Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lisa_sjouke schreef:ben het er helemaal mee eens dat paarden aan je sporen gaan wennen maar waarom zoude ze dat niet aan een zweep doen?
/ruiter heeft zweep
. Nu wens je als je daar zonder zweep zit constant dat je er een had en als je dan zo'n ding in je klauwen hebt hoef je hem het hele uur niet te gebruiken
. Dus hij is alleen aan het been als je een zweep in het handen hebt, maar op gegeven moment kan je bijv. niet meer starten met een zweep, hoe los je dat dan op? Moll schreef:schoentje schreef:Ik ben het er mee eens dat een ruiter met een onrustige beenligging geen sporen mag gebruiken. Iemand die te veel spoor gebruikt, maakt een paard slecht aan het been.
Een spoor kan, bij een goede ruiter, een paard wel zeker scherper aan het been maken. Kuitdruk, geen reactie, spoor. Ik gebruik liever een spoor dan een zweep, van een zweep krijg je vaak meer spanning en gebruik je zweep, dan moet je er eigenlijk aan iedere kant 1 hebben om het paard recht te houden. Uiteindelijk is een zweep toch echt niet hetzelfde als een beenhulp.
Heeft een paard onder mij wat extra's nodig in de afzet van de sprong, dan zal hij door een zweep te veel naar voren schieten, met been (evt met spoor) zal hij harder van de grond afzetten en dus meer omhoog gaan springen.
Ik ben het er niet mee eens dat als een paard slecht aan het been is, dat het altijd aan de ruiter ligt. Sommige paarden zijn nou eenmaal wat flegmatieker en zullen nooit super flitsend aan het been komen.
u bent springruiter zekers? denk dat wij te veel van mening verschillen alleen al omdat stukje, u antwoord alleen al met 2 zweepjes anders is het paard niet recht, is een beetje simpel en niet doordacht.
mol
JoyceS schreef:IK vind het stukje waar in staat dat het paard met sporen de lucht in springt voor de hinernis een beetje appart. dus je prikt voor elke hindernis je paard zo dat hij omhoog gaat?? mis gaat hij wel zo snel omdat het nou niet egt zoon prettig gevoel is??? Ik vind dat als je met sporen kan rijden oke.. maar ik zie zo vaak dat ze verkeerd gebruikt worden. Weet je wel niet hoeveel paarden gewoon plekken van sporen hebben?? dat kan toch niet/.....
( met het bericht hier boven eens)
Quir schreef:Je dient pas sporen om te doen wanneer het paard al voorwaarts is aan het been (ZONDER spoor). Geen sporen om een paard voorwaarts te rijden. Sporen zijn ter verfijning van de hulpen en de oefeningen te gaan verfijnen.
Ik vond de benaming van Tineke heel erg goed. De zijkant van een paard lijkt op een touchscreen, met een stokje kan je veel makkelijker 1 ding aan raken dan dat je dat met je vinger kan. Zo is dat eigenlijk ook precies bij paarden en rijden.
) als ik de keuze zou hebben tussen echt vooruit schoppen, gewoon ordinair benenklapperen, dan zou ik voor het spoor gaan. Een paard wordt er geprikkelder door, en als je schopt en je wilt dat je paard sneller gaat is dat toch ook een hulp verfijnen? De hulp voor vooruit namelijk. Sonja schreef:Een spoortje kan prima gebruikt worden om een paard (weer) aan het been te krijgen, alleen zie je in de praktijk helaas teveel mensen maar blijven prikken.
Daarom adviseer ik eerder een zweepje dan een spoortje. Spoor wordt eerder onbedoeld/onbewust/ongemerkt teveel gebruikt door de ruiter.