Balans, Rechtgericht, Ruiter en Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 23:10

Professor schreef:
Vind het geheel niet relevant, aangezien men een mens niet met een paard kan vergelijken.
Vertikale belasting tegenover horizontale.

.

een mens, net als een paard heeft een fundament
(skelet) die erop gemaakt is, deze in balans recht te kunnen houden
vergelijk het met een fundering van een huis.
zou je aan 1 kant de bespiering sterker inwerken dan aan de andere kant, krijg je een scheefheid door onevenredige bespiering.
basis voor rechtgericht rijden, is recht bekken voor de voorhand, (écht recht) , en daar komt de ruiterbalans om de hoek kijken.... en de rechtheid van de ruiter en kunnen voelen wanneer een paard scheef loopt.
werk je vanuit deze rechtheid , krijg je alle oefeningen moeiteloos voor elkaar. Vanuit het fundament in samenwerking met de spieren.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:10

Citaat:
Ik zal met 2 plaatjes beginnen
die te maken hebben met het evenwicht en uit balans verhaal.
Het gaat er om...wat zie ik, en hoe ontstaat het
hoe is het paard gebogen/gesteld/ is het recht/wat voor invloed heeft het ruitergewicht op het paardenlijf.

Ik vind het dressuurmatige rechtrichten, met als doel de verzameling, een totaal ander gegeven dan de twee getoonde foto's in de beginpost.
Ik heb niet heel lang naar de foto's zitten staren maar zo op het eerste gezicht wat ik zie:
Foto 1: het paard in kwestie kijkt even naar de fotograaf (lijkt wel recht in de camera te kijken). Verder is foto 1 uit een dusdanige hoek genomen dat niet eerlijk te oordelen is of het paard inderdaad uit balans is. Uit belans lijkt het niet, wel gebogen in de hals, maar dat is in mijn optiek omdat het even opzij kijkt naar de camera.

En op foto 2: kan ik niet duidelijk zien dat het paard uit belans gehaald wordt door de nogal scheef hangende ruiter.
Misschien dat het paard erin getraind is om het uit-balans zijn van de ruiter dusdanig te corrigeren, dan het daardoor al uit zichzelf recht lijkt. Maar als ik de ruiter wegdenk, dan zie ik niet anders dan een fanatiek paard in een hoog galoptempo...

Verder lijkt me dit een interessant topic, maar wellicht een opening of input met andere foto's? Zodra ik wat tegenkom, zal ik het plaatsen...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:13

FaberSmid schreef:
Dus de "zwakke" "slappe" zijde traint men meer, vaker, eerst, tussendoor en laatst?

AHA, u bedoeld hoe men het doet, daar ga ik nu maar even vanuit, aangezien u wel vaker voor mij niet al te duidelijk bent, zal wel aan mijn Nederlands liggen.
Zelf begin ik op die zijde die het moeilijkste is, van begin aan, maar wissel dat steeds af.
Het is mij opgevallen in al die jaren dat ik training geeft, of trainingen bestudeer, dat vele ruiters hun paarden voor ca. 80% op de linkerhand rijden.
Ze beginnen ermee en ze eindigen daarmee.
Door juist rechtsom te beginnen (de meeste paarden zijn rechts "moeilijker" op enkels uitzonderingen na) leert men ruiter en paard dit gelijker te verdelen, bovendien om ook meer aandacht er aan te schenken.
En de meeste ruiters zijn rechtshandig, daardoor is de rechterhand qua fijnmotoriek beter, wat makkelijker is met de fijnheid van de binnenteugel (binnenhand)
Dit heb is geleerd, maar ook in mijn meer als 40 jarige ervaring in lesgeven zelf zo ervaren.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:14

nombrado schreef:
maar even terugkomend op de bovenste geplaatste foto's
de paarden verkrijgen op deze manier een buiging in het lijf, zonder inwerking (stelling vragen) in handen.
waarom dit dan niet gebruiken om de juiste buiging te krijgen voor een oefening?

De buiging in het lijf is mij nog steeds niet duidelijk.

Verder het simpele antwoord op de vraagstelling: door training. Deze paarden zijn overduidelijk getraind in het betreffende werk. Dat zal gerust niet zonder enige inwerking van ruiterhulpen tot stand zijn gekomen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 23:16

Waves schreef:
Maar ze hebben geen juiste buiging :?

Sorry ik ben pas een beginner qua rechtrichten maar volgens mij is het de bedoeling dat een paard rechtop loopt, dwz zijn lijf in een hoek van 90 graden tov de grond. Dat is hier niet het geval, paarden lopen scheef om gewicht van de ruiter te compenseren.

Buiging is niet hetzelfde als sturen... sturen dmv gewicht verplaatsen kan wel maar wat heeft dat met recht of scheef te maken?

Precies
waar het in de plaatjes om gaat, is door jou juist opgemerkt
ze compenseren het ruitergewicht
ze lopen idd bol aan 1 zijde
wat je dus mooi kan gebruiken om de buiging , die je wenst, voor elkaar te krijgen (alleen niet zo extreem alsop de foto's natuurlijk :+ ;) )
het gaat juist om het sturen dmv gewichtsverplaatsing, maar ook het rechtrichten daardoor.
Stel dat de kozak recht op zijn paard zou zitten, in zijn centrum, werkt hij het paard ook recht

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:20

nombrado schreef:
.

een mens, net als een paard heeft een fundament
(skelet) die erop gemaakt is, deze in balans recht te kunnen houden
vergelijk het met een fundering van een huis.
zou je aan 1 kant de bespiering sterker inwerken dan aan de andere kant, krijg je een scheefheid door onevenredige bespiering.
basis voor rechtgericht rijden, is recht bekken voor de voorhand, (écht recht) , en daar komt de ruiterbalans om de hoek kijken.... en de rechtheid van de ruiter en kunnen voelen wanneer een paard scheef loopt.
werk je vanuit deze rechtheid , krijg je alle oefeningen moeiteloos voor elkaar. Vanuit het fundament in samenwerking met de spieren.

Sorry, het evenwichts orgaan houdt een mens op zijn standvlakte.
Dat doet werkelijk het skelet niet, dat is een dood ding, de spieren en de pezen die bewegen het skelett.
En een paard staat op een veel grotere standvlakte, aangezien hij 4 benen heeft, dus uw vergelijk loopt hier al mank.
Dat becken verhaal dat is prachtig bedacht, maar een paard word pas echt recht (wat niet geheel waar is) in zijn verdere africhting, men is er altijd mee bezig, en wanneer u dat niet weet, is dat zeker een ervarings defenciet, welke in vele opleidingen toch naar voren gebracht worden.
Geen dier (dus ook mens) is symetrisch.
Dat had u moeten weten, u schrijft steeds in een rondje.
Denk ook niet dat u weet dat men de voorhand stuurt en de achterhand rijdt, dat men de voorhand op de achterhand insteld.
Wanneer dat begrijpt, dan kunnen wij verder schrijven.
Bovendien wat is uw opleiding??? Aquahorse, groenebalans, het hoort zich zo aan.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:27

Imago01 schreef:
Citaat:
Ik zal met 2 plaatjes beginnen
die te maken hebben met het evenwicht en uit balans verhaal.
Het gaat er om...wat zie ik, en hoe ontstaat het
hoe is het paard gebogen/gesteld/ is het recht/wat voor invloed heeft het ruitergewicht op het paardenlijf.

Ik vind het dressuurmatige rechtrichten, met als doel de verzameling, een totaal ander gegeven dan de twee getoonde foto's in de beginpost.
Ik heb niet heel lang naar de foto's zitten staren maar zo op het eerste gezicht wat ik zie:
Foto 1: het paard in kwestie kijkt even naar de fotograaf (lijkt wel recht in de camera te kijken). Verder is foto 1 uit een dusdanige hoek genomen dat niet eerlijk te oordelen is of het paard inderdaad uit balans is. Uit belans lijkt het niet, wel gebogen in de hals, maar dat is in mijn optiek omdat het even opzij kijkt naar de camera.

En op foto 2: kan ik niet duidelijk zien dat het paard uit belans gehaald wordt door de nogal scheef hangende ruiter.
Misschien dat het paard erin getraind is om het uit-balans zijn van de ruiter dusdanig te corrigeren, dan het daardoor al uit zichzelf recht lijkt. Maar als ik de ruiter wegdenk, dan zie ik niet anders dan een fanatiek paard in een hoog galoptempo...

Verder lijkt me dit een interessant topic, maar wellicht een opening of input met andere foto's? Zodra ik wat tegenkom, zal ik het plaatsen...

en een paard, zonder belasting, gaat van nature in galop iets scheef.
zit het in de linker galop, de "hangt" het iets naar links omdat het linker-achterbeen verder word onder gebracht dan het recht, en het linker voorbeen verder naar voren reikt.
zit het in de rechtergalop, dan natuurlijk andersom.

overigens snap ik deze discussie niet, daarvoor moet je of a. de vorige discussie gevolgd hebben of b. gestudeerd hebben... :+

een goede ruiter die aan beide zijden vrijwel gelijk is, is al een bijzonderheid.
als die ruiter dan ook nog zijn paard correct rechtgericht krijgt/heeft, staat er in principe niets meer in de weg om het paard tot op het hoogste niveau op te leiden.
echter heeft een paard, net als een mens, een makkelijke en een moeilijke kant.
het is aan de ruiter om deze verschillen dusdanig weg te poetsen.
een mens met een paard vergelijken vind ik wel heel apart, aangezien het 2 totaal verschillende wezens zijn: horizontaal vs verticaal, roofdier vs prooidier, twee-benig vs vier-benig etc etc.

waar gaat deze discussie over?of een paard van nature recht en in balans is,of wat voor invloed een ruiter daarop heeft?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:29

Precíes. Rechtrichten is een feit waar je als ruiter gedurende de gehele opleiding van een paard mee bezig bent. Het is niet iets dat je 'ff fixt' en dan voor altijd goed is. Bij voorkeur nog ondersteund door regelmatige controle c.q. behandeling door een fysio-/osteopaat. Als wij mensen een lichamelijk voortschrijdend ongemak hebben, laten we er immers ook wat aan doen. De controle door de fysio is alleen al handig omdat het paard niet letterlijk kan vertellen dat het ergens last van heeft.

Rechtrichten is een constant gebeuren en dient telkens weer herhaald te worden. Echter, hierbij komt wel het nodige ruitergevoel kijken maar nog meer factoren als een goed en recht liggend zadel. Immers, een recht paard met een scheef zadel zal weinig goeds teweeg brengen. Constant rondjes over de hoefslag tuffen met het hek of de bakrand als aanleuning is ook geen goed advies.

Hoe weinig mensen kunnen bijvoorbeeld hun paard op een volte van zeg zo n 15 m doorsnede houden met de stelling naar buiten?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:30

Je vergeet er nog wat bij te vertellen Professor:
In mijn ogen is een paard krom om de volgende redenen (en daar heb ik niet zo lang over moeten studeren als Professor ;) :
We doen in mijn ogen TEVEEL aan de linkerkant van het paard.
-80% van de mensen stoppen een wormkuur in de LINKER-mondhoek
-men MOET links op het paard opstappen (met al het getrek en gesjor aan het zadel of manen)
-we gaan er ook aan de linkerkant weer af.
-wandelen doen de meeste mensen ALTIJD aan de linker kant van het paard
-zodra men de stal van het paard binnenkomt: 80% draait het paard dan LINKSOM (omdat ze nou eenmaal aan die linkerkant van het paard lopen)
-Hoofdstel in doen: aan de linkerkant, vaak met hoofd naar persoon "gedwongen".
-Het in de wei brengen, voor de mensen die het goed doen: Keren hun paard netjes om, belonen hem en lopen zelf weg. Paard wordt linksom gedraait omdat we links van het paard lopen.
-trailerladen,
-het bij het paard staan tijdens benen afspuiten: blijven 65% van de mensen aan de linkerkant van het paard en spuiten onder de buik door ook de benen aan de rechterzijde van het paard.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan wat er allemaal links bij het paard plaatsvindt........

En nu vraag ik mij af waarom ik "gek" ben dat ik ook wel eens rechts op mijn paard klim....

Professor schreef:
Het is mij opgevallen in al die jaren dat ik training geeft, of trainingen bestudeer, dat vele ruiters hun paarden voor ca. 80% op de linkerhand rijden.
Ze beginnen ermee en ze eindigen daarmee.
Laatst bijgewerkt door VDB op 28-04-10 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:31

nombrado schreef:
Waves schreef:
Maar ze hebben geen juiste buiging :?

Sorry ik ben pas een beginner qua rechtrichten maar volgens mij is het de bedoeling dat een paard rechtop loopt, dwz zijn lijf in een hoek van 90 graden tov de grond. Dat is hier niet het geval, paarden lopen scheef om gewicht van de ruiter te compenseren.

Buiging is niet hetzelfde als sturen... sturen dmv gewicht verplaatsen kan wel maar wat heeft dat met recht of scheef te maken?

Precies
waar het in de plaatjes om gaat, is door jou juist opgemerkt
ze compenseren het ruitergewicht
ze lopen idd bol aan 1 zijde
wat je dus mooi kan gebruiken om de buiging , die je wenst, voor elkaar te krijgen (alleen niet zo extreem alsop de foto's natuurlijk :+ ;) )
het gaat juist om het sturen dmv gewichtsverplaatsing, maar ook het rechtrichten daardoor.
Stel dat de kozak recht op zijn paard zou zitten, in zijn centrum, werkt hij het paard ook recht

dus eigenlijk zeg je dat als we met z'n allen naar buiten gaan hangen, het paard de buitenkant bol maakt en dus zo een wending naar binnen(bijv. een volte) kan maken??
heel leuk bedacht, maar in het rijden willen we juist dat het paard wijkt voor druk, dus als ik mijn gewicht iets naar binnen verplaats moet het paard die kant juist hol maken.
in principe zeg je dus ook: als ik drijf,moet het paard stoppen...want het moet in jouw ogen "tegendruk" geven.
toch?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:33

@ Timilon...hmm dan snap ik jouw reactie op mijn quote weer ff niet?

En nee, vorige topic niet gevolgd en ja, wel gestudeerd, maar niet inzake dit onderwerp :+
Hetgeen niet wegneemt dat ik wel een en ander denk te weten van rechtrichten en benieuwd ben of ik hier nieuwe dingen zal oppikken...

Overigens ben ik het wel met je eens wat je schrijft dus snap ik niet wat je eigenlijk wilt zeggen?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:35

Die tegendruk is wel logisch...probeer een jong/groen paard maar eens een pasje om te zetten als het aan de stal vast staat. Het zal in eerste instantie tegen die druk ingaan.
Een paard wordt geleerd om te wijken voor druk...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:38

Imago01 schreef:
@ Timilon...hmm dan snap ik jouw reactie op mijn quote weer ff niet?

En nee, vorige topic niet gevolgd en ja, wel gestudeerd, maar niet inzake dit onderwerp :+
Hetgeen niet wegneemt dat ik wel een en ander denk te weten van rechtrichten en benieuwd ben of ik hier nieuwe dingen zal oppikken...

Overigens ben ik het wel met je eens wat je schrijft dus snap ik niet wat je eigenlijk wilt zeggen?

alleen dat 1e stukje over de galop was een reactie op jou quote zeg maar.
ik lees t nog ff na :D
die tegendruk is ook logisch, inderdaad om wat jij verteld...maar we willen juist dat een paard tegendruk ombuigd naar wijken voor druk,toch?
anders word het paard op een gegeven moment geblokeerd in z'n lichaam,lijkt mij.

LOCA

Re: Balans, Rechtgericht, Ruiter en Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:03

Nombrado ik snap jouw stelling niet helemaal, volgens mij is het namelijk precies andersom. Als ik een zware boodschappentas in mijn linkerhand neem, buig ik ook het liefst een linker volte op. echter om niet om te vallen leun ik naar rechts en wordt links dus mijn bolle zijde omdat ik het moet compenseren.

Om deze reden kan het toch nooit zijn dat je de (compensatie) buiging van jouw plaatjes kunt gebruiken voor het rechtrichten? of sla ik nu de plank mis?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:03

compensatie in het lichaam lijd tot slijtage, overbelasting van leden maten omdat deze niet evenredig getraint worden.
de paarden van de stuntrijders gaan dan ook niet lang mee door deze slijtage door compensatie in het lichaam, het paard compenseerd en is niet recht gericht en verre van in balans, er is ovematig veel druk op 1 zijde van het lichaam en het voorbeen.
om een paard recht te richten ben je zijn hele leven mee bezig, en zijn spieren aan beide zijde gelijkmatig te behouden, om een goed opgeleid paard te controleren of deze op bijde zeide gelijk is is de piaffe een mooi controle middel op de midden as van de rijbaan, en het ultime een pasade of lavade te laten uit voeren

mol

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:13

Oh jee, wij geven de wormkuur rechts, stappen links op met krukje, voor balans zijn we rechtsgeorrïenteerd, en stappen links weer af. Mooie balans toch.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:38

ik lees ook hier weer mee

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:49

Doen, soeske. Leuke naam trouwens.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 01:25

timilon schreef:
en een paard, zonder belasting, gaat van nature in galop iets scheef.
zit het in de linker galop, de "hangt" het iets naar links omdat het linker-achterbeen verder word onder gebracht dan het recht, en het linker voorbeen verder naar voren reikt.
zit het in de rechtergalop, dan natuurlijk andersom.

Maar daarbij heeft het paard zijn hoofd weer naar buiten gericht om in balans te blijven. Wij leren het paard om naar binnen te buigen en om op deze manier in balans te blijven lopen. het Gymnastiseren.

Maar als we stelling vragen, moeten we toch de buitenteugel eraan houden? Die mag niet naar voren, want anders loopt het paard over de schouder weg. Maar met onze binnenteugel vragen we het paard zijn nek te buigen in de richting waar het heen gaat. We geven dan met de buitenteugel tegendruk, want die 'moet' eraan blijven. Ik heb wel eens gezien dat een paard stelling aanneemt wanneer deze meer buitenteugel krijgt. Hij liep niet over zijn schouder weg. De ruiter legde zijn binnenbeen aan, en het paard boog om het been heen, zonder over de buitenschouder weg te lopen. Wie kan mij dit laten verklaren?
Is het de training van het paard, of zit er meer achter ?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:25

En waarschijnlijk om NIET je boodschappentas tegen je kuit/knie aan te krijgen? :P

LOCA schreef:
Nombrado ik snap jouw stelling niet helemaal, volgens mij is het namelijk precies andersom. Als ik een zware boodschappentas in mijn linkerhand neem, buig ik ook het liefst een linker volte op. echter om niet om te vallen leun ik naar rechts en wordt links dus mijn bolle zijde omdat ik het moet compenseren.

Om deze reden kan het toch nooit zijn dat je de (compensatie) buiging van jouw plaatjes kunt gebruiken voor het rechtrichten? of sla ik nu de plank mis?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:00

nombrado, heb u al enige malen gevraagd, of u Aqua( of hoe dat ook heet bent opgeleid??
U heeft nl de zelfde vragende taktiek.
Werkelijk u tergt de zwaartekracht, u bent net zo overtuigd als die Carola Klomp, van deze tegen de natuur ingaande ideeen.
Zou toch graag weten waar u uw denken op berust?
En de opleiding van u?
Aangezien u les geeft zal u wel een of ander certificaat of zoiets hebben?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:43