Met een nog geen 3 jarig paard op wedstrijd!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 20:49

Akhal_Teke schreef:
Het hangt van het ras af.
Quarters en paints worden op 2 jarige leeftijd ingereden.
Was het een westernpaard?

Ook Engelse volbloeden worden al heel vroeg ingereden. (te vroeg vind ik voor zo'n extreme sport)
En spaanse rassen trouwens ook.

KWPNers en dergelijke paarden zijn langzamer in hun ontwikkeling en kunnen pas doorgereden worden als ze 3 jaar zijn. En dan heb moet je natuurlijk niet op een maandje kijken.
Ik heb het hier wel over DOORgereden, de voortraining kan natuurlijk wel al veel eerder.

het is een kwpner :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:52

alchova schreef:
Volgens mij mag je met een 3jarig paard pas in oktober starten. Dat heb ik gehoord tenminste..

is ook zo, je mag pas een paard starten in het het jaar dat ie 3 word en dan pas na oktober.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 20:56

Akhal_Teke schreef:
Dat is ook niet zo verschrikkelijk hoor. Een zadel weegt niets. Zeker een Wintec niet. Als je er maar geen gewicht op plaatst.

Het is nog zieliger als een 3 jarige pas op 3 jarige leeftijd nog overal aan moet wennen.

ben ik het persoonlijk niet mee eens.. :n
voor hun 3e kun je ze opzich genoeg andere dingen leren..
En om op 1,5 jarige leeftijd (niet eenmalig) al een zadel op legt, en ook echt vast doet, en op nog geen 3 jarige leeftijd (onderlinge) wedstrijden gaat rijden te vroeg..
Ze heeft nog n paard, geniet daar dan van met rijden, en laat het andere paard erst goed uitgroeien, dat is iig mijn mening. :j

Akhal_Teke

Re: Met een nog geen 3 jarig paard op wedstrijd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:16

Over het rijden van wedstrijden heb ik niets gezegd, maar het opleggen van een zadeltje is echt geen enkel probleem.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:02

Akhal_Teke schreef:
Over het rijden van wedstrijden heb ik niets gezegd, maar het opleggen van een zadeltje is echt geen enkel probleem.

Maar het heeft ook geen toegevoegde waarde.

En degene die op mij reageerde. Kan best 6 weken maar paard is wordt pas in juni 3 dus paard was zo'n 2,5 iets ouder toen de ingereden werd. Ja vind ik veel te vroeg en weet niet hoevaak en hoelang ze rijdt maar zelfs een 2x in de week een half uur vind ik teveel voor zo'n jong ding. Maar dat ben ik.
Je ziet helaas niet veel anders op de "betere" stallen of nouja de duurdere kan ik beter zeggen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:07

Niicole__ schreef:
ik denk inderdaad onderling, ze heeft het er verder niet bij staan of het officieel of onderling is, maar ik verwacht idd onderling, want volgens mij mag je officieel inderdaad niet starten met een nog geen 3 jarig paard :n

misschien in de wiewatwaar zeggen:

Je paardje is toch nog geen 3? is hij/zij nu al beleerd dan?

zoiets.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:14

Al was het een westernpaardje ik vind het een fijn idee om paarden lekker lang uit te laten groeien Heb nou een bijna vierjarige en die gooi ik ook niet gelijk een zadel op zodra ze 4 is lekker laten uitgroeien die handel. Maarja uiteindelijk ben jij niet de eigenaar dus heb je er geen zeggensschap over...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:19

heb er geen problemen mee, B-proefje stelt niks voor, de ervaring van meegaan naar andere omgeving doet meer, maar goed, de ene is heel nuchter en de andere is compleet van zijn melk (en dan heeft de laatste er des te meer baat bij om te leren dat het allemaal 'normaal' en 'veilig' is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:23

Citaat:
KWPNers en dergelijke paarden zijn langzamer in hun ontwikkeling en kunnen pas doorgereden worden als ze 3 jaar zijn. En dan heb moet je natuurlijk niet op een maandje kijken.
Ik heb het hier wel over DOORgereden, de voortraining kan natuurlijk wel al veel eerder.

Wat versta jij dan onder voortraining,, als ze met hun derde doogereden kunnen worden?

Dat de wedstrijdleiding dat paard binnen laat vind ik al een schande an sich. Paard is 2 jaar oud. Met anderhalf jaar al een zadel opleggen? Tja, ik vind het dom, koop een volwassen paard als je niet kan wachten.

Ik vind dat geen enkel paard voor zijn derde met een zadel en ruiter op hoeft te lopen. Ook de quarters niet en de spaanse rassen en noem het maar op.
Dat het ene paardenras er van buiten op jongere leeftijd volgroeid uit ziet, zegt niets over de groei die je niet ziet. Dus zeggen dat je bij het ene ras er al wel met 2 op kunt en het andere niet vanwege de buitenkant of volgroeid zijn. Geen enkel paard is met 2 volgroeid.

@Akhal_teke, ik kan me in jouw posts echt totaal niet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:23

Urielle schreef:
heb er geen problemen mee, B-proefje stelt niks voor, de ervaring van meegaan naar andere omgeving doet meer, maar goed, de ene is heel nuchter en de andere is compleet van zijn melk (en dan heeft de laatste er des te meer baat bij om te leren dat het allemaal 'normaal' en 'veilig' is).

Het paard is 2, moet in juni 3 worden en is al ingereden en neemt deel aan een wedstrijd, daar heb jij geen problemen mee?

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:25

nou mijn mening is dat je niet met dit paard op wedstijd al moet gaan ik ben er geen voorstander van.
het verschild ook wel per paard wanneer ze er klaar voor zijn maar ik vind in elk geval niet beleren voor ze 3 zijn licht aanrijden en eerst weer het land op en dan in het najaar oppaken om door te rijden.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:41

Mindim schreef:
Citaat:

Wat versta jij dan onder voortraining,, als ze met hun derde doogereden kunnen worden?

Dat de wedstrijdleiding dat paard binnen laat vind ik al een schande an sich. Paard is 2 jaar oud. Met anderhalf jaar al een zadel opleggen? Tja, ik vind het dom, koop een volwassen paard als je niet kan wachten.

Ik vind dat geen enkel paard voor zijn derde met een zadel en ruiter op hoeft te lopen. Ook de quarters niet en de spaanse rassen en noem het maar op.
Dat het ene paardenras er van buiten op jongere leeftijd volgroeid uit ziet, zegt niets over de groei die je niet ziet. Dus zeggen dat je bij het ene ras er al wel met 2 op kunt en het andere niet vanwege de buitenkant of volgroeid zijn. Geen enkel paard is met 2 volgroeid.

@Akhal_teke, ik kan me in jouw posts echt totaal niet vinden.

Dan verschillen wij van mening daarover.
En voortraining is:
- Laten wennen aan zadel en hoofdstel zodat een 3 jarige daar niet pas aan hoeft te wennen wanneer het 3 is en dat dus meer stress ervaart.
- wandelen.
- longeren. (vooral los)
- schriktraining
- Laten wennen aan bewegingen en geluiden die bij het rijden kunnen voorkomen.
- Laten wennen aan gewicht.

Tevens is het niet zo dat die rassen er alleen volgroeid "uitzien" . Ze zitten ook werkelijk op het ontwikkelingsniveau van een bv KWPNer op 3 jarige leeftijd. Dit komt door evolutie en het heersende klimaat in de gebieden van oorsprong.

Let wel.. ik heb het hier nu even niet over het paard in kwetie, die ken ik niet, maar over paarden in het algemeen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:45

Ik vind het volkomen gestoord.... maar niets verbaasd mij hier nog.
Het blijft schokkend hoe weinig 'paardenlievend' een paardenforum kan zijn...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:48

Ninx schreef:
Ik vind het volkomen gestoord.... maar niets verbaasd mij hier nog.
Het blijft schokkend hoe weinig 'paardenlievend' een paardenforum kan zijn...

Mij valt vooral het onprofessionele tegen.
Veel mensen reageren hier die nog nooit een paard hebben ingereden, of 1 met hulp.
Dan vraag ik mij af: "waar is je mening nu werkelijk op gebasseerd...."

Maar goed.. ik heb hier helemaal geen tijd voor.
Ik ga weer aan het werk met de jonge dieren op stal.
Succes allen met dit onderwerp

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:54

Werkse in dat geval! Ik ga zo direct weer 40 paarden van hun drinken, eten en beweging voorzien!
Ja, er zijn fokkerijen waar ze gewoon mogen 'uitgroeien'.
Dit heeft in het geheel niets van doen met 'pro' of 'niet pro' zijn....
Dat is echt een non-argument....

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:54

oo dat is zielig |(
nog geen 3?! :oo
vind ik niet normaal sorry!

en dan als 2 jarig paard al onder het zadel?
arm beestje :(:)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:58

asjemenou schreef:
Monica_1987 schreef:
Misschien dat het aan mij ligt maar dan heeft ze hem toch vrij vroeg ingereden als het paard nu al "klaar" is voor een B proef ookal is het onderling. En toch waarschijnlijk spanning voor het paard. Maar goed. Zal niet snel genoeg kunnen gaan zeker.

Nee hoor, na een week of 6 kunnen de meeste wel een B proefje lopen. :)
2 keer per week een kwartiertje rijden, op wedstrijd 15 min losrijden en 1 proefje.

Denk dat er zat drie jarige zijn die niet op wedstrijd hoeven maar toch echt een stuk harder moeten werken.
Zolang het maar met beleid gebeurt.

En de meeste vinden het wel oke als het paard mee naar rv gaat, dus naar een vreemde manege met vreemde paarden, maar een proefje is zielig.

ja inderdaad, ga je met je mee hierin, kijk naar het verrichtingsonderzoek.
daar hebben de paarden het veel zwaarder, daar word toch ook niks van gezegd?

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:02

Akhal_teke

Ik ben het helemaal met je eens.
Het beste is om jonge paarden die vanaf 2 jaar regelmatig op stal staan, ook regelmatig te leren wennen aan de voortraining die jij eerder op deze pagina noemde.

Iemand zei hier boven, dat het geen nut heeft alleen een zadel op een paard zijn rug te leggen.
Natuurlijk heeft dat nut, dit doe je onder bijvoorbeeld een longeertraining. Het paard loopt los aan een longeerlijn met een zadel op en kan naar hartelust reageren, alles wat ze hier zullen doen, gebeurd vaak al niet meer wanneer dat dier zadelmak wordt gemaakt.

Ik zie inderdaad een hoop onprofessionele reacties van mensen die gebaseerd zijn op het paard dat zij of hun ouders hebben gekocht, en die niet inzien dat er mensen zijn die die paarden ooit hebben beleerd, en waarschijnlijk op dezelfde manier.

Een paard van 3 pas alles beginnen te leren is pas zielig, dan komt alles direct op hem af.
Wanneer het gelijkmatig gebeurd voor zijn 3e, en niet te zwaar zal hij de training het beste oppakken.

Nu zie ik bijna iedereen denken, wat is dat voor een soort penny meisje dat ze dit zo roept.
Toch zullen onze paarden wel goed, correct en netjes beleerd zijn.
Dat er elke week minstens 3 verkocht worden en er nog nooit een terug gekomen is met problemen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:04

ach je kan beter 10 minuten rijden op een 3 jarig beest dan gelijk met een half uur beginnen bij een 4 jarige..
en over het zadel, ieder paard moet er aan wennen als je ermee wilt gaan rijden..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:10

Mirrrriii schreef:
Akhal_teke

Het beste is om jonge paarden die vanaf 2 jaar regelmatig op stal staan, ook regelmatig te leren wennen aan de voortraining die jij eerder op deze pagina noemde.

Iemand zei hier boven, dat het geen nut heeft alleen een zadel op een paard zijn rug te leggen.
Natuurlijk heeft dat nut, dit doe je onder bijvoorbeeld een longeertraining. Het paard loopt los aan een longeerlijn met een zadel op en kan naar hartelust reageren, alles wat ze hier zullen doen, gebeurd vaak al niet meer wanneer dat dier zadelmak wordt gemaakt.

Ik zie inderdaad een hoop onprofessionele reacties van mensen die gebaseerd zijn op het paard dat zij of hun ouders hebben gekocht, en die niet inzien dat er mensen zijn die die paarden ooit hebben beleerd, en waarschijnlijk op dezelfde manier.

Het heeft geen nut om een 1,5 jarige een zadel op de rug te leggen. Het heeft geen meerwaarde een paard van 2,5/3 jaar doet echt niet moeilijker als je daar een zadel op legt.
Dus nee geen toegevoegde waarde.

Onprofessionele reactie's tja wist niet dat dit een forum was voor professionels dan zit ik hier zeker verkeerd.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:15

noem zelf dan eens op hoe je een paard zadelmak wilt maken en op welke leeftijd...?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:19

DDW1190 schreef:
noem zelf dan eens op hoe je een paard zadelmak wilt maken en op welke leeftijd...?

Zie wel hoe het loopt. Heb daar geen schema voor.
Mijne is nu 3. Longeren kent ze niet zadel kent ze wel zonder singel.
Het loopt zoals het loopt en ik ga niet forceren omdat ik een schema heb.
Welke leeftijd weet niet ze zal eerst toch zeker 3,5 moeten zijn voordat ik er aan denk er op te gaan zitten. En misschien wel 4 of 4,5.
Als het aan andere had gelegen was ze inderdaad wel "ff" ingereden op haar 2,5 maar goed dat is totaal niet mijn keuze beter een jaar te lang wachten dan te kort.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 24-04-10 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:19

Monica_1987 schreef:
Mirrrriii schreef:
Akhal_teke

Het heeft geen nut om een 1,5 jarige een zadel op de rug te leggen. Het heeft geen meerwaarde een paard van 2,5/3 jaar doet echt niet moeilijker als je daar een zadel op legt.

Onprofessionele reactie's tja wist niet dat dit een forum was voor professionels dan zit ik hier zeker verkeerd.

Als je mn post goed leest, lees je ook dat ik niet begin met een paard van 1,5.
Bij mij komen ze op 2 jarige leeftijf op de wei achter huis, soms een paar uur op stal om te wennen aan het alleen zijn. Vaak heeft een paard namelijk nog nooit in zijn eentje op stal gestaan. Eerst bij de moeder en dan met de kudde het land in.
Ik pak ze dan 1 of 2 keer in de week, afhankelijk van het dier zelf, en begin dan met die voortraining die akhal al op noemde.
Hier ben je namelijk rustig een jaartje mee zoet als je dit op je gemak doet, en neemt het dier het goed op, heeft hij geen stress meer van dit alles, dan pas stap ik op. Vaak zijn ze dan al 3.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:21

Twiggy2008 schreef:
Het beestje is nog niet eens 3 jaar!!! 8)7
En al zou 'ie wel net 3 jaar zijn, dan nog vind ik dat je dit soort zaken gewoon nog niet hoort te doen.
Mijn mening.

ben het met je eens maar ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen op de hoogte is van de ontwikkeling van een paard.
Zelf rijd ik ze pas rustig in vanaf de 4 (ja kan soms eens met bijna 4 zijn) en ik ben niet wedstrijd gericht meer.
In mijn jeugd, werden paarden ook geregeld rond de 2 ingereden, ik vond dat toen ook normaal, ik wist niet beter.
Dus ik zou die persoon niet aanvallen maar vragen of ze zich bewust is van de mogelijke gevolgen van jong inrijden.

En ja bij de western worden ook geregeld 2 jarige ingereden, dat is voor een quarter net zo slecht als voor elk ander paard!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:22

Mirrrriii schreef:
Monica_1987 schreef:

Als je mn post goed leest, lees je ook dat ik niet begin met een paard van 1,5.
Bij mij komen ze op 2 jarige leeftijf op de wei achter huis, soms een paar uur op stal om te wennen aan het alleen zijn. Vaak heeft een paard namelijk nog nooit in zijn eentje op stal gestaan. Eerst bij de moeder en dan met de kudde het land in.
Ik pak ze dan 1 of 2 keer in de week, afhankelijk van het dier zelf, en begin dan met die voortraining die akhal al op noemde.
Hier ben je namelijk rustig een jaartje mee zoet als je dit op je gemak doet, en neemt het dier het goed op, heeft hij geen stress meer van dit alles, dan pas stap ik op. Vaak zijn ze dan al 3.

We hadden het over een 1,5 jarige die ze een zadel oplegde jij zei dat iemand zei dat het geen toegevoegde waarde heeft en dat was ik ja. En dat haalde jij aan vandaar.