De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:58

Heel goed omschreven! Denk dat heel veel mensen (waaronder ik) hier zeker wat aan hebben.
Toppie! +:)+

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:02

Dagmar_1995 schreef:
Heel goed omschreven! Denk dat heel veel mensen (waaronder ik) hier zeker wat aan hebben.
Toppie! +:)+

Hier sluit ik me geheel bij aan :Y)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:49

wat goed geschreven!
maar ik heb een instructeur (deurne) op de manege en die zegt dat je een paard goed voorwaarts moet rijden, van achter naar voren en dan van voren moet je hem opvangen met je teugels, van voren tegenhouden en dan naar beneden vragen. een druk op beide teugels en los, druk op beide teugels en los...
anders zou de energie van achter verloren gaan ofzoiets..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:52

_/-\o_ +:)+

Orpa

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:01

Goed topic, heel informatief!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:07

Aladinnetje schreef:
wat goed geschreven!
maar ik heb een instructeur (deurne) op de manege en die zegt dat je een paard goed voorwaarts moet rijden, van achter naar voren en dan van voren moet je hem opvangen met je teugels, van voren tegenhouden en dan naar beneden vragen. een druk op beide teugels en los, druk op beide teugels en los...
anders zou de energie van achter verloren gaan ofzoiets..

Je moet altijd zorgen dat die constante verbinding er is, maar los/vast vind ik niet goed :n

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:13

Kaatje:

Je kunt met een constante verbinding ook prima vragen. Los/vast hoeft niet los/vast te zijn in de zin van je teugels laten doorhangen. Je kunt gewoon met een fijn contact met de mond prima vragen en loslaten. Doe ik altijd met al mijn paarden en die lopen in met goede nageeflijkheid.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:17

Chaos schreef:
Kaatje:

Je kunt met een constante verbinding ook prima vragen. Los/vast hoeft niet los/vast te zijn in de zin van je teugels laten doorhangen. Je kunt gewoon met een fijn contact met de mond prima vragen en loslaten. Doe ik altijd met al mijn paarden en die lopen in met goede nageeflijkheid.

ben ik mee eens!

Dieuwke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:25

Heel erg bedankt! Heb weer wat geleerd van jou :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:34

Chaos schreef:
Kaatje:

Als je correct rijdt hoef je niet te vragen! Dan is alleen dat contact nodig.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:52

Maar ook dan krijg je wel eens iets meer druk omdat paardlief het niet helemaal kan verwerken ofzo...

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:47

x_Marr schreef:
Chaos schreef:
Kaatje:

Als je correct rijdt hoef je niet te vragen! Dan is alleen dat contact nodig.

@ x_marr; ok maar niet IEDER paard gaat dan aan de teugel lopen...
ga jij maar eens op 1 van onze manegepaarden rijden dan.. ;) die krijg jij echt niet aan de teugel!

en mensen die niet weten hoe je een paard aan de teugel moet rijden (bijv beginners, gevorderde) en dus alleen die teugels vasthouden en er niet mee spelen, dan zie je toch ook dat die paarden dan niet aan de teugel lopen?
van alleen de teugels in je handen gaan niet alle paarden aan de teugel hoor.. ja paarden die uit zichzelf al aan de teugel gaan al zit er een kleuter van 3 op... :+ ;)
dus ja je moet wel het paard naar beneden vragen al is t maar subtiel en zachtjes.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:58

Aladinnetje schreef:
ga jij maar eens op 1 van onze manegepaarden rijden dan.. ;) die krijg jij echt niet aan de teugel!

en mensen die niet weten hoe je een paard aan de teugel moet rijden (bijv beginners, gevorderde) en dus alleen die teugels vasthouden en er niet mee spelen, dan zie je toch ook dat die paarden dan niet aan de teugel lopen?
van alleen de teugels in je handen gaan niet alle paarden aan de teugel hoor.. ja paarden die uit zichzelf al aan de teugel gaan al zit er een kleuter van 3 op... :+ ;)
dus ja je moet wel het paard naar beneden vragen al is t maar subtiel en zachtjes.

Manegepaarden kunnen dit vaak ook niet. Simpelweg omdat met al die verschillende ruiters het eigenlijk onmogelijk is voor hen om ontspannen rond te lopen.

Trekken/kneden/spelen met de teugels is bij een goede basis echt niet nodig. Als de basis er niet is kun je het via deze manieren bereiken. Maar of dat een oplossing is? ;)

Suzanne556

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:58

Leuk topic!
Wat mij heel vaak opvalt is dat mensen zeggen: Kijk dat paard loopt aan de teugel.. Terwijl die gewoon helemaal in de krul lopen :+
Bij mij lukt nu ook steeds beter om hem écht aan de teugel te laten lopen.
Wat ik eerst probeer om hem eerst goed over z'n rug te laten lopen, en dan later meer op te pakken. Dat werkt bij mij heel goed!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:09

Aladinnetje schreef:

En nu ga je dus volledig het doel van dit topic voorbij.
Nee, je hoeft je paard NIET naar beneden te vragen.

De meeste(let op, ik zeg niet alle, maar het zijn er wel veel) manegepaarden kunnen simpelweg niet nageven omdat er een storende factor is, of het zadel past niet correct en veroorzaakt ongemak, of het paard is niet recht(het is geloof ik zeldzaam als je op een manege leert wat rechtrichten is, en een paard dient recht te zijn voordat hij correct kan nageven), of de ruiter hindert het paard.. Er zijn vast wel nog een paar dingen, maar je kan gewoonweg van de meeste manegepaarden niet verwachten dat ze nageven omdat ze gewoon niet volledig kunnen ontspannen.

Dus wat dat betreft kan je jezelf ook onder de mensen rekenen die niet weten wat aan de teugel rijden is. Een krul is geen bewijs van nageeflijkheid.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:10

mariettek schreef:
Manegepaarden kunnen dit vaak ook niet. Simpelweg omdat met al die verschillende ruiters het eigenlijk onmogelijk is voor hen om ontspannen rond te lopen.

Trekken/kneden/spelen met de teugels is bij een goede basis echt niet nodig. Als de basis er niet is kun je het via deze manieren bereiken. Maar of dat een oplossing is? ;)

Een krul kan je dan bereiken :j Nageeflijkheid niet.

PS: Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat ik een paard correct kan rond laten lopen, helaas kan ik dat NOG niet, ik ben namelijk ín opleiding' omdat wel te kunnen, maar tot nu toe ben ik nog de storende factor in het verhaal. Maar daar ben ik mij van bewust en daar doe ik wat aan :)

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:23

[/quote]@ x_marr; ok maar niet IEDER paard gaat dan aan de teugel lopen...

dus ja je moet wel het paard naar beneden vragen al is t maar subtiel en zachtjes.[/quote]

maar je krijgt het paard het beste aan de teugel door ontspanning en je zit, als je met de teugels speelt krijgt ie last va zijn mond. Heb ik ook een tijdje gedaan, en nu rijd ik net zoals de TS en boy loopt veel lekkerder, hij gebruikt zijn rug en is ontspannen. Dat allemaal omdat ik niet met mijn handen speel, en mijn zit goed was! ;)

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:30

Wat een geweldig stuk!
Heb er veel van geleerd! _/-\o_

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 09:27

Nagefelijkheid en ontspanning is eigenlijk best makkelijk. Gewoon teugels vasthouden en stilzitten en niks willen doen. Maar in praktijk is dit zo veel lastiger.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:36

Je hebt het zeer goed beschreven. Wel valt het mij op dat je hoofdzakelijk Academische rijkunt site's aanhaalt zoals paarden begrijpen. Is naar jou idee dan ook dat in de "moderne" dressuur de stappen van het rechtrichten worden vergeten?

Zoals als je een dressuur proef heb en je neemt dan even L1 en L2. In die proeven vraagt men wel nagefelijkheid en een recht gericht paard. Maar rechtrichtende oefeningen hoe je nog niet te doen zoals SB en traver. Is dat niet krom? Of word het dan te moeilijk voor de gemiddelde ruiter?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 09:40

Tja, de moderne dresuur is nu gewoon slecht.. Als je ziet wat daar zich allemaal afspeelt, bah. Ik zou wel graag willen zien dat de rechtmakende oefeningen eerder er in komen, zo moeilijk is het opzich niet mits je goede begeleiding hebt. Kan je paard wijken, dan kanhij ook SB. Voor de gemiddelde ruiter mét goede kennis moet dit absoluut niet moeilijk zijn... Maar deze beginnen zeldzaam te worden, nu zie je vooral ruk en gepluk in de L1, een ruiter zonder kennis.

Het zou ook beter zijn als de FEI meer aandacht besteed aan eht rechtrichten, dat is imo echt te weinig aan gedaan.

Vroeger werd dit al veel eerder behandelt, kreeg je een goed ingereden, recht paard. En nu? Absoluut niet, meisjes van 12 die een pony inrijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:44

Juangi schreef:
Tja, de moderne dresuur is nu gewoon slecht.. Als je ziet wat daar zich allemaal afspeelt, bah. Ik zou wel graag willen zien dat de rechtmakende oefeningen eerder er in komen, zo moeilijk is het opzich niet mits je goede begeleiding hebt. Kan je paard wijken, dan kanhij ook SB. Voor de gemiddelde ruiter mét goede kennis moet dit absoluut niet moeilijk zijn... Maar deze beginnen zeldzaam te worden, nu zie je vooral ruk en gepluk in de L1, een ruiter zonder kennis.

Het zou ook beter zijn als de FEI meer aandacht besteed aan eht rechtrichten, dat is imo echt te weinig aan gedaan.

Vroeger werd dit al veel eerder behandelt, kreeg je een goed ingereden, recht paard. En nu? Absoluut niet, meisjes van 12 die een pony inrijden....

Ik ben het zeker met je eens over dat SB een stuk eerder in de proeven moet komen. Maar ik denk dat ze dit niet willen omdat het te veel tijd kost om een paard een correcte SB te laten uitvoeren. Dit geld zeker niet voor alle paarden. Maar voor mijn eigenpaard ben ik al meer dan een half jaar bezig om hem SB goed te laten doen inmiddels kan ik het ook maar alleen aan de hand ohz bak ik er nog niet veel van. En ik krijg wel goede begeleiding.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 09:48

Ik twijfel er ook niet aan dat je goede begeleiding krijgt, maar voor het gemiddelde paard zou het weinig problemen moeten leveren. Ik pak het nu soms ook even mee, het is lastig, maar zeker niet een enorm probleem. Tis best te doen, opzich.

Maar kost wijken dan geen tijd? Daar heb ik meer moeite mee dan met de SB.... En kost de nagefelijkheid dan geen tijd?

Misschien is het ook handiger als de echte nageeflijkheid pas later in de proeven komt. De meeste M ruiters rijden een stuk netter en beter dan de gemiddelde L ruiter....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:15

Juangi schreef:
Ik twijfel er ook niet aan dat je goede begeleiding krijgt, maar voor het gemiddelde paard zou het weinig problemen moeten leveren. Ik pak het nu soms ook even mee, het is lastig, maar zeker niet een enorm probleem. Tis best te doen, opzich.

Maar kost wijken dan geen tijd? Daar heb ik meer moeite mee dan met de SB.... En kost de nagefelijkheid dan geen tijd?

Misschien is het ook handiger als de echte nageeflijkheid pas later in de proeven komt. De meeste M ruiters rijden een stuk netter en beter dan de gemiddelde L ruiter....

Daar ben ik het mee eens, Mijn paard is idd ook niet het gemiddelde paard. Zeer scheef hij heeft een slechte start gehad(ik heb hem zelf in gereden toen ik 14 was 8)7 ) en hij gigantisch eigenwijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:32

Hey,

Bedankt voor het topic!
Waneer ik niet zo moe ben & tijd heb ga ik het zeker lezen!