Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:23

Als er geen vertrouwen is om te laten rijden, waarom dan wel les nemen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:38

FaberSmid schreef:

Dat heeft niks met elkaar te maken hoor.

Van mezelf weet ik ook dat ik beter lesgeef dan dat ik zelf kan rijden, al rij ik over het algemeen wel beter als mijn lesklanten. Ik stap dan ook hoogstzelden op.
Toevallig afgelopen week nog eens een keer een stukje in stap wat gevoeld omdat het me niet helemaal duidelijk was of amazone de hulpen niet correct gaf/niet genoeg doorpakte of dat paard het echt niet snapte/het niet wilde doen voor haar. Maar dat soort momenten vind ik echt blundermomenten als instructeur: ik hoor van de grond te zien wat er loos is! :(

Zelf ga ik dan weer lessen bij twee heren op leeftijd, die kunnen me van de grond fantastisch helpen, maar ik weet iig van de ene dat hij al jaren niet meer op een paard gezeten heeft. De andere heb ik nog wel eens gevraagd mijn paard over te pakken (en hij was het rijden nog niet verleerd :D ) maar mijn zwarte is echt een eenkennig kreng onder andere ruiters dus die is veertig minuten aan het bokken, steigeren, staken en anderszins kwallen geweest en toen had hij hem eindelijk zover dat hij in stap en draf iig door de baan ging (en nog was mijn aanleuningsprobleem waarvoor ik hem zo gefrustreerd had afgegeven niet opgelost want daar kwamen we niet meer aan toe :+ ) Daar wordt het dier niet beter van, instructeur loopt een hoop risico en als mijn frustratie me niet teveel was geworden had ik het zelf aan het eind van het uur echt wel opgelost gehad - want dat is tot dusver altijd nog het geval geweest. Enige wat er aan over is gebleven is dat mijn ene instructeur weet dat het geen makkelijk dier is om te rijden. Tja, voor dat besef kom ik niet lessen :+
Ondanks dat ik iig een van mijn paarden niet meer afgeef aan mijn instructeurs heb ik enorm veel respect voor hun kunde en inzichten. Als een zou zeggen, probeer het eens terwijl je achterstevoren op je paard zit, dan doe ik dat, zo ver gaat het vertrouwen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:27

als instructie moet je waar kunnen maken wat je verkondigt, dus ja instructie moet op je paard kunnen stappen en voordoen wat ze bedoelen, opmerkingen van ik kan beter les geven dan rijden hou ik niet zo van dan is de theorie er wel maar de praktijkervaring niet, hoe moet iemand mij vertellen wat ik moet voelen, en hoe ik iets moet oplossen zonder dat ze weten hoe het voelt en opgelost kan worden. praatjes vullen geen gaatjes.

mol

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:31

FaberSmid schreef:

300% mee eens!
Kijk kan ze er zelf helemaal geen kant mee op, dan moet je per direct een andere instructrice gaan zoeken!!!!!!
Dan weet ze n.l ook niet waar het probleem zit en kan jou nooit verder helpen!

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:32

ik heb jarenlang les gehad van iemand die nog nooit op mijn paard gezeten had.toen ze het een keer deed was ze vreselijk verbaasd dat de merrie zo zacht was in de mond en je bijna niks hoefde te doen om haar er door te rijden.dat was voor mij de druppel om te zeggen dat ik ergens anders ging lessen.zij zei nl altijd dat de merrie vastpakte terwijl dit niet het geval was.

mijn huidige instructrice klimt gerust op mijn paard als ik tegen een probleem aanloop en ik dat niet weet op te lossen.of als ik iets niet goed uit kan leggen dan wil ze het "voelen" om samen aan een oplossing te werken.ik vind het ontzettend fijn dat ze erop gaat.

en dat van het beter rijden.................sorry maar een instructrice hoort beter te rijden dan jij anders leer je niks en je moet je zelf nooit spiegelen aan haar of hem.
houd je bij je eigen niveau,als het goed is doet je instructrice dat ook.

in mijn ogen kun je ook niet beter lesgeven dan rijden.als je niet weet hoe je iets moet voelen kun je het niet overbrengen op je leerlingen.dus beter lesgeven dan rijden bestaat in mijn ogen niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:37

Mijn nieuwe instructeur heb ik nog net een handje gegeven en me voorgesteld toen hij als zei "kom er maar even af" (bij wijze van spreken). Hij heeft eerst even een paar rondjes gevoeld, niets bijzonders gewoon even rondstappen en draven. En vanaf daar zijn mijn lessen begonnen. Ik heb pas een paar lessen gehad, dus verder is hij er niet meer op gegaan, en laat hij me alles zelf oplossen. Maar als het nodig is, dan geef ik mijn paard zo weer over aan mijn instructeur.

En dat je bang bent dat iemand anders je paard beter rijdt, vind ik persoonlijk een beetje en kulreden. Je wil toch verbeteren :?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:42

Het is juist goed om de lesgeefster/gever erop te laten rijden, dan zie je hoe je paard loopt en leer je ervan en ook weet de lesgever dan hoe je paard rijdt en kan ie je verder helpen.

Niet jaloers zijn maar kijk en geniet en leer ervan.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:42

ja hoor, ze is dan ook wel de enige die ik erop laat rijden buiten mezelf ;)
Eerste keer erop en meten bitloos, wilde graag dat zij voelde hoe ze erop loopt omdat ik er geen ervaring mee heb. Maar ze stapt er niet op om haar "beter" te maken zeg maar. Dat wil ik zelf doen met haar hulp. (heb ook een makkelijk paard, mss als ze moeilijker was dat ik er dan anders over dacht)
Zij ziet alles vanaf de grond dus daarvoor hoeft ze er ook niet op...
Ben wel jaloers op haar houdig ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:43

Ik vind het heel prettig om regelmatig op de paarden van leerlingen te rijden. Dat is zo verhelderend, je voelt precies waar het probleem zit en hoe dit op te lossen is. Welke weg je op moet. Zo kan ik ook veel gerichter lesgeven. Soms is het heel moeilijk van de grond af te zien.

De progressie is dan ook veel duidelijker te zien, je gaat dan met sprongen vooruit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:52

Moll schreef:
als instructie moet je waar kunnen maken wat je verkondigt, dus ja instructie moet op je paard kunnen stappen en voordoen wat ze bedoelen, opmerkingen van ik kan beter les geven dan rijden hou ik niet zo van dan is de theorie er wel maar de praktijkervaring niet, hoe moet iemand mij vertellen wat ik moet voelen, en hoe ik iets moet oplossen zonder dat ze weten hoe het voelt en opgelost kan worden. praatjes vullen geen gaatjes.

mol

Ik zal het je nog sterker vertellen: in mijn ogen zijn juist de wat minder getalenteerde ruiters betere instructeurs dan de hele getalenteerde ruiters. Als je enorm veel talent en ruitergevoel hebt, zul je een heleboel dingen onbewust juist doen, waardoor je je paarden aan het lopen krijgt. Als je veel hulp van je eigen instructeurs en kilometers en rijervaring nodig hebt om problemen op te lossen en dus zelf hele nachten na ligt te denken over oplossingen en je eigen problemen, kun je dat ook weer meenemen naar je lesklanten. Ik zou niks hebben aan een instructeur die wel even opstapt en mijn paard er even doorheen rijdt, of zelfs het hele probleem niet tegenkomt omdat hij zo fantastisch rijdt. Wel aan een instructeur die goed kan zien dat ik bepaalde fouten maak die hijzelf ook maakte en heeft opgelost.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:55

Er hebben welgeteld 2 instructrices op mijn pony gezeten. Een daarvan(KiWiKo@bokt) kreeg hem geweldig aan het lopen! :D Die andere ook, maar doordat hij bang van haar was(geen idee hoezo, er was nog nooit iets gebeurd) werd hij spontaan kreupel. :o Dit doordat hij zijn rugspieren te strak en te lang aanspande. (pony had net daarvoor rugblessure) En alle anderen instructeurs durfden niet :+ , of vonden dat hij hopeloos was en dat ik hem moest verkopen, en dat is jammer want hij gaat niet weg :9 Momenteel ben ik instructieloos. :+
Ik vind het wel heel fijn als instructeurs zien hoe moeilijk hij is, en hoe dwars hij kan zijn. Maar hij is nogal moeilijk met anderen erop.. :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:56

Urielle schreef:
Ik zou niks hebben aan een instructeur die wel even opstapt en mijn paard er even doorheen rijdt, of zelfs het hele probleem niet tegenkomt omdat hij zo fantastisch rijdt. Wel aan een instructeur die goed kan zien dat ik bepaalde fouten maak die hijzelf ook maakte en heeft opgelost.

Ja deels eens. Toch hebben de talentvollere ruiters vaak veel meer gevoel en inzicht in het goed gaande paard. Tot op een bepaald nivo kan je met een minder getalenteerde een eind komen. Maar kom je hoger dan is het toch fijn een meer ervaren en getalenteerdere instructeur te hebben, die kan dan beter aanvoelen wat er aan de hand is. Met alleen roepen vanaf de kant loop je toch op hoger nivo vast.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:58

Bij mij reden af en toe wel eens op mn pony's hoor. :) Vond ik juist fijn, soms kun je iets anders voelen dan dat iemand anders ziet.
Mn eerste pony was heeel sterk af en toe, maar zo zag het er niet uit. Toen mijn instructeur opstapte verbaasde hij zich daarna enorm over. Maar daarna wel andere tips gekregen, dus had echt geholpen dat hij eventjes op haar had gereden.
Mijn huidige instructrice heeft volgens mij nog niet op dit paard gereden, maar dat is voor zover ik weet. Maar ze kan het nu nog steeds heel goed vanaf de grond inschatten, dus zolang is het helemaal goed voor mij. :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:13

Urielle schreef:
Moll schreef:

mol

Ik zal het je nog sterker vertellen: in mijn ogen zijn juist de wat minder getalenteerde ruiters betere instructeurs dan de hele getalenteerde ruiters. Als je enorm veel talent en ruitergevoel hebt, zul je een heleboel dingen onbewust juist doen, waardoor je je paarden aan het lopen krijgt. Als je veel hulp van je eigen instructeurs en kilometers en rijervaring nodig hebt om problemen op te lossen en dus zelf hele nachten na ligt te denken over oplossingen en je eigen problemen, kun je dat ook weer meenemen naar je lesklanten. Ik zou niks hebben aan een instructeur die wel even opstapt en mijn paard er even doorheen rijdt, of zelfs het hele probleem niet tegenkomt omdat hij zo fantastisch rijdt. Wel aan een instructeur die goed kan zien dat ik bepaalde fouten maak die hijzelf ook maakte en heeft opgelost.

goede instructie kan beide, als 1 van beide niet aanwezig is waarom zou u dan bij zo'n persoon willen lessen.

mol

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:40

Als iemand mij vanaf de grond zo kan begeleiden dat hij het beste in mij bovenhaalt, zal het me echt een zorg zijn of diegene met mijn paard door de bocht kan :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:42

Ik vind het ook fijn als ze er zo nu en dan eens op stapt. Zoiezo vind ik het leerzaam om te zien. Vind ik het leuk om te zien. En mijn paard word er alleen maar beter van :D

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:44

Mijn instructeur stapt zo nu en dan ook op mijn paard. Heb 100% vertrouwen in zijn kundigheid en daarbij kan hij zo nog beter voelen tegen welke problemen ik aan loop en mij nog betere instructies kan geven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:46

Urielle schreef:
Als iemand mij vanaf de grond zo kan begeleiden dat hij het beste in mij bovenhaalt, zal het me echt een zorg zijn of diegene met mijn paard door de bocht kan :D

excuseer mij maar dat is toch een beperking en je paard ondermijnen, je paard in deze is namelijk je partner , je maatje waar mee je het samen moet doen, ligt de istructie je paard niet of visa versa is er een beperking in het kunnen en zal dit in de les en verder inde opleiding van het paard parte spelen.

mol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:46

aerdenhout1 schreef:
FaberSmid schreef:

300% mee eens!
Kijk kan ze er zelf helemaal geen kant mee op, dan moet je per direct een andere instructrice gaan zoeken!!!!!!
Dan weet ze n.l ook niet waar het probleem zit en kan jou nooit verder helpen!

Juist helemaal niet mee eens.
Mijn moeder heeft me vanaf het begin af aan leren rijden (zelf heeft ze 20 jaar geleden wel gereden maar nooit meer dan B). Wel heeft ze zich een slag in de rondte gelezen over paarden/dressuur en is ze FNRS-jurylid. Het heeft voor mij geen zin om haar te laten rijden, ik rijd zelf op M niveau en zij heeft dat nooit gedaan. Haar laten rijden zou dus niks oplossen. Dat betekend niet dat ze me vanaf de grond niet super kan helpen!

Mijn instructrice van de club heeft mijn pony wel eens gereden, maar dat gebeurde echt alleen als het onduidelijk was waar mijn probleem vandaan kwam. Na een minuut of 5 rijden was het probleem vaak duidelijk en kon ze me vanaf de grond weer verder helpen. Ik ben er dus helemaal niet tegen dat een instructeur een enkele keer opstapt, maar ook als ik geen (minder) vertrouwen heb in iemands rijkunst kan ik dat wel hebben in iemands capaciteit als instructeur, dat zie ik echt los van elkaar :j

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:08

Urielle schreef:

Inderdaad, ik ben het helemaal met je eens! Rijden leer je niet uit een boekje of volgens de 'dressuurregels' maar door het vaak te doen en er veel mee bezig zijn. Dat wil niet zeggen dat ik die dressuurregels niet goed zou vinden :).

@ aerdenhout;
Zij weet heus wel waar het probleem zit, maar waarom zou ze er op moeten? Ik moet het toch ook zat zelf op kunnen lossen? We zijn er alleen maar mee vooruit gegaan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:10

nu al 1,5 jaar les van dezelfde hij heeft er in het begin 1 x opgezeten omdat we tegen een groot probleem aanliepen daarna niet meer hij kan me perfect helpen vanaf de grond. daarbij werkt paardje niet voor andere alleen voor zn baas.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:16

Ik vind het als instructrice wel fijn om dat vertrouwen te hebben ja. Het is erg goed om even te voelen wat zo'n paard doet, hoe hij reageerd en waar de schoen wringt. Je instructrice zal nooit zoiets hebben van goh joh, jij rijd echt zoveel slechter dan ik ;) Natuurlijk moet je instructrice niet constant op je paard zitten...dat heb ik weleens gezien :=

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:19

Ze stapt er af en toe wel eens op om te laten zien wat zij bedoeld. Ik vanuit mijn kant om haar te laten voelen wat ik voel. Binnenkort komt ze eens een keer gewoon zo een uurtje rijden om aan te voelen hoe het is om er "koud" op te zitten :)
Ik vind het niet erg. Maar ik los wel graag zelf mijn problemen op. Het is leuk als het een ander lukt. Maar uiteindelijk ben ik degene die er verder mee moet :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:21

Mijn instructrice heeft wel eens op mn vorige pony gezeten, maar ze durft nu niet meer op die van mij. Ze houd niet van die kleine pony's, die vind ze eng!(echt klein is ze niet, 148 cm) Ik kan haar wel gelijk geven, rijd zelf ook liever op iets grotere, en mn pony kan wel eens aan de kletter gaan.

Andersom hebben we wel een paar keer gedaan. Ik een keer op de reus van haar geklommen, hij heeft een super-geweldige uitgestrekte draf, en dat moest ik van haar een keer voelen. Dat is wel heel handig en fijn vind ik zelf ;) .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:22

__Esther__ schreef:
Ze stapt er af en toe wel eens op om te laten zien wat zij bedoeld. Ik vanuit mijn kant om haar te laten voelen wat ik voel. Binnenkort komt ze eens een keer gewoon zo een uurtje rijden om aan te voelen hoe het is om er "koud" op te zitten :)
Ik vind het niet erg. Maar ik los wel graag zelf mijn problemen op. Het is leuk als het een ander lukt. Maar uiteindelijk ben ik degene die er verder mee moet :)

Ja, mee eens. :j