Toppie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aladinnetje schreef:wat goed geschreven!
maar ik heb een instructeur (deurne) op de manege en die zegt dat je een paard goed voorwaarts moet rijden, van achter naar voren en dan van voren moet je hem opvangen met je teugels, van voren tegenhouden en dan naar beneden vragen. een druk op beide teugels en los, druk op beide teugels en los...
anders zou de energie van achter verloren gaan ofzoiets..
Chaos schreef:Kaatje:
Je kunt met een constante verbinding ook prima vragen. Los/vast hoeft niet los/vast te zijn in de zin van je teugels laten doorhangen. Je kunt gewoon met een fijn contact met de mond prima vragen en loslaten. Doe ik altijd met al mijn paarden en die lopen in met goede nageeflijkheid.
Chaos schreef:Kaatje:
Je kunt met een constante verbinding ook prima vragen. Los/vast hoeft niet los/vast te zijn in de zin van je teugels laten doorhangen. Je kunt gewoon met een fijn contact met de mond prima vragen en loslaten. Doe ik altijd met al mijn paarden en die lopen in met goede nageeflijkheid.
x_Marr schreef:Chaos schreef:Kaatje:
Als je correct rijdt hoef je niet te vragen! Dan is alleen dat contact nodig.
Aladinnetje schreef:@ x_marr; ok maar niet IEDER paard gaat dan aan de teugel lopen...
ga jij maar eens op 1 van onze manegepaarden rijden dan..die krijg jij echt niet aan de teugel!
en mensen die niet weten hoe je een paard aan de teugel moet rijden (bijv beginners, gevorderde) en dus alleen die teugels vasthouden en er niet mee spelen, dan zie je toch ook dat die paarden dan niet aan de teugel lopen?
van alleen de teugels in je handen gaan niet alle paarden aan de teugel hoor.. ja paarden die uit zichzelf al aan de teugel gaan al zit er een kleuter van 3 op...![]()
dus ja je moet wel het paard naar beneden vragen al is t maar subtiel en zachtjes.
Aladinnetje schreef:@ x_marr; ok maar niet IEDER paard gaat dan aan de teugel lopen...
ga jij maar eens op 1 van onze manegepaarden rijden dan..die krijg jij echt niet aan de teugel!
en mensen die niet weten hoe je een paard aan de teugel moet rijden (bijv beginners, gevorderde) en dus alleen die teugels vasthouden en er niet mee spelen, dan zie je toch ook dat die paarden dan niet aan de teugel lopen?
van alleen de teugels in je handen gaan niet alle paarden aan de teugel hoor.. ja paarden die uit zichzelf al aan de teugel gaan al zit er een kleuter van 3 op...![]()
dus ja je moet wel het paard naar beneden vragen al is t maar subtiel en zachtjes.
mariettek schreef:Manegepaarden kunnen dit vaak ook niet. Simpelweg omdat met al die verschillende ruiters het eigenlijk onmogelijk is voor hen om ontspannen rond te lopen.
Trekken/kneden/spelen met de teugels is bij een goede basis echt niet nodig. Als de basis er niet is kun je het via deze manieren bereiken. Maar of dat een oplossing is?
Juangi schreef:Tja, de moderne dresuur is nu gewoon slecht.. Als je ziet wat daar zich allemaal afspeelt, bah. Ik zou wel graag willen zien dat de rechtmakende oefeningen eerder er in komen, zo moeilijk is het opzich niet mits je goede begeleiding hebt. Kan je paard wijken, dan kanhij ook SB. Voor de gemiddelde ruiter mét goede kennis moet dit absoluut niet moeilijk zijn... Maar deze beginnen zeldzaam te worden, nu zie je vooral ruk en gepluk in de L1, een ruiter zonder kennis.
Het zou ook beter zijn als de FEI meer aandacht besteed aan eht rechtrichten, dat is imo echt te weinig aan gedaan.
Vroeger werd dit al veel eerder behandelt, kreeg je een goed ingereden, recht paard. En nu? Absoluut niet, meisjes van 12 die een pony inrijden....
Juangi schreef:Ik twijfel er ook niet aan dat je goede begeleiding krijgt, maar voor het gemiddelde paard zou het weinig problemen moeten leveren. Ik pak het nu soms ook even mee, het is lastig, maar zeker niet een enorm probleem. Tis best te doen, opzich.
Maar kost wijken dan geen tijd? Daar heb ik meer moeite mee dan met de SB.... En kost de nagefelijkheid dan geen tijd?
Misschien is het ook handiger als de echte nageeflijkheid pas later in de proeven komt. De meeste M ruiters rijden een stuk netter en beter dan de gemiddelde L ruiter....