Majo schreef:Ik rijd zelf nu 17 jaar, heb van deze 17 jaar ongeveer 12 jaar les gehad. De laatste 5 jaar heb ik geen les meer en rijd ik alleen nog maar in het bos. Mijn pony mag in het bos zelf weten hoe hij loopt, ik heb hem voor de fun, niet om netjes te lopen. Hij moet op de voor hem zo prettig mogelijke manier lopen, dan houdt hij het veel langer vol. Inmiddels is hij 20 en maken we nog vaak buitenritten van zo'n 1,5 uur.
En ik vind zelf dat ik geen les meer nodig heb, behalve als ik zou dressuuren of westernen, voor een bosruiter vind ik dit echt niet nodig.
Ik vind het knap dat je dat van jezelf kunt zeggen.
Foutjes sluipen er heel gemakkelijk in, scheefheid ook. Ook een recreatiepaard slijt veel sneller wanneer hij niet recht en soepel is.
Ik vind het geen overbodige luxe om ook als recreatieruiter je houding en zit goed in de gaten te houden, en het effect daarvan op je paard. Ik mag dan inmiddels bijna 30 jaar rijervaring hebben, maar dat houdt niet in dat ik geen aanwijzingen en correcties meer nodig heb. Ik wil graag zo lang mogelijk plezier hebben van mijn paard en daar hoort voor mij begeleiding bij. Elke week lessen vind ik dan weer niet nodig, maar eens in de maand vind ik wel zo eerlijk tegenover mijn paard én zinvol voor mijzelf. Je bent nooit te oud en/of te goed om (bij) te leren.