Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lielle schreef:voor mij is een fijn opgevoed paard en lol met je knol helemaal niet strijdig, IMO gaat het juist perfect samen. Onze paarden weten heel goed welke regels absoluut altijd gelden (en dat varieert per paard) en daarbinnen mogen ze zichzelf zijn. Die regels zijn voor veiligheid en om overlast te voorkomen (aan mij schuren vind ik dus een absolute nono) en verder maak ik me er niet druk over.

itsmi schreef:Op zich heb je natuurlijk wel gelijk, maar ook de paardenwereld moet in de "hand" gehouden worden..
Het is natuurlijk niet handig (om maar bij jouw voorbeelden te blijven) dat jij je paard leert naar rechts te gaan als je aan de linkerteugel trekt. Best lastig verkopen, als je hem dan wil verkopen!
Normaal zou je worden aangeraden om het langzaam op te bouwen, ik had er gewoon echt sch**t aan.
LindyH schreef:Voorbeeldje: Ik heb zelf de fout gemaakt om mijn paard lekker met zijn hoofd tegen mij aan te laten schuren. "Ach, laat hem maar, vindt ie lekker" dacht ik dan. Maar nu zit ik wel met de gebakken peren. Hij duwt me om de haverklap om, plet me tegen het hek, enz. enz. Hij bedoelt het niet kwaad, hij wil gewoon schuren. Maar nu moet ik hem elke keer een klap geven om het weer af te leren. Dat was niet nodig geweest als ik het gewoon nooit had toegestaan. Niet eerlijk van mij dus. Ik probeer dit soort fouten zo min mogelijk te maken, juist voor het plezier van mijzelf en van mijn paard.

Maar dan vrat ie wel het hooi op wat voor mijn stal lag.
. Als ik mijn pony zijn box aan het opstrooien ben, dan mag ze zelf kiezen waar ze rondhobbelt hoor. Is dat buiten de stal, in de stal, bij de kuilbaal, lekker kriebelen bij de buurman (ja de eigenaresse vindt dat geen probleem), schooien bij de konijnen of even kijken of schapen ook interessant zijn. Geeft toch niet?
. Ik denk zomaar dat mijn pony het niet fijn vind om een streng onder appel staande pony te zijn
, daar heeft ze veel te veel een eigen karakter voor.
. Als ik vind dat mijn pony even ergens stil moet staan, dan zet ik haar vast
.
) en dan geven we samen een snoepje. En inderdaad, dan vraag ik een voetje bij mijn paard
.
) dan mag ze ook haar gang aan hoor. 
zap schreef:Tja, itssmi ik ga mijn paard geen dingen niet leren, omdat ik het paard eventueel wil weer wil/moet gaan verkopen over een x aantal jaar....beetje rare redenering
Ik vind ook lol met je knol het belangrijkste hoor. Die van mij eet snoepjes uit mijn hand, krijgt op 'voetje' een snoepje en loopt soms met zijn been in de lucht te schooien. Ze rent soms (met mij) de andere kant op en ze peert hem er weleens tussenuit als je aan het afzadelen bent en dan mag je pony gaan zoeken bij de kuilbaal. Nou en??? Wij hebben lol samen, lachen om onze domme dingen, hebben rare (aangeleerde) gewoontes, pony is lekker vrolijk en we klooien gewoon lekker aan samen. Prima toch. Ik hoef voor niemand verantwoordelijkheid af te leggen
Het probleem is alleen dat lol met je knol vaak uitgevoerd in het feit dat het lol voor de ruiter is, maar geen lol meer voor je knol. Dat vind ik ook niet kunnen.
Maar lekker aanklooien met je paardje is toch heerlijk. Je paardje zo begrijpen dat je aan zijn oor al ziet wat hij/zij gaat uitspoken en dan je pony met zijn oortjes naar voren zijn plannetje ziet uitvoeren jij lachend erachter aan om het gewoon nog een keer (dit keer wel zoals het hoort) uit te voeren. Nou prima toch
. Ik hoef niet zo'n steriel braaf paard dat niks durft uit te spoken of als een robot functioneert....nah, daar koop ik geen pony voor
Majo schreef:Ik vind dit de beste omschrijving die ik maar kan bedenken en ben het 100% met je eens!