Recreatie ruiter > geen les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 13:19

Kellytjuh2 schreef:
Wat raar :O ook al rijd je reacreatief ook jij wil/moet toch wel graag weten waar je mee bezig bent? of zie ik dit nu zo verkeerd? vind het maar een rare gedachte sorry :o

Ik vind het ook raar hoor, ben nu op zoek naar een andere manege, had zo het gevoel dat zij er ook niet met al haar goesting stond zoals al eerder gezegt misschien hed ze geen zin in nog een lesser?

oOoKellyoOo

Re: Recreatie ruiter > geen les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:22

Ook als recreatie ruiter vind ik dat je geregelt les moet nemen niet zo intensief maar toch wel minimaal 1 keer in de maand, je leert er alleen maar van ook hoe je paard zo fijn mogelijk kunt laten lopen en toch een goed ruggebruik heefd vind ik persoonlijk erg belangrijk

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:55

rare reactie, ik ben ook een recreatieruiter, maar heb ook les. Ook heb je een bomproof paard, zelfs die kan verschieten en er vandoor gaan, dan is het toch wel fijn als je goed kan zitten enzo.
Het is zelf ook fijn, je leert altijd bij. Als het paard nageeflijk is, rijd ook fijner en is voor het paard ook belangrijk goed door de rug

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:04

Ik zou zeker lessen nemen, zodat je de basis hebt.
En je blijft tenslotte ook dingen bijleren als je lessen volgt.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:37

Lauratje_88 schreef:
Kellytjuh2 schreef:
Wat raar :O ook al rijd je reacreatief ook jij wil/moet toch wel graag weten waar je mee bezig bent? of zie ik dit nu zo verkeerd? vind het maar een rare gedachte sorry :o

Ik vind het ook raar hoor, ben nu op zoek naar een andere manege, had zo het gevoel dat zij er ook niet met al haar goesting stond zoals al eerder gezegt misschien hed ze geen zin in nog een lesser?

Hahah ja dat zou ook kunnen, was alleen wel handiger geweest als ze je
dat gewoon eve zou zegge:P nu komt ze over alsof ze nog niet eens weet waar ze mee bezig is :+

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:35

Ik vind het een rare opmerking van deze manege, natuurlijk zijn lessen wel noodzakelijk. Hierdoor gaat je paard ook beter lopen en zal het buiten rijden daardoor ook veel lekkerder zijn. Een paard die in zijn rug ontspant is zo veel lekkerder te berijden dan eentje zo stijf als een plank.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:55

Ik rij ook recreatief en ik krijg nog altijd les !
Het is niet omdat je geen wedstrijden rijd dat je niets mag bijleren het is altijd wel handig als je meer dingen weet over paardrijden.
Als ik jou was zou ik gewoon wat lessen pakken.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:37

Ik ben recreatieruiter en rijd hoofdzakelijk buiten in het veld.
En toch ga ik wekelijks een dressuurles volgen. Niet alleen omdat ik dat leuk vind, maar ook om mijn paard sterker en soepeler te maken.
Dus als jij wil gaan lessen, lekker doen!

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:56

Ja, ik vind ook dat lessen altijd goed zijn. Je leert veel over het rijden en over de omgang met je paard. Ook een receatieruiter moet goed weten waar hij mee bezig is. Je hoeft geen Z oefeningen te oefenen, maar je moet ook leren dat je paard in alle situaties wel goed naar je luistert.
Ga achter je eigen gevoel aan, doe wat jou het beste lijkt.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:38

hoihoi

ik rij deze zomer 9 jaar, recreatief en heb alles bij elkaar tussen de 30 en de 40 lessen gehad, wat dus neerkomt op ruim een half jaar elke week les als je het optelt :P
nu had ik geen bomproof paardje, ik heb op mijn eerste pony het meeste gekneusd en gepijnigd als elk ander paard wat ik heb gereden. Ik heb die pony bijna 4 jaar gereden, hij was 1.20m
Toen ik op paarden ging rijden was mijn zit inmiddels zo vast, dat ik in vorige week voor het eerst in 2,5 jaar met dit paard ben gevallen en dat was omdat het paard viel. Met het vorige paard idem en dat heb ik 1,5 jaar gereden.
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat je niet leert paardrijden van een bomproof paard, maar juist van een paard dat niet altijd wil wat jij wil en dat is precies wat ik leuk vind aan paardrijden.

Wel merk ik, dat soms dingen met mijn paard, te erg niet lukken en dan geef ik aan dat ik een lesje wil. Dan krijg ik weer een lesje en daar kan ik weer een paar weken op vooruit branden. 1x per jaar doe ik een recreatief wedstrijdje en dan oefen ik vantevoren even de dingen die niet goed gaan, maar ik doe alleen mee om mezelf wat harder te maken in het niet winnen van dingen en mijn zenuwen te overwinnen, niet omdat ik wil winnen haha.

Ik zeg, gewoon les nemen, want je leert er ontzettend veel van, vaak leer je jezelf nl verkeerde dingen aan.
Dus laat die instructrice lekker kletsen en ga op zoek naar een plek waar je je prettig voelt. Want angst hebben op een paard is nooit goed :)

intu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 05:02

ben ook recreatieruiter en als ik al eens in de bak rijdt ben ik liever alleen maar toch probeer ik zeker 1x maand een lesje
mee te pikken.
Kan de lesgever kijken of er iets fout is, blijven we contact houden met meerdere paarden samen rijden enzo.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 05:07

Lessen nemen!!! ik heb mijzelf groot en deels leren paardrijden! gaat heel goed, alleen de houding is zwaar poedersuiker bij mij! Dat kom ik nu tegen sinds ik les heb.. heb veel moeite met rechtop zitten! omdat ik me dat niet zo aangeleerd heb.! neem dus zeker les anders kom je het later weer tegen!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 05:59

Ik ben ook recreatieruiter, maar heb wel les hoor.
Het is toch belangrijk om een recht & soepel paard onder je te hebben.
Daarnaast sluipen er soms zomaar foutjes in je rijstijl, dan is het fijn als iemand daarop wijst toch.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:16

Miryamk schreef:
Ik vind persoonlijk dat ook een recreatieruiter zijn paard gezond moet houden, en dus lessen zou moeten volgen. :) Tenslotte kan je een paard in het bos ook verkeerd belasten en naar zijn grootje rijden...
Ja en nee. Ik vind sowieso voor de ruiter dat die minimaal een jaar of 5 les moet hebben (als ie nog niet kan rijden) om alles van een paard te leren kennen. Hoe hij beweegt, hoe hij in elkaar steekt, hoe alles werkt en hoe je paard kan rijden zonder je paard te belasten. Als je daarna fatsoenlijk kan rijden, vind ik niet dat je les nodig hebt als je naar het bos gaat.
Ik rijd zelf nu 17 jaar, heb van deze 17 jaar ongeveer 12 jaar les gehad. De laatste 5 jaar heb ik geen les meer en rijd ik alleen nog maar in het bos. Mijn pony mag in het bos zelf weten hoe hij loopt, ik heb hem voor de fun, niet om netjes te lopen. Hij moet op de voor hem zo prettig mogelijke manier lopen, dan houdt hij het veel langer vol. Inmiddels is hij 20 en maken we nog vaak buitenritten van zo'n 1,5 uur.
En ik vind zelf dat ik geen les meer nodig heb, behalve als ik zou dressuuren of westernen, voor een bosruiter vind ik dit echt niet nodig.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:24

Majo schreef:
Ik rijd zelf nu 17 jaar, heb van deze 17 jaar ongeveer 12 jaar les gehad. De laatste 5 jaar heb ik geen les meer en rijd ik alleen nog maar in het bos. Mijn pony mag in het bos zelf weten hoe hij loopt, ik heb hem voor de fun, niet om netjes te lopen. Hij moet op de voor hem zo prettig mogelijke manier lopen, dan houdt hij het veel langer vol. Inmiddels is hij 20 en maken we nog vaak buitenritten van zo'n 1,5 uur.
En ik vind zelf dat ik geen les meer nodig heb, behalve als ik zou dressuuren of westernen, voor een bosruiter vind ik dit echt niet nodig.

Ik vind het knap dat je dat van jezelf kunt zeggen.

Foutjes sluipen er heel gemakkelijk in, scheefheid ook. Ook een recreatiepaard slijt veel sneller wanneer hij niet recht en soepel is.

Ik vind het geen overbodige luxe om ook als recreatieruiter je houding en zit goed in de gaten te houden, en het effect daarvan op je paard. Ik mag dan inmiddels bijna 30 jaar rijervaring hebben, maar dat houdt niet in dat ik geen aanwijzingen en correcties meer nodig heb. Ik wil graag zo lang mogelijk plezier hebben van mijn paard en daar hoort voor mij begeleiding bij. Elke week lessen vind ik dan weer niet nodig, maar eens in de maand vind ik wel zo eerlijk tegenover mijn paard én zinvol voor mijzelf. Je bent nooit te oud en/of te goed om (bij) te leren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:27

Ik ben ook een recratieruiter en het liefste zou ik uren willen buitenrijden. Maar ik ben mij er zeer bewust van dat je paard dit alleen maar kan volhouden als jij als ruiter hem niet tot last bent. Dus voor mij genoeg reden om wel lessen te nemen, want ik vind plezier in het rijden erg belangrijk en dat kan alleen als beide partijen ontspannen en gezond zijn, om het zo te zeggen. :)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:30

Karin schreef:
Elke week lessen vind ik dan weer niet nodig, maar eens in de maand vind ik wel zo eerlijk tegenover mijn paard én zinvol voor mijzelf. Je bent nooit te oud en/of te goed om (bij) te leren.
En wat voor lessen zou je dan aan denken? Dressuurlessen vind ik oersaai, mijn paard hoeft niet te wijken of aan de teugel te lopen. Ik rijd met westernspullen en heb jaren westernlessen gehad. Mijn pony hoeft geen slidingstops of spins meer te doen.

Ik zou niet weten wat voor lessen je dan zou moeten nemen, plus iemand vinden die lessen speciaal voor de ruiter geeft.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:35

Waarom zou je geen dressuurlessen nemen? En waarom zou je paard niet 'aan de teugel' (ik noem het liever nageeflijk) hoeven te lopen? De basis van het rijden is voor mij een ontspannen paard dat zijn spieren goed gebruikt en zijn gewicht goed verdeelt over zijn vier benen. Daar heeft hij een goed zittende ruiter voor nodig. En dat kan prima bereikt worden in lessen met een dressuurmatige of westerninsteek.

Ikzelf vind de Centered Riding-benadering erg prettig. De nadruk ligt daarbij op de ruiter. Prettig gevolg daarvan is dat het paard fijner gaat lopen, even heel kort door de bocht. De laatste jaren heb ik alleen maar les gehad van mensen met een CR-achtergrond, al dan niet gecombineerd met 'gewone' dressuur of western. Is me zeer goed bevallen en het heeft me erg geholpen om mijn paard soepel en recht te houden voor de langere afstanden (t/m 120 km endurance).

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:46

Karin schreef:
Waarom zou je geen dressuurlessen nemen? En waarom zou je paard niet 'aan de teugel' (ik noem het liever nageeflijk) hoeven te lopen?
Omdat ik A. een westerruiter ben en B. ik het rijden in de bak helemaal niet leuk vindt. En mijn pony kán simpelweg niet mooi met zijn hoofdje rond lopen, omdat zijn kaak dit niet toelaat. Dit heeft een tandarts geconcludeerd, die afgestudeerd is aan de opleiding in Idaho, dus ik denk dat ze het wel goed heeft verteld ;)
Ik vind zelf dat mijn pony in het bos ook heerlijk ontspannen loopt, en ik zie gewoon aan hem dat hij het reuze naar zijn zin heeft in het bos. Neusgaten goed open, oortjes zo ver naar voren dat ze bijna afbreken, heel erg opletten bij alles wat er gebeurt, kijkt goed om zich heen om alles te zien en loopt lekker door. Een tevreden paard, met een tevreden ruiter. Is dat niet alles dat telt?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:50

Voor mij is dat niet 'alles' wat telt. Voor mij telt ook dat mijn paard zijn spieren goed gebruikt en zijn gewicht goed verdeelt over vier benen, zoals ik mijn vorige post al zei. Ik werk er met mijn instructrice aan om dat te behouden en te onderhouden, zodat ik zo lang mogelijk plezier kan hebben van mijn paard.

Als ik mijn paard alleen maar laat lopen zoals hij zelf wil, dan wordt hij zo scheef als wat en dan loopt hij door zijn fanatisme al snel op de voorhand > gevolg: hij slijt harder. Zonde van mijn paard vind ik. ;)

Western is IMO overigens ook een vorm van dressuur. Alleen niet de Engelse dressuur die de meeste mensen daarbij voor ogen hebben. Ik zie dressuur als gymnastiseren, soepel houden. Niet als doel op zich.
Laatst bijgewerkt door Karin op 01-04-10 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:54

Karin schreef:
Voor mij is dat niet 'alles' wat telt. Voor mij telt ook dat mijn paard zijn spieren goed gebruikt en zijn gewicht goed verdeelt over vier benen, zoals ik mijn vorige post al zei. Ik werk er met mijn instructrice aan om dat te behouden en te onderhouden, zodat ik zo lang mogelijk plezier kan hebben van mijn paard.

Ik ben het helemaal eens met Karin.
Ik heb een poosje niet gelest en nu ik weer begonnen ben is mijn paard veel soepeler en draagt zichzelf (en mij) weer een stuk beter.
En ik ben ook een recreatieruiter die bezig is met western. (en nu dan rechtrichten) We doen wat we leuk vinden, waar we lol in hebben én waar we gezond bij blijven! ;)

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:06

Het lijkt me slim toch gewoon wel les te nemen. dan maar op een andere manege. Het maakt niet uit of je wel of geen wedstrijden rijdt iedereen kan bijleren met zijn paard. Vind het een beetje raar dat er gezegd word dat je dan geen les nodig hebt. Ik zou aanraden om gewoon af en toe te lessen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:13

ik rij ook geen wedstrijden en als ik ga starten is dit eerder als controle voor mezelf of we effectief iets bijleren, niet voor de winstpunten en zo snel mogelijk hogerop te geraken... Maar neem dus regelmatig les om verder recht te richten

Nu kan ik wel zeggen dat in sommige gevallen lessen tijdsverspilling zijn voor de lesgever. Neem nu een vriendin van mij, ze rijdt al haar hele leven. Heeft slechts enkele manegelessen gehad toen ze 8 jaar was en heeft verder altijd met een koerspony en vluchter gereden, soms zelfs 5/dag. Zet haar op eender welk paard en ze trekt haar plan, vallen of op de loop geraken zal niet snel gebeuren( maar kan ons allemaal eens overkomen). Zelf heeft ze een vluchter waar ze af en toe enkele rondjes mee op de galopbaan gaat of een wandeling. omdat ze toch vond dat ze een sprongetje moes kunnen maken heeft ze enkele lessen genomen, maar haakte af omdat ze de dressuurbasis voor meer controle,saai vond en te moeilijk voor haar paard (dat begreep er natuurlijk niks van, opeens moest ze "werken")Omdat haar paard niet deed at er gevraagd werd, gaf ze als excuus dat het ooit z'n schouderblad gebarsten had en dit hierdoor niet kon (gewoon stelling van het hoofd, niet meer en niet minder nog geen lengtebuiging). Osteopaat erbij en die zei: "wordt er wel met dit paard gereden? Ok het paard is scheef, maar losser dan dit kan bijna niet. Dus ga ik er vanuit dat dit paard niks moet doen."
Dit was dus tijdverspilling, want ze doet er absoluut niks meer mee

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:26

Majo schreef:
Karin schreef:
Waarom zou je geen dressuurlessen nemen? En waarom zou je paard niet 'aan de teugel' (ik noem het liever nageeflijk) hoeven te lopen?
Omdat ik A. een westerruiter ben en B. ik het rijden in de bak helemaal niet leuk vindt. En mijn pony kán simpelweg niet mooi met zijn hoofdje rond lopen, omdat zijn kaak dit niet toelaat. Dit heeft een tandarts geconcludeerd, die afgestudeerd is aan de opleiding in Idaho, dus ik denk dat ze het wel goed heeft verteld ;)
Ik vind zelf dat mijn pony in het bos ook heerlijk ontspannen loopt, en ik zie gewoon aan hem dat hij het reuze naar zijn zin heeft in het bos. Neusgaten goed open, oortjes zo ver naar voren dat ze bijna afbreken, heel erg opletten bij alles wat er gebeurt, kijkt goed om zich heen om alles te zien en loopt lekker door. Een tevreden paard, met een tevreden ruiter. Is dat niet alles dat telt?

Nageeflijk is niet hetzelfde als "mooi met zijn hoofdje rond lopen", dat gaat door het hele lijf heen. Ontspannen is niet genoeg, naar het zin hebben is niet genoeg, oplettend ook niet genoeg.
Zeker naar mate een paard ouder wordt is het van belang om te zorgen dat het lichaam de belasting goed aan kan. Ook als het paard altijd van nature vrij recht liep, kan dat door diverse redenen veranderen, dan zul je dat als ruiter moeten oplossen. Ik heb in principe om de week prive-les, dat werkt goed voor ons, je houdt een regelmatige controle op je houding en techniek en de houding en techniek van je paard. Mijn merrie is bijvoorbeeld tijdens de winterstop (ijs in de buitenbak en in het bos) echt scheef gaan lopen, dat zijn we nu weer aan het corrigeren in de bak. Vroeger werd ze bij een stop niet zo scheef, maar nu ze 23 is, merk je dat het allemaal wat minder soepel wordt als je er niet aan werkt.
Tevreden paard en tevreden ruiter zegt niets over de kwaliteit van het rijden, alleen over de beleving ervan ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:31

Lessen is noodzakelijk, op elk niveau en welke tak van de sport je ook beoefent. :)

Hele vreemde uitspraak van de instructrise.