen dat er zeer snel veel positieve resultaten te zien zijn bij zowel mensen als paarden.

Waar je vooral rekening mee moet houden is dat elke combinatie van ruiter en paard uniek is. Wat voor de ene ruiter wel een goede oefening is om te doen, is voor de andere ruiter juist een stap in de verkeerde richting. Dit geldt ook voor de paarden.

Oefeningen uit boekjes zijn leuk, maar vaak te globaal om echt daadwerkelijk effect te hebben. Bovendien moet je sommige dingen echt te paard leren om ruitergevoel te ontwikkelen (en de scheefheid van je paard aan te voelen/corrigeren). Soms moet je een aantal tussenstappen maken voordat je tot de uiteindelijke oefening komt enz. Omdat je met twee onafhankelijke zwaartepunten, houdingen en bewegingen werkt wordt het geheel erg complex.

Vandaar ook dat een heleboel houding en zit issues vaak door de jury over het hoofd wordt gezien; meestal zien ze alleen het effect op het paard, niet de oorzaak bij de ruiter. Daardoor gaan ruiters het vaak in hun paard zoeken.

Ik bekijk het zo: de ruiter is zelfbewust, het pard niet het is dus aan de ruiter om veranderingen in de houding door te voeren, door eerst aan de eigen houding te werken. Met een onafhankelijke zit kun jij de therapeut van je paard spelen. Zonder onafhankelijke zit heb je wat mij betreft geen recht van spreken of de houding van je paard.

Een goede houding kun je vaak verbaizngwekkend snel leren, als je maar goede begeleiding hebt. In je eentje te paard is het bijna niet te doen (of je moet een bak voor spiegels hebben). Het is daarom belangrijk dat je goede begeleiding hebt, iemand die jou kan leren hoe het voelt om recht te zitten. Als je het gevoel eenmaal hebt zul je je waterpas regelmatig even moeten checken of dez enog wel klopt.

Houding is een doorlopend proces onder invloed van vele factoren. Dit geld zowel voor mens als paard. Met houding ben je dus nooit klaar; je zult eraan moeten blijven werken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:19

Rijerijerije schreef:
In het rechtrichten-topic stond een post van een meisje dat van een slechte houding behoorlijk wat vooruitgang heeft geboekt, ik zal even zoeken...

Edit: kan het niet vinden, mss kom ik het toevallig nog ergens tegen....

[RT-HAW] Sandor NRPS basis: balans end rechtrichten

Haar bedoelde ik dus, behoorlijk wat vooruitgang, hoewel het altijd beter kan...Maar dat geldt voor het gros van de ruiters natuurlijk!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:32

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:35

Gebruik een spiegel om jezelf te corrigeren tijdens het rijden en rij zonder beugels op voltes en dan oefenen, oefenen en nog eens oefenen en weten dat je nooit klaar bent met jezelf recht op je paard zetten. ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:53

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:54

Ja, topics die opvallen worden achter de schermen besproken en dan wordt er eentje gekozen, soms twee als de keuze lastig is.

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:01

Zelf ben ik ook niet recht. Heb vroeger, als baby, een spreidbroek aan gehad omdat m'n heupen anders niet goed in de kom gingen. Met zwemmen merk ik het nog best wel. ik kan m'n benen niet gelijk houden. Dat is echt heel raar. Maar door het zwemmen, wat ik een keer per week doe, word het wel beter en worden allebei de kanten van m'n lichaam sterker. Ik loop ook een keer per week hard. Ook om de spoeren in m'n lijf aan twee kanten sterk te maken. Merk met paardrijden dat ik minder moeite heb met recht zitten. En aan beide kanten gelijkere hulpen kan geven. Want voorheen had ik rechts echt veel minder kracht in m'n been en knikte ik m'n rechter heup in.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:47

Ik heb ook minder kracht in mijn linkerbeen. Daar buigt mijn paard dus ook minder goed in. Rechts geen enkel probleem, links wel...En dan dus de grote vraag: is dat gekomen sinds ik hem rij of was links altijd al zijn slechte kant?

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:42

Die van mij liep ook scheef maar dat kwam duidelijk door mij! ik had al mijn gewicht aan 1 kant en aan een kant de teugel ook veel korter

laatmaar1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:42

Inderdaad is de zit heel belangrijk, daar ben ik het helemaal mee
eens (ben zo slecht in discussies ;) )
Maar ik denk ook dat als een paard scheef ik het voornamelijk
komt door de ruiter die erop zit. En het is behoorlijk lastig om
het eruit te krijgen... Helemaal als 2 mensen 1 paard rijden en
de ene het wel kan en de andere niet. Dan heeft het paard steeds
verschillende druk en verdeling van gewicht enzo...

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 16:29

Wat leuk dat het topic in de bokbrief staat! Misschien dat er nu meer mensen zich in de discussie mengen. Heb gisteren de tip gekregen om vooral tussen de oren van het paard te blijven kijken. Ik kijk dus eigenlijk altijd langs het binnenoor van het paard waardoor je al je gewicht iets verplaatst. Natuurlijk is dit heel subtiel, maar het is wel een tip waar ik wat mee kan.

Scheve paarden ontstaan inderdaad ook vaak door de ruiter of blijven scheef doordat de ruiter het niet kan corrigeren. Er wordt naar mijn idee ook te weinig naar gekeken. Gisteren toevallig een stukje van mijzelf op film gezien en de oefening waar mijn scheefheid het meeste in zicht is, is in de keertwending naar rechts. Mijn paard snapt mij daarin absoluut niet omdat ik zo erg op mijn linkerzitbeenknobbel blijf zitten en mijn gewicht niet op rechts krijg. Heel apart dat ik dat maar niet goed krijg.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:34

Ook niet als je er bewust bij nadenkt pasdedeux? Heb je dan lichamelijk last ergens van dat het niet lukt? (sorry als je dat eerder al ergens vermeld had...)

Het valt mij tijdens het rijden op dat ik bewust ga nadenken hoe ik zit als ik merk dat paard iets anders doet dan ik bedoel. Vaak kom ik er dan achter dat ik inderdaad scheef zit of m'n gewicht verkeerd verdeeld heb, en na enige correctie van mezelf gaat het dan vaak beter (maar lang niet altijd :P)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 17:07

Juist als ik er bewust bij nadenk :o gaat het fout.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:21

Lielle schreef:
dit topic wordt genoemd in de Bokt Nieuwsbrief van Mei
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=188&t=1294543
Ben niet zo'n Bokker, zie nu pas hoe leuk die Nieuwsbrief is. Super dat dit topic erin staat. Hoop dat er veel bijdragen aan de discussie komen.

Rijerijerije schreef:
Ook niet als je er bewust bij nadenkt pasdedeux?
Afhankelijk van het 'probleem' kan het stapje van bewust onbekwaam naar bewust bekwaam heel lastig zijn.

@pasdedeux Herkenbaar van het kijken en die oren.
@Rijerijerije (leuk naam ;) ) Bedankt voor de link. Is imo wel een probleem van een andere orde dan dat van pasdedeux. Zou verbazingwekkend zijn als dat paard niet scheef was. Knap dat ze er zo goed mee bezig is.

Wil nog wel meer reageren, maar nu eerst naar Knuffie & friends :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:50

Koeke: klopt is wel iets anders, maar ook een 'mooi' voorbeeld van hoe een scheve ruiter het paard kan beïnvloeden.

Maar Pasdedeux: als het probleem zich vooral voordoet als je erover gaat nadenken, is het dan niet meer een gevoelskwestie dan een fysiek probleem? Dat je gespannen bent en het teveel 'goed wilt doen' en daardoor het juist fout gaat doen? Een soort faaltangst misschien...?

Ik krijg trouwens ook nooit opmerkingen over mijn scheefheid te paard van mijn instructrice; zelfs toen ik haar vertelde over dat ik had uitgevonden dat mijn paard beter galoppeert als ik voor mijn gevoel 'scheef' zit (lees: recht(er)) zei ze dat niets kon zien aan mijn houding. Het is bij mij ook echt een kwestie van hoogstens twee centimeter, en misschien niet eens zozeer een 'scheefheidskwestie' als wel één van gewichtverplaatsing. En dat voel je als ruiter meer dan dat iemand vanaf de grond dat echt kan zien, zeker tijdens beweging.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:01

Ik had altijd moeite met mijn paard om mijn rechterbeen heen te krijgen. Stelling in de hoeken, wijken, schouderbinnenwaarts lukte nooit. Linkerhand was geen enkel probleem. De mate waarin het niet lukte kon echt niet aan scheefheid van paard liggen.

Toen ik aan mijn instructrice vroeg of dat dat zou kunnen komen omdat ik mijn rechterbeen anders heb liggen dan links moest ze echt drie keer om mijn paard heen lopen voordat ze het kon beamen :=

Later viel mij op dat al mijn rijbroeken op de rechterbil een donkere plek hebben zitten. Schijnbaar zit ik altijd meer op mijn rechterbil en op mijn oude zadel reed ik ook altijd mijn rechterbil open. Maar bij mijn bureaustoelen is juist de rechterarmleuning altijd hoger.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 23:47

Rijerijerije schreef:
Koeke: klopt is wel iets anders, maar ook een 'mooi' voorbeeld van hoe een scheve ruiter het paard kan beïnvloeden.

Maar Pasdedeux: als het probleem zich vooral voordoet als je erover gaat nadenken, is het dan niet meer een gevoelskwestie dan een fysiek probleem? Dat je gespannen bent en het teveel 'goed wilt doen' en daardoor het juist fout gaat doen? Een soort faaltangst misschien...?

Ik krijg trouwens ook nooit opmerkingen over mijn scheefheid te paard van mijn instructrice; zelfs toen ik haar vertelde over dat ik had uitgevonden dat mijn paard beter galoppeert als ik voor mijn gevoel 'scheef' zit (lees: recht(er)) zei ze dat niets kon zien aan mijn houding. Het is bij mij ook echt een kwestie van hoogstens twee centimeter, en misschien niet eens zozeer een 'scheefheidskwestie' als wel één van gewichtverplaatsing. En dat voel je als ruiter meer dan dat iemand vanaf de grond dat echt kan zien, zeker tijdens beweging.

Faalangst alleen bij de keertwending naar rechts....huh? nee dat lijkt me niet, waar moet ik bang voor zijn dan. Wel verkramp ik daarin. Denk ik er niet bij na, zit ik nog steeds verkeerd (op links) maar in ieder geval niet verkrampt. Naar links geen probleem. Travers en appuyementen ook geen probleem beide kanten! Het is alleen in die keertwending. Het heeft inderdaad met gewichtsverplaatsing te maken.
Er is wel een foto te vinden met mijn houding in die keertwending en ik kan zelf ook precies vertellen wat ik verkeerd doe maar ik krijg het gewicht gewoon niet goed.
http://www.fototoppaarden.nl/albums/sta ... linic.html
De laatste foto wordt het al beter maar wat je ziet is dat ik een draai maak in mijn bekken, mijn binnenbeen zelfs afsteek om het paard ruimte te geven toch de kant op te gaan wat ik wil, maar mijn onderlichaam de andere richting aangeeft. De tweede foto ben ik nog meer verkrampt. Mijn lijf blokkeer letterlijk in deze oefening, heel apart.

Tips als kijk naar de rechterheup van je paard, steun op je rechterbeen lukt niet. Misschien moet ik eens zonder paard op de grond gaan oefenen en kijken of er echt lichamelijk iets blokkeert en of dit te maken heeft met mijn rechterheup die geroteerd naar voren staat.

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 00:11

Ik heb hier twee linkjes waar jullie wellicht plezier van kunnen hebben.

Deze gaat over de hierboven genoemde rotatie van het bekken. En hier staat een beknopte checklist om je eigen scheefheid te beoordelen.