paard inrijden, waarom alles zo snel?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Beau_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:12

Ja ik weet het eigenlijk niet.
Het is toch de keus van de mensen zelf.
Daar kan ik niet over oordelen.
Wel vind ik dat een paard die net is ingereden rustig moet worden behandeld.

Beau_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:13

Ik ben het met je eens. Een slof is echt niet in het begin nodig!
liesje1986 schreef:
Maar gebruik van een slof en sporen betekent dus haast hebben? En een paard wat na een week rijden zijn hoofd naar beneden doet, is te snel gegaan? Wel makkelijk om er zo over te denken als je zelf niet kundig genoeg bent om dit een paard correct aan te leren in de eerste weken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 16:47

liesje1986 schreef:
Maar gebruik van een slof en sporen betekent dus haast hebben? En een paard wat na een week rijden zijn hoofd naar beneden doet, is te snel gegaan? Wel makkelijk om er zo over te denken als je zelf niet kundig genoeg bent om dit een paard correct aan te leren in de eerste weken.

Wat bedoel je precies? Ik heb het gevoel dat jij het eerste bericht niet goed gelezen hebt.. Het is een vraag wat ik stel. Ik vraag juist waarom het tegenwoordig zo gaat. Heeft niets met kundigheid te maken. Het is puur de interesse in hoe het tegenwoordig gaat en de mening van andere waarom ze het dus juist zo doen.
Kan je uitleggen waarom je een slof en sporen zou gebruiken bij een paard wat net onder het zadel is en wanneer je vind dat zo`n dier daar aan toe is?

waikiki_6

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:06

Die van mij is nu 3 weekjes onder het zadel, en loopt uit zichzelf naar beneden. Ik houd mijn handen erg stil, en als ik met mijn been naar voren rijd, dan gaat ze al steeds stabieler met haar hoofd naar beneden. Als ze omhoog komt met dr hoofd is het niet erg, want het paard heeft nog totaal geen balans. Verder gebruik ik geen hulpteugels of id. Ik denk niet dat het alleen aan het inrijden ligt, maar ook eraan hoe het paard gebouwd is. Sommige paarden lopen vanzelf al naar beneden

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:44

No_No schreef:
liesje1986 schreef:

Wat bedoel je precies? Ik heb het gevoel dat jij het eerste bericht niet goed gelezen hebt.. Het is een vraag wat ik stel. Ik vraag juist waarom het tegenwoordig zo gaat. Heeft niets met kundigheid te maken. Het is puur de interesse in hoe het tegenwoordig gaat en de mening van andere waarom ze het dus juist zo doen.
Kan je uitleggen waarom je een slof en sporen zou gebruiken bij een paard wat net onder het zadel is en wanneer je vind dat zo`n dier daar aan toe is?

Aan de hand van de reacties leek men te denken dat mensen die gebruik maken van hulpteugels op jonge paarden, alleen maar willen dat het paard snel geld kan opbrengen. Dat vind ik onzin.
Ik doe vrij snel een spoortje om, m.i. moet een jong paard vooral weten dat hij vooruit moet. Als ik dat met een spoortje beter duidelijk kan maken, dan doe ik dat. Een slof hang ik ook gerust aan een jong paard. Dit voor extra overwicht en om ze te leren dat ze hun hoofd omlaag moeten houden. Als ze het principe snappen dat ze vooruit moeten en lekker naar beneden moeten zakken aan de voorkant, kunnen de hulpteugels wel weer weg blijven. Het gaat mij er vooral om dat een paard niet de mogelijkheid krijgt om eens te kunnen steigeren of zijn ruiter eraf te gooien. Er zijn genoeg paarden die later weer gecorrigeerd moeten worden omdat ze in het begin niet duidelijk de regels aangeleerd krijgen. En ik zit liever niet op een driejarige hengst die weet hoe hij zijn ruiter eraf moet krijgen. Het lijkt me voor zich spreken dat je wel moet weten hoe je met de hulpmiddelen om moet gaan.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:17

No_No schreef:
Ik vroeg me af waarom paarden die net onder het zadel zijn tegenwoordig zo snel in de krul moeten lopen
en met sporen en hulpteugels gereden worden?
Misschien ben ik wel ouderwets of overdreven.. Ik vroeg het me gewoon even af, misschien heb ik iets gemist :+

Heel simpel antwoord: Omdat dit wordt verwacht in de dressuurring. Hier de reden waarom:
- Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard.

Dit is dus een punt van het dressuurprotocol van een B-dressuurproef.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 11:30

daffie1986 schreef:
No_No schreef:
Ik vroeg me af waarom paarden die net onder het zadel zijn tegenwoordig zo snel in de krul moeten lopen
en met sporen en hulpteugels gereden worden?
Misschien ben ik wel ouderwets of overdreven.. Ik vroeg het me gewoon even af, misschien heb ik iets gemist :+

Heel simpel antwoord: Omdat dit wordt verwacht in de dressuurring. Hier de reden waarom:

Dus omdat dit in het wedstrijdregelement staat zou je sporen gebruiken en een hulpteugel bij een net beleerd paard? Als mensen op die manierde dingen gaan opvatten die in het wedtrijd regelement staan moeten ze de inhoud maar een beetje gaan uitbreiden en beschrijven HOE de mensen dit moeten berijken.. HEt recht richten, ontspannen en met aanleuning rijden berijk je door te RIJDEN en te VRAGEN, niet door deze hulpmiddelen direct in te gaan zetten op een net beleerd paard. Ik denk dat je de vraag verkeerd begrepen hebt.. ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:37

Citaat:
Dit voor extra overwicht en om ze te leren dat ze hun hoofd omlaag moeten houden

Mmm, interessant. Is het niet zo dat een paard dit vanzelf gaat doen als hij zijn balans vindt? En waarom zou je er bij zo'n jong dier een slof aan hangen voor overwicht? Het komt een beetje over alsof je een jong paard naar jouw idee slechts onder controle hebt als je zijn hoofd omlaag kunt houden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:40

Als het paard het aanbied, dan heb ik geen problemen met een klein krulletje, dan kan je hem ook nog best op eigen benen laten lopen. Paard wordt er zeker niet slechter van als het op de goede manier gebeurd.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 11:55

Henkjan schreef:
Als het paard het aanbied, dan heb ik geen problemen met een klein krulletje, dan kan je hem ook nog best op eigen benen laten lopen. Paard wordt er zeker niet slechter van als het op de goede manier gebeurd.

Dan heb je het over het paard zelf. Mits het goed begeleid wordt lijkt mij daar niets verkeerds aan. Ik zie dat het steeds vaker word afgedwongen met sporen en met hulpteugels.

@liesje1986

Als een jong paard je gericht afwerpt is er toch iets fout gegaan met het beleren en inrijden? Is het dan niet verstandiger om even een stapje terug te doen? Hengst of merrie maakt in dat geval niet uit. Ik heb ruime ervaring met hengsten, ik ken er geen een die op die manier beleerd en ingereden is.. Waarom moeten paarden gecorrigeerd worden? Niet omdat het paard het niet goed gedaan heeft maar de ruiter die het niet zo slim aangepakt heeft. Corrigeer jij paarden? Zo ja: waarom kies je dan niet voor meer geduld?
Uiteraard moet je weten hoe je die middelen moet gebruiken, ik ben van mening dat deze middelen niet gemaakt zijn om jonge paarden in te rijden. Een paard moet je RIJDEN met je zit en benen en belonen. Desnoods oven bij tikken met een zweepje. Weten wanneer het genoeg is en optijd stoppen zodat het voor het paard ook leuk blijft.
Als jij daar anders over denkt wil ik dat graag weten, ik leer graag namelijk ;)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:35

Ben het eens met No No.
Heb veel ervaring met aanrijden van jong spul.
Gebruik nooit hulpmiddelen bij het aanrijden en die van mij lopen erg fijn na een paar weken.
Gebruik in het begin alleen een zweepje ter verduidelijking van de beenhulpen.
Wanneer ze het longeren onder de knie hebben doe ik er zo nu en dan wel een touwtje aan om ze te leren dat het fijn is om het hoofd wat naar beneden te doen.
Ik vind ze beter lopen wanneer ze wat nageeflijk zijn.
Gewoon lekker in een krulletje.
Heb nu een pony net een paar maand onder het zadel.Wanneer ik mijn hand wat verder naar voren doe volgt hij mijn hand netjes en dat vind ik een goed teken.

NLRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:41

Tijd is geld.
Een paard dat met een leeftijd van 6 een z proef
zou kunnen lopen levert veel op.
Plus ze hebben er niet heel veel tijd ingestoken
dus ook geld bespaard waardoor ze nog meer winst maken.
Het is en blijft voor vele een business.
En er zijn genoeg goede ruiters die het hele stappenplan
doorlopen maar alles natuurlijk sneller voor elkaar krijgen dan een ander
zonder alle hulpmiddelen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:09

Askja schreef:
Citaat:
Dit voor extra overwicht en om ze te leren dat ze hun hoofd omlaag moeten houden

Mmm, interessant. Is het niet zo dat een paard dit vanzelf gaat doen als hij zijn balans vindt? En waarom zou je er bij zo'n jong dier een slof aan hangen voor overwicht? Het komt een beetje over alsof je een jong paard naar jouw idee slechts onder controle hebt als je zijn hoofd omlaag kunt houden.

Een jong paard is voor mij een paard van 3/4 jaar oud. Die moet alleen maar leren om vooruit te gaan en na te geven op lichte druk. De slof hangt er los bij en is gewoon voor de duidelijkheid. Het paard snapt hierdoor snel (net als bij bijgezet longeren) dat het de bedoeling is dat hij rustig zijn hoofd omlaag moet houden. Natuurlijk gebeurt dit ook vanzelf als je correct rijdt, het is gewoon een hulpmiddel. En als je het hoofd van een paard omlaag kunt houden of opzij kunt halen, kun je paarden die de neiging hebben om hard weg te vliegen, elke keer willen kijken naar iets of omhoog willen komen, eerder/sneller corrigeren, waardoor deze problemen voorkomen kunnen worden. Natuurlijk heb ik ook wel brave paarden beleerd, waarbij de slof wegbleef of ongebruikt.

Citaat:
@liesje1986

Als een jong paard je gericht afwerpt is er toch iets fout gegaan met het beleren en inrijden? Is het dan niet verstandiger om even een stapje terug te doen? Hengst of merrie maakt in dat geval niet uit. Ik heb ruime ervaring met hengsten, ik ken er geen een die op die manier beleerd en ingereden is.. Waarom moeten paarden gecorrigeerd worden? Niet omdat het paard het niet goed gedaan heeft maar de ruiter die het niet zo slim aangepakt heeft. Corrigeer jij paarden? Zo ja: waarom kies je dan niet voor meer geduld?
Uiteraard moet je weten hoe je die middelen moet gebruiken, ik ben van mening dat deze middelen niet gemaakt zijn om jonge paarden in te rijden. Een paard moet je RIJDEN met je zit en benen en belonen. Desnoods oven bij tikken met een zweepje. Weten wanneer het genoeg is en optijd stoppen zodat het voor het paard ook leuk blijft.
Als jij daar anders over denkt wil ik dat graag weten, ik leer graag namelijk ;)

Ik ben het met je eens hoor. Het gaat mij om het voorkomen van dingen die misgaan. Voorbeeldje: Als een jong paard probeert om te gaan steigeren, is imo de handigste manier om zijn hoofd naar beneden en opzij te halen en het paard dan goed vooruit te rijden. Het dier zal dan niet kunnen steigeren en deze nare gewoonte niet aan kunnen leren.
Volgens mij zijn er niet veel stapjes terug dan gewoon naar voren rijden. Dat heeft niks met geduld te maken. En ik corrigeer wel paarden, maar probeer er liever voor te zorgen dat ze niet gecorrigeerd hoeven worden ;) Ik denk dat een slof een prima hulpmiddel kan zijn, als het paard goed loopt hangt hij gewoon los, als je hem wil gebruiken dan pak je hem erbij.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 09:03

Citaat:
Het gaat mij om het voorkomen van dingen die misgaan. Voorbeeldje: Als een jong paard probeert om te gaan steigeren, is imo de handigste manier om zijn hoofd naar beneden en opzij te halen en het paard dan goed vooruit te rijden

Ik weet het niet hoor.. Dat laatste wat je benoemd "opzij te halen" dat raad ik je niet aan om te doen! Als je een (jong) paard opzij wil halen terwijl het omhoog komt zal het zn evenwicht verliezen en vallen. Toch zie ik steigeren als een verzet. Verzet wil ik voorkomen en niet bestrijden.
Ik ben het niet echt met je eens, wel bedankt voor je uitleg :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:07

No_No schreef:
daffie1986 schreef:

Dus omdat dit in het wedstrijdregelement staat zou je sporen gebruiken en een hulpteugel bij een net beleerd paard? Als mensen op die manierde dingen gaan opvatten die in het wedtrijd regelement staan moeten ze de inhoud maar een beetje gaan uitbreiden en beschrijven HOE de mensen dit moeten berijken.. HEt recht richten, ontspannen en met aanleuning rijden berijk je door te RIJDEN en te VRAGEN, niet door deze hulpmiddelen direct in te gaan zetten op een net beleerd paard. Ik denk dat je de vraag verkeerd begrepen hebt.. ;)

Nee ik bedoelde alleen het in de krul rijden. Vaak wordt er dan naar de hulpteugels gegrepen en de sporen omdat ze het niet voorelkaar krijgen op de juiste manier. Jonge ruiters zien die ene of meerdere Z-ruiters/amazones op stal is een keer met een slof rijden en denken dat dat bevoordelijk is om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te eindigen, want als je Z rijdt heb je tenminste wat te vertellen binnen paardrijdend nl. Dus alles bijelkaar is het combinatie van te snel willen, verkeerde conclusie trekken uit de aanwezige voorbeelden en een maatschapij waarin alleen maar geroepen wordt tijd is geld. En ja idd want als jij een 3-jarige binnen 4 maanden zadelmak hebt en leuk in de krul loopt of dat dit een jaar duurt daar zit dus wel een groot kosten verschil in.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 11:19

@ daffie1986 Ok, thanks voor je uitleg ;)

Uit de reacties die geplaatst zijn haal ik veelal dat het te maken heeft met: Snel willen, dus tijd en geld besparen met training en onkunde.
Het is dus niet een nieuwe manier van paarden inrijden (waar ik een beetje bang voor was).

Hoe bepalen jullie of een paard toe is aan bv de galop?
Wat zijn de eisen die jullie er aan stellen die het paard eerst moet beheersen?
Ik las iets over het halthouden. Er was iemand die daar pas veel later mee begint. Waarom precies eigenlijk? Waarom niet in het begin? Ik vind het peroonlijk wel prettig te weten of de "rem" ook werkt :o

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:21

na ongeveer 2 weken draven ga ik de galop erbij pakken.
zie niet in waarom niet.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 11:27

loriene schreef:
na ongeveer 2 weken draven ga ik de galop erbij pakken.
zie niet in waarom niet.

Ik niet, dat kan ik verwoorden nl: Een vind dat een paard na 2 weken draven nog niet voldoende recht gericht is, niet voldoende nagevelijk loopt in de draf en niet voldoende evenwicht beheerst om de galop correct te kunnen lopen.
Waarom vind jij van wel dan?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:30

interessant topic, voor mij heel actueel.

Mijn paardje is vorige zomer onder het zadel gegaan, maar op een paar buitenritjes na heeft hij vooral lekker op de weide gegaan..
In december heb ik hem pas echt wat opgepakt..
(ik werd al voor gek verklaard.. je laat je paard toch niet een hele zomer op de weide..)

Stap en draf vooral geoefend, en dan vooral rechtrichten, en op eigen benen lopen..
Ik rijd hem met een contact teugeltje, en soms "zakt" hij er zelf in.. dat beloon ik duidelijk, maar ik vraag het nog niet.. dat vind ik nu totaal nog niet belangrijk.. het is geen sterrekijker, maar loopt ontspannen voorwaards neerwaarts.

Galopperen heb ik in eerste instantie buiten gedaan.. lekker rechtdoor, op een lang stuk..
Sinds kort pakken we dat in de bak erbij, maar ik moet bekennen dat het nog erg ongecontroleerd is, hard, schuin door de bochten, en erg op de voorhand.
Daar werken we momenteel aan..
Helaas kan ik door dit weer niet lekker naar buiten.. dus ik pak het wel mee, maar kort, en niet te vaak..

Ik merk dat mijn paard de laatste maanden echt zijn balans aan het vinden is.

Of dit een goede manier is, geen idee, maar voor ons werkt het..

En ik laat iedereen maar banketstaaf die vind dat ik te langzaam ga..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 11:34

Citaat:
Of dit een goede manier is, geen idee, maar voor ons werkt het..

En ik laat iedereen maar banketstaaf die vind dat ik te langzaam ga..

:D

Ik vind dat je het lekker rustig aan oppakt! Er zijn altijd mensen die vinden dat het anders moet.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:38

ach.. ik heb ondertussen al geleerd mijn eigen ding te doen, en me weinig aan te trekken van anderen..

Maar ik begrijp wel dat als je proffesioneel paarden beleert dat het allemaal snel moet gaan.. de eigenaar wil zo snel mogelijk zijn paard terug, met alle knopjes erop..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:57

Sommige mensen begrijpen niet dat er kwalitatief betere/exterieurmatige goed in elkaar stekende
/ slimmere paarden zijn die alles vanaf dag 1 goed oppikken en alles met gemak zelf aanbieden ;-)
Dit in combinatie met een fijne/handige ruiter met heel veel ervaring....

Btw die opmerking van zweep, sporen en hulpteugels vind ik veel te kort door de bocht en is imo alles over een kam scheren!

Mijn paard wordt 9 mei officieel 5 (is nu dus nog 4 jaar), hij is nu precies 1 jaar onder het zadel, dat dier kan alle oefeningen t/m M2 niveau :o
Recentelijk ben ik ook begonnen met appyementen in draf en galop en de eenvoudige wissels....ook dit pakt hij super op!
En nee hij is niet voor de verkoop, deze gaat nooit weg :Y)

Ik rijd hem maar 4 x per week 3 kwartier en er heeft nog nooit of te nimmer een slof-of hulpteugel aangehangen en is nooit of te nimmer in elkaar getrokken of gestraft!
Oh ja Ik rijd met knopspoortjes van 1 cm sinds hij 5 maanden onder het zadel was ;)

Google maar eens op "3,5 jarige tango draf links en rechts" en "3,5 jarige Tango draf en galop links" ....mijn paard is daar net 3 maanden onder het zadel en L1 klaar! Loopt mooi op eigen benen in balans hoor ;-)
Het filmpje in mijn onderschrift is hij net 5 maanden onder het zadel....

Btw. Het is ook nog eens een groot (1.76 m) en een langelijnd paard (+ nog een zware aandoening/ handicap genaamd "Wobbler")

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:17

Kun je lang wachten met de galop.
Ik doe de galop wanneer ik voel hoe de pony loopt en meestal heb ik ze na 2 weken voldoende voorelkaar dat ze een rondje kunnen galoperen.
Worden ze sterker van en de galop is ook een gang waarin ze het evenwicht moeten krijgen en dat krijg je naar mijn mening niet wanneer je niet gaat galoperen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:31

als een paard je van de rug wilt hebben lijkt het me vrij duidelijk dat de ruiter iets verkeerds
doet. aangezien paarden rijden leuk horen te vinden en houden
van afwisseling. Is rijden toch wel afwisselend voor een jong dier :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:00

[/quote]

Kan je uitleggen waarom je een slof en sporen zou gebruiken bij een paard wat net onder het zadel is en wanneer je vind dat zo`n dier daar aan toe is?[/quote]

Aan de hand van de reacties leek men te denken dat mensen die gebruik maken van hulpteugels op jonge paarden, alleen maar willen dat het paard snel geld kan opbrengen. Dat vind ik onzin.
Ik doe vrij snel een spoortje om, m.i. moet een jong paard vooral weten dat hij vooruit moet. Als ik dat met een spoortje beter duidelijk kan maken, dan doe ik dat. Een slof hang ik ook gerust aan een jong paard. Dit voor extra overwicht en om ze te leren dat ze hun hoofd omlaag moeten houden. Als ze het principe snappen dat ze vooruit moeten en lekker naar beneden moeten zakken aan de voorkant, kunnen de hulpteugels wel weer weg blijven. Het gaat mij er vooral om dat een paard niet de mogelijkheid krijgt om eens te kunnen steigeren of zijn ruiter eraf te gooien. Er zijn genoeg paarden die later weer gecorrigeerd moeten worden omdat ze in het begin niet duidelijk de regels aangeleerd krijgen. En ik zit liever niet op een driejarige hengst die weet hoe hij zijn ruiter eraf moet krijgen. Het lijkt me voor zich spreken dat je wel moet weten hoe je met de hulpmiddelen om moet gaan.[/quote]

Eindelijk iemand die weet waarover ze praat.
Je hebt dus helemaal gelijk.