Waarom mag een paard geen eenpersoonspaard zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:29

@Yamcha: Nee hoor, geen probleem!

@Ella: Ik hoor het wel vaker, dat paarden (merries) een hekel hebben aan mannen. Ons buurpaard had dit ook en schopte zelfs haar eigen baas de wei uit! Dat gaat mij dan weer tever wat betreft eenkennigheid.

Als paarden eenkennig zijn kun je er (vaak) niets aan veranderen, zolang ze maar braaf zijn bij de hoefsmid en dierenarts vind ik het goed.

Anoniem

Re: Waarom mag een paard geen eenpersoonspaard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:32

Oké, goed dan :)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:34

Het valt mij vaak op dat mensen er echt super trots op zijn dat hun paard zo eenkennig is. Ik vind het een enorm nadeel. Mijn paard is zeker wel op mij gericht maar vind het absoluut belangrijk dat hij zich gedraagt bij andere en deze daar ook mee uit de voeten kunnen. Mijn vriend, moeder, vriendin, stalgenoot moeten hem gewoon uit de wei kunnen halen enz enz.

Stel je bent op vakantie en er gebeurt wat dan ben ik blij als hij steun heeft aan een ander als hij bijvoorbeeld naar de kliniek moet of hem rijdt zodra ik uitgeschakeld ben.

Niet iedereen gaat zomaar met mijn paard de hort op of rijdt hem. Hij is exclusief voor mij maar ik vind het heel fijn dat andere daar ook mee om kunnen gaan.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:35

Ik vind het niet erg

Hier hebben alle paarden hun eigen ruiters soms dat ik er nog even opspring maarja daar ben ik eigenaar voor vind ik

Voor mij hoeven mijn paarden geen allemans vriendjes te zijn als ze maar lief zijn voor ons en mijn ruiters vind ik het best

we hebben er bewust voor gekozen elk paard eigen ruiter
Als de ruiter op vakantie is longeerd een andere ruiter of rijd ik

Nog geen paard gehad wat eenkennig is gelukkig en zou op bijna alle paarden zo een andere ruiter op kunnen zetten maar dit is voor de vaste ruiter niet prettig

verder niemand

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:53

Salsa schreef:
Het valt mij vaak op dat mensen er echt super trots op zijn dat hun paard zo eenkennig is.

Idd, mij ook. En eerlijk gezegd snap ik dit niet. Ik zou het ontzettend vervelend vinden moest mijn paard eenkennig zijn. Van mijn hond ook trouwens, oké, hij moet niet naar elke wildvreemde luisteren maar liever wel naar familie/vrienden/kennissen. Ik moet er niet aan denken dat ik de enige ben die er iets mee aan kan vangen, lijkt me voor het beestje trouwens ook niet zo gezond.

En wat noemen jullie trouwens eenkenning? Want dat verschillende personen er niet direct netjes mee kunnen wegrijden vind ik nog iets heel anders dan een eenkenning paard. Iedereen heeft een ietsje andere rijstijl en manier van omgaan, lijkt me logisch dat het paard dat niet altijd direct kan snappen en dus bij iedereen niet altijd meteen even netjes is, maar dat maakt hem imo nog niet eenkennig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:04

Vind het helemaal niet nodig dat mijn dieren naar vrienden/familie enz. luisteren. Mijn vrienden rijden geen paard, mijn hond laat ik liever zelf uit (of ze moeten zich aan mijn regels houden) en ik neem de honden mee op vakantie, vind pensions helemaal niks :)
En wat is er mis met vakantie voor het paard in de zomer? :) vind het echt niet nodig dat een ander erop rijdt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:08

Mijn vorige paard was bijzonder eenkennig en dat was vaak heel erg lastig. Dat paard kon namelijk echt niets alleen, niet naar de smid, niet naar de veearts, niet met iemand anders aan de hand op vreemd terrein en noem het allemaal maar op. Op een of andere manier waren er ook maar weinig mensen die hem begrepen, hij werd vaak onterecht voor dominant en lastig uitgemaakt terwijl hij gewoon alleen maar wat minder flexibel was. Je ziet dit bij merries wel vaker en dan wordt het geaccepteerd, maar van ruinen niet :?. Onder het zadel kon iedereen ermee weg trouwens, dan deed hij heus zijn best.
Het paard dat ik nu heb, is heel anders. Die is al vanaf jonge leeftijd met opzet dagelijks in handen van meerdere mensen en ik heb hem voorbereid op en geintroduceerd in alles wat je kan bedenken. Het heeft gelukkig wel goed uitgepakt, hij is niet zo eenkennig geworden. Het zit naar mijn idee echt heel erg in het karakter van het paard en je kunt het als mens maar ten dele sturen.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:10

[quote="Salsa"]Het valt mij vaak op dat mensen er echt super trots op zijn dat hun paard zo eenkennig is. Ik vind het een enorm nadeel. quote]

Ik ben het helemaal met je eens. Helaas voor mij heb ik zo'n super eenkennig dier! Ondanks dat ze vroeger bij iedereen in handen is geweest en als veulen en jaarling helemaal niet eenkennig was is ze dat nu echt enorm. Nou ik zou willen dat iemand anders mijn paard op de trailer kon zetten, kan vasthouden bij de smid en longeren als ik op vakantie ben. Dit gaat gewoon echt niet uit de wei halen en buiten zetten kan wel door mijn stalgenoten en een dekenwisselen gaat al moeizaam. Om over de rest maar te zwijgen.

Doe mij maar zo'n allemansvriend!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:11

Yamcha schreef:
Vind het helemaal niet nodig dat mijn dieren naar vrienden/familie enz. luisteren. Mijn vrienden rijden geen paard, mijn hond laat ik liever zelf uit (of ze moeten zich aan mijn regels houden) en ik neem de honden mee op vakantie, vind pensions helemaal niks :)
En wat is er mis met vakantie voor het paard in de zomer? :) vind het echt niet nodig dat een ander erop rijdt :)

Maar je paard komt misschien wel een keer in handen van een ander als er bijvoorbeeld iets gebeurt.
En wat als je, om wat voor reden dan ook, je paard moet/ wil verkopen en hij luistert alleen naar jou en is bij anderen niet te rijden en niet te genieten?? Veel succes dan.

Ik snap ook niet zo dat mensen trots zijn op hun "eenkennige" dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:13

Je kan het idd wel sturen Lovely, maar sommige paarden blijven eenkennig :)
Vind wel dat ze goede manieren moeten hebben, bijten en schoppen naar anderen is niet goed, maar kan ze niet dwingen om het goed te vinden dat een ander erop rijdt, en ik vind dat ook echt niet nodig :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:15

Ik heb een eenkennig zuur kreng, die idd eigenlijk niemand anders op haar rug wil dan ik. En dat vind ik helemaal niet erg eerlijk gezegd!!

Iedereen kan haar buiten of binnen zetten, iedereen kan haar een wormkuur geven, voer geven, is netjes bij de smid, kan zo de trailer op, alles doen, maar rijden niet.

Mocht ze ooit verkocht moeten worden dan zal de nieuwe eigenaar, net als ik, het hele proces moeten doorlopen van leren kennen, vertrouwen winnen en acceptatie van streken en humor, en dan erop. Niks mis mee hoor, in mijn opzicht.

8nnemiek

Ik vind het wel fijn, zo'n moeilijk karakter, ik zie t als een uitdaging :)
Mijn paard gaat trouwens ook wel met mn familie mee hoor, maar of hij met hun de trailer in zou gaan weet ik niet. Ik hoop dat ie dat met vreemden niet doet, des te lastiger wordt het om mijn schatje te stelen :)

Anoniem

Goof schreef:
Yamcha schreef:

Maar je paard komt misschien wel een keer in handen van een ander als er bijvoorbeeld iets gebeurt.
En wat als je, om wat voor reden dan ook, je paard moet/ wil verkopen en hij luistert alleen naar jou en is bij anderen niet te rijden en niet te genieten?? Veel succes dan.

Ik snap ook niet zo dat mensen trots zijn op hun "eenkennige" dieren.

Daarom vind ik wel dat hij goedgemanierd moet zijn, een ander moet er ook mee kunnen lopen, en de smid en DA moet hij lief voor zijn :j (krijg trouwens nooit klachten, alleen complimenten). En verkopen ga ik niet zo vanuit :)
Trots is ook wat anders dan je afvragen waarom het bij het ene dier wel acceptabel is en bij het andere niet :) bij merries is het idd nog geaccepteerder als bij ruinen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:16

Breghje schreef:
Ik heb een eenkennig zuur kreng, die idd eigenlijk niemand anders op haar rug wil dan ik. En dat vind ik helemaal niet erg eerlijk gezegd!!

Iedereen kan haar buiten of binnen zetten, iedereen kan haar een wormkuur geven, voer geven, is netjes bij de smid, kan zo de trailer op, alles doen, maar rijden niet.

Mocht ze ooit verkocht moeten worden dan zal de nieuwe eigenaar, net als ik, het hele proces moeten doorlopen van leren kennen, vertrouwen winnen en acceptatie van streken en humor, en dan erop. Niks mis mee hoor, in mijn opzicht.

Toch niks mis mee dan? Ze is goedgemanierd, en goed opgevoed, en zo hoort het :)

En niet iedereen vertrouwen is haar goed recht he :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:18

Nou, ik ben wel blij dat deze niet zo eenkennig is, ik heb bij deze veel minder zorgen dan bij die andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:20

Dat kan ik me wel voorstellen, 't is wel makkelijker hoor :j

Heb een eenkennige merrie gehad, was wel lief voor mij, maar mijn man had ze steeds ruzie mee, hoofdpijn kreeg ik ervan. Nu is ze een "naturalpaard :') " geworden, en ik geloof dat ze er erg gelukkig mee is :) en 't is een stuk rustiger :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:21

Mijn paard is een allemans vriend, doet bij iedereen leuk en aardig en is ook blij met ieder aaitje wat hij kan krijgen :) En toch trekt hij ook naar mij toe, dat kan dus ook nog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:23

Wel ideaal hoor :j en hij is nog knap ook :D

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:23

Yamcha schreef:

Allemaal goed en wel maar wat als je met zo'n super eenkennig dier zit dat bv niet eens wil eten zonder baasje en baasje loopt morgen onder een trein??

Persoonlijk heb altijd medelijden met eenkennige dieren (al moet ik eerlijk bekennen dat ik het meestal niets eens geloof, dat ze echt eenkennig zijn, vaak willen de baasjes dat alleen zo graag omdat ze zich dan "speciaal" voelen (niet denigrerend bedoeld ik weet alleen even niet hoe ik het anders moet noemen) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:28

Weet ik :j

Hond is niet eenkennig geloof ik, wilt wel eten van anderen aanpakken, maar niet uitgelaten worden en ook niet luisteren :)

Kat wil alleen door ons aangehaald worden, maar is buitenkat, dus die haalt zijn eten overal weg :)

Paard is bijrijdpaard, voor mij fijn met rijden, en voor de eigenaresse ook, maar laat lang niet iedereen op zijn rug toe :) maar is geen probleem. Eten pakt hij wel gewoon aan van de pensioneigenaar, en meelopen doet hij ook met hem :) geen problemen zo :) volgens mij zijn ze niet vreselijk eenkennig :)
Moet er idd niet aan denken dat ik zo een eenkennig dier zou hebben als jij beschrijft, lijkt me vreselijk....

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:35

Mijn hond gaat regelmatig wandelen met een buurvrouw, omdat wij zelf ivm werk geen tijd hebben om hem uit te laten :P die luisterd naar iedereen, wel soms naar de ene beter dan naar de andere :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:27

eenkennigheid is in geval van nood een nadeel, maar zolang het betreffende paard "goede manieren" heeft is er geen probleem toch?
ik vind eenkennigheid pas een probleem van het moment dat het paard in kwestie zich door niemand anders laat benaderen, vasthouden, leiden, voeren, borstelen,... het mag wat mij betreft laten merken dat het er niet mee opgezet is, maar moet zich gedragen. Dus bv zuur kijken of met de staart zwaaien is toegestaan of in het geval van uit de weide halen een enkele keer weer weglopen, maar dreigen, bijten, stampen, omverlopen, bij het rijden iemand er doegericht proberen af te gooien,... is niet toegestaan.
Maar zoals ik eerder zei, dit hoort allemaal tot een goede opvoeding

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:36

Mijn paard is aardig eenkennig, maar ze laat zich prima naderen door andere. Nu zit ik in Canada en rijdt mijn moeder erop dat is dan wel even wennen voor der maar ze doet het nu goed. Ik merk wel heel duidelijk dat als een vriendin erop rijd en ik zit sta naast de bak dan blijft ze proberen om naar me toe te komen. Als ik met haar bezig ben heeft ze ook geen behoefte om interactie met andere mensen te zoeken. Ze houdt me altijd goed in de gate, ook als er andere mensen bij zijn.
Ze wordt wel steeds beter tegen vreemde, eerst keek ze vreemde niet eens aan en draaide ze haar hoofd weg dat doet ze nu niet meer.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:32

Sugarfoot schreef:
@Ella: Ik hoor het wel vaker, dat paarden (merries) een hekel hebben aan mannen. Ons buurpaard had dit ook en schopte zelfs haar eigen baas de wei uit! Dat gaat mij dan weer tever wat betreft eenkennigheid.

Ik denk ook dat mijn voormalig bijrijdpaard dat wel zou kunnen flikken. Ideaal is het niet, en ik denk dat je het zelfs wel als een gebrek kunt zien. Het is namelijk erg lastig. Maar ja, het is gewoon bijna niet op te lossen. Misschien zou een man ook wel met haar kunnen werken, maar daar zou veel tijd en handigheid in gaan zitten. Een onervaren iemand (zoals mijn vriend) zou ik dat echt niet aanraden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:00

Ik heb zo'n 'eenkennig kreng' die ècht niet van andere mensen gediend is maar ik zie daar echt geen probleem in. Het is mijn paard, ik zorg ervoor en als hij iets met anderen moet doen (smid, tandarts,..) dan zorg ik dat ik erbij ben en dan gedraagt hij zich wel. De keren dat ik hem door andere ruiters heb laten rijden, was hij niet alleen dramatisch te rijden maar ook nog weken naderhand chagrijnig en lastig tegen mij, dus hebben we samen afgesproken dat er niemand anders meer op komt. Zie ik ook geen probleem in, als ik een tijd niet kan rijden en zelfs niet kan longeren krijgt hij vakantie op de wei en dat doet een paard ook echt geen kwaad.
Moeten er ooit paarden verkocht, dan zal hij de laatste zijn die gaat, en blijven we net zolang rondkijken tot hij een ander baasje kiest. Want zijn eenkennigheid verschilt wel, de ene mag hem nog van de stal naar de wei brengen en de andere mag niet eens in de buurt komen. Hij geeft het zelf wel aan en daarin luister ik naar hem.