Tempowisseling: zwaar zitten of juist licht zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:02

horse_girl schreef:
Ook met de uitleg klinkt het voor mij onlogisch, maar dat is gewoon zoals ik rij. Zoals al eerder genoemd, kun je je paard leren reageren op wat en hoe je maar wilt.

Eén ding weet ik zeker: jij komt van je levensdagen niet op mijn paard ;) Ach, iedereen moet 't doen zoals hij denkt dat handig is. En het lijkt mij handig dat mijn paard ook in een overgang zijn achterhand en rug gebruikt.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:00

hestejente schreef:
horse_girl schreef:
Ook met de uitleg klinkt het voor mij onlogisch, maar dat is gewoon zoals ik rij. Zoals al eerder genoemd, kun je je paard leren reageren op wat en hoe je maar wilt.

Eén ding weet ik zeker: jij komt van je levensdagen niet op mijn paard ;) Ach, iedereen moet 't doen zoals hij denkt dat handig is. En het lijkt mij handig dat mijn paard ook in een overgang zijn achterhand en rug gebruikt.

Dat het mij niet logisch lijkt, betekent niet dat ik jou paard niet goed zou kunnen rijden. Ik vind het namelijk wel logisch om een paard zo te rijden zoals het dat paard is aangeleerd. Met 'zoals ik rij' bedoel ik zoals ik mijn paard rij.
Maar met diep zitten, bedoel ik maar iets natuurlijk. Je gewicht blijft hetzelfde, dus als je dat met beleid doet hoeft het niet (extra) belastend te zijn. En met je zit hou je ook niet letterlijk de achterbenen tegen of niet, die moeten altijd goed onderkomen. Met diep zitten bedoel ik gewoon een subtiele hulp voor tempoverlaging. Dat wil niet zeggen dat ik continu diep zit.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:03

Askja schreef:
Ik dus:

Terugnemen in tempo: 'terugzitten' door bekken licht te kantelen en te stabiliseren (niet meer mee te swingen), bovenbenen wat meer aan te sluiten en buikspieren licht aan te trekken zodat de voorwaartse impuls opgevangen wordt.

Tempo versnellen: Meezitten in de beweging, zit iets verlichten, hand iets naar voren

zo doe ik het ook en zo leer ik het jonge paarden ook

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:41

ik doe het het zelfde als Askja zegt :P

aesthetic

Re: Tempowisseling: zwaar zitten of juist licht zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:23

Als je langzamer wilt > Zwaar zitten.
Wil je harder > Licht zitten..

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:08

Ik ben niet zo van het 'zware' zitten... hoe kan je vragen het achterbeen door te laten treden als je zelf zwaar zit op het achterbeen?
Wanneer ik voorwaarts wil kantel ik mijn bekken iets naar voren, sluit ik mijn benen volledig aan, zowel boven als onderbeen, en open ik mijn hand, wanneer nodig tik ik het achterbeen iets bij met mn stokje. Wanneer ze voorwaarts is recht ik mijn bekken weer en laat mijn benen ontspannen afhangen.
Wanneer ik terug wil rijden, kantel ik in eerste instantie mijn bekken iets naar achter en sluit mijn bovenbeen... Hierop komt ze terug, maar zodra hierbij van het achterbeen afvalt in de overgang of tempowisseling sluit ik mijn onderbeen aan en tik ik zonodig wat bij op het binnenachterbeen.

Als ik het zo lees maak ik mij dus een fractie van een seconde iets zwaarder wanneer ik terugrijdt (door bekken te kantelen en been eraan te houden), dit is echter maar heel kort, de terugreactie krijg ik hierbij al snel en dan is het zaak om met mijn onderbeen en ontspannen bekken het achterbeen er weer actief bij te krijgen. IMO kan je het achterbeen er niet onderkrijgen als je zwaar blijft zitten :)

Overigens probeer ik tegenovergesteld aan Askja wél mee te blijven swingen in de overgang of tempowisseling, om flexibel te blijven, mee te blijven gaan in de overgang, dat ervaar ik persponlijk juist als een van de belangrijke punten om een overgang vloeiend en doortredend te laten verlopen :)

horse_girl

Re: Tempowisseling: zwaar zitten of juist licht zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:17

Met zwaar zitten wordt neem ik aan niet bedoeld dwars door het zadel heen de achterbenen tegenhouden...:) iedereen zegt het wat anders, maar met 'zwaar' zitten kantel je je bekken, je kan niet meer kilo's gaan zitten natuurlijk.