Je hebt meer aan een springpaard dan aan een dressuurpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:32

Veel mensen kopen een dressuurgefokt paard met veel bloed.....
Achteraf is deze te fel en staat het paard te koop met de opmerking "geen klik"of te sterk......

Een springgefokt paard is overhet algemeen koeler in zijn hoofd.
Ik zelf rij dressuur met een emilion! Maar kijk wel goed naar het beenwerk.
Het paard moet bij je persoonlijk & rij-niveau passen !
Dat is het belangrijkste!

Een springgefokt paard met goed beenwerk kan makkelijk tot Z2 komen!

Mootje

Re: Je hebt meer aan een springpaard dan aan een dressuurpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:34

Ik vraag mij altijd af of het inderdaad zo is dat springpaarden koeler in de kop zijn... Is dat niet gewoon, omdat de springruiter dit projecteert op zijn paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:49

mo_van_dijk schreef:
Ik vraag mij altijd af of het inderdaad zo is dat springpaarden koeler in de kop zijn... Is dat niet gewoon, omdat de springruiter dit projecteert op zijn paard?

Volgens mij ook :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:52

komt zoals ik in eerder topics zei ook voornamelijk door het milieu. Over het algemeen zien springpaarden meer en mijn ogen springruiters hebben soms wat meer lef :o

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:05

Yamcha schreef:
mo_van_dijk schreef:

Volgens mij ook :)

Mee eens. Mijn paard is echt super 'cool'. Maar als ik denk oeh eng, dan denkt zij dat ook. Dus zelfs die van mij kan ik wel gek krijgen en dat is echt het braafste paard ever.. Maar ja, hoe komt dat?

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:43

Als jij graag wil springen neem je een springpaard.
Als jij graag wil dressuren neem je een dressuuurpaard.
Wil jij allebij, dan neem je een allroundpaard.
Je hebt nooit zekerheid..

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:44

Beter een goed lopend spring gefokt paard, dan een dressuur gefokt paard.
Want kan dat spring gefokte paard niet springen kan je nog dresuren maar kan dat dressuur paard niet lopen heb je slachtpaard. :D

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 06:39

Niet alle springgefokte paarden hebben goede gangen. Menig springpaard kan niet mooi draven......
Dit zegt absoluut niet alles. Het probleem is dat in de fokkerij dat de disiplines te veel in een hokje worden gestopt en dito wordt gefokt.
Resultaat weinig bruikbare paarden die zowel een leuke sprong kunnen maken maar ook een nette b t/m z proef kunnen lopen!
Met andere worden er wordt te weinig rekening gehouden in de fokkerij met de gemiddelde sportruiter!
wolf359 schreef:
Beter een goed lopend spring gefokt paard, dan een dressuur gefokt paard.
Want kan dat spring gefokte paard niet springen kan je nog dresuren maar kan dat dressuur paard niet lopen heb je slachtpaard. :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:35

Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:05

Niet mee eens, de gemiddelde ruiter koopt paarden die veel te goed en veel te heet zijn voor ze, rijden niet pittig genoeg, hebben onvoldoende gevoel in hun vingers en hun kont, en klagen vervolgens dat paard niet wil lopen......

Probleem is gewoon, wil jij een goed paard hebben, dan zul je er ook goed voor moeten betalen. Een goed dressuurpaard kan én lopen, en ook nog wel een beetje leuk springen vaak, maar de meerderheid van de ruiters rijdt het er gewoon niet uit, dat moet je de fokkerij niet verwijten.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:32

Ik maak eruit op dat annetmuler bedoeld dat er te wenig gebruikspaarden zijn voor de gemiddelde ruiter. Doordat die er te weinig zijn krijg je dat de gemiddede ruiter een paard koopt wat te heet is of niet klikt.

Niet iedereen wil er ook uitrijden wat erin zit :+

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:37

Precies!
wouterpaard schreef:
Ik maak eruit op dat annetmuler bedoeld dat er te wenig gebruikspaarden zijn voor de gemiddelde ruiter. Doordat die er te weinig zijn krijg je dat de gemiddede ruiter een paard koopt wat te heet is of niet klikt.

Niet iedereen wil er ook uitrijden wat erin zit :+

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:41

Klopt ook, maar kijk eens naar het gemiddelde paardenaanbod.......
Een goed normaal rijpaard waar een gemiddelde ruiter mee uit de voeten moet kunnen, daar is het aanbod niet heel groot van.Veel ruiters staren zich blind aan al die mooie sportpaarden maar weten van geen toeten en blazen......
hierdoor koopt men toch een te heet paard.
Heel veel dressuur gefokte paarden kunnen echt geen mooi sprong maken laat staan een parcours of cross lopen........
Natuurlijk zijn er altijd handelsstallen die mensen proberen het vel over de oren te trekken bij aankoop van een paard.
Zij willen alleen verkopen! En de klant ziet alleen maar die fantastische bloedlijn..........
De prijs zegt niet altijd iets over de kwaliteit van een paard! Neem iemand mee die verstand van zaken heeft en een paard kan beoordelen wat bij jouw persoonlijk past!
Yamcha schreef:
Niet mee eens, de gemiddelde ruiter koopt paarden die veel te goed en veel te heet zijn voor ze, rijden niet pittig genoeg, hebben onvoldoende gevoel in hun vingers en hun kont, en klagen vervolgens dat paard niet wil lopen......

Probleem is gewoon, wil jij een goed paard hebben, dan zul je er ook goed voor moeten betalen. Een goed dressuurpaard kan én lopen, en ook nog wel een beetje leuk springen vaak, maar de meerderheid van de ruiters rijdt het er gewoon niet uit, dat moet je de fokkerij niet verwijten.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:53

Wat ik vooral merk is dat heel veel dressuurpaarden gewoon ook niet genoeg afwisseling krijgen en dus ook niet vaak springen, dan kan het dier ook niet kwalijk nemen dat het geen geweldige sprongen maakt, een springpaard krijgt toch wel iets van een dressuurbasis mee maar niet elk dressuurpaard krijg een springbasis mee. Ik denk dat een dier (of het nu dressuur of springgefokt is) met goede basisgangen de basissport op zowel dressuur als springen makkelijk zou aankunnen, mits de juiste ruiter/training uiteraard... Als we het dan hebben over de topsport, ja dat is een hele andere discussie...

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:13

Kijk eens bij kwpn hengsten en zie de springbeoordeling in de sportindex van dressuurhengsten..........
Er zijn maar weinig dressuurhengsten binnen de fokkerij die daadwerkelijk een goede sprong kunnen maken.
Dit heeft dus niets met training of topsport te maken. Er wordt namelijk gefokt met deze hengsten die weer vererven enz...........
Dus je hebt toch weer het hokje dressuurpaard en springpaard.......maar waar zijn die leuke allrounders?
Die zijn op 1 hand te tellen.......M.a.w de normale rijpaarden die zowel een goede sprong maken en mooie gangen hebben worden steeds zeldzamer.
Dit heeft dus niets met afwisseling te maken maar met natuurlijk aanleg en vererving.
De meeste van ons zijn geen Anky of Edward, waarom dan niet meer paarden bewust voor deze grote doelgroep!
Brando090309 schreef:
Wat ik vooral merk is dat heel veel dressuurpaarden gewoon ook niet genoeg afwisseling krijgen en dus ook niet vaak springen, dan kan het dier ook niet kwalijk nemen dat het geen geweldige sprongen maakt, een springpaard krijgt toch wel iets van een dressuurbasis mee maar niet elk dressuurpaard krijg een springbasis mee. Ik denk dat een dier (of het nu dressuur of springgefokt is) met goede basisgangen de basissport op zowel dressuur als springen makkelijk zou aankunnen, mits de juiste ruiter/training uiteraard... Als we het dan hebben over de topsport, ja dat is een hele andere discussie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:58

Yamcha schreef:
Was eigenlijk niet zo mijn punt, ik vind dat de sportfokkers (en die fokken veelal voor het KWPN-stamboek) hun uiterste best moeten blijven doen om een goed sportpaard te fokken, er loopt heel veel moois rond in KWPN-land, zonde om die kwaliteit omlaag te halen. Maar moet je als L-ruiter die een keer een sprongetje wil maken, maar vooral een paard heeft voor de lol, en het Z niet ambiëert, laat staan hoger, dan wel een KWPN-er kopen?
Misschien is een Groninger wel een betere keus, misschien een luxe Haflinger....... alternatieven zat te bedenken, maar nee, die ruiter wil wél een zoon van Gribaldi, of een Krack C, of een Ravel, of een Jazz...... maar wat móet je met zo'n sensibel paard als je het gevoel niet hebt, of minimaal?
Wat wil je in vredesnaam met een Jazz als je niet weet hoe je je sporen hoort te gebruiken, en je handen niet stil kunt houden? Kun je hier wel een topic op Bokt openen dat je paard steeds omhoogkomt en zo vervelend is met aansingelen, en zo racet, maar misschien was een minder sensibel dier, een wat simpeler paard gewoon een veel betere keus geweest......
KWPN moet wat mij betreft gewoon blijven doen wat ze al jaren goed doen. Ik zit soms te kwijlen als ik in profielen van de fokkers kijk, daar staat een hoop moois in. Denk alleen dat ruiters het beter zouden doen met goede instructeurs, die ze op een nette manier leren rijden (want al ben je geen topper van nature, met gevoel en een goede techniek kun je met een simpeler paard verder komen dan je denkt) en die wedstrijden zouden niet zo'n 'pikkenshow' moeten zijn...... wat je daaraan doet, weet ik ook niet trouwens, ego's kun je niet echt veranderen.

Quote van mijzelf.
Het aanbod paarden voor ruiters die alleen maar in de basis willen rijden en wiens ambities niet verder gaan dan de L, is ruim voldoende.

Vind het zo'n gezanik dat de fokkers de kwaliteit van hun paarden omlaag zouden moeten brengen omdat de gemiddelde ruiter niet kan rijden...... ga dan óf leren rijden ipv een beetje boscrossen, maak je paard eens behoorlijk aan het been, stop met dat plukken en 'kneepjes' en weet ik wat meer voor onzin, hou die handen gewoon eens stil, en ga rijden...... zul je raar kijken hoever je komt, want aan de paarden ligt het echt niet.

Als je de ambitie niet hebt om verder in de sport te komen, prima, koop dan gewoon een wat simpeler paard, en loop dan ook niet te miepen over dat KWPN-ers zo heet zijn en niet geschikt voor elke Jan L*l. Natuurlijk zijn ze dat niet, de gemiddelde ruiter rijdt geen deuk in een pakkie boter, en dat wil een bloederig, sensibel paard rijden? Vragen om ongelukken......

Ken jezelf en weet wat voor paard bij je past. Het KWPN fokt niet voor manegeruiters en boscrossers, het KWPN fokt voor sporters, mensen die aan zichzelf willen werken en hun paard trainen.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:01

wouterpaard schreef:
komt zoals ik in eerder topics zei ook voornamelijk door het milieu. Over het algemeen zien springpaarden meer en mijn ogen springruiters hebben soms wat meer lef :o

Klopt.. Ik ben een schijterd wat betreft springen, dat geef ik eerlijk toe. Zo lang mijn paard met 4 benen aan de grond blijft vind ik alles prima, bokken en steigeren ben ik op het moment zelf ook niet echt van onder de indruk (al heeft het op een langere termijn wel een effect op de band tussen mij en het paard), maar zodra ik ook maar een kruisje moet springen wordt ik misselijk. Ik weet echt niet waardoor dat komt, maar springen is gewoon totaaaal niet mijn ding. Terwijl ik zo weg rijdt op het paard wat wordt beschreven als "wild" en "gevaarlijk".

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:22

Yamcha schreef:
Yamcha schreef:
Was eigenlijk niet zo mijn punt, ik vind dat de sportfokkers (en die fokken veelal voor het KWPN-stamboek) hun uiterste best moeten blijven doen om een goed sportpaard te fokken, er loopt heel veel moois rond in KWPN-land, zonde om die kwaliteit omlaag te halen. Maar moet je als L-ruiter die een keer een sprongetje wil maken, maar vooral een paard heeft voor de lol, en het Z niet ambiëert, laat staan hoger, dan wel een KWPN-er kopen?
Misschien is een Groninger wel een betere keus, misschien een luxe Haflinger....... alternatieven zat te bedenken, maar nee, die ruiter wil wél een zoon van Gribaldi, of een Krack C, of een Ravel, of een Jazz...... maar wat móet je met zo'n sensibel paard als je het gevoel niet hebt, of minimaal?
Wat wil je in vredesnaam met een Jazz als je niet weet hoe je je sporen hoort te gebruiken, en je handen niet stil kunt houden? Kun je hier wel een topic op Bokt openen dat je paard steeds omhoogkomt en zo vervelend is met aansingelen, en zo racet, maar misschien was een minder sensibel dier, een wat simpeler paard gewoon een veel betere keus geweest......
KWPN moet wat mij betreft gewoon blijven doen wat ze al jaren goed doen. Ik zit soms te kwijlen als ik in profielen van de fokkers kijk, daar staat een hoop moois in. Denk alleen dat ruiters het beter zouden doen met goede instructeurs, die ze op een nette manier leren rijden (want al ben je geen topper van nature, met gevoel en een goede techniek kun je met een simpeler paard verder komen dan je denkt) en die wedstrijden zouden niet zo'n 'pikkenshow' moeten zijn...... wat je daaraan doet, weet ik ook niet trouwens, ego's kun je niet echt veranderen.

Quote van mijzelf.
Het aanbod paarden voor ruiters die alleen maar in de basis willen rijden en wiens ambities niet verder gaan dan de L, is ruim voldoende.

Vind het zo'n gezanik dat de fokkers de kwaliteit van hun paarden omlaag zouden moeten brengen omdat de gemiddelde ruiter niet kan rijden...... ga dan óf leren rijden ipv een beetje boscrossen, maak je paard eens behoorlijk aan het been, stop met dat plukken en 'kneepjes' en weet ik wat meer voor onzin, hou die handen gewoon eens stil, en ga rijden...... zul je raar kijken hoever je komt, want aan de paarden ligt het echt niet.

Als je de ambitie niet hebt om verder in de sport te komen, prima, koop dan gewoon een wat simpeler paard, en loop dan ook niet te miepen over dat KWPN-ers zo heet zijn en niet geschikt voor elke Jan L*l. Natuurlijk zijn ze dat niet, de gemiddelde ruiter rijdt geen deuk in een pakkie boter, en dat wil een bloederig, sensibel paard rijden? Vragen om ongelukken......

Ken jezelf en weet wat voor paard bij je past. Het KWPN fokt niet voor manegeruiters en boscrossers, het KWPN fokt voor sporters, mensen die aan zichzelf willen werken en hun paard trainen.

Amen :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:25

Pas geleden op wedstrijd hoorde ik schrijfster en jury met elkaar praten over dressuur en springsport. Ze vertelde dat ze meer sprong maar dressuur ook erg leuk vond. Jury merkte op dat hij over het algemeen springers betere dressuurders vond omdat deze niet zo vastgeplakt in de zadels zitten.

anyway, zoals eerder gezegt, zoek een paard uit wat in jouw prijsklasse valt en wat je ambities zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:27

Als die springers dresuur belangrijk vinden, ja. Dan zijn ze minder angstig en zitten veel beter. En die zit is echt je basiste basis..... kan het niet vaak genoeg zeggen.

Als ze het belang niet inzien van je paard dressuurmatig voor elkaar hebben, dan is het bagger en janken met de pet op, maar goed, dat geldt dan voor elke ruiter....

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:45

Dus met bovenstaande, heb je toch een paard nodig met zowel spring als dressuur aanleg! Een gat in de markt zou ik zeggen.
Ook voor het KWPN! Tuurlijk wilt men het perfecte dressuur of springpaard fokken.
Maar dit blijft maar geschikt voor een beperkte doelgroep.
Geef mij maar een springgefokt paard met goede gangen.
Laatst bij een hengstenshow met dressuurhengsten, liet men een twenter zien van Zidane (springhengst) met super mooie draf en mooi soepel lijf.
Zo kan het dus ook! Ik ben erg blij met mijn Emilion merrie met goed beenwerk en mooie draf en stap!
Op dit moment train ik dressuur met haar! Natuurlijk kan zij ook een mooie sprong maken.
Helemaal happy en zo hoort het ook! Zo kan het dus ook. Een bruikbaar paard daar gaat het om in ieder niveau.
Ja mijn paard is een kwpn-er!

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:49

Elk paard heeft een ding waar hij/zij goed in is...
Daar blijf ik bij :j

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:38

Naar mijn idee is het het beste als een paard van beide wat heeft. Een dressuurgefokt paard moet ergens wat springbloed hebben en andersom ook. Een paard puur en alleen op dressuur fokken geeft een heel eenzijdig paard. Een voordeel van springpaarden is dat ze veel handiger met hun lichaam zijn en vaak sneller in hun beengebruik, en dat is voor een dressuurpaard ook wel heel goed.

Ik heb altijd springpaarden gereden in de dressuur en ben met 3 daarvan Z2 geworden. Niet omdat ze zo mooi konden lopen maar omdat ze zo lenig en handig zijn. Daardoor kunnen ze de oefeningen technisch heel goed uitvoeren. Alleen de uitgestrekte gangen zijn dan niet zo bijzonder, daar heb je net dat beetje dressuurbloed voor nodig... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:11

Een dressuurpaard die geen handigheid met zijn lijf heeft, en geen goed en snel beengebruik, is een slachtpaard. Heb je geen bal aan. Wat jij nu roept is niet exclusief voor springpaarden :D
annetmulder schreef:
Dus met bovenstaande, heb je toch een paard nodig met zowel spring als dressuur aanleg! Een gat in de markt zou ik zeggen.

Elke KWPN heeft aanleg voor beide, het wordt er alleen zelden beide uit gereden.
annetmulder schreef:
Tuurlijk wilt men het perfecte dressuur of springpaard fokken.
Maar dit blijft maar geschikt voor een beperkte doelgroep.

Het KWPN fokt sowieso niet voor iedereen, dat schijnt niet helemaal door te dringen. Je fokt altijd voor een bepaalde doelgroep, je kunt nu eenmaal niet een paard fokken voor iedereen, dat is gewoon onmogelijk.
annetmulder schreef:
Een bruikbaar paard daar gaat het om in ieder niveau.

Koop dan geen KWPN. Een KWPN-er is een sportpaard, en dus voor de mensen die serieus met de paardensport bezig zijn, en verder willen komen dan de Z.
Koop een Groninger, koop een knappe luxe Haflinger, koop een..... keus zát, echt. Maar als jij een bruikbaar paard wit voor de basis, moet je geen KWPN kopen. Maar ga dan ook niet miepen over de KWPN fokkerij, want ze fokken dan niet voor jou.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:37

Tegenwoordig kan de gemiddelde ruiter ook moeilijk een haflinger of fjord kopen omdat dit nu ook voor de sport wordt gefokt ;) En niet iedereen kan met een stronteigenwijse koudbloed omgaan. En voor diegene die groot zijn willen graag een paard wat qua maat bij ze past dus vind het een beetje doorgezaagd.

Vind het jammer dat het fokdoel zo is veranderd, en de mensen eigenlijk ook. Voor mijn studie kom ik aardig wat tegen, hier een beroemde springer (en vader) die gingen vroeger met paarden door kanalen en alles heen paarden waren overal aan gewend en konden met iederere ruiter wegrijden.
En een spring gefokte of dressuurgefokte moet zich ook gewoon kunnen gedragen! Er is een hele grote groep recreatieruiters je kan niet verwachten dat die elke kwpner laten staan!

En waarom gebruikt de beredenpolitie dan soms kwpners? Niet om de mooie gangen hoor. Maar die stappen ook geregeld over naar andere rasse omdat de kwpner niet meer geschikt is.