Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
noekje schreef:Sonja schreef:Ik zie niet wat je bedoelt Noekje.
Paard doet hoofd omhoog, hand wordt "hard".
Paard doet hoofd omlaag, hand wordt vriendelijk en houdt licht contact.
Niets mis mee
Zo is het het paard geleerd.. Niets over rechtrichten, of ontspanning in het lichaam. Gaat het dan alleen om de halshouding?
mooie aanvulling van Semra
MaaikeMo schreef:Semra schreef:In mijn ogen klopt het niet wat deze ruiter deed.
Zo'n jong paard met dit aantal rijduren kan zeker wel al in een fijne aanleuning lopen. Maar aanleuning is van uit de achterhand en in ontspanning.
Jong paard: Lekker voorwaarts rijden, ruiter maakt contact met de mond van het paard en het paard gaat 'naar de hand toe lopen'. Van achter uit, voorwaarts en met ontspanning. Dat is naar mijn idee nageeflijkheid.
Ja en het voorwaartse komt dan als een druk in je hand, en daar wil je je paard op laten nageven..
Wanneer het paard dan hoog komt met zijn hoofd, geef je been en je vangt het op met je hand, op dat moment heb je meer druk in je hand, met gevolg dat het paard weer na gaat geven en ontspan je weer.
Dus wat de ruiter zegt klopt gewoon, alleen erg simpel uitgelegd
Splinter schreef:ik schrijf niet dat ik paarden nageeflijk rij op de hand, als je leest staat er dat activiteit etc een voorwaarde is, dus aan het been zijn,
paard neemt dan zelf druk aan.
Als jij je paard voorwaarts rijd en het duwt niet tegen het bit, wil hij het bit niet aannemen, dan heb je ook geen goede aanleuning.
Dan moet het paard 5 worden 
ColdstarZ schreef:dat is de beginfase van het rijden van een jong paard, als je verder leest, schrijf ik ook dat het paard vanzelf wel in een fijne hals houding gaat lopen, dan is het moment daar om je teugels op maat te gaan nemen,
. Equidea schreef:Mensen zijn ongeduldig, op de vriendelijke manier kan soms wel een halfjaar duren voordat er een beginsel is.
Op de zaagmanier gaat dat wat sneller...
....Lovely schreef:Equidea schreef:Mensen zijn ongeduldig, op de vriendelijke manier kan soms wel een halfjaar duren voordat er een beginsel is.
Op de zaagmanier gaat dat wat sneller...
Een half jaar is veel te lang, ik denk dat een jong paard echt veel sneller moet leren hoe zijn rug werkt en dat je hem niet maaaaaaaandenlang met zijn kanis vooruit de kans geeft om zijn rug te leren wegdrukken. Een paard dat aan een lange teugel loopt, zal dat namelijk gaan doen. Er is trouwens meer grijs tussen het zwart en het wit wat je noemt.