beantsje schreef:Het boekje beschrijft uitvoerig op welk moment je moet drijven maar er staat nergens dat je élke pas moet drijven.
Sterker nog; er staat dat als je aandrijvende hulp resultaat heeft, je deze ogenblikkelijk moet staken maar dat je je kuiten 'waakzaam houdt'.
Tactmatig drijven houdt in, dat je drijft op het moment dat het achterbeen wordt opgelicht. Dan werkt het het beste in. Dat kan natuurlijk dus maar aan 1 kant tegelijk.
Er staat dat je kan drijven met 1 of beide kuiten tegelijk of tactmatig (dus een keer links-rechts drijven in overeenstemming met de beweging van het paard). maar voorop staat, dat élke kuithulp een reactie moet geven. Continu doordrijven is dus not done.
Ik heb het zelf als volgt geleerd;
bijv. in stap. Wil ik actiever stappen, dan drijf ik een keer tactmatig; 1 x links, 1 x rechts. Wil ik een overgang naar de draf, dan druk ik met beide kuiten tegelijk en iets langduriger; zo'n halve seconde.
Juist omschreven zo heb ik het ook geleerd !
Tact matig drijven houdt dus ook niet in dat je constant moet drijven . Neen juist niet alleen als je voelt dat het nodig is en nooit vaker dan 3 x.Natuurlijk is en blijft het paard voor het been als je de hulpen maar juist geeft.Tact matig rijden ben je juist op tijd als je het goed aan geleerd heb tenminste en ontstaan juist geen tact fouten. Wat ik juist tegenwoordig wel zie als men zogenaamd het paard scherper voor het been maakt dan zie je vaak dat het paard op dat moment totaal zijn balans kwijt is en een ongecontroleerde beweging maakt.