Moll schreef:bij deze wil ik u dus vragen waarvoor u een SB rijd, met welk doel?
Om verschillende redenen; om mijn paard recht te richten, hem te gymnasticeren, te checken of hij goed aan mijn hulpen staat, te controleren of ik basisvoorwaarden als ontspanning, aanleuning, tact, rechtgerichtheid ook in een oefening als sb kan behouden, als voorbereiding op andere oefeningen/zijgangen (appuyeren, keertwending) SB in galop om meer sprong te krijgen, als voorbereiding op appuyementen (of vanuit een appuyement weer een sb rijden om te voorkomen/herstellen dat hij door mijn binnenbeen heen valt) Moet ik nog meer noemen?
En op wedstrijd rijd ik ook wel eens een sb, naast bovenstaande redenen, omdat dat in mijn proef gevraagd wordt. Niet eindeloos, maar om even te checken dat hij het goed doet, om hem even voor te bereiden op wat ik straks van hem ga vragen. Daar lijkt mij niets mis mee.
Verder wil ik toch even opmerken dat ik het altijd opmerkelijk vindt dat niemand kritische vragen stelt bij opmerkingen als die van Juangi. Nemen jullie soms hier maar gewoon alles klakkeloos voor waar aan wat men hier verteld wat men op wedstrijden meent waar te nemen?
Zij meent veel 3 jarige paarden te zien op wedstrijden waar ik ook kom. Ik kan aantonen dat dat niet waar is. Maar door dergelijke niet onderbouwde stemmingmakende opmerkingen wordt wel keer op keer de wedstrijddressuur in een kwaad daglicht gesteld. Daar kan ik mij wel eens boos om maken (waarmee ik niet wil ontkennen dat er wel eens zaken gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen)
Goofy44 schreef:De kwaliteit van de gemiddelde leger ruiter was in die tijd aanzienlijk beter dan gemiddelde kwaliteit van mensen die zich ruiter noemt of dit denkt te zijn.
Waar baseer je dat op? Is dat je eigen interpretatie of zijn daar statistieken/objectieve gegevens van voorhanden? In het geval van het laatste: waar zijn die te vinden?
Goofy44 schreef:De opleiding als recreatieruiter en ruiter in de sport is uitermate basic en totaal anders dan de periode na de oorlog.
Waar baseer je dat op?
Goofy44 schreef:Een goed afgericht rijpaard, gaat niet bij een plasje water, een groep mensen, veel lawaai, licht enz. aan de kletter.
dat zie ik de paarden in onze internationale top ook niet vaak doen hoor... En die zijn volgens jou niet goed afgericht? En verder; een paard blijft altijd een paard en kan ALTIJD een keer schrikken, hoe goed hij ook afgericht is. het zijn geen robots.
Goofy44 schreef:Het voordeel van zo een paard is dat de bewegingen vaak wat expressiever zijn, daar scoor je op, dat heeft feitelijk niets met dressuur van het paard te maken.
Dus dressuurrijden op een kwalitatief goed paard is geen dressuur en dressuurrijden op een krakkemikkige bok wel? Misschien moet je het KWPN adviseren om ezels te gaan fokken, zodat iedereen weer fatsoenlijk kan leren rijden.
Even een stukje dresuur uit de jaren 60:
http://www.youtube.com/watch?v=-5IKb5Cu ... re=relatedIn de huidige GP ga je hier niet meer mee wegkomen...
Nog eentje uit de oude doos (ik meen uit de jaren 20). Let vooral even op de prachtige serie consequent fout gesprongen wissels en die wonderlijke pirouettes.
http://www.youtube.com/watch?v=f_PWYTQE ... re=relatedMaar nee, vroeger wist men pas echt wat rijden was!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=f_PWYTQE ... re=related