aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ColdstarZ

Re: aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:21

dat is de beginfase van het rijden van een jong paard, als je verder leest, schrijf ik ook dat het paard vanzelf wel in een fijne hals houding gaat lopen, dan is het moment daar om je teugels op maat te gaan nemen, en te gaan kijken hoe het paard erop reageerd.. om vervolgens een fijn paard te hebben wat niet al op zijn 8e jaar kapot gereden is...
Bij sommige professionele ruiters gaat het er toch alleen maar om hoe het plaatje eruit ziet..
Op de hengstencompetitie zag je hoe deze jonge hengsten ''achteruit'' gererden worden.. alleen maar kort in de hand.. geen ruimte geven aan de voorkant... wat krijg je dan??
Een paard die zijn passen niet af kan maken.... Erg zonde van deze erg mooie hengsten.. Heb het zowel in Deurne als in Roosendaal gezien...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:25

teugels op maat nemen om te kijken hoe het paard erop reageerd?
Als ik los in een bak moet rijden, dan is het toch wel heel fijn als ik kan sturen. En daarvoor heb je toch echt contact nodig.
Maar ieder zijn manier natuurlijk.
Alleen erg jammer dat er meteen gesuggereerd wordt dat een paard wat nageeflijk wordt gereden ook al op zijn 8ste kapot gereden is. Juist door nageeflijkheid loopt het paard over de rug en ontspannen en zal hij langer meegaan dan een paard die zijn rug wegdrukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:26

noekje schreef:
Sonja schreef:
Ik zie niet wat je bedoelt Noekje.
Paard doet hoofd omhoog, hand wordt "hard".
Paard doet hoofd omlaag, hand wordt vriendelijk en houdt licht contact.
Niets mis mee :?

Zo is het het paard geleerd.. Niets over rechtrichten, of ontspanning in het lichaam. Gaat het dan alleen om de halshouding? :)*

mooie aanvulling van Semra :j

Dat zal ongetwijfeld allemaal gewoon meegenomen zijn, maar daar ging deze discussie niet over dus waarom zouden we het erbij halen? Ik dacht zomaar dat ik op een rijtechnisch discussieforum zou mogen verwachten dat men wel zou snappen dat het méér is dan alleen nagefelijkheid op het bit, maar ik vergis me weer eens geloof ik. Denk dat dit mijn deeltje van het forum niet meer zo is.

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:40

Sorry... mijn bedoeling was niet om de les te lezen, maar uit te leggen hoe het mij geleerd is...
T enige wat ik er mee wil zeggen dat alle professionele ruiters niet altijd goed op een jong paard kunnen rijden, zoiets moet je natuurlijk wel passen, ik heb heel die clinic niet gezien daarom gebruikte ik de jonge hengstencompetitie als voorbeeld in allebei mijn berichten..

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:40

MaaikeMo schreef:
Semra schreef:
In mijn ogen klopt het niet wat deze ruiter deed.
Zo'n jong paard met dit aantal rijduren kan zeker wel al in een fijne aanleuning lopen. Maar aanleuning is van uit de achterhand en in ontspanning.
Jong paard: Lekker voorwaarts rijden, ruiter maakt contact met de mond van het paard en het paard gaat 'naar de hand toe lopen'. Van achter uit, voorwaarts en met ontspanning. Dat is naar mijn idee nageeflijkheid.

Ja en het voorwaartse komt dan als een druk in je hand, en daar wil je je paard op laten nageven..

Wanneer het paard dan hoog komt met zijn hoofd, geef je been en je vangt het op met je hand, op dat moment heb je meer druk in je hand, met gevolg dat het paard weer na gaat geven en ontspan je weer.

Dus wat de ruiter zegt klopt gewoon, alleen erg simpel uitgelegd :)

Ik vind wel degelijk verschil zitten in 'contact' en 'druk'. En een jong paard rijd ik zo min mogelijk met druk. Natuurlijk komt dit wel eens voor als het paard zijn hoofd omhoog gooit maar dan denk ik dat je het probleem op moet lossen door aan je ontspanning te werken en het niet in 'de druk opvoeren'.
Even met een ander voorbeeld: Een hond leer ik ook niet volgen aan de riem door druk op de riem te nemen en los te laten als hij op de door mij gewenste plaats loopt. (dit is een negative beloning, ik neem iets weg wat niet prettig is voor de hond.) Ik loop vrolijk en stevig door en als hij op de goede plaats loopt beloon ik (bij m'n hond door een clicker) Dit is een positive beloning, ik voeg iets toe wat de hond fijn vind. En imo rijd je zo ook een paard nageeflijk.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:14

ik zie het probleem niet zo? Als je een paard van achter naar voren rijd, gaat deze duwen in je hand. Je biedt dan even veel 'weerstand' als hij duwt, zodra hij ontspant, doe jij dat ook. Daarbij zorg je voor activiteit in de achterhand. Komt hij omhoog met het hoofd, doe je hetzelfde,

Hoeft absoluut niet met hangen en wurgen, 'druk' is een relatief begrip. Zonder contact met de mond van het paard zal deze niet nageven, er valt immers nergens op na te geven

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:37

dus jullie rijden allemaal een paard nagefelijk op je hand?? ik heb het op mijn been geleerd... en vandaar uit gaan ze zelf zoeken naar je hand, zodat er weinig tot geen druk in de paardenmond nodig is.. en een paard kan perfect nageven zonder druk... ik kan bijna alle paarden tussen duimen wijsvinger rijden.... zonder dat ik ook maar een keer aan hoef te spannen met spanning je paard rijden is nou ni echt goed...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:16

ik schrijf niet dat ik paarden nageeflijk rij op de hand, als je leest staat er dat activiteit etc een voorwaarde is, dus aan het been zijn,
paard neemt dan zelf druk aan.

Als jij je paard voorwaarts rijd en het duwt niet tegen het bit, wil hij het bit niet aannemen, dan heb je ook geen goede aanleuning.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:21

Ik gebruik die methode zelf ook.

Eerst longeren, daarna met bijzet (paar dagen/weken).

Ze zijn gewend van de bijzet dat ze laag en ontspannen moeten lopen om geen druk te hebben.
Vervolgens doe je met jouw hand de bijzet na.

Maar als dit het enige is waar je mee bezig bent heb je je paard zo vals geknikt. Paard moet ontspannen, goed aan het been zijn, en op mij gericht. Als ik dan deze methode toe pas gaat ze mooi over de rug lopen. Niets mis mee.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:26

Splinter schreef:
ik schrijf niet dat ik paarden nageeflijk rij op de hand, als je leest staat er dat activiteit etc een voorwaarde is, dus aan het been zijn,
paard neemt dan zelf druk aan.

Als jij je paard voorwaarts rijd en het duwt niet tegen het bit, wil hij het bit niet aannemen, dan heb je ook geen goede aanleuning.

Maar ergens moet ie toch je hand tegenkomen. Met een losse teugel kun je voorwaarts rijden wat je wil, krijg je geen aanleuning van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:31

Ik heb een paard wat leuk bevestigd is, wat leuk kan lopen, netjes voorwaards is, keurig de achterhand eronder zet, maar wel de neiging heeft haar neus in de lucht te steken en te 'rennen'. Zodra die haar hoofd omhoog gooit blokkeer ik mijn hand. Ze kan trekken wat ze wil, maar ze trekt als het ware aan een 'muur'. Ik zelf trek nooit. Zodra ze weer normaal doet beweegt mijn hand weer mee, zodat ze alleen maar licht contact heeft. Lijkt me niets mis mee.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:04

Volgens mij is er weinig mis met deze methode,mits het paard gewoon voorwaarts en recht tussen hand en been gereden wordt :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:08

__PSM__ schreef:
Volgens mij is er weinig mis met deze methode,mits het paard gewoon voorwaarts en recht tussen hand en been gereden wordt :)

En dat denk ik ook. Druk is heel iets anders dan trekken natuurlijk ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:13

Idd, maar dat vergeten een heleboel ruiters nog wel eens :)

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:25

Zo heb ik een 3 jarige die helemaal achteruit gereden is bij de oude eigenaar.. hij heeft supergangen.. maar met teugels op maat verdwijnen die mooie gangen...
k ben al een aantal weken enkel maar rechtuit aan het stappen, draven en galopperen, van hand veranderen doe ik in stap.. zoals je dat doet met een jong paard op het moment dat je los van de longeerlijn gaat..
Zo ben ik bij bodegraven geweest met hem, helemaal onderzocht van achter tot voor alles op de foto gezet.. Niets ergs, helemaal goed eigenlijk, alleen wat vast in zijn hals en bekken..
In bodegraven werd hetzelfde geconstateerd als wat mijn lesgeefster al bij me eerste les zag.. kapot gereden eigenlijk... In bodegraven het advies als een 3 jarige te rijden, om 2 weken later terug te komen..
Gisteren in bodegraven bij de volgende behandeling kregen we gelukkig te horen dat hij boven verwachting verbeterd is.. en dat door alleen maar ''dom'' te paardrijden.. want dat is het eigenlijk...
Wat k hiermee bedoel is dat t alleen maar zonde is van een 4 jarige om hem al op L of M niveau te
Nu mag ik hem weer aan het werk gaan zetten, om over 6 weken voor een laatste behandeling terug te komen...
hebben.. Bij de koop van mijn paard in november werd gezegt dat hij L met winst was en M start gerechtigd.. moet in mei 4 jaar worden... uitgezocht en het is nog waar ook...
Hij doet en kan het allemaal.. maar of ieder spiertje en ieder werveltje dan ook het goede werk doet??
Die van mij ging in wendingen van links naar rechts in het begin op de rem om vervolgens recht overeind te staan.. Vandaar de onderzoeken in bodegraven..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:27

Een paard wat nog 4 moet worden mag pas in het jaar dat hij 4 wordt per april L starten, dus dat kan niet kloppen :P Dan moet het paard 5 worden :P

Een paard gaat niet kapot van teugels op maat nemen, hooguit wanneer er dan niet meer van achteren naar voren gereden wordt.... en het beest alleen maar op pure kracht de kop naar beneden getrokken wordt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:36

ColdstarZ schreef:
dus jullie rijden allemaal een paard nagefelijk op je hand??

Nee natuurlijk niet. Maar het traject er voor staat hier helemaal niet ter discussie. Dat 't dier eerst voorwaarts aan 't been moet zijn etc etc mag toch óóit wel een keer als bekend beschouwd worden?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:41

Niet op de hand, maar ook niet zonder de hand. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:44

ColdstarZ schreef:
dat is de beginfase van het rijden van een jong paard, als je verder leest, schrijf ik ook dat het paard vanzelf wel in een fijne hals houding gaat lopen, dan is het moment daar om je teugels op maat te gaan nemen,

Oooooow, nu snap ik het! Je rijdt met een lang teugeltje en je wacht tot je paard besluit om zijn hals te laten zakken en dan ga je je teugels op maat nemen???? Nou, ik ken mensen die zo rijden, maar die zijn met al die goede bedoelingen al vaker bij de veearts geweest dan menig ander: want rug naar de knoppen en geen verbinding in het paardenlijf.
Doe mij maar wat Sonja bedoelt en ook wat de prof uit de OP het over heeft :j.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:46

Mensen zijn ongeduldig, op de vriendelijke manier kan soms wel een halfjaar duren voordat er een beginsel is.
Op de zaagmanier gaat dat wat sneller...

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:50

Mijn jonge pony mag graag haar rug wegdrukken, niet alleen tijdens het rijden maar ook als ze los loopt. We hebben geprobeerd haar in de 1e fase van het rijden aan een losse teugel te laten lopen maar daarbij bleef ze dus sterren kijken en haar rug verpesten.
Nu gebruiken we wel de methode waar TS het over heeft en het gaat stukken beter. Uiteraard wel goed voorwaarts rijden en zorgen dat de achterhand actief mee komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:52

Equidea schreef:
Mensen zijn ongeduldig, op de vriendelijke manier kan soms wel een halfjaar duren voordat er een beginsel is.

Een half jaar is veel te lang, ik denk dat een jong paard echt veel sneller moet leren hoe zijn rug werkt en dat je hem niet maaaaaaaandenlang met zijn kanis vooruit de kans geeft om zijn rug te leren wegdrukken. Een paard dat aan een lange teugel loopt, zal dat namelijk gaan doen. Er is trouwens meer grijs tussen het zwart en het wit wat je noemt.

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:52

Wel als het paard in duitsland heeft gelopen....
Hij komt bij holsteiner vandaan, is in NL bij Jan greve terecht gekomen.. en zo kwam hij op mijn pad..
Hij is bij de oude eigenaar gewoon verkeerd gereden...
Daarom doel ik erop, hoe professioneel een ruiter zich ook voordoet.. een jong paard is zo kapot gereden.. en als ruiter of amazone zijnde moet het je passen om een jong paard goed op te kunnen leiden.. een voorbeeld is Diederik van Silfhout.. hem moet je op een ervaren paard zetten , dat kan hij super en hoor je mij niks zeggen en ziet het plaatje er perfect uit....hem moet je niet op een jong paard zetten wat nog in ontwikkelingis.. hij kan het gewoon niet... of durft het niet??

En dat is waar het idd om gaat equida bij die profs gaat het daarom..
Maar het dier is wel vriendelijk voor jou... ik doe er liever een jaar of langer over voordat mijn jonge paarden het allemaal kunnen... ;)....
Jammer genoeg zitten er bij profs altijd een tijdsgebonden en kosten plaatje aan...

En ook ieder paard is gelukkig anders.. bij de ene ben je sneller overal doorheen als bij de ander...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:05

Lovely schreef:
Equidea schreef:

Een half jaar is veel te lang, ik denk dat een jong paard echt veel sneller moet leren hoe zijn rug werkt en dat je hem niet maaaaaaaandenlang met zijn kanis vooruit de kans geeft om zijn rug te leren wegdrukken. Een paard dat aan een lange teugel loopt, zal dat namelijk gaan doen. Er is trouwens meer grijs tussen het zwart en het wit wat je noemt.

Niet elk paard word geboren met aanleg, en soms begin je pas na 12 jaar met rijden...
Daarbij is een halfjaar overdreven, maar soms duurt een week voor mensen al te lang (mensen zijn de ongeduld zelve).
Verder, een paard dat aan de teugel loopt levert meer op in de handel (waar een week al het verschil kan uitmaken tussen een nieuwe oefening aanleren, die geld oplevert).

Je hebt ook druk en druk, lichte druk moet kunnen, zagen niet, maar dat word ook druk genoemd.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:06

Dat noem ik geen druk meer :(