piezze schreef:barbar schreef:handen stil houden ten opzichten van het paard; dit is vaak makkelijker gezegt dan gedaan, in de stap en de galop gaat dit vaak makkelijker omdat dit vloeiende bewegingen zijn.
daarbij hebben veel ruiters dat als ze lichtrijden de handen ongewild mee omhoog gaan als je gaat staan, dit werkt spannig op in de paardnemond waardoor ze vaster gaan houden.
als je doorzit heb je dit niet en kan je je handen beter onder controle houden ( moet je paard niet onwijs hoog opgooien, want dan is het lichtrijden juist weer makkerlijker).
Makkelijk gezegd of niet, het zal de enige goede weg zijn want als je niet met de mond meegaat kun je hem nooit laten nageven. Als je lichtrijdt moet je jezelf aanleren je handen op het moment dat jij gaat staan naar beneden te drukken. Dit is een belangrijk onderdeel van een onafhankelijk zit.
oftwel.. je handen stil ten opzichte van de paardenmond

Plumpudding. Hmm.. Tja bij dat paard waar ik vanochtend op reed is dat zeker een optie want dat is niet de snelste. Opzich liep die wel lekker, maar net niet lekker genoeg misschien ja. Maar meestal tijd ik toch wel op meer té voorwaartse paarden..
Even lekker ontspannen door al die manegestress heen..
Mijn paard liep heerlijk een middendraf met zijn oortjes naar voren in een hele ruime bak