Waar zijn sporen nou precies voor.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:48

hippa schreef:
Sporen zijn een correctiemiddel welke je gebruikt als het paard in eerste instantie niet of onvoldoende op je beenhulp reageert.
Ze zijn niet bedoeld om een paard mee vooruit te trappen.

Daar zijn ze dus NIET voor bedoeld.
Een spoortje gebruik je om je hulp te verfijnen. Als jouw paard niet op de been reageerd moet je dat op een andere manier oplossen, dan ga je niet naar sporen grijpen!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:25

Inderdaad... Als een paard een mugje kan voelen, dan is er nog een heel scala voordat je aan sporen toe bent.
De paarden die wij inrijden (polo) zijn zo licht, dat ze maar een licht drang van de teugels of benen hoeven te voelen om te weten hoe laat het is. En daar zitten in eerste instantie ogenschijnlijk zeer "ongevoelige" types bij. Maar uiteindelijk leren ze het allemaal, zonder uitzondering. Als je op zo'n dier met sporen aan komt zetten, dan denk ik dat je geluk hebt als je daar zonder kleerscheuren van "afstapt". Vandaar mijn iet wat cynische opmerking over interpretatie van "hulpmiddel" of "verfijning". Het dier is gewoon niet goed getraind op gevoel of te vet, als je sporen nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:23

maXcomX schreef:
Vandaar mijn iet wat cynische opmerking over interpretatie van "hulpmiddel" of "verfijning". Het dier is gewoon niet goed getraind op gevoel of te vet, als je sporen nodig hebt.

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn paard is alles behalve vet en ongetraind. Hij heeft ZZ-licht gelopen. Ik kan mijn hulpen gewoon veel preciezer geven met een spoortje.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:25

Ik heb VRIENDELIJKE sporen omdat ze niet goed op mijn been reageert.
Van die sporen met wieltjes eraan vind ik eigenlijk niet kunnen.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:57

Ik heb wel een spoortje met een grof wieltje.
Ik vind deze juist vriendelijker, ze rolt weg op het moment dat ik mijn paard ermee aanraak.

Een spoor is pas vriendelijk als de ruiter er vriendelijk mee rijdt.

Maar Sabina1998 zou je een argument kunnen geven waarom je sporen met een wieltje niet vind kunnen?
Overigens vind het een zeer kwalijke zaak dat je met een spoortje rijdt omdat je pony niet goed aan het been is.
Waarom probeer je dat probleem niet eerst op te lossen in plaats van te grijpen naar hulpmiddelen?

SaBiNa_S

Re: Waar zijn sporen nou precies voor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:38

Omdat ik vind dat een wieltje heel onvriendelijk is.
Ik prik er ook echt niet mee en heb maar van de kleine bolletjes.
Maar aanspringen of stelling vragen gaat beter.
Normaal valt ze ook door mijn binnenbeen heen en nu gata dat beter :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:48

sabina1998 schreef:
Ik heb VRIENDELIJKE sporen omdat ze niet goed op mijn been reageert.
Van die sporen met wieltjes eraan vind ik eigenlijk niet kunnen.. :n

En wat zijn vriendelijke sporen?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:47

Geen sporen lijkt me. Als ik het allemaal goed lees, dan heeft het paard geen probleem met gevoeligheid, maar de berijder. Als paard en ruiter elkaar niet goed aanvoelen, dan ben ik toch eerder geneigd de ruiter als eerste oorzaak aan te wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:37

sabina1998 schreef:
Omdat ik vind dat een wieltje heel onvriendelijk is.
Ik prik er ook echt niet mee en heb maar van de kleine bolletjes.
Maar aanspringen of stelling vragen gaat beter.
Normaal valt ze ook door mijn binnenbeen heen en nu gata dat beter :)

Jouw kleine bolletjes kunnen net zo gemeen zijn als mijn wieltjes.
Een wiel spoortje is juist iets zachter omdat het wegrolt over het lichaam.
Als je in de ruitersportzaak bent moet je maar eens een wielspoortje over de blote onderarm rollen en een knopspoortje erbij prikken. Dan zul je voelen welke prettiger is.

Echter is een spoor, evenals het bit, zo vriendelijk als de ruiter ermee omgaat.
En ik blijf jouw redenen om sporen te dragen erg fout vinden. De problemen die jij ondervindt met je pony zijn, hoogstwaarschijnlijk, een ruiterfout.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:39

wieltjes zijn veel vriendelijker dan bolletjes :) :)

en sporen zijn voor de verfijning van de hulpen...... op het moment dat je elke pas in moet komen doe je iets strategisch verkeerd.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 08:15

Je hebt ook sporen met van die rollers eraan, die langs de buik afgaan, en niet erin.
Niet van die wieltjes, maar van die zwarte rollers.
Ik weet niet of iemand die kent...?

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:12

Ja die ken ik. Zijn heel handig. Wieltjes moet je eigenlijk je hele been mee naar buiten draaien voordat je ze daadwerkelijk gebruikt, omdat ze verticaal werken. Deze die jij bedoeld werken horizontaal en hebben geen karteltjes volgens mij?

Ikzelf rijd liefst met 1 van deze beide.

Bolletjes moet je mee 'schoppen/drukken' en wieltjes kun je aanleggen.

brechtje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:17

Ik gebruik mijn sporen momenteel als extra impuls als ze weer o zo bang is voor de achterdeur. Ze verliest daar in het begin het contact met mij. Door de sporen schrikt ze als het ware even wakker. Overigens gebruik ik maar een keer of 4 per dag, na 2x elke kant er langs te zijn gegaan is het over. Voor de rest zijn ze absoluut niet om haar vooruit te krijgen.

Sporen zijn dus naar mijn mening, verfijning van de hulpen en bij mij als extra impuls in angstige situaties.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:04

ik gebruik mijn sporen voor allebei; mijn pony is niet heel erg voorwaarts dus dan zijn spoortjes toch iets makkelijker en ook als je lekker dressuur aan het rijden bent is het fijn, je kunt veel kleinere hulpen geven en het ziet er dan veel beter uit. vaak is het wel goed om zo nu en dan wel dan geen sporen af te wisselen anders word het paard alsnog sloom omdat hij er aan gewend raakt mocht je ze voor voorwaarts gebruiken

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:28

Ik ben begonnen met met sporen rijden op aanraden van mijn instructrice toen ik haar vertelde dat mijn paard in de proef een stuk minder flitsend liep dan in de les. Ik gebruik ze alleen met wedstrijden, en verder in de zaterdagles. op aanraden van die andere instructeur, aangezien we dan bezig gaan met keertwendingen en appuyementen ed. en mijn paard dan net wat meer overtuiging nodig heeft..

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:28

nynke1995 schreef:
ik gebruik mijn sporen voor allebei; mijn pony is niet heel erg voorwaarts dus dan zijn spoortjes toch iets makkelijker en ook als je lekker dressuur aan het rijden bent is het fijn, je kunt veel kleinere hulpen geven en het ziet er dan veel beter uit. vaak is het wel goed om zo nu en dan wel dan geen sporen af te wisselen anders word het paard alsnog sloom omdat hij er aan gewend raakt mocht je ze voor voorwaarts gebruiken

Je geeft zelf een argument waarom je sporen niet zou moeten gebruiken als je paard niet voorwaarts is, maar gebruikt ze zelf wel?

Sporen zijn om de hulpen te verfijnen, dus je moet ze pas gebruiken, als je het ook zonder kan. Helaas zijn er nogal wat ruiters, die het zonder sporen dus niet meer lukt....

En het is verder natuurlijk ook heel ''tof'' om met sporen te rijden, het liefst zo lang mogelijk met wiel, want dat is natuurlijk ook een teken dat je goed kan rijden AHUM :+ (maargoed dat is natuurlijk niet voor iedereen zo :o )

tulpje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:31

Omverfijndere en duidelijke hulpen te kunnen geven! Maar ik denk dat veel mensen ze gebruiken om hun paard voorwaartser te laten lopen!

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 09:23

rocksyboy schreef:
Ja die ken ik. Zijn heel handig. Wieltjes moet je eigenlijk je hele been mee naar buiten draaien voordat je ze daadwerkelijk gebruikt, omdat ze verticaal werken. Deze die jij bedoeld werken horizontaal en hebben geen karteltjes volgens mij?

Ikzelf rijd liefst met 1 van deze beide.

Bolletjes moet je mee 'schoppen/drukken' en wieltjes kun je aanleggen.

Ne, die bedoel ik niet :P
Daar zit zo'n zwart dik, rondje aan, en die rolt dan over de buik van het paard.
Ik zal eens een foto van zoeken....

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:00

het si gewoon fijn voor als een paard slecht aan het been is dan kan je ff met het stokje of wat dan ook in de buik prikken en dan gaan ze wel voorwaarts!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:02

ze bedoeld gladde wieltjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 06:47

Esmeelover9 schreef:
het si gewoon fijn voor als een paard slecht aan het been is dan kan je ff met het stokje of wat dan ook in de buik prikken en dan gaan ze wel voorwaarts!

Vooral doorgaan zo! +:)+ :n

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 10:26

KiWiKo schreef:
ze bedoeld gladde wieltjes :D

Nee, geen wieltjes :P.
Die zijn niet scherp, rond en rollen over de buik, zijn zwart van kleur. Dat zijn, vind ik de vriendelijkste sporen.
Afbeelding
Info : De rollertjes van deze sporen draaien tijdens het aansporen langs de huid van het paard mee en het paard wordt zo op een aangename manier aangezet tot actie. Deze rvs sporen hebben hard rubberen rollertjes om lichte impulsen te geven.

Deze vind ik het vriendelijkst.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:32

Ik denk dat sporen niet alleen voor het verfijnen van de hulpen is, maar ook voor corrigeren.
En wat is daar mis mee? In mijn ogen kan dit corrigeren zijn, dat je een beenhulp herhaalt maar dan met spoorhulp. Dat heeft dus niets te maken met schoppen/prikken.
Je moet dat meer zien als een zweep waarmee je even bijtikt.
Het grote voordeel van een spoor is, dat je hem direkt inzetbaar hebt aan de goede kant en je niet met overpakken zit.

Maar dan heb ik het alleen over benadrukken van een genegeerde beenhulp.
Daar waar echt bestraffen van ondeugd met een ferme tik van de zweep nodig is, zijn sporen nutteloos.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:46

Asmara schreef:
Karlijn_xx schreef:
Sporen zijn officieel bedoeld om je hulpen te verfijnen op hoger niveau, dus niet om een paard harder mee te laten lopen, maar het is over het algemeen bekend dat paarden er wat feller op reageren en daarom wordt het ook veel gebruikt om paarden voorwaartser mee te rijden. Ik heb daar in principe geen problemen mee, zo lang mensen wel weten dat ze er voorzichtig mee moeten zijn en dus wel echt iets extra's hebben aan hun laars.

Klopt, hier ben ik het mee eens ;)

ik ook!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:56

ik niet. om eerder genoemde redenen. En zeker geen sporen voor beginnelingen, die moeten eerst maar eens leren paardrijden.