Tactmatig Drijven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:53

Professor schreef:
Tacktmatig drijven dient men welzeker een onafhankelijke zit te hebben.
Hoe kan men diogonale hulpen geven wanneer men nog geen controle heeft over zijn eigen zit (lichaam)?

klemmen zoals je zovaak ziet in de huidige dressuursport, want goed doorzitten kunne ze ook niet.

mol

Trennie

Re: Tactmatig Drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:34

Wat is dan het verschil tussen tacktmatig drijven of met 2 kuiten tegelijk drijven?
En in welke situatie heb je tacktmatig drijven nodig?
Maw: wat is het doel van tackmatig drijven?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:38

Bij tactmatig drijven drijf je niet met 2 kuiten tegelijk, maar ombeurten. Waarom? Het beste moment van inwerken is als net het achterbeen opgetild wordt. Dan heeft drijve het meeste effect. Dat is links natuurlijk niet hetzelfde moment als rechts, tenzij het paard als een konijn gaat rennen (wat ze over het algemeen niet doen).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:40

Professor schreef:
Tacktmatig drijven dient men welzeker een onafhankelijke zit te hebben.
Hoe kan men diogonale hulpen geven wanneer men nog geen controle heeft over zijn eigen zit (lichaam)?

Zeker in stap moet dat toch wel lukken lijkt me, mits je niet al te zeer motorisch gestoord bent.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:51

Moet het in de les nu dus gaan oefenen en dat valt niet mee. Moest ook mn ogen dicht doen om te voelen wanneer welk achterbeen onder trad en ik dus met het juiste been kuit moest geven. Voelt heel raar en onwennig, omdat ik dat nooit doe. Druk gewoon beide benen kuit aan en dan reageert mn paard ook.

Ik had het er met een vriendin over. Zij is van mening dat je tacktmatig drijven alleen echt gebruikt als je een piaff rijdt.

Is dit zo of zijn er meerdere oefeningen of situaties waarbij je tacktmatig drijft?

Let wel: mijn dressuurvaardigheden staan in de kinderschoenen. Ik zit vol vragen die voor een ervaren ruiter misschien wel heel vanzelfsprekend zijn, maar voor mij dus niet...

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 00:25

Is tactmatig drijven niet een beetje achterhaald? Tegenwoordig moet je paard toch vlug aan het been zijn? Ik krijg de indruk dat bij tactmatig drijven je dus elke stap van het paard met je been ondersteund. Maar dat is toch juist niet de bedoeling? Wat kan het tactmatige drijven voor mij toevoegen? Ben er wel benieuwd naar.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 00:59

avensis schreef:
Is tactmatig drijven niet een beetje achterhaald? Tegenwoordig moet je paard toch vlug aan het been zijn? Ik krijg de indruk dat bij tactmatig drijven je dus elke stap van het paard met je been ondersteund. Maar dat is toch juist niet de bedoeling? Wat kan het tactmatige drijven voor mij toevoegen? Ben er wel benieuwd naar.

Dat dacht ik dus ook. En voor mn gevoel vind ik t geen fijn idee om zo te moeten ondersteunen door tacktmatig drijven.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 01:08

Zoals de hierboven beschreven 2 berichten, denk ik er dus ook over, wat kan je verbeteren door tactmatig te drijven? Volgens mij hoort een paard voor! het been te zijn. En met om en om drijven (tactmatig dus), zie ik juist de grootste tactfouten verschijnen, want je bent zomaar te laat of te vroeg :D.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:47

beantsje schreef:
Het boekje beschrijft uitvoerig op welk moment je moet drijven maar er staat nergens dat je élke pas moet drijven.
Sterker nog; er staat dat als je aandrijvende hulp resultaat heeft, je deze ogenblikkelijk moet staken maar dat je je kuiten 'waakzaam houdt'.

Tactmatig drijven houdt in, dat je drijft op het moment dat het achterbeen wordt opgelicht. Dan werkt het het beste in. Dat kan natuurlijk dus maar aan 1 kant tegelijk.

Er staat dat je kan drijven met 1 of beide kuiten tegelijk of tactmatig (dus een keer links-rechts drijven in overeenstemming met de beweging van het paard). maar voorop staat, dat élke kuithulp een reactie moet geven. Continu doordrijven is dus not done.

Ik heb het zelf als volgt geleerd;
bijv. in stap. Wil ik actiever stappen, dan drijf ik een keer tactmatig; 1 x links, 1 x rechts. Wil ik een overgang naar de draf, dan druk ik met beide kuiten tegelijk en iets langduriger; zo'n halve seconde.

Juist omschreven zo heb ik het ook geleerd !

Tact matig drijven houdt dus ook niet in dat je constant moet drijven . Neen juist niet alleen als je voelt dat het nodig is en nooit vaker dan 3 x.Natuurlijk is en blijft het paard voor het been als je de hulpen maar juist geeft.Tact matig rijden ben je juist op tijd als je het goed aan geleerd heb tenminste en ontstaan juist geen tact fouten. Wat ik juist tegenwoordig wel zie als men zogenaamd het paard scherper voor het been maakt dan zie je vaak dat het paard op dat moment totaal zijn balans kwijt is en een ongecontroleerde beweging maakt.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:05

Maar als ik het goed begrijp gebruik je tacktmatig drijven als je in een gang meer activiteit wilt hebben en als je een overgang wilt maken naar draf of galop drijf je met beide kuiten?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:21

Juist zodat het paard verschil ook waarneemt zodat hij begrijpt wat er van hem gevraagd wordt.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:03

haha, kwartje begint te vallen...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:15

beantsje schreef:
Huh???
Tactmatig drijven is iets wat ik in mijn absolute beginnerslessen al heb geleerd. Een onafhankelijke zit is echt niet nodig, zeker in stap niet. In draf wordt het wel wat lastiger; het lukt mij persoonlijk niet tijdens lichtrijden.

Het is ook echt onzin dat je alleen maar tactmatig kunt aandrijven als je paard voor het been is. Waarom zou je dan niet in de tact van de beweging kunnen drijven? tactmatig drijven wil alleen maar zeggen dat je op het goede moment, dus in de tact van de beweging van het paard, drijft.

Waarneer het paard niet voor de kuit is, staat zelfs in de handleiding, maar in vele boeken, nut het niet tactmatig te drijven, aangezien tactmatig drijven eigenlijk daarvoor gedacht is om het desbetreffende achterbeen verder te laten door treden.
Het tot meer aktie laten komen van het betreffende achterbeen.
En dat kan natuurlijk alleen met een paard wat voor de kuit is, en een ruiter die onafhankelijk zitten kan.
Fijn dat het u in de beginnersles geleerd is, het heeft dan weinig effect, aangezien de ruiters nog geheel niet de diogonale hulpen kennen.
Dit is niet mijn mening alleen, dat kunt u terug lezen uit de handleiding.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:27

@Professor: Dus tacktmatig drijven is bedoeld om de achterhand meer te activeren? Of zeg ik dat nu verkeerd?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:42

Een paard is geen konijn, hij zet niet allebei zijn achterbenen op hetzelfde moment naar voren. Omdat je het achterbeen goed onder de masse wilt krijgen, drijf je alleen aan als het achterbeen naar voren gaat, dus linkerachterbeen naar voren = linkerkuit, rechterachterbeen naar voren = rechterkuit. Je moet je er dus bewust van zijn welk been het paard naar voren zet, om dan ook aan die kant aan te kunnen drijven. In het begin let je daar heel erg op, later gaat het meer vanzelf.
Aandrijven hoeft niet hard te gebeuren, je kuit is waakzaam tegen de buik, en drijft aan indien nodig. Vooral bij jonge paarden is het belangrijk om in het begin wèl duidelijk tactmatig aan te drijven, zodat ze leren wat het betekent. Later kun je dan altijd de hulpen kleiner gaan geven.

Drijf je niet tactmatig aan, mijn (in stap) met beide kuiten tegelijk, dan krijg je dat je paard afstompt op de hulp, aangezien de helft van de hulpen overbodig wordt gegeven. En dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Tactmatig aandrijven is het 'makkelijkst' in stap, omdat je dan het beste kunt voelen welk achterbeen naar voren komt. In draf en galop is het veel moeilijker te voelen, en daarmee ook moeilijker uit te voeren.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:49

Zelf gebruik ik tactmatig drijven tegenwoordig vooral om te impluseren, dan gaat het eigenlijk automatisch.
Vroeger had ik een paard die het niet pikte als ik 2 benen tegelijk aanlegde, dus moest ik wel, toen ik daarna mijn leerpaard onder mijn kont kreeg konden we alleen maar piafferen, die had duidelijk geleerd om meer onder te schuiven bij tactmatig drijven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:07

Trennie schreef:
@Professor: Dus tacktmatig drijven is bedoeld om de achterhand meer te activeren? Of zeg ik dat nu verkeerd?

Het been direkt te aktiveren, dus gericht op 1 been, wanneer deze van de grond is.
Het heet eigenlijk de Tactmatige hulpen, die men met de kuit en ook met de hand kan geven.

Daarom dient het paard voor de kuit (been) te zijn.
Het voorwaarts voor de kuit zoals in de handleiding beschreven staat, word geheel anders geleerd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:56

Maar in deze lijn doorgeredeneerd, is het ALTIJD zinloos om te drijven, wanneer het paard niet voor het been is.

Overigens zou ik graag willen weten hoe je tactmatige hulpen met de hand kan geven. Dit staat niet in de handleiding omschreven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:07

beantsje schreef:
Maar in deze lijn doorgeredeneerd, is het ALTIJD zinloos om te drijven, wanneer het paard niet voor het been is.

Overigens zou ik graag willen weten hoe je tactmatige hulpen met de hand kan geven. Dit staat niet in de handleiding omschreven.

Verwonderlijk dat u dat niet gelezen heeft.

Citaat:
§31. Tactmatige hulpen.

Dit onderwerp wordt hier behandeld om duidelijk te maken wat het nut van het geven van de hulpen " in de tact van de gan" of van zogenaamde "tactmatige hulpen" met de kuiten of met de handen........

Zo begint het hoofstuk over de tactmatige hulpen.
Daarbij kan ik u ook nog vermelden dat deze hulpen in stap draf en galop gegeven kunnen worden.
En dat er over lichtrijden geheel niets geschreven is, aangezien men het met de zit voelen moet.
Alleen in het begin laat men de ruiter naar de boeg (schouders) kijken wat later afgeraden word, aangezien de ruiter daardoor naar beneden kijkt en dat het gevolg daarvan voorover zitten met een vastgehouden nek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:21

beantsje schreef:

En dat is lastig, want ja, hoe constateer je dat je paard niet voor het been is, en hoe maak je het voor het been, als je niet mag drijven totdat het paard wel voor je been is? Ik zie een bootstrap-probleem!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:57

Shadow0 schreef:
En dat is lastig, want ja, hoe constateer je dat je paard niet voor het been is, en hoe maak je het voor het been, als je niet mag drijven totdat het paard wel voor je been is? Ik zie een bootstrap-probleem!

En uw probleem staat heel duidelijk in de handleiding, wat het verschil is tussen beide.
Dan begrijpt u ook dat tactmatig drijven onder tactmatige hulpen valt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:00

Nu vind ik het interessant worden. Want inderdaad, tactmatig drijven als het paard niet voor het been is, heeft naar mijn mening totaal geen zin. Er komt dan geen reactie en zeker geen beter doortredend achterbeen. Is het paard voor het been (gemaakt), is een ademend been (been wat aanligt en meebeweegt) voldoende.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:04

setteke schreef:
Nu vind ik het interessant worden. Want inderdaad, tactmatig drijven als het paard niet voor het been is, heeft naar mijn mening totaal geen zin. Er komt dan geen reactie en zeker geen beter doortredend achterbeen. Is het paard voor het been (gemaakt), is een ademend been (been wat aanligt en meebeweegt) voldoende.

Dan heeft u het geheel begrepen.
Dat is zeer duidelijk en goed geschreven. Chapeau.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:41

Zo makkelijk kan het zijn, als het niet zo moeilijk wordt gemaakt. Het een kan niet zonder het ander. en het een gaat samen en over in het ander.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:51

Ik drijf tactmatig in de stap als ik deze wil actieveren of verlengen en met 2 benen als ik wil aandraven.
In draf drijf ik tactmatig in de uitgestrekte draf,hoewel ik er in de les voor op mijn donder krijg omdat hij het zelf moet doen.(scoor dan stiekum wel altijd hoger)
Ook met wijken drijf ik wel eens tactmatig als het paard het nog moet leren,later moet hij op de hulp zijwaarts gaan en door gaan tot ik weer met 2 benen voorwaarts drijf.
In de galop als ik een pirouette rijd,om het buitenachterbeen meer door te laten springen.Later hoop ik dat ik dat net als bij wijken meer achterwege kan laten.