wanneer te beginnen met stang en trens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marisjee91

Re: wanneer te beginnen met stang en trens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:47

Ik ben nu M2 + 4 en rijd mn paard nu 1x in de week met stang en trens, altijd met mijn instructeur erbij zodat die kan zien of alles goed gaat

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:59

vur schreef:
Je mag doorrijden t/m Zz-zwaar op trens.

Ik heb zelfs gehoord dat je vanaf april tot en met de grand prix met trens mag doorrijden!
Maar toen ik in het M2 zat ben ik ook begonnen met stang en trens en mijn eerste Z1 wedstrijd heb ik meteen op stang en trens gereden.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:51

Mijn mening is dat als je het met een trensje ook red, ik nooit aan een stang en trens zou beginnen. Maar dat ik denk ik ieders eigen idee en gevoel daarbij.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 09:19

je mag inderdaad tot grand prix doorrijden op een trensje

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:34

Ja klopt, dus de noodzaak om op stang en trens te gaan rijden is nu helemaal weg. Of je moet internationaal willen gaan rijden. ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 09:40

ik zou het ook nooit doen om noodzaak, ik ben alleen nieuwschierig hoe mijn paard erop loopt :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:10

Ik vind het ook erg mooi staan, dat is ook wel een reden dat sommige
mensen het doen. En als je er netjes mee rijdt, de stang zoveel mogelijk
met rust laat zou ik gewoon gaan oefenen met je instructrise :)

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:19

Ik zou er lekker rustig aan mee beginnen onder begeleiding.
En zeker niet te vaak omdat nu de regels ook zijn aangepast is
het eigenlijk niet meer nodig om op stang en trens te rijden.
Natuurlijk staat het mooi en een aantal paarden gaan er veel fijner door lopen.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:51

als het goed gaat met gewoon bitje doorrijden tot je denk dat je echt aan stang en trens toe bent.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:55

Ik heb mijn ruin tot het Z1 gereden met een trens, puur en alleen omdat hij het niet nodig heeft. Toen ik genoeg winstpunten had voor het Z2 heb ik doorgereden in het Z1, maar ben ik begonnen met het doorrijden op een stang en trens, daarbij vooral de stang losser laten en meer op de trens rijden. Toen ik hem uiteindelijk voor elkaar had op S&T, heb ik het er weer uitgehaald. Mijn paard loopt precies goed op een trens, hij wordt alleen maar heftig en heet van S&T. Bovendien, als ik een keer op buitenrit ga en hij is gewend aan een extra stang in zijn smoel (ik rij niet buiten met S&T), wordt hij alleen maar heter en moeilijker te stoppen ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:50

Er wordt heel gauw overgestapt op stang en trens, zo gauw de Z in beeld komt.
Zolang je je paard echter niet alle oefeningen gewoon op trens kan rijden, moet je niet overstappen op stang en trens.
En het kost veel tijd om een goede stang-trens combinatie voor een paard te vinden, verder doe je vaak een hele grote stap terug in rijden.
Het is juist een fantastisch ding, dat je nu niet meer over MOET stappen op stang en trens. Je kan doorrijden op je trens. Super. Voor veel ruiters veel beter.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:52

Voor veel ruiters zal het inderdaad veel beter zijn, maar bijvoorbeeld mijn Haflinger zie ik eerder met een stang en trens lopen dan de gemiddelde KWPN die ik op mijn werk rij. Mijn haf is nogal sterk in de mond, en het reageren op mijn hand vind ze nog erg moeilijk. Dat nageven gaat steeds beter, ook in de galop heb ik het steeds meer onder controle, maar als ik bijvoorbeeld een pasje wijken meepak schiet ze gelijk onder me weg en begint ze onwijs sterk te worden. Dit kan eraan liggen dat het nieuw is, maar elke keer als ik een oefening meepak waarmee ik wat meer reactie op mijn hand moet krijgen ipv been (wat ze wel heel goed opvolgt), wordt ze sterk en gaat ze trekken.

Natuurlijk kan dit eraan liggen dat ze nog vrij jong is, maar mocht ik ooit het Z bereiken met haar (wel ambities, mogelijk geen lichamelijke kracht), denk ik dat ik ooit wel een S&T erin gooi.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 18:20

ik merk toch dat als ik een keer met stang en trens heb gereden, ik de dag erna me veel vertrouwder voel met mijn trensje hoor :)

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:12

Equimotion schreef:
Ik zou het rijden op s&t niet laten afhangen van het aantal winstpunten in een klasse, maar van de algemene africhtingsgraad van je paard. Als je paard goed in balans op het achterbeen kan blijven bewegen, en je kunt daarin schakelen zonder problemen, hij kan genoeg verzameling aan om een goede wissel in balans te springen en je bent er aan toe om meer in een hogere oprichting te werken dan komt die s&t optoming een keer in beeld.

Het valt mij op dat de overgrote mening is dat de stang voor verfijning zorgt door de hefboomwerking, dus dat je met een kleinere sluiting van je hand meer effect bereikt. De stang gebruik je echter om je ophouding te verfijnen. Je drijft het paard immers tegen een stille hand aan, bij een paard dat het bit goed aanneemt en sterk en los genoeg is in z'n lijf om de ophouding zonder blokkades door te laten voelen sluit je je hand fysiek eigenlijk al amper meer, die is daar alleen maar.

Daar zit hem dus ook de meerwaarde van de stang, je rijdt je paard "tegen de stang aan", de stang werkt als begrenzer. Daarom is de teugelvoering ook gekruist, de trensteugel blijft op z'n plek zitten maar de stangteugel voer je bovenlangs (ofwel tussen ring en middelvinger, of zelfs volledig bovenlangs of in een 3:1 positie die je in de moderne sport echter niet gebruikt) voor een hulp waarbij je je hand fysiek sluit gebruik je de trensteugel. Om die reden draagt de optoming bij aan het werk in een hogere oprichting.

Je mag nog t/m het ZZ-zwaar op trens door, dus ik zou er pas voor kiezen op het moment dat het echt een meerwaarde wordt.

Ik ben het hiermee eens.
Het valt me op dat er hier veel meningen over S&T zijn terwijl sommige duidelijk niet precies weten waar het voor is. Dat vind ik erg jammer Als iemand advies vraagt kun je dat beter niet geven als je niet weet waar je over praat. Hoe goed je dat ook bedoeld. Je helpt er niemand mee.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:50

Ik had ongeveer dezelfde vraag.

Ik heb twee paarden:
- Bono: met hem rij ik M2, hij is 10 jaar en zal door blessures in het verleden nooit kunnen dienen voor proeven vanaf Z2 en hoger (daar kan ik hem gewoon niet genoeg voor trainen). Hij is erg braaf en kan erg veel verdragen. Ik rij hem al sinds z'n 3 dus we zijn ondertussen al een hecht team.
- Soraya: me haar rij ik de L-proeven (komt overeen met Z1), we zijn stilletjes aan bezig met de oefeningen van Z2. Ze is 6 en heeft potentie voor meer dan Z2. Ze is echter wel veel fragieler dan Bono en reageert snel op alles.

Vanaf het moment dat de wissels van Soraya bevestigd zijn, willen we graag stilletjes beginnen met S&T, niet met de bedoeling om dan direct met S&T op wedstrijden te rijden, maar gewoon voor later. Dan kan ze er rustig aan wennen.

Ik heb echter nog nooit met S&T gereden en ik voel me wat onwennig met het idee dat ik het op Soraya ga moeten leren.
Daarom zou ik het graag met Bono leren. Volgens mij kan het met hem geen kwaad.
Dit zou ik dan wel met begeleiding doen van m'n lesgever.

Zouden jullie dit ook doen? Ik zou het dan met Bono doen puur om het te leren, zodat ik het wat gewend ben tegen dat Soraya het moet leren.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:07

Dit is een topic die ouder als een jaar is en waarin niet meer wordt gereageerd. Ik denk dat je beter zelf een nieuw topic kan openen.
Ik tem even :)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:11

Ow sorry :D Ik dacht dat het nog van dit jaar was, was in de war met de jaren.
Ik open wel een nieuw topic. Excuses!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:23

Daarom hier een slotje :)