Traditionele warming up??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Traditionele warming up??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:43

Ik begreep u wel daar niet van, maar kan maar nooit weten of ik het wel goed heb en denk niet waar?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:43

Sommige paarden worden nu eenmaal sneller los als ze eerst galopperen en dan pas draven. Mijn vorige paard werkte beter los in galop, deze in draf. Maar je kunt het best zelf voelen.
Veel bogen en figuren dragen ook bij aan een los lijf, ook af en toe wat hoger of lager instellen in de hals, wat ronder en minder rond.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:47

Het hoger en lager in de hals???
De graad van oprichting van de hals heeft toch verband met de zwaarte van de verzameling. Dus de oefeningen en tempi bepalen de oprichting, oftewel het dragen van het hoofd.
Relatieve oprichting noemt men dat.
Wanneer men dat zelf doet is het Absolute oprichting wat zeer schadelijk is voor het paard.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:47

Oakland1990 is dat ook van toepassing betreft de anatomie van dat paard, sneller los met galop?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:53

Ik zal voortaan tegen mijn paard zeggen als ik hem in de wei zet, dat hij eerst moet stappen dan draven en dan pas mag galopperen :=

Ik zie geen kwaad in lekker ontspannen galopperen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:13

Wel groot verschil hoe een paard vrij loopt en onder de ruiter behoord te gaan?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:00

FaberSmid schreef:
Oakland1990 is dat ook van toepassing betreft de anatomie van dat paard, sneller los met galop?

Weet niet of het er mee te maken heeft, maar mijn vorige paard was iets compacter en had een kortere hals en een ietwat hoog kruis. (En over het algemeen al een vele betere galop dan draf, hij kon véél langer en makkelijker galoperen dan draven) Het paard dat ik nu heb is ook langgelijnd, maar meer opwaarts gebouwd en de schouder staat iets stijler...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:00

Professor schreef:
Het hoger en lager in de hals???
De graad van oprichting van de hals heeft toch verband met de zwaarte van de verzameling. Dus de oefeningen en tempi bepalen de oprichting, oftewel het dragen van het hoofd.
Relatieve oprichting noemt men dat.
Wanneer men dat zelf doet is het Absolute oprichting wat zeer schadelijk is voor het paard.

Wat beeld jij je in bij "hoger en lager in de hals", denk dat je niet hetzelfde beeld daarvan heb als ik.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:09

Oakland1990 schreef:
Wat beeld jij je in bij "hoger en lager in de hals", denk dat je niet hetzelfde beeld daarvan heb als ik.

De hals hoogte is altijd met de aktiviteit van de achterhand.
Hier op het topic las ik meerdere malen dan pak ik hem hoger en meer van dergelijke uitspraken.
Dat is niet conform het rijden, men neemt niet het hoofd hoger, naar gelang de oefening of tempi die men rijdt is het hoofd hoger of lager.
Alles staat in relatie met elkaar, dus relatieve oprichting, en niet absoluut.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:32

Dit is toch totaal off-topic!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:35

beantsje schreef:

Denk het niet, het ging over het thema, een verdieping daarvan. *D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:39

De vraag was, of je in het losrijden kan gaan galopperen, zonder eerst een drafreprise. Of dat niet schadelijk is.
Aangezien TS het heeft over lang en laag losgalopperen en aangeeft de oprichting pas na de warm-up te zoeken, is het totaal niet relevant hoe ze die oprichting bewerkstelligt.

Om maar weer on topic te gaan.
Voor mijn paard merk ik dat galop duidelijk belastender/inspannender is dan stap. Ikzelf kies dus wel voor eerst een drafreprise om de spieren en gewrichten geleidelijk 'op stoom' te krijgen. Of dat echt noodzakelijk is, weet ik niet. Misschien dat je met uitgebreid losstappen dat ook wel bereikt?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:43

Mijn paard galoppeert veel makkelijker dan ze draaft, ik kies er dus ook regelmatig voor om na het stappen eerst wat te galopperen. Daarna is de draf ook gelijk een stuk fijner. Ik stap wel redelijk lang trouwens, links en rechtsom voltes, beetje schakelen in tempo, pasje wijken, pasje schoudervoor, dat soort dingen. En dan zo naar de galop, gewoon lekker basistempo, beetje voltes links en rechts, pasje naar voren en terug en dan naar de draf. Dan draaft ze echt een stuk fijner dan wanneer ik na de stap ga draven. Doe ik ook wel eens hoor, maar dan heeft het allemaal wat meer tijd nodig, galop is gewoon veel makkelijker voor haar en dan ontspant ze dus ook makkelijker.
Kijken wat je paard aangeeft dus.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:34

beantsje schreef:

Imo net helemaal niet, je moet de hals net zo goed los maken als al de rest, en dan kan het helpen om de halshouding af en toe hoger of lager te laten komen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:21

Biskwie schreef:
Nu hebben we allemaal geleerd, eerst losstappen, dan draven en dan pas galloperen.

Is dat zo? Ik heb namelijk geleerd dat je een paard het beste los kunt rijden in zijn gemakkelijkste gang. Dus als een paard makkelijker gallopeert dan draaft rij je in galop los. En als een paard wat jolig/druk is, ga je niet geforceerd stappen (dat zorgt alleen maar voor extra spanning wat niet bevorderlijk is voor de warming up) maar ja je direct draven of galloperen. En verder: dat ik het ooit zo geleerd heb wil niet zeggen dat dat heilig is. Als ik ervaar dat het op een andere manier (nog) beter lukt dan ga ik het anders doen.

Verder: hoe hoog, lang, laag of diep je je paard tijdens het losrijden instelt is afhankelijk van de bouw, de aanleg van het paard en je africhtingsniveau. Wat ik uit vele reacties opmaak is dat men wel een stelregel lijkt te zoeken over HOE je goed met losrijden. Of dat men een bevestiging zoekt dat de manier waarop zij losrijden wel goed is. Maar een stelregel is er niet. Dat is een kwesie van gevoel en ervaring. Maatwerk. Het ene paard is het andere niet en de ene dag is de andere ook niet. Dus je zult iedere keer weer op nieuw moeten bepalen wat op dat moment EN op de lange termijn het beste is voor je paard en daar je training op baseren.

Het maakt geen donder uit hoe je losrijdt, zolang je maar bewust een keuze hebt gemaakt over hoe je je paard wil losrijden, waar je uiteindelijk naar toe wilt met je paard en achteraf het resultaat objectief probeert te evalueren. Als je paard aan het eind van de training nog steeds niet los, goed aan de hulpen en duchlassig is, dan was je aanpak dus niet goed. Als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg. Dus moet je het volgende keer anders aanpakken. Hoe dat dan moet zijn zul je zelf moeten bepalen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:34

Met verbazing zit ik de tegenstrijdige berichten te lezen, tegenstrijdig tegen de anatomie van het paard in die eigenlijk bij de mens niet anders is. Er wordt door sommige helemaal geen rekening gehouden met de gewrichten, pezen, spieren, bloedcirculatie, ademhaling? Losrijden wordt gewoon over geslagen, wordt meteen maar warm gereden, omdat het toch geen piep uit maakt.
Als de hoefsmeden zich niet behouden aan de anatomie, staan vele ruiters op hun achterpoten omdat het dan wel fout wordt bevonden.
beantsje waarom schrijft u anderen uw regels voor, als het volgens en voor u niet van toepassing is en off topic? Waarom niet ieder zijn mening, theorie en praktijk laten schrijven?
Ik kan u alle wel schrijven, dat als ik het losrijden zou overslaan dus het in de stap losmakende dressuuroefeningen rijden, dat ik met de zweep zou krijgen. Pas na het losrijden, komt het warmrijden, opbouwend met dressuuroefeningen, tempi, overgangen. Nog nooit een geblesseerd paard met rijden ondervonden, maar zeg eens eerlijk hoeveel paarden zijn er met blessures door rijden?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:36

je begint bij het begin, dus de stap daarvanuit de volgende gan en dan de volgende, als je zelf koud op je fiets gaat zitten zet je die toch ook niet meteen in de hoogste en zwaarste versnelling.

mol

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:43

Voor sommige paarden is het juist beter om eerst even lekker te galopperen en dan pas los te werken in draf. Ik neem mijn pony als voorbeeld. Hij heeft artrose en staat op zooltjes met siliconen. Ik stap eerst uitgebreid los, en daarna begin ik met op beide kanten een aantal rondes te galopperen. Daarna neem ik hem terug en kijk of hij fijn wil draven, voelt het niet lekker, nog eens op beide kanten wat galopperen. Hier wordt hij echt los van in zijn lijf en spieren, en heeft hij geen pijn/last. Als ik hem laat beginnen met draf is hij zo stijf en onregelmatig als maar kan, zie/voel/merk je aan hem, dat hij niet met plezier loopt. Met galopperen voor het draven merk je dat hij lekker los is en gelijk fijn loopt. Dus waarom zou ik "me aan de regels moeten houden" als mijn paard dan pijn heeft en zonder plezier werkt, als ik hem ook pijnvrij en met plezier kan laten lopen?

En galop zoveel inspannender dan draf valt ook wel weer mee hoor.... Het is net hoe je draaft/galoppeert. Lekker lang teugeltje maar wel actief galopperen of achterhand het 100% onder, helemaal opgepakt actief draven, wat is dan inspannender, je moet niet alles tegelijk willen nee. Maar het kan echt geen kwaad hoor! Gewoon lekker doen en alle mensen die je raar aankijken of er iets van zeggen, lekker laten gaan! Zij weten niet beter..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:50

FaberSmid schreef:
beantsje waarom schrijft u anderen uw regels voor, als het volgens en voor u niet van toepassing is en off topic? Waarom niet ieder zijn mening, theorie en praktijk laten schrijven?

De vraag, hoe je tot oprichting komt, nl. aan de voorkant 'oppakken' of de achterhand laten dalen, is voor dit topic totaal niet van belang.
Het gaat erom hoe je losrijdt; van stap meteen in galop of is eerst een drafreprise verplicht. Dat is de vraag van dit topic.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:32

geloof me, mijn paard heeft soms van die dagen dat ik hem eerst even lekker laat galloperen, vaak nog voordat ik draaf (want daar heb ik dan meestal niet de kans voor haha xD) en daarna is het gewoon goed, pak ik hem op en begint de training... dat zou toch geen kwaad moeten doen... in de wei trekken ze soms ook ff een flinke sprint en als je er verantwoordelijk mee om gaat no problemo ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:38

beantsje schreef:
De vraag, hoe je tot oprichting komt, nl. aan de voorkant 'oppakken' of de achterhand laten dalen, is voor dit topic totaal niet van belang.
Het gaat erom hoe je losrijdt; van stap meteen in galop of is eerst een drafreprise verplicht. Dat is de vraag van dit topic.

Waarom bepaalt u steeds wat off topic is???
Er werd gesuggereerd dat men het paard eerst rond en diep liet lopen (wat gaan heet), en dat daarna het paar voor werd opgepakt.
Toen heb ik daarover vermeld dat oprichting vanuit de achterhand komt en dat men dan eigenlijk absolute oprichting rijdt wanneer men een paard met de handen opricht wat men eigenlijk niet moet doen, dan rijdt men een paard van voor naar achter.

Wat u suggereert dat het op dit topic over van stap meteen in galop of eerst in draf word warm gereden is geheel niet relevant.
Het gaat om de traditionele warming up??????? Dus of een alternatief.
En dat is natuurlijk een breed vlak.
Losrijden, waaronder ook de warming up valt, daar kan men een boek van schrijven.
Men rijdt een paard in stap los, men werkt met dat paard en rijdt bv wijken voor de kuit (bij jonge paarden) en bij oudere beter gereden paarden kan men alle oefeningen rijden die men later in het normale werk ook gebruikt.
Renvers Travers wendingen op de voorhand, wendingen op de achterhand, variaties genoeg.
Staat het paard dan in de hand, en zijn de spieren los, dan kan men na ongeveer 15 minuten beginnen te werken in de draf, en dat ook weer met veel overgangen, zodat de spieren warm worden.
Daarna kan men met het paard werkelijk rijden.
Losrijden en warming up, is niet het paard moe rijden, of de energie eruit halen, het is het paard doelbewust klaarmaken voor het werkelijke werk.
En of men nu met draf of galop begint met de warming up dat kan van paard tot paard verschillen.
Het is meestal het moe galopperen van het paard, wat eigenlijk vermeden zou moeten worden.
Het voordeel van de galop is dat men de achterhand sneller los krijgt, maar dat kan in stap en draf ook. Men moet nooit vergeten dat paarden 20% meer spieren nodig heeft om te galopperen in vergelijk met de draf, en daardoor meer zuurstof nodig is en de spieren in het begin nog niet goed doorbloed zijn en daardoor het gevaar van peesblessure groter is.
Laatst bijgewerkt door Professor op 12-04-10 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:50

beantsje schreef:
FaberSmid schreef:

Dat heeft u toch niet te bepalen, omdat u van die mening en ervaring bent? Het heeft wel degelijk daar mee te maken volgens mij en ik zal daar vast niet de enige in zijn. Gezien vele over ldr schrijven?
En u heeft mijn on topic reactie betreft wat naar uw mening on topic is kunnen lezen. Maar daar reageerd u ook deze keer wederom niet op, dus u ben degene die off topic gaat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:27

Dat van dat 20% meer spieren gebruiken, en nog niet doorbloede spieren vind ik dus een goed argument om te overwegen om eerst los te werken in draf. Ik ken paarden die heel sterk zijn maar niet superlenig, daar kun je bij het eerste drafwerk ook nog niet spetterend mee schakelen, maar wél blijven schakelen, kleine beetje en zo sterk maken en los, en dan aangalopperen. En dan weer de overgangen meepakken en het schakelen in de drav zelf wordt ook beter.

Dus ook bij paarden die moeilijker losdraven om het zo te zeggen, zijn er manieren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:42

Mijn paard was gister net 20 minuten aan het rennen geweest in het land :D Dus losrijden? Hoezo? Ik kon meteen aan de slag ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:10

Ik vind ongecontroleerd sjeezen toch niet vergelijkbaar met verstandig opwarmen en losmaken.