Kadankovitch schreef:Geachte Keeltje,
In Uw plaaats zou ik het ook willen weten, indien ik een paard had dat deze beweging beheerst. Ik ga ervan uit dat U het paard niet hebt afgericht en dat U zeker weet dat het paard 'het' echt kent.
Hoelang hebt U dit paard al? Ik vraag het omdat passage zich soms vanzelf 'openbaard' door langer ermee te rijden. Vaak komt het naar boven door het rijden van tempowisselingen: IMMERS, de naam 'passage' komt voort uit het Frans en wordt ook gebruikt voor overgang; Er is een theorie die stelt dat deze beweging uit de overgang van piaffe naar verzamelde draf (en/of omgekeerd) is ontstaan. Eerst in een pas, toen meerdere en zo heeft die beweging zich 'verzelfstandigd', is het een apparte beweging geworden die de naam heeft gekregen naar hetgeen waar het uit voort kwam: de overgang= passage.
Naarmate U de verzamelde draf beter gaat beheersen, komt U zodoende ook in de buurt van de Passage. Ik wil U niet kwetsen, maar door nu de passage te willen uitvoeren, lijkt het of U het als een 'truc' ziet. Dat is een fout die ik ook heb gemaakt. Mijn raad is eigenlijk; werk aan de verbetering van aanleuning en tempowisselingen en dan zal de passage U als een rijpe vrucht in de schoot vallen.
Natuurlijk is M nog maar het begin van uw loopbaan als dressuurruiter. Zeker gezien al hetgeen nog te bereiken valt. Maar ik begrijp dat U trots bent op het feit dat U nu zover gekomen bent. En ben daar ook blij mee, want van uw ruitervrienden zult U naarmate U hoger komt alleen meer afgunst oogsten. Ben blij, maar besef tevens dat er nog veel te leren valt.
Veel succes met Uw paard en de zoektocht.
het is een lease paardje maar heb besloten om er toch mee te wachten omdat ik nog veel moet leren, het paard heeft tot zijn 9e zeer zwaar gereden, kuren op muziek en is zwaar achteruitgegaan door een blessure aan zijn benen. Ik weet ook neit of het verstandig is om het nu al te gaan oefenen.
haha ja ik ben best trots ook al ben ik nog maar op 1/3e van alle niveau's die je kunt halen. maargoed dankjewel voor reactie:)