Wanneer beginnen met jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Re: Wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:05

Gemengde kudde is eigenlijk nog beter dan opfok vind ik, omdat ze in de meeste opfokken vaak bij leeftijdsgenoten staan. Bij een gemengde kudde heb je nog meer het natuurlijke effect.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 19:43

Vind ik ook. :j En dan leren ze ook van de oudere paarden hoe ze zich moeten gedragen in een kudde.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:51

Met 2 jaar, gewoon aan de hand gehoorzaam maken.
Dat 1 of 2x per week.
Aan het eind van het jaar dus in de Herfst, beginnen met longeren zo´n 10 tot 15 minuten ook 2 à 3x per week, een longeersingel erop, wanneer de comando´s stap draf galop doorkomen aan de dubbele longe.
Wanneer de kunde er is aan de lange teugel, zodat het paard leert de teugelhulpen vooral het sturen te begrijpen.
Liever korte tijd en vaker dan lang achter elkaar.
En bij de minste vooruitgang of verbetering belonen en ophouden.
De longeersingel eraf en het zadel met beugels erop, die laten afhangen.
Na een paar maanden kan men dan in het Voorjaar erop stappen, en het paard kent door de langeteugel ook de beenhulpen, en het is een fluitje van een cent om hem of haar te stappen te draven en te galoperen.
Het grote gevaar bij jonge paarden is dat men vaak te lang achter elkaar ermee werkt.
Wanneer het paard dit allemaal kent is het 3,5 jaar oud en is het zomer, dus lekker een paar maanden rust op de wei.
Dan weer in de Herfst beginnen met longeren met de dubbele teugel, en je zult zien dat het paard dit zo weer oppakt omdat het geen slechte ervaringen gehad heeft.
Veel succes.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:50

Karlijn,

Dat is idd jammer dat hij al vanaf 3 maanden gespeend is, veel te jong vind ikzelf, maar helaas vinden veel mensen een veulentje fokken leuk, maar staan ze vaak niet stil bij de consequenties dat deze toch echt enkele maanden bij de moeder moet blijven (en sommige moeders zijn erg heftig als ze bijv. van hun veulen gescheiden worden voor een ritje in de bak ofzo en het gros van de ruiters/amazones vindt alleen dit gehinnik en druk gedoe al doodeng...) en ja dan is afspenen een optie.
Jammer als je dit, tijdelijk scheiden van de merrie en het veulen, gelijk bij brengt heb je daar jaren profijt van zowel merrie als veulen, maar enfin....

Als hij geruind is dan zou ik ook kiezen voor een gemengde kudde.
Dan doel ik op echt gemengd, dus enter, twenters, merrie met veulens etc.en dan bij voorkeur lekker laten lopen. Niet teveel 'vermenselijken' en vooral paard laten.

Wij hebben daar zelf erg goede ervaringen mee!

Brave, bomproof paarden zit een deel in karakter en een deel in de opvoeding.

Een 2-jarige merrie heb ik destijds ingeschaard en daar fietste ik 5 km naar het betreffende perceel toe met haar aan de hand. Haar dochter, zelf gefokt en opgevoed, maar totaal anders van karakter, lagen we bijna met z'n tweeën in de sloot, want elk grassprietje dat maar een beetje bewoog sprong de forse dame opzij....
De hengst van deze merrie daarin tegen van veulen tot ruinen superbraaf, als 4-jarige binnen een week zadel erop en rijden en met 1,5 maand een buitenrit gemaakt en geen vuiltje aan de lucht, heeft nooit 1 verkeerde stap gezet.
Is nu 5 en doet het prima in de sport....
Het is net als mensen, het ene paard is het andere niet.
Mijn grootvader had een spreuk en die heb ik altijd onthouden: wat je er als kalf niet instopt, krijg je er als koe nooit meer uit!
En m.i. is dat met paarden net zo. Maw opvoeding op jonge leeftijd is super belangrijk!

Succes!

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:04

Ik zou er mee beginnen als je denkt dat je paard er klaar voor is.
Sommige paarden zijn op hun 3e in hun hoofd nog 2.
Dat verschilt per paard.
De meeste mensen beginnen rond de 4 jaar.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:41

veel in de hand komen is denk ik voor geen een paard slecht maakt niet uit hoe oud hij is. voor de rest gewoon lekker rustig aan doen, jij kent hem straks het beste en weet wanneer hij ergens aan toe is, ...en anders tegen die tijd nog eens advies vragen :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:02

Ik begin al met de opvoeding vanaf dat ze geboren worden.
Ik ben niet zo voor de methode eerst drie-vier jaar op een wei laten staan en dan pas beginnen. De breuk tussen before en after vind ik dan te groot.
De veulens leren hier aldoor waardoor het ene de logische stap is na het andere.
Waarom moet je ze eerst drie jaar als suiker behandelen (ga ik niet te snel, mogen ze dit al wel leren,...)? Zolang je dingen doet die ze mentaal en fysiek aankunnen, waarom niet?
Dat is juist de kunst van het opvoeden van jonge paarden vind ik: niet het 'ik wacht gewoon tot ze vier jaar zijn', maar het afwegen wat en en in welke hoeveelheid je met dat bepaald dier bezig kan zijn, dingen kan leren,...

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:26

Niks ten nadele hoor Gini maar vind jij dat wij mensen paarden goed opvoeden?
Ik zie toch vaak ergens een 'kloof' tussen mens en paard en ben de mening toegedaan dat paarden elkaar prima kunnen opvoeden en wij daar dus profijt van kunnen hebben als mens.
Voorbeeld (niet dat ik het doe, maar als hè....):
Als ik mijn paard een trap zou geven, omdat hij mij een trap verkoopt, zou ik voor sommigen in potentie een dierenmishandelaar zijn.
Echter in de kudde gaat het met rangen en standen niet anders hoor!

Vandaag geniet ik als ik vanuit mijn raam kijk en zie hoe de drachtige merries(2), de merries met veulens(2), de enters(3), de twenters(3), de drie jarige(1) (allen merries en ruinen) de D-pony ruin, de 'nieuwe' merrie én mijn 'sport'paardje heerlijk allemaal in de wei staan te genieten, te grazen, elkaar uitdagen, beschermen etc.
En niet 1 die moeilijk is of moeilijk zal doen.
Ik kan er nu zo in lopen en bijv mijn paardje eruit halen, zonder enig probleem of dat de kudde 'rumoerig' wordt.
Als ik ze er 's avonds uithaal dan wachten ze geduldig op hun beurt, zonder getrap of gebijt.
Gewoon lekker relaxt en dat is toch wat we willen, lekker relaxt met onze hobby bezig zijn? En dat is denk ik straks wat Karlijn ook wil, niet te geforceerd en een twee-eenheid worden met haar paardje.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:59

Als kleine aanvulling op Torius (ben het helemaal met haar eens), alle menselijke opvoeding is voor een paard extra. Het komt er nog eens bij naast de zo belangrijke opvoeding in de groep. Daarom doen wij de eerste drie jaar alles heel rustig aan en waarom sneller willen; onze paarden zijn super sociaal en handzaam op 3 jarige leeftijd, waarom zou ik dan meer moeten/willen doen?

Roxannelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:03

ik vind vanaf 2,5 wel goed...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:10

De menselijke opvoeding mag zeker niet de opvoeding onderling vervangen. Daar pleit ik zeker niet voor, integendeel. Paarden moeten leren 'paard zijn' in een gemengde kudde van alle leeftijden. Dat is ook de manier waarop wij de paarden houden. Maar het moderne gebruikspaard moet meer dan enkel paard zijn. Het moderne paard moet nog rekening houden met een aanvullend aspect: de mens. En waarom daarmee OOK niet beginnen als ze veulen zijn? Waarom wachten?

En dat iedereen dat op zijn eigen manier doet, zeker, goed! Als jij en je paard maar tevreden zijn. Maar ik krijg vaak te horen van: veulens moet je niet forceren, je moet ze lekker paard laten zijn, je moet niet te hard gaan met ze,... Geef toe, dat hoor je heel vaak.
Wat ik dan denk is: dus als ze die magische grens van drie-vier jaar gepasseerd zijn, dan mag je ze wel forceren, dan moet je paard niet meer paard zijn, dan maakt het niet uit hoe hard je gaat...? Natuurlijk niet, dat beseft iedereen wel.
Als jij al vanaf veulen ermee bezig bent, wat is dan het verschil tussen een halster en een zadel? Wat is het verschil tussen wijken voor handdruk en wijken voor beendruk? Alles is gewoon een kabbelend, altijd voortdurend leerproces.
Het feit dat jij jouw veulen uit de kudde kan halen, dat die je volgt, respecteert en vertrouwt, dat is toch ook opvoeding? Dat is toch goed? Je moet daarom niet iedere dag twee uur aan de slag gaan, dat kan een jong dier qua concentratievermogen niet aan.

Maar ik ben er zeker niet voor om een veulen alleen door mensenhanden te laten opvoeden, zeker niet!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 01:27

Ik ben het toch wel eens met Torius en Lante. Ook wij doen weinig met onze jonkies en hebben eigenlijk nooit problemen met de drie/vierjarigen. En ook dan forceren we niet, maar - dat geef ik toe - we tutten er ook weinig mee om. Het is (behalve de eerste paar maanden, want voetjes geven, halster om, meelopen, dat leren ze dan) vooral functioneel. In de winter staan ze 's nachts op stal en dus moeten ze 2x/dag in/uit de wei/stal, meelopen, wachten tot ze voer krijgen, enz. maar verder doen we er niets mee, behalve af en toe de hoeven uitkrabben. En als ze drie of vier zijn gebeurt het zadelmak maken ook in een paar weken. Maar alles zonder haast en met respect.

Mijn gevoel zegt daarom dat het verschil met Gini helemaal niet zo groot is, het heeft ook te maken met perceptie. Er loopt hier iemand bij ons op stal rond die ook altijd wat doen wil met paarden. Grondwerk, poetsen, weet ik veel. Ik vind het allemaal goed, maar vindt niet dat 'haar' paard nu zoveel meer kan of anders is dan die nuchtere beesten van mij....

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:37

Mijn paard was bijna 4,5 toen ik haar zadelmak maakte, afgelopen febr is ze 5 geworden en nu begin ik pas met echt doorrijden.
Je kan je paard met 3 al best een zadel opleggen met longeren, maar ik zou niet 1,5 blijven longeren, dan vinden ze het niet leuk meer.
Afwisseling, leer je paard omgaan met vanalles, benen wassen, staart wassen, wandelen, groot verkeer, zo lang je afwisseling houd is het altijd goed. En vergeet natuurlijk niet dat ie lekker kind mag zijn en de kans moet krijgen zich (ook geestelijk) te ontwikkelen.

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:13

Het licht eraan welk ras het ook is! Maar meestal begin je bij de 3 a 3,5 jaar!

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:20

Whoopi, niks ten nadele hoor, maar wat is het nut om met 3,5 jaar een zadel op te leggen en dan vervolgens niks te doen tot ze 4,5 jaar zijn.
Of ga je dan elke week zadel opdoen, longeren of iets dergelijks?
M.i. leren ze daar echt niks van, het is alleen een vervelend ritueel waar ze dus niks van opsteken alleen maar hoe ze later kattekwaad en trucjes kunnen uithalen.
Hoe ik daar bij kom? Omdat ik een ver verleden net als Karlijn begon (op advies van paardenkenners) met 2,5 jaar longeren, lopen, zadeltje opleggen etc. en ik toen uiteindelijk een etter van een paard kreeg, omdat hij tijd genoeg had gehad om alle trucjes te bedenken die hij maar bedenken kon.
Eerst ging het goed met het zadel, maar later had hij ineens, singelvrees, ging ik er 20x ophangen prima, maar o wee als ik mijn been er overheen wou doen, dan spatte hij alle kanten uit. Hoofdstel indoen ging eerst prima, toen opeens het bit niet meer in, toen weer uitspugen etc.
Waarom hij dit deed?
Ik denk omdat er geen progressie was, het bracht hem niks, het was iedere keer hetzelfde ritueel en toen ik verder wou gaan brak ik dus dat ritueel......

Nou kijk ik gewoon wanneer ik denk dat een paard er lichamelijk en geestelijk aan toe is en of dat nu met 3, 3,5 jaar of 4 jaar, dan begin ik en pak ik in 1x door.
Laat ik het afkloppen, maar ik heb het nu zo vaak gedaan, en ik ben de 20 jaar allang gepasseerd, en toch stap ik ook nu weer zo op een 3 of 4 jarige zonder enige angst of vrees. Let wel zelf gefokt hoor! Want ik weet natuurlijk niet hoe anderen met paarden omgaan en wat voor 'geschiedenis' ze hebben.
Meestal is het met 3 tot 4 weken bekeken en zijn ze zadelmak en zit er goed stuur op en reageren ze op de stap, draf en galop hulpen.
Tja en dan idd kijken wat ze lichamelijk en geestelijk aan kunnen qua doorrijden.
Paarden die heel braaf zijn loop je nl. gauw het risico ze te overvragen (omdat alles zo lekker makkelijk gaat) terwijl je bij 'draakjes' toch wat meer de kat uit de boom kijkt.
Na ja een ieder zal zijn of haar manieren er wel op na houden hoop in ieder geval dat Karlijn na al die tips door de bomen het bos nog ziet!

Nicole__1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:47

bij 3 gaan beginnen met longere, langzamerhand een zadel op gaan gooien aan de longeerlijn, rond 3.5 proberen te gaan hangen, en zo steeds opbouwen

Nicole__1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:47

Roxannelove schreef:
ik vind vanaf 2,5 wel goed...

2.5 is wel een beetje heel vroeg vind je ook niet?

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:55

Ik heb mijn paard gekocht dat ie 2 jaar was, toen heeft ie een goed jaar vol op het land gestaan met andere jaarlingen/2jarigen.
Daarna heb ik hem verhuisd, toen was ie 3 jaar (vorig jaar mei), heeft ie tot en met het laat in het seizoen 24 uur buiten gestaan.
Hier ben ik lekker met hem gaan wandelen en poetsen, wat laten wennen aan meerdere dingen en er afentoe wat opgezeten (zonder zadel, gewoon tijdens het poetsen op een speelse manier.

Nu is meneer 4 jaar en begin ik hem echt serieus te longeren, en dat gaat heel goed! Zadeltje en hoofdstelletje had ie vorige zomer wel eens op en is ie nu ook helemaal aan gewend. Er nu ook 1 keertje opgezeten met zadel aan de longe, en mn zus ook een keer, dus gewoon lekker rustig aan op een speelse manier hem aan het beleren.

Binnenkort wil ik aan de dubbele longe beginnen en als dat lekker gaat, dan een goed zadel aanschaffen en hem echt beginnen in te rijden.
Ongetwijfeld klim ik er tussendoor wel wat op, gewoon wat stappen/draven aan de longe.

En hij doet het heel goed tot nu toe!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:06

Die van mij wordt 6 mei 3 jaar. Ze kent aan de hand stappen, stilstaan redelijk. Draven aan de hand nog niet. Longeren ook nog niet. Voor de rest kan ze redelijk vast staan is eigelijk alleen bij de hoefsmid maar wil ik van de zomer wel gaan doen voor poetsen end.
En wil van de zomer ook een begin maken met longeren en dan misschien 1x in de maand verder gaan daarmee. Zadel kent ze zonder singel vast te maken. Bitje kent ze ook wel. Maar dat alles gewoon stilstaand even opleggen en weer afhalen. Voor de rest staat ze 24/7 in het land. Ze is nog erg twenterachtig. Dus als ze van de zomer lekker kan groeien zou ik haar misschien eind van de zomer laten betuigen en dan misschien 1x in de week/2 weken een keertje mennen. En dan zien we wel hoe het verder loopt. In ieder geval nog geen definitieve plannen ik zie wel hoe het gaat.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:47

Ik zie dat iedereen heel laat begint, zeker vanwege de uitgroei van het paardje.. Idd verstandig

Maar als die een 2,5 jaar is kan zeker wel een hoofdstel in doen, en beetje longeren, wat conditie training, en dat hij op je stem gaat reageren, Straks als je erop zit moet je namelijk ook veel praten met hem.. Bijvoorbeeld als je in de draf wilt, dat je dan draf zegt en dan de hulpen er bij geeft.. dan gaat hij steeds beter je hulpen begrijpen

Tegen 3/3,5 jaar kan je er wel op kruipen... Sommige vinden dat te jonge.. maar goed je ziet ook 4 jarige competities op M niveau.... Dan denk ik niet dat ze pas met 4 worden ingereden...

Uiteindelijk ligt de keuze bij je zelf.. maar ik zou als die 2,5 is in elk geval al wat longeren (eerst gewoon los, daarna eens een singel op doen en na een tijdje eens rustig bijzetten, eventueel met een passoa), niet alleen voor de conditie maar ook voor de spier opbouw ;)

Suc6

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:02

Mijn ene paard heb ik tot zijn 3e alleen de nodige dingen geleerd, ik ben de baas, meelopen poetsen vaststaan voetjes en al wat schrikdingen. Hij kent stap draf galop en ho. Kan hoofdstel en bitje in hebben en ik kan vanalles op zijn rug leggen.
Ik pak hem eens in de 2 weken. Poetsen, hoefjes en even kijken of hij de commando's nog kent, zo nodig weer even opfrissen en klaar. VD vind ik wel goed, gewoon wat basisgrondwerkdingetjes aangezien de mijne niet zo snel onder de indruk is.

longeren heeft m.i. geen nut, spelen doet ie met zijn maatjes dus beweging heeft ie genoeg. Het gaat (bi mijn paard) enorm vervelen.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:27

Een oud gezegde:
3 dagen, 3 weken, 3 maanden, 3 jaar

Zal wel met ijkpunten en leermomenten in het leven van een paard te maken hebben.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:51

ik ben in bezit(pas net)van een 2jarige ponymerrie. Ze is nog enorm jeugdig en slungelig maar wel leergierig en graag bij mensen. Ze heeft veel menselijk contact gehad in haar leven tot nu toe,wat ervoor gezorgd heeft dat ze kalm en vriendelijk is..
Nadeel is dat ze een tikje bijdehand is,en dat tolereer ik niet.
Mijn bedoeling is om haar af en toe(1 tot 2x per week)even het land uit te halen,klein stukje wandelen,klein beetje grondwerk,hoefjes optillen,borsteltje erover.
Rond de 3 jaar dit wat uit te breiden met wat langer wandelen,een beetje longeren(ik ga bitloos inrijden)aan het halster.
En dan rond de 4 er eens opklimmen...
Tussen de 3 en 4 wellicht al eens een zadeltje erop,grondwerk meer uitbouwen.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:16

Ik ben nu bezig met eentje en die is begonnen met zn 4 jaar,vind ik wel mooie leeftijd,hebben ze ook al wat meer balans. mijn eigen paard heb ik bij 3 ingereden,vind ik eigenlijk ietsje te vroeg, bij 3 beginnen met longeren,3,5/4 erop staat me wel aan :)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:17

Ik heb een net 5 jarige haflinger,
die ik nu aan 't doorrijden ben.
ze is twee maanden geleden "ingereden",
dus we zijn nu rustig bezig haar conditie op te bouwen
en haar alles te leren.

Maar leeftijd zegt niet veel over 't goede moment om een paard in te rijden,
sommige zijn met 3 al klaar om gereden te worden, sommige pas met 6.

Ik vind zelf 4 jaar over 't algemeen een mooie leeftijd
voor 't echt "inrijden"