Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
liesje1986 schreef:Maar gebruik van een slof en sporen betekent dus haast hebben? En een paard wat na een week rijden zijn hoofd naar beneden doet, is te snel gegaan? Wel makkelijk om er zo over te denken als je zelf niet kundig genoeg bent om dit een paard correct aan te leren in de eerste weken.
liesje1986 schreef:Maar gebruik van een slof en sporen betekent dus haast hebben? En een paard wat na een week rijden zijn hoofd naar beneden doet, is te snel gegaan? Wel makkelijk om er zo over te denken als je zelf niet kundig genoeg bent om dit een paard correct aan te leren in de eerste weken.
No_No schreef:liesje1986 schreef:Maar gebruik van een slof en sporen betekent dus haast hebben? En een paard wat na een week rijden zijn hoofd naar beneden doet, is te snel gegaan? Wel makkelijk om er zo over te denken als je zelf niet kundig genoeg bent om dit een paard correct aan te leren in de eerste weken.
Wat bedoel je precies? Ik heb het gevoel dat jij het eerste bericht niet goed gelezen hebt.. Het is een vraag wat ik stel. Ik vraag juist waarom het tegenwoordig zo gaat. Heeft niets met kundigheid te maken. Het is puur de interesse in hoe het tegenwoordig gaat en de mening van andere waarom ze het dus juist zo doen.
Kan je uitleggen waarom je een slof en sporen zou gebruiken bij een paard wat net onder het zadel is en wanneer je vind dat zo`n dier daar aan toe is?
No_No schreef:Ik vroeg me af waarom paarden die net onder het zadel zijn tegenwoordig zo snel in de krul moeten lopen
en met sporen en hulpteugels gereden worden?
Misschien ben ik wel ouderwets of overdreven.. Ik vroeg het me gewoon even af, misschien heb ik iets gemist
daffie1986 schreef:No_No schreef:Ik vroeg me af waarom paarden die net onder het zadel zijn tegenwoordig zo snel in de krul moeten lopen
en met sporen en hulpteugels gereden worden?
Misschien ben ik wel ouderwets of overdreven.. Ik vroeg het me gewoon even af, misschien heb ik iets gemist
Heel simpel antwoord: Omdat dit wordt verwacht in de dressuurring. Hier de reden waarom:
- Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard.
Dit is dus een punt van het dressuurprotocol van een B-dressuurproef.
Citaat:Dit voor extra overwicht en om ze te leren dat ze hun hoofd omlaag moeten houden
Henkjan schreef:Als het paard het aanbied, dan heb ik geen problemen met een klein krulletje, dan kan je hem ook nog best op eigen benen laten lopen. Paard wordt er zeker niet slechter van als het op de goede manier gebeurd.
Askja schreef:Citaat:Dit voor extra overwicht en om ze te leren dat ze hun hoofd omlaag moeten houden
Mmm, interessant. Is het niet zo dat een paard dit vanzelf gaat doen als hij zijn balans vindt? En waarom zou je er bij zo'n jong dier een slof aan hangen voor overwicht? Het komt een beetje over alsof je een jong paard naar jouw idee slechts onder controle hebt als je zijn hoofd omlaag kunt houden.
Citaat:@liesje1986
Als een jong paard je gericht afwerpt is er toch iets fout gegaan met het beleren en inrijden? Is het dan niet verstandiger om even een stapje terug te doen? Hengst of merrie maakt in dat geval niet uit. Ik heb ruime ervaring met hengsten, ik ken er geen een die op die manier beleerd en ingereden is.. Waarom moeten paarden gecorrigeerd worden? Niet omdat het paard het niet goed gedaan heeft maar de ruiter die het niet zo slim aangepakt heeft. Corrigeer jij paarden? Zo ja: waarom kies je dan niet voor meer geduld?
Uiteraard moet je weten hoe je die middelen moet gebruiken, ik ben van mening dat deze middelen niet gemaakt zijn om jonge paarden in te rijden. Een paard moet je RIJDEN met je zit en benen en belonen. Desnoods oven bij tikken met een zweepje. Weten wanneer het genoeg is en optijd stoppen zodat het voor het paard ook leuk blijft.
Als jij daar anders over denkt wil ik dat graag weten, ik leer graag namelijk
Citaat:Het gaat mij om het voorkomen van dingen die misgaan. Voorbeeldje: Als een jong paard probeert om te gaan steigeren, is imo de handigste manier om zijn hoofd naar beneden en opzij te halen en het paard dan goed vooruit te rijden
No_No schreef:daffie1986 schreef:
Heel simpel antwoord: Omdat dit wordt verwacht in de dressuurring. Hier de reden waarom:
- Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard.
Dit is dus een punt van het dressuurprotocol van een B-dressuurproef.
Dus omdat dit in het wedstrijdregelement staat zou je sporen gebruiken en een hulpteugel bij een net beleerd paard? Als mensen op die manierde dingen gaan opvatten die in het wedtrijd regelement staan moeten ze de inhoud maar een beetje gaan uitbreiden en beschrijven HOE de mensen dit moeten berijken.. HEt recht richten, ontspannen en met aanleuning rijden berijk je door te RIJDEN en te VRAGEN, niet door deze hulpmiddelen direct in te gaan zetten op een net beleerd paard. Ik denk dat je de vraag verkeerd begrepen hebt..
loriene schreef:na ongeveer 2 weken draven ga ik de galop erbij pakken.
zie niet in waarom niet.