passage

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:52

melissaxx94 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Meen je dit nou serieus :+
Alle oefeningen moeten toch écht ontspannen gebeuren hoor.
Dus hoe je hier bezig bent is ook niet echt je-van-het ;)

Hoe denk je dat het op die internationale stallen gebeurd? leg dat dan even uit.
Trouwens die pony is verkocht! dus heb nu een jong paard waar dat niet mee gedaan word.

Internationale stallen weten waar ze mee bezig zijn :D
Jij blijkbaar niet, als ik zo even zie hoe je dit deed.
En ik zal maar eerlijk wezen, ik weet niet hoe ze dat daar doen :n Maar ik weet iig wel dat ze er niet met een zweep op gaan slaan zodat het paard druk wordt ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:54

Tja, ook in de topsport wordt heel wat aan gesjoemelt. Maar wel met het doel om een paard goed over de rug en ontspannen de oefening te laten aanleren: zo wil men het immers in de ring zien. Op deze manier brengt de oefening alleen maar spanning en angst. Dat is nooit de bedoeling, ook niet bij topsporters.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:56

Bizzybijtje schreef:
melissaxx94 schreef:

Hoe denk je dat het op die internationale stallen gebeurd? leg dat dan even uit.
Trouwens die pony is verkocht! dus heb nu een jong paard waar dat niet mee gedaan word.

En ik zal maar eerlijk wezen, ik weet niet hoe ze dat daar doen :n Maar ik weet iig wel dat ze er niet met een zweep op gaan slaan zodat het paard druk wordt ;)

er zijn vele verschillende manieren van een paard passage aanleren, 1 manier die ik wel eens toegepast heb gezien is gewoon je paard in de hoek van de bak pakeren en heet maken die hap net zo lang tot hij gaat passageren.

in de klassieke manier wordt het vaak eerst aan de hand geleerd, om daarna een ruiter op te zetten, paard aan de hand nemen en dan doen en dat uitwerken zodat de ruiter het kan doen.

weer een andere manier is je paard gewoon steeds verder door gaan verzamelen,

verschillende wegen gaan naar rome zullen we maar zeggen, al is een kortere weg vaak niet de beste ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:57

justSaar schreef:
Bizzybijtje schreef:

er zijn vele verschillende manieren van een paard passage aanleren, 1 manier die ik wel eens toegepast heb gezien is gewoon je paard in de hoek van de bak pakeren en heet maken die hap net zo lang tot hij gaat passageren.
in de klassieke manier wordt het vaak eerst aan de hand geleerd, om daarna een ruiter op te zetten, paard aan de hand nemen en dan doen en dat uitwerken zodat de ruiter het kan doen.

verschillende wegen gaan naar rome zullen we maar zeggen, al is een kortere weg vaak niet de beste ;)

En dit was werkelijk een ruiter op hoog niveau? Betwijfel het namelijk :)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:57

melissaxx94 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Zeg ik dat ik met een zweep ga slaan? Nee! een tikje is geen Slaan! en eerst proberen gewoon je paard heet te maken met oefeningen. en anders gewoon de zweep erbij houden niet slaan!
Laatst bijgewerkt door Dressagegirl op 04-04-10 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:58

Bizzybijtje schreef:
justSaar schreef:

En dit was werkelijk een ruiter op hoog niveau? Betwijfel het namelijk :)

een ruiter die Prix st georg had gereden idd, en deed dit onder begleiding van iemand anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:04

melissaxx94 schreef:
melissaxx94 schreef:

Zeg ik dat ik met een zweep ga slaan? Nee! een tikje is geen Slaan! en eerst proberen gewoon je paard heet te maken met oefeningen. en anders gewoon de zweep erbij houden niet slaan!

Dan nog moet het toch echt gebeuren zonder dat je pony heet wordt hoor :+
Heet -> Gespannen -> Rug aanspannen -> Boem...kan niet meer goed gaan ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:10

Raggel schreef:
Hoe denk je nu dat je een van de moeilijkste oefeningen op een paard die er bestaan, dat je die vanachter de PC kunt gaan leren?

Het feit dat TS nieteens normaal kan reageren getuigt ervan dat ze helemaal nog niet klaar is voor passage....
TS zoals jij reageert doen we hier niet aan op dit forum....daar moet je een ander forum voor zoeken.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-04-10 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit de tekst verwijderd.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:17

zoals al gezegt er zijn zo veel manieren.
Persoonlijk vind ik de manier aan de hand vaak vriendelijk hoewel ik ook wel er in slaan tussen de palen heb gezien.
Op een dressuur stal waar ik werkte deden ze het als volgt, er werd terug gereden meer verzameling en werd door een 2 de persoon licht getoucheerd op het kruis. Dit werd 2 a 3 passen gedaan en werd er gewoon weer uit gereden en direct ontspanning gegeven.

Wat ik me afvraag is van wie is het paard wat je rijd, TS is het paard verder getraind dan Z of.......
Je zoekt een paard staat er in je profiel, je hebt zelf tot L2 gereden waarom juist de passage willen rijden waarom niet eerst alles wat er voor komt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:19

steeds meer verzamelen in draf , op je zit, dan een hulp geven voor iets voorwaarts op zit en tegenhouden zit (daar een combi van)
met je handen veer je mee in de beweging vh hoofd, soort van duw, duw, niet met zit duwen, alleen licht meegaan in hand

liefhelietje

Re: passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:36

Gaan mensen hoe doen?

Iedereen probeert je te helpen en ik heb geen enkele abnormale reactie gezien?

Passage is gewoon iets voor als je véél en véél verder bent dan de M2. Ik snap wel dat het leuk is om eens te proberen maar iedereen hier heeft het beste met jou en je paardje voor dus probeer er van te leren in plaats van kwaad te worden op reacties die je liever niet hoort maar wél heel waardevol zijn!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:43

Je hebt dus een eigen paard en zoekt daarnaast nog een verzorg pony? Er is al een paar keer gevraagt wat dat paard dan gelopen heeft, misschien kun je daar antwoord opgeven? Dan weet men tenminste over wat voor combinatie het gaat.

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 14:48

c_alsemgeest schreef:
Hmmm... ik vindt het sowieso niet logisch dat een Z2 paard de passage al kan. Deze oefening is zo veel verder qua niveau dan het Z2. Is hem dat voor de gein aangeleerd omdat hij er aanleg voor bleek te hebben?
Die van mij heeft ook Z2 gelopen en heeft erg veel aanleg voor de piaffe... (passage waarschijnlijk ook, zie het hem los in de bak vaak doen maar nog nooit ohz ;) ) maar ik denk er niet aan om het te proberen.
Hij heeft wel momenten dat hij het 'gebruikt' om onder dingen uit te komen. Of als hij buiten erg heet wordt. Mijn instructrise liet hem wel vaak aantreden als piaffe om hem vlug te maken... maar die weet ook echt waar ze mee bezig is... ik niet :+ Dus hou ik me er ver vandaan :D

M2 is pas het midden van de basis-dressuur... niets meer... Bij het behalen van winst in het Z2 heb je pas de basis correct voor elkaar ;)
Je kan het een keer willen proberen, om het te voelen, wanneer je paard het daadwerkelijk ook op een goede manier geleerd heeft.
Maar dat moet je alleen met begeleiding doen van iemand die ook op niveau zit. Minimaal PSG... maar zelfs dat is kantje boord bij deze oefening ;)

dankjewel, ik weet niet wie hem de passage heeft geleerd, hij is een manege paard geweest dus reed eerst totaal niet meer ontspannen. Ik heb hem nu goed los en ontspannen gereden, en laatst (paar maanden geleden) vertelde mijn leraar dat hij zeer zwaar heeft gereden (voordat hij overgekocht werd door de manege vanwege een blessure) verder als Z2 en dus ook kur op muziek. Daar hoort passage en piaffe enzo bij. Hij zij dat hij dat kon.
zelf wist ik niet hoe het moest dus heb het de leraar gevraagd, hij heeft het em uitgelegd en ik heb het voorzichtig geprobeerd maar het lukte niet. De leraar vond dat we het langzaam konden gaan oefenen als ik dat leuk vond. maarja ik vroeg me dus af hoe dat moest enzo. Maar het is nu ik al deze reactie's lees verstandig om door te rijden naar hoger niveau en het pas te gaan leren wanneer ik en neolino er klaar voor zijn. maar toch bedankt voor het advies:)

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 14:56

Sizzle schreef:
keeltje17 schreef:
Ik heb nu les in geleen van een dressuurruiter Harry Nelissen.
neej wete ik dta ik niet zo meot reageren maar heb er al bij egzet nromale reactie's en gana mensen nog zo doen mrjaa. sorrië:$

Misschien volgende keer ook even kijken wat je getyped hebt?

Je hebt dus een eigen paard en zoekt daarnaast nog een verzorg pony? Er is al een paar keer gevraagt wat dat paard dan gelopen heeft, misschien kun je daar antwoord opgeven? Dan weet men tenminste over wat voor combinatie het gaat.

nee ik lease hem, voor een paar jaar. maar ben wel opzoek naar een verzorgpaard voor in de toekomst. ik ben pas 1 dag lid eh dus ik typ het nog wel bij allemaal. Niet achter alles iets gaan denken. Het paard heeft verder als Z2 gereden maar is nu met mij op M2 bezig omdat ik niet zwaarder op dit moment kan. Weet het niet heel precies want hij is voorheen van een manege geweest omdat hij een blessure had dus de eigenaar weet het ook niet precies, maar mijn leraar wel dus moet ik hem maar eens gaan uithoren:P

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:59

Mag ik dan ook nog vragen wie jij (en je paard) dan eigenlijk zijn? Want ik rij zelf ook op M2 niveau regio Sittard en omstreken.. Mag via pb..

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:00

heb je wel een vast paard waar je dit mee wilt bereiken?
Want ik lees in je profiel dat je 7 jaar ervaring hebt op M2 niveau, maar dat je een verzorgpaard zoekt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:01

keeltje17 schreef:
nee ik lease hem, voor een paar jaar. maar ben wel opzoek naar een verzorgpaard voor in de toekomst. ik ben pas 1 dag lid eh dus ik typ het nog wel bij allemaal. Niet achter alles iets gaan denken. Het paard heeft verder als Z2 gereden maar is nu met mij op M2 bezig omdat ik niet zwaarder op dit moment kan. Weet het niet heel precies want hij is voorheen van een manege geweest omdat hij een blessure had dus de eigenaar weet het ook niet precies, maar mijn leraar wel dus moet ik hem maar eens gaan uithoren:P

Als hij het kon heeft hij in iedergeval dus al jaren niet meer op nivo gelopen. Doe dan maar rustig aan want anders speelt dadelijk de blessure weer op en dat lijkt me het laatste wat je wilt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:10

Kür op muziek kan je ook op L-niveau rijden hoor... Dus dat is geen garantie voor dergelijke oefeningen.
Ik denk dat je in een grap bent getrapt hoor...

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 15:11

Kadankovitch schreef:
Geachte Keeltje,

In Uw plaaats zou ik het ook willen weten, indien ik een paard had dat deze beweging beheerst. Ik ga ervan uit dat U het paard niet hebt afgericht en dat U zeker weet dat het paard 'het' echt kent.
Hoelang hebt U dit paard al? Ik vraag het omdat passage zich soms vanzelf 'openbaard' door langer ermee te rijden. Vaak komt het naar boven door het rijden van tempowisselingen: IMMERS, de naam 'passage' komt voort uit het Frans en wordt ook gebruikt voor overgang; Er is een theorie die stelt dat deze beweging uit de overgang van piaffe naar verzamelde draf (en/of omgekeerd) is ontstaan. Eerst in een pas, toen meerdere en zo heeft die beweging zich 'verzelfstandigd', is het een apparte beweging geworden die de naam heeft gekregen naar hetgeen waar het uit voort kwam: de overgang= passage.
Naarmate U de verzamelde draf beter gaat beheersen, komt U zodoende ook in de buurt van de Passage. Ik wil U niet kwetsen, maar door nu de passage te willen uitvoeren, lijkt het of U het als een 'truc' ziet. Dat is een fout die ik ook heb gemaakt. Mijn raad is eigenlijk; werk aan de verbetering van aanleuning en tempowisselingen en dan zal de passage U als een rijpe vrucht in de schoot vallen.

Natuurlijk is M nog maar het begin van uw loopbaan als dressuurruiter. Zeker gezien al hetgeen nog te bereiken valt. Maar ik begrijp dat U trots bent op het feit dat U nu zover gekomen bent. En ben daar ook blij mee, want van uw ruitervrienden zult U naarmate U hoger komt alleen meer afgunst oogsten. Ben blij, maar besef tevens dat er nog veel te leren valt.

Veel succes met Uw paard en de zoektocht.

het is een lease paardje maar heb besloten om er toch mee te wachten omdat ik nog veel moet leren, het paard heeft tot zijn 9e zeer zwaar gereden, kuren op muziek en is zwaar achteruitgegaan door een blessure aan zijn benen. Ik weet ook neit of het verstandig is om het nu al te gaan oefenen.
haha ja ik ben best trots ook al ben ik nog maar op 1/3e van alle niveau's die je kunt halen. maargoed dankjewel voor reactie:)

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 15:14

Janine1990 schreef:
Kür op muziek kan je ook op L-niveau rijden hoor... Dus dat is geen garantie voor dergelijke oefeningen.

ja en ook op verder als z niveau met zware oefeningen in, en ik denk dat jij net zo goed als ik weet dat ik dat bedoel. btw ik rijdt het niet mijn lease paardje heeft het gereden. Maar weet niet of hij nog steeds op dat niveau kan presteren;)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:16

ik heb geprobeerd even een correcte uitleg te vragen aan mijn collega, krijg een korte uitleg want ze is bezig. (grand prix ruiter)
ten eerste zegt ze: Je paard moet minimaal op hoog niveau getraind zijn in optimale verzameling.
Een paard heeft een Swinging Back nodig om een passage uit te voeren, wat inhoud: Ontspannen rug en verzameling en ruimte om ook daadwerkelijk zijn lijf te dragen in de passage en zichzelf daarin ontspannen te houden. Wat dus niet inhoud parkeer hem in de hoek en gebruik de zweep, of gewoon trekken en schoppen.
Je paard moet eerst alle juiste spieren hebben om ook echt deze zware oefening uit te voeren, het vergt balans, kracht en beheersing van het lijf. beheersing die een M2 paard vaak echt nog niet heeft.
buiten dat moet de halspositie gedragen blijven en de rug los, ook schoudervrijheid en beweging mogen niet belemmert worden.
Ze zegt het is heel simpel: Als je al deze dingen voor elkaar hebt, gaat het vanzelf. Niets moeilijks om aan te leren als je paard bovenstaande dingen bezit. En daarom is het een GP oefening. Want de bovenstaande dingen zijn ongeloofelijk moeilijk. Piaffe daarintegen is wel iets aangeleerd moet worden, dus nu niet denken ook mijn paard kan al deze dingen ga ik hem nog meer pushen om ook die piaffe erin te duwen. Dat gaat vaak via werk een hand eerst...

Hoop dat het een beetje duidelijk is, moest het even naar het nederlands vertalen :)

(en btw van die kur is natuurlijk onzin, toen ik jong was heb met een Bpony een kur op muziek gereden, en geen piaffe en passage hoor ;) , gezien je kennis van zaken zou ik de passage de komende jaren achterwege laten......

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:16

keeltje17 schreef:
Janine1990 schreef:

ja en ook op verder als z niveau met zware oefeningen in, en ik denk dat jij net zo goed als ik weet dat ik dat bedoel. btw ik rijdt het niet mijn lease paardje heeft het gereden. Maar weet niet of hij nog steeds op dat niveau kan presteren;)

Z-niveau kan elk gezond paard lopen, zoals Anne_GTI ook al zei voor mij...
Ik heb geen idee wat jij onder zware oefeningen verstaat.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:30

Dit soort oefeningen schut je niet zo maar even uit het paard, gaat een hele dressuurweg voraf. Zonder correcte onderricht correctie en begeleiding, zullen zowel ruiters en paard de dupe worden van ingeslopen fouten. Al schrijven vel dat op gevoel een ruiter alles kan rijden, niet alles is voelbaar voor de ruiter te paard. Een zicht vanaf de grond geeft dan missend overzicht en kan zo de ruiter die gaten vullen.
De basis van dit soort oefeningen zit mede in de tempi, balken en cavaletti rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:06

en dan nog te bedenken dat niet ieder paard deze oefening perfect kan uitvoeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:11

keeltje17 schreef:
Kadankovitch schreef:
Geachte Keeltje,

In Uw plaaats zou ik het ook willen weten, indien ik een paard had dat deze beweging beheerst. Ik ga ervan uit dat U het paard niet hebt afgericht en dat U zeker weet dat het paard 'het' echt kent.
Hoelang hebt U dit paard al? Ik vraag het omdat passage zich soms vanzelf 'openbaard' door langer ermee te rijden. Vaak komt het naar boven door het rijden van tempowisselingen: IMMERS, de naam 'passage' komt voort uit het Frans en wordt ook gebruikt voor overgang; Er is een theorie die stelt dat deze beweging uit de overgang van piaffe naar verzamelde draf (en/of omgekeerd) is ontstaan. Eerst in een pas, toen meerdere en zo heeft die beweging zich 'verzelfstandigd', is het een apparte beweging geworden die de naam heeft gekregen naar hetgeen waar het uit voort kwam: de overgang= passage.
Naarmate U de verzamelde draf beter gaat beheersen, komt U zodoende ook in de buurt van de Passage. Ik wil U niet kwetsen, maar door nu de passage te willen uitvoeren, lijkt het of U het als een 'truc' ziet. Dat is een fout die ik ook heb gemaakt. Mijn raad is eigenlijk; werk aan de verbetering van aanleuning en tempowisselingen en dan zal de passage U als een rijpe vrucht in de schoot vallen.

Natuurlijk is M nog maar het begin van uw loopbaan als dressuurruiter. Zeker gezien al hetgeen nog te bereiken valt. Maar ik begrijp dat U trots bent op het feit dat U nu zover gekomen bent. En ben daar ook blij mee, want van uw ruitervrienden zult U naarmate U hoger komt alleen meer afgunst oogsten. Ben blij, maar besef tevens dat er nog veel te leren valt.

Veel succes met Uw paard en de zoektocht.

het is een lease paardje maar heb besloten om er toch mee te wachten omdat ik nog veel moet leren, het paard heeft tot zijn 9e zeer zwaar gereden, kuren op muziek en is zwaar achteruitgegaan door een blessure aan zijn benen. Ik weet ook neit of het verstandig is om het nu al te gaan oefenen.
haha ja ik ben best trots ook al ben ik nog maar op 1/3e van alle niveau's die je kunt halen. maargoed dankjewel voor reactie:)

Met die blessure zou ik inderdaad niet verder gaan met zulke oefeningen hoor :) Maar goed dat je er mee wacht, wie weet als je later op een hoog niveau rijdt, dat je het nog wel zal rijden :) Je hebt nog een heel leven voor je ;)