Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:47

Westland schreef:
Ik ben het met je eens, MAAR.... mijn pony's bokken duidelijk uit vreugde. Lekker ontspannen buiten stappen en in eens: hatsikidee :D Mijn jongste pony rijd ik in een binnenbak en bij 1 kant van de korte zijde hebben we van die grote deuren. Als die open staan en er loopt iemand langs net op het moment dat ik langs kom.... die pony schiet als een pijl weg en dan een bok. Ik moet er wel bij zeggen dat hij vrij cool in het hoofd is. We denken dat hij zo reageert dat hij een aanleiding zoekt om even letterlijk de benen te strekken :D

ik moet eerlijk zeggen dat ik niet op prijs zou stellen bij mijn paarden. Lekker uit vreugde bokken doen ze maar in de wei, maar als ik erop zit, moeten ze met hun aandacht bij mij zijn. En ik wil best in het opwarmen rekening houden met frissigheid en een jolige bok, maar dat moet niet de norm zijn.

@sparta, geen idee, ik rijd idd op dit moment vooral heethoofden. Maar het is niet zo dat ik van de meest gecompliceerde (qua karakter) het meeste afval. Het is wel zo dat ik eigenlijk alleen met springen/crossen nog wel eens zand hap, in het dressuurwerk is dat wel wat zeldzamer geworden.
Hoewel, ik lag er vorig jaar toch heel genant naast toen ik aan het uitstappen was (lang teugeltje, beugels uit), en het klitteband
van mijn BP los trok :oo Kon toch mooi terug naar stal lopen (rondje door het bos).
Ik snap idd wel wat je bedoelt met die laatste zin. Je normen voor wat gek doen is, kunnen nogal verschillen, afhankelijk van het paard waar je op zit.

_sparta_

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:51

Wat jij nu omschrijft is eigenlijk wat ik ook bedoel. Op die heethoofden let je altijd op. Zeker op de momenten dat je denkt dat ze wel eens wat kunnen doen. Dan lig je er ook niet naast. Je bent voorbereid.
Maar ben je aan het uitstappen en denkt dat de frisheid wel weg is, of zit je op een slome terwijl dat anders niet is, dan zit je er zelf maar wat suf op, met een gedachte van opletten is niet nodig. Dan is een halve stap opzij genoeg om er naast te liggen.
Zou je alleen maar suffe gewend zijn, dan lig je er ook niet naast, want dan let je ook op, want die suffe is al heel wat. En op een halve pas opzij lig je er ook niet af als je gewoon oplet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:54

Daar heb je wel gelijk in hoor Lielle, in de tijd dat ik nog sprong hapte ik veel vaker zand. Enne... dat lag niet aan de paarden meestal :=

De laatste jaren rij ik vooral m'n eigen beesten en dat scheelt. Vooral nu ik me toch op de koudbloeden toegelegd heb natuurlijk, da's een wereld van verschil met de bloederige typjes die ik daarvoor altijd reed :j en TOCH was ik daar scherper op.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 11:56

_lielle_ schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat ik niet op prijs zou stellen bij mijn paarden. Lekker uit vreugde bokken doen ze maar in de wei, maar als ik erop zit, moeten ze met hun aandacht bij mij zijn. En ik wil best in het opwarmen rekening houden met frissigheid en een jolige bok, maar dat moet niet de norm zijn.

Dit is wat bij elk persoon verschilt. Ik rijd geen wedstrijden meer, lekker recreatief. De reden waarom ik pony's houd is omdat ze zo gek zijn als een deur :D en zo ben ik ook. Ik straf het bokken ook niet af, tenminste zolang het 'gezond' blijft (geen verzet e.d.). Het zijn ook vooral winter bokken. _O-

_sparta_ schreef:
Ik denk dat jij ook geen slome recreatie paarden rijdt. Als je dat wel deed dan had je er niet vaak afgelegen.

Zeker niet sloom, New Forest pony's..... ras zegt denk ik genoeg. :D

:wave:

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 11:58

_sparta_ schreef:
Wat jij nu omschrijft is eigenlijk wat ik ook bedoel. Op die heethoofden let je altijd op. Zeker op de momenten dat je denkt dat ze wel eens wat kunnen doen. Dan lig je er ook niet naast. Je bent voorbereid.
Maar ben je aan het uitstappen en denkt dat de frisheid wel weg is, of zit je op een slome terwijl dat anders niet is, dan zit je er zelf maar wat suf op, met een gedachte van opletten is niet nodig. Dan is een halve stap opzij genoeg om er naast te liggen.
Zou je alleen maar suffe gewend zijn, dan lig je er ook niet naast, want dan let je ook op, want die suffe is al heel wat. En op een halve pas opzij lig je er ook niet af als je gewoon oplet.

Dat klopt wat je zegt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:00

Westland schreef:
Dit is wat bij elk persoon verschilt. Ik rijd geen wedstrijden meer, lekker recreatief. De reden waarom ik pony's houd is omdat ze zo gek zijn als een deur :D en zo ben ik ook. Ik straf het bokken ook niet af, tenminste zolang het 'gezond' blijft (geen verzet e.d.). Het zijn ook vooral winter bokken. _O-

daar verschillen we dan behoorlijk van mening. Het heeft voor mij overigens niets te maken met wedstrijden, maar ik wil 'gewoon' dat ze in de tijd dat ik met ze bezig ben, met mij rekening houden en niet zomaar van alles gaan doen (OEI = ongewenst eigen initiatief volgens mijn instructeur). Ik rijd een paar paarden met heel veel karakter, en die laat ik in hun waarde, maar er zijn wel grenzen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:01

Daar ga ik met Lielle mee. De paarden die ik rij staan altijd in de wei, dagelijks. Daar bokken ze maar. Dat er eens een vreugdebok komt, dat kan, maar eigenlijk wil ik het niet. Ik mopper dan ook met de stem als ik die wel krijg. Dat uurtje per dag moeten ze maar gewoon gehoorzamen. Want bij de wat meer karakter paarden is het anders toch je geeft een vinger en ze nemen een hand.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:09

Afbeelding
Leer je juist wat van ..

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:04

hahaha dan zou ik wel een verschrikkelijke ruiter moeten zijn.

ik kreeg op mijn zesde trouwens de verschrikkelijkste pony ooit :Y)
ik viel er 6 keer per les af en heb er wel beter van leren zitten.
maar de paarden die ik rijd/reed zijn over het algemeen paarden met een eigen wil en die dat ook laten merken.
en soms laat ik mijn wil merken (en springen zal je) dan doen ze het, alleen tja dus danig dat ik alsnog er af klap :Y)
al moet ik zeggen dat ik sinds mijn aller eerste pony niet zo vaak meer ben gevallen, en de laatste keer was denk ik 3 jaar geleden.

Chr1s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:10

Een goede ruiter valt weleens van paard
En sommige ruiters hebben gewoon geluk dat ze nog nooit gevallen zijn :P
Je bent dan geen slechte ruiter als je er dus afvalt.
Ligt ook aan situatie etc...

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:08

Vroeger dacht ik ook dat bokkende paarden en ruiters die van hun paard vielen deel uit maakte van paardrijden maar sinds ik vier jaar geleden heb kennis gemaakt met de western wereld weet ik dat het ook anders kan , zonder bokken, vallen en kwetsuren. De enige valpartijen die ik de afgelopen vier jaar heb gezien kwamen door onervarenheid of teveel risico's van de ruiter.
Mijn dochter rijdt sinds twee jaar een vijfjarige paint merrie die ze mee haar basistraining heeft gegeven.
Op deze twee jaar heeft haar paard aan de hand of onder het zadel nooit gebokt. Als ze op de weide staat of los in de piste dan kan ze serieus uit de bol gaan maar als wij met een halster in de weide of de piste komen is ze rustig. Dit bereik je door je paard op te voeden zodat het weet wat het wanneer kan en mag van haar leider.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:21

Ik ben het wel eens met Lielle en Sparta, ik heb ook enkele jonge paarden die ik op dit moment aanrijdt en heb er geen probleem dat een paard eens een vreugdebok maakt maar verder dan dat sta ik niet toe, zeker niet met jonge paarden.

Verder denk ik dat opvoeding niet alleen de factor is of een paard bokt of niet bokt, temperament en karakter heeft hiermee ook veel te maken. Ik heb mijn jonge ruin nu 6 maanden onder het zadel en ben (hout vasthouden :p) nog niet gevallen maar zet er een ruiter op die misschien iets te brut of teveel beendruk geeft, hmm dan kan ik je verzekeren dat hij wel is heftig uit de hoek zou durven komen.

Verder denk ik dat vallen van je paard eigenlijk niet veel zegt over je rijkunsten, ik denk dat zo goed als alle ruiters wel eens van een paard vallen...

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 15:55

Brando090309 schreef:
Ik ben het wel eens met Lielle en Sparta, ik heb ook enkele jonge paarden die ik op dit moment aanrijdt en heb er geen probleem dat een paard eens een vreugdebok maakt maar verder dan dat sta ik niet toe, zeker niet met jonge paarden

Daar ben ik het ook mee eens. Het is niet zo dat ik bokkend door een bak ga hoor :D De jonge pony bokt hooguit 1 x als die weg springt de oudere misschien 2x uit frissigheid. Ik hoef het inprincipe niet af te straffen want daarna houd het ook op. Dan vind ik het prima. Ik leid ze en ze zijn verder ook bij de les!
Natuurlijk spreekt het voor zich dat die viervoeters er geen potje van gaan maken en het heft in eigen 'benen' :D gaan nemen, en dat zal bij mij ook niet gebeuren...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:12

Ahja, een vreugdebok moet kunnen vind ik, het is nog steeds een dier onder je kont he en als ze niet eens mogen laten zien dat ze vreugdevol zijn, ja dan is het erg gesteld, maar veel ruiters weten misschien het verschil niet tussen een vreugdebok en bokken omdat ze uit het werk willen uitkomen.

Gisteren was m'n jonge ruin nogal fris, ik voelde het meteen als ik met hem begon en bij het aanspringen in galop wou hij er steeds vandoor gaan en ging die kont af en toe is omhoog, de eerste keer dacht ik 'ok, met dit kan ik leven' maar na de derde keer dat hij weer wou vertekken en bokken heb ik hem danig voorwaarts gezet en duidelijk gemaakt dat het werkentijd was en niet speeltijd, nadien het was snel over :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:16

Haha ik lig er regelmatig naast dus ik hoop dat die stelling niet juist is :')
Ik denk dat het gewoon een beetje af hangt van wat voor paarden je rijd. :) Als je eentje hebt die het allemaal wel kent en rustig is van temperament dan zal je minder snel vallen dan van zo'n heethoofd dat zo nu en dan eens een rodeo'tje er tussen gooit of van een jonkie dat kan schrikken en daardoor besluit dat ie eens een andere tak van de paardensport gaat proberen. :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:25

Allereerst kun je je afvragen wat een goed ruiter zijn precies inhoudt ;) , daarnaast...vallen en dus een slechte ruiter zijn? Nee, denk niet dat dat per sé een maatstaf is, al licht het er wel aan, imo, hoe en wat de valpartij is. Een vette rodeobokkerij is wel heel wat anders dan een paard dat in stap even een stapje opzij zet.
Ik bedoel maar...Anders zou diegene die 7 dagen per week jonge, frisse paarden rijdt en er zo nu en dan eens afkukelt omdat jonkie net effe té fris is een slechtere ruiter zijn dan ik, die, weliswaar amper valt, maar dan ook het liefst op d'r rustige ouwe 'beenthere-donethat-gottheTshirt' hobbelknollie rondsukkelt. Yeah right... :')
(mijn laatste valpartij, 7 jaar terug, was van een stilstaand paard, I rest my case _O- )

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:31

Ayasha schreef:
Haha ik lig er regelmatig naast dus ik hoop dat die stelling niet juist is :')
Ik denk dat het gewoon een beetje af hangt van wat voor paarden je rijd. :) Als je eentje hebt die het allemaal wel kent en rustig is van temperament dan zal je minder snel vallen dan van zo'n heethoofd dat zo nu en dan eens een rodeo'tje er tussen gooit of van een jonkie dat kan schrikken en daardoor besluit dat ie eens een andere tak van de paardensport gaat proberen. :)

Ik ben vorig jaar ook met naast m'n 4jarige gelegen als erop met momenten :D :P daarom dat ik ook zei dat temperament, karakter en uiteraard ook leeftijd toch wel een voor een groot deel uitmaakt hoor :-)

Trouwens, mensen, hoe goed je ook kan rijden, als een paard besluit dat hij jou tegen de grond wil zien gaan, dan zal paardlief wel winnen vrees ik :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:37

Mijn merrie was 4 jaar geleden "al" negen jaar oud maar heb er meer langs gelegen dan dat ik er op gezeten heb :') Dus ik ga geheel met jou mee!

Dat laatste zinnetje... Ik gebruik ook altijd een dergelijk zinnetje :') Als mijn merrie beetje heet is dan zegt mijn vriend altijd: "moet ik er effe bij blijven?" waarop ik áltijd antwoord: "als missy besluit dat ze wilt gooien, dan gooit ze toch hoor, of je hier nu staat of niet :D"

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:47

Ik ben gisteren voor 't eerst in de bak gaan liggen. Nee, niet vrijwillig. We reden caroussel, er lag een jas over de bakrand en mijn voorgangster bleef met haar zweep erin haken. Jas fladdert voor m'n paard, kon niet naar links (reed andere paard), niet naar rechts (bakrand) en hup, daar lag ik op m'n stuitje. Reaktie van mijn (heel lang rijdende) buurmeisje: je bent pas een ruiter als je er minimaal één keer van af gevallen bent. Gewoon weer erop gestapt. Nu een beetje bont & blauw en mank, maar ach, het paardje kon er immers niets aan doen. Mijn buurmeisje heeft een 4 jarige zelf zadelmak gemaakt (dan kan je wel rijden neem ik aan), maar staat toch regelmatig naast haar paard (steigeren/bokken). Beestje probeert gewoon een beetje (pubertje?). En zij kan echt rijden. Dus, nonsens die titel. Meer iets van iemand die er geen kaas van gegeten heeft!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:50

Ik kan me trouwens wel voorstellen, iemand die een probleem heeft met een paard dat haar er steeds af bokt waar medisch niets mee scheelt, dat in zo'n topic "beter leren rijden" komt... Want dat is gewoon de enige oplossing, dat betekent niet dat dat meiske slecht rijd, gewoon dat ze voor dat bewuste paard nog beter moet rijden dan ze al doet... Dus ik vraag me nu af in welke context dat in dat topic stond.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:53

Toen ik begon te rijden, vertelden ze mij het volgende: pas als je meer dan 100x van je paard bent gevallen, dan kan je zeggen dat je een echte ruiter bent."

De eerste jaren ben ik maar 2x eraf gevallen, waarvan 1 niet eens door eigen of pony z'n toedoen (als klein meisje op een veel te dikke pony, kwam met m'n voeten niet onder het zadel uit en als ze die pony dan met een zweep opzij jagen...)
Op basis van vallen moet ik echt een belabberd ruiter zijn, die totaal geen balans heeft, want heb vroeger tijdens de springles met een 3jarige verzorgpony menig keer meer dan 10x in het zand gebeten. Nou, ik ben er telkens weer op gegaan en uiteindelijk toch over de hindernis. Dit sterkt alleen maar je karakter. heden kom ik zelden ten val, alleen rare vallen, zoals wanneer het zadel wegschuift en ik denk ik kan er maar beter afspringen (niet dus)

Uiteindelijk ben ik van mening dat als een paard je er echt af wil, je er zowieso af moet. Dus vind het geen schande om eens in het zand te belanden. En als jij super ontspannen zit te kletsen en je paard/pony voelt de nood een reeks reugde bokken te geven, kan ik best snappen dat je eens balans verliest. pech gehad, maar maakt je vind ik geen slechter ruiter, dan iemand die constant gespannen op z'n paard zit,klaar om elke uitbarsting op te vangen.
We rijden toch ook voor het plezier, niet

ik heb nog niet alle reacties gelezen, dus sorry als ik iemand moest beledigen ofzo.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:55

Ligt eraan vind ik , (heb reacties van anderen niet gelezen)
Want als jij er afvalt terwijl menig ruiter zo'n (bijvoorbeeld) laag bokje uitzit, tsja dan moet je beter leren rijden.
Maar eraf vallen , daar leer je wel van .
Zoals vaker wordt gezegd 'van je fouten leer je';)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:56

@ TS: nodig de dame die zo'n voorbeeldig paard heeft in jouw openingspost uit om je te helpen dat kreng van jou eens iets beter op te voeden. :+ Vraag haar om het je te laten zien en zet haar er op. :D
Vermoed dat ze wel 1001 excuses heeft waarom ze het vooral niet zal willen doen.
Denk dat je daarmee direct je antwoord hebt op de vraag.
Paardrijden is vallen en opstaan en zo simpel is dat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:26

Sonja schreef:
Wat ik me echter wel eens afvraag bij mensen die regelmatig zandhappen (en dan heb ik het over ruiters met eigen paarden), is WAAROM die paarden in hemelsnaam steeds zo raar doen.

Ik hap toch wel zeer regelmatig zand helaas :o :+
Maar Levi bokt zelden tot nooit. Ben er ook tot nu toe niet door een bok afgevallen. Wel kan hij erg goed de "roll back" op zeer onverwachte momenten, of hij is bang voor een spook en springt met een mega sprong opzij tot 2x toe vlak achter elkaar op een dressuur wedstrijd. Ik dook er zo recht voor de jury af :oo

Hij bedenkt ook wel eens een denkbeeldige hindernis als er bijvb meerdere lichtvlakken in een binnenbak op de bodem verschijnen.

Ik galopeer ook wel is in het bos richting huis of niet, dat maakt niks uit maar dan opeens besluit hij gewoon zomaar een zijpad in te slaan op het laatste moment.
Of hij durft niet langs een paar hele grote stenen te lopen. Rustig stappen erlangs dan maar... Neemt hij opeens een enorme jump OVER de stenen heen... ehm tja... :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:38

Je wilt niet weten hoe ontiegelijk vaak ik er af tief. :')
Moet nog 4 appeltaarten bakken voor m'n stalgenoten. Tel ik mijn andere vzpoown (kan heel snel omdraaien....) nog niet eens mee. :P

Maar vaak komt het ook gewoon doordat ik melig ben of zit te suffen. Grootste lol is om vriendin er af te werken ofzo haha.
Het boeit me verder ook niet zo heel veel, ik rol netjes door en geen vuiltje aan de lucht. Anders word het wanneer een paard echt gemeen word ofzo, das niet best voor mijn zelfvertrouwen.