Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:50

Die ervaringen blijken nogal persoonlijk te zijn.
Geeft niks, maar probeer verder te kijken.

Ik blijf als conservatieve ruiter de Western mensen altijd een beetje gekleurd zien. Vind het niet echt horen bij dressuur maar bij het dresseren van een paard. Desensibiliseren en dat net zo lang tot het paardje het hoofd laag draagt en braafjes voortkrabbelt. De paardjes doen braaf hun dingetje en de ruiter is uitgedost met een setje sporen waar je U tegen zegt.
Heel apart, maar dressuur... nee, ik zie het er niet in.
Sorry.

(Hier ga ik vast wat uh, 'commentaar' op krijgen... :+ )

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:41

Ervaringen zijn idd persoonlijk. ;) Ik ben net als MarcR overgestapt op western omdat het plaatselijke 'gedressuur' wat ik zag me allerminst beviel. Helaas heb ik op westerngebied ondertussen ook genoeg dingen gezien en gehoord, al dan niet live, waar ik niet erg blij van raak. Wat Paardentango als western rijden ziet (tenminste, zo lijkt het uit de post) is ook zoiets in sommige gevallen dan. Tuurlijk wil ik mijn paardje lekker met het koppie omlaag rijden, maar wat er in dat koppie zit moet daar vooral blijven, als in we gaan niet door totdat het beessie helemaal murw is en als een robot maar z'n ding doet. Die paar Quarters die ik ken, op twee na, hebben idd als 'nadeel' dat ze eerder zichzelf afsluiten en maar doen wat er gedaan moet worden dan dat ze in protest komen en 'vals' worden, jammergenoeg ( }> ).

Maargoed ontopic...
Alhoewel ik geen overdreven dressuurfan ben en ook niet in katzwijm val bij de naam Anky (al kan ik een mooi gereden dressuurkür of training wel waarderen) valt het mij ook op dat het voornamelijk de dressuurruiters zijn die maar een ruk aan de teugels hoeven te geven om onder vuur te komen liggen. Of de kritiek op hun rijden nu wel of niet gegrond is laat ik even in het midden, ik heb te weinig kennis om een gefundeerde mening te geven, hooguit heel subjectief dat ik sommige plaatjes en filmpjes écht geen leuk gezicht vind. Al heeft dat voor mij niets met dressuur an sich te maken, een springruiter, menner, endurance of westernrijder die datzelfde zou doen geeft mij exact hetzelfde gevoel.

En wat dat aangaat kan ik me wel vinden in het stukje van Bandida:
Bandida schreef:
Ik vrees dat het antwoord is dat dressuur bij uitstek de sport is die weerstand oproept omdat het er voor een neutrale kijker erg lelijk uit ziet, die hele 'voorhistorische' ijzerwinkel in de paardenmond, en het voortdurende geprik met sporen, zweten, schuimen enz... Die Westernruiter heeft misschien een gemeen scherp bit, maar die rijdt met doorhangende teugels. Ik zeg niks over beter of slechter, maar het ZIET er veel vriendelijker uit.
Wat de andere paardensport niet ontslaat van misstanden uiteraard, maar voor een kijker die niet gewoon is van dressuur te zien is die sport de kers op de taart wat dat betreft. En de meeste ruiters op deze aardbol zijn niet gewoon van dressuur te zien, buiten Nederland-Duitsland maakt het nu eenmaal niet zo veel mensen warm.

Het ziet er gewoon soms onvriendelijk uit voor sommige mensen.
De populariteit van dressuur heeft niet alleen voordelen (echt, 't is zó makkelijk om aan artikelen of boeken over dressuur te komen bv), maar duidelijk ook nadelen. Meer plaatjes, meer filmpjes, dus eerder beeldmateriaal van al dan niet 'excessen' en dus meer gelegenheid om genoeg slakken te vinden waar je een zoutpotje op leeg kunt gooien. En terwijl bij andere disciplines als ren/drafsport en eventing bv voornamelijk de discipline zelf wordt aangepakt als zijnde zielig is het bij de dressuur duidelijk veel meer op de man. Persoonlijk denk ik dat dat ook gewoon komt door de bekendheid van dressuur. Ik bedoel maar, hoeveel mensen op Bokt kennen meer dan vijf namen van al dan niet Nederlandse jockeys, pikeurs of eventingruiters?

Maar evengoed gewoon jammer dat het voornamelijk dressuur is dat in de vuurlinie ligt. Naar mijn idee mag er best kritisch gekeken worden naar alle disciplines, aangezien er ongetwijfeld overal excessen voorkomen.
Discussie en het onder de loep nemen van trainingsmethodes vind ik op zich niet verkeerd. Laat mensen maar eens goed nadenken over waar ze mee bezig zijn, dát kan nooit kwaad. Onderzoeken of nadenken of wat men doet goed is en of het beter kan is alleen al voor de paarden fantastisch. Maar om alles alleen maar uit te vergroten, het misdadig te noemen en het afbranden gaat mij ook te ver...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:01

Paardentango schreef:
Die ervaringen blijken nogal persoonlijk te zijn.
Geeft niks, maar probeer verder te kijken.

Ik blijf als conservatieve ruiter de Western mensen altijd een beetje gekleurd zien. Vind het niet echt horen bij dressuur maar bij het dresseren van een paard. Desensibiliseren en dat net zo lang tot het paardje het hoofd laag draagt en braafjes voortkrabbelt. De paardjes doen braaf hun dingetje en de ruiter is uitgedost met een setje sporen waar je U tegen zegt.
Sorry.

Ja dit is dus een van die vooroordelen die helaas ook in stand gehouden worden door en 'westernruiters' die hun paard leren op de voorhand en onregelmatig voort te krabbelen. Maar ook een westernpaard moet op eigen benen lopen, en verzameld. Ook voor een western paard geldt dat je stelling en buiging vraagt als nodig, een paard rechtgericht moet zijn (anders kom je echt niet door je wissels) en dat je start met rijden op twee handen op een gewoon snaffle bitje. En net als bij dressuur op de zit. Pas als een westernpaard op 2 handen goed loopt ga je werken aan neckreining en het op één hand rijden. Nog steeds soepel en verzameld. Met een andere gewenste hoofdhouding dan in de dressuur, maar voor die hoofdhouding moet je gewoon rijden. Anders lopen ze al snel te diep (en achter de loodlijn mag ook in de westernsport niet ;) ) of ze nemen de achterhand niet mee en gaan krabbelen.

Die sporen? Ik rij er niet mee, maar ik nodig je uit om ze te komen voelen en het spoorgebruik te beoordelen. Dat gaat door de grotere (STOMPE) wielen niet zoals jij denkt. Sterker: ik nodig je uit op mijn paarden te komen rijden. KWPN-ers die toevallig western gereden worden, maar je mag van me aannemen dat ze niet wat in het rond sloffen met hangend hoofd. Zouden ze ook niet pikken.

Dus ja: ook jij wordt 'geplaagd' door vooroordelen. Of ik in dit geval. En zo hebben dressuurruiters daar ook last van.
Gelukkig zijn er in alle disciplines ruiters die het zo goed mogelijk proberen te doen. ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:03

Ik hoor juist in mijn omgeving dat ze vinden dat dressuur er vriendelijk uitziet. En dan heb ik het over dressuur op GP niveau. Dus televisiedressuur ;)
Mensen snappen niet wat er leuk aan is, maar vinden het er wel mooi uitzien.
Cross enzo vinden ze dan weer minder. Paard ingesmeerd met glibberspul, zodat ze wel over de hindernissen glibberen mocht het mis gaan.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:18

Smaken verschillen, ik nodig je wellicht uit om op een van onze paarden te komen rijden. Met de stompe sporen, mooie wielen die rollen, dan gaan we aan het paard vragen wat het er zelf van denkt.

Nee, flauw denk ik, ik begrijp de strekking wel maar ik draai al weer wat jaartjes mee en die hebben een persoonlijke mening gevormd. Ieder mag zelf weten welke discipline hem of haar aanspreekt.
Let wel dat paarden niet voor alle doelen geschikt zijn, uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk maar bedenk dat een paard gefokt is met een bepaald doel.
We zien geen Koudbloeden in de dressuursport, een enkeling, maar of die er past en geschikt is voor die discipline.... tsjah.

Maar het vergelijk gaat denk ik niet helemaal op.
Prima om dat te doen, maar dat is niet de strekking of het doel van dit topic dacht ik.

ilse86

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:23

maar zou de dressuursport ook niet steeds meer onder een vergrootglas liggen omdat die sport ook steeds commercïëler en groter wordt? Denk dat dat er ook wel mee te maken heeft.
Daarnaast presteren Nederlandse ruiters steeds beter. Dat kan natuurlijk nooit diervriendelijk gebeuren. Althans, ik denk dat veel mensen dat denken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:01

Paardentango schreef:
Het punt en de kunst is om redelijk te blijven. De dingen wel te blijven zien zoals ze werkelijk zijn zonder alles af te spiegelen als zielig, misdadig of dat soort kreten.

Precies

Ayasha schreef:
En Isabelle Werth's paard ging anders flink in de staak op de vorige OS en nog niet zo lang geleden op een internationale wedstrijd heeft een paard zijn ruiter gedropt in de proef Het zijn dezelfde dieren hoor, ze doen gewoon een andere tak van de sport Dus ook dat dressuurpaard dropt je als je te ver gaat.

Het idiote is dat het incident van een stakende Satchmo op de OS wordt afgedaan als 'bewijs' dat dressuurpaarden teveel onder druk gezet worden, als onkunde van de ruiter terwijl dat paard wel nog met circa 78% tweede wordt, wat zoveel betekent als dat 78% van de gehele kur WEL in harmonie is gegaan.Ik geef het je te doen. De gemiddelde dressuurruiter legt met moeite net aan 60% van de proef enigzins in harmonie af op een veel lager niveau. En als een spring of eventingruiter wint dat wordt alleen gekeken naar het resultaat. Foutloos? Fantastisch!!!!! Als een dergelijk paard de gehele rit tussen de hindernissen heeft lopen bokken, staartzwiepen, hoofdschudden.... Daar heeft men het niet over. Sterker nog; een springruiter ontvangt dat juist lof dat hij zo'n ontstuimig en ondeugend paard nog foutloos door het parcours heeft weten te krijgen. Bij het springen kukelen er regelmatig ruiters af. Ik vind dat allemaal op zich helemaal niets zeggen over de discipline of de ruiter in kwestie. We vallen er toch allemaal wel eens af? We hebben toch allemaal wel eens een miscommunicatie met ons paard? Wie zijn paard bokt echt helemaal nooit? Of schiet nooit eens onder je kont vandaan? Wie dat nooit heeft, heeft een dooie robot onder zich en daar kun je pas echt je vraagtekens bij zetten.

Nu is het zo dat dergelijke acties van een paard in de dressuur strafpunten opleveren, maar nogmaals; als iets fout gaat, als er even een miscommunicatie is, dan is er toch niet direct sprake van onkunde of mishandeling?

Bandida schreef:
Ik vrees dat het antwoord is dat dressuur bij uitstek de sport is die weerstand oproept omdat het er voor een neutrale kijker erg lelijk uit ziet, die hele 'voorhistorische' ijzerwinkel in de paardenmond, en het voortdurende geprik met sporen, zweten, schuimen enz... Die Westernruiter heeft misschien een gemeen scherp bit, maar die rijdt met doorhangende teugels. Ik zeg niks over beter of slechter, maar het ZIET er veel vriendelijker uit.

Ik denk van niet... Als ik mijn vriend of schoonouders, die niets met paarden hebben, vraag wat zij mooier vinden dan zeggen zij het springen of eventing. Daar is tenminste actie zichtbaar. Als een balk of een ruiter valt dan betekent dat strafpunten of uitsluiting. Wie de snelste tijd heeft wint. Dat is begrijpelijk. En wij denken hier dat dressuur hier zo populair is, maar in feite is het springen veel populairder, zeker wereldwijd. In de springsport gaat ook veel meer geld om. Buitenstaanders valt vaak de (vermeende) onvriendelijkheid in de paardensport geneens op. Bij veel mensen die niets van paardenweten bestaat nog de beleving dat een paard vooral een wild dier is dat in toom gehouden moet worden omdat hij anders gevaarlijk is, Die begrijpen niets van dressuur, vinden dat vaak maar een slome bedoening en zullen dat niet snel associeren met mishandeling. Hooguit met nauwkeurigheid en een hoge moeilijkheidsgraad om het paard al die pasjes op muziek te laten doen.

Ik heb het idee dat het vooral de semi-buitenstaanders zijn die het vernietigende commentaar hebben op de dressuursport. Mensen die ook een pony in de achtertuin hebben en zo af en toe eens een volte of gebroken lijn rijden, dat dressuur noemen en zich daardoor 'deskundige' voelen. Mensen die ooit eens met grote ambitie's de B-ring betraden waarbij de punten uitbleven en gedesillusioneerd zich op een minder te definieren stroming storten en dan vooral menen dat ze ineens 'het licht' hebben gezien. En is dan de aanleiding om de stroming waarin zij gefaald hebben stelselmatig af te gaan kammen.

MarcR schreef:
Mijn dochter heeft twee jaar dressuurwedstrijden gereden en zij heeft nooit enige controle gehad, ik heb toen meerdere keren paarden met bloed aan de mond en de flanken zien deelnemen, zonder opmerkingen van de jury. Wat wij daar allemaal hebben gezien en meegemaakt was een van de factoren die een rol heeft gespeeld bij onze overstap naar western.

Dat zij die niet gehad heeft wil niet zeggen dat die er niet zijn. Op iedere wedstrijd lopen officials rond. Die hebben helaas geen ogen in hun rug waardoor het natuurlijk best voor kan komen dat ze niet alles zien. Maar ze zijn er wel. Dat jullie er nooit mee te maken hebben gehad houdt waarschijnlijk niets meer in dat dat jullie je aan de regels hebben gehouden en je niet (zichtbaar) schuldig hebt gemaakt aan wreedheden.

Als je de paard en sport hebt kun je lezen dat met regelmaat excessen wel worden geconstateerd, voor de tuchtcommissie komen en ook bestraft worden. En die straffen zijn, als je ze vergelijkt met ons gewone strafrecht, niet mis (als het gaat om mishandeling altijd te weinig natuurlijk). Maar je moet in de gewoone maatschappij aardig wat uitvreten om een boete van bijvoorbeeld 1000,- te krijgen.

MarcR schreef:
Bij western wedstrijden zijn er, ook voor de inrijpiste, reglementen voorzien. Er moet bijvoorbeeld een verantwoordelijke worden aangesteld en deze heeft de bevoegdheid om ruiters uit te sluiten.

Nogmaals; dat is in de dressuur precies zo.

ilse86 schreef:
maar zou de dressuursport ook niet steeds meer onder een vergrootglas liggen omdat die sport ook steeds commercïëler en groter wordt? Denk dat dat er ook wel mee te maken heeft.

Vooralsnog is de springsport groter en commercieler. Daar gaat veel meer geld in om, is veel sneller. topPaarden wisselen voor groot geld veel vaker van eigenaar bijvoorbeeld. Eigenlijk is de dressuur bijna niet rendabel en voor grote sponsors ook veel minder aantrekkelijk. Prijzen die op internationaal niveau gewonnen kunnen worden steken schril af tegen wat springruiters in een grote prijs kunnen winnen. De opleiding van een topdressuurpaard is tijdrovend, duurt jaren en daardoor heel duur. Een springpaard is veel sneller 'klaar'.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:03

dat is zo. maar voor mijn gevoel is het veel meer in opmars nu.misschien dat dat een reden kan zijn voor het 'vergrootglas'.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:15

waarom doen we nu met zijn allen of er sporten zijn waar het er beroerder aan toegaan?

dat is namelijk niet zo. Ieder heeft zijn eigen voorkeuren. En in iedere sport heb je de voorbeelden die je liever niet voorbij zou zien komen.

Persoonlijk trek ik doorgaans met evenveel liefde een verrot rijdende dressuur/spring/westernruiter van zijn/haar paard als het paar daar veel last van heeft. Wat dat betreft echt geen onderscheid.

Het onderscheid dat hier genoemd wordt zit echt in het grotere aantal dressuurruiters. Ze worden meer gezien. En dus wordt er meer over geschreven.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:29

Hmm. het wordt steeds interessanter en je hebt daar zeker een punt Jasmijn78.

Als ik voor mezelf spreek zijn er wel meer disciplines waar ik een wenkbrauw bij ophaal, dat is zeker waar.
160 km op een dag afleggen is voor veel paarden een belasting waar je ook jezelf af zou mogen vragen... is dat echt wel eerlijk en medisch gezien verantwoord? :roll:
Electrolyten toevoegen zodat het paard door kan blijevn lopen, als daar een topruiter mee aan komt denk ik dat er wel wat 'kritiek' op zou komen. Daar heb je ook zeker een punt.

Maar geld en goud zullen vrees ik, zo lang mensen zich met paarden bemoeien (te) vaak doorslaggevend zijn. Als ik de berichtgeving om Okidoki zie voel ik een onbestemd gevoel in mijn maag. Waarom...

Omdat ik me afvraag waar werkelijk berouw is en waar geld toch doorslaggevend is en de filmpjes meer een vorm van reclame zijn voor 'vals' sentiment. (Afgezien van dat het doodzonde is voor de NL springsport, maar goed)

Ik heb er wel een mening over.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:31

Ik sprak eens met iemand die niets van paarden wist en die had wel een duidelijke mening over wat paardenmishandeling was; zij zag met regelmaat in de zomer paarden volledig ingepakt in een vliegendeken inclusief masker. Een paard zo'n 'burka' aantrekken, dat was volgens haar pas echt mishandeling. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:33

Anya schreef:
waarom doen we nu met zijn allen of er sporten zijn waar het er beroerder aan toegaan?

dat is namelijk niet zo. Ieder heeft zijn eigen voorkeuren. En in iedere sport heb je de voorbeelden die je liever niet voorbij zou zien komen.

Persoonlijk trek ik doorgaans met evenveel liefde een verrot rijdende dressuur/spring/westernruiter van zijn/haar paard als het paar daar veel last van heeft. Wat dat betreft echt geen onderscheid.

Dta is sowieso erg typerend voor discussie over de verschillende takken van sport. Altijd wordt er wel een andere tak aangewezen waar het leed nog veel erger zou zijn. Ik denk dat je moet beginnen met het punt dat in alle takken van de paardensport rotte appels zitten en excessen voorkomen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:33

@ jasmijn
hahahah! da's wel een mooie ja! Vooral bij arabische volbloeden. Die worden echt onderdrukt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:36

jasmijn78 schreef:
Ik sprak eens met iemand die niets van paarden wist en die had wel een duidelijke mening over wat paardenmishandeling was; zij zag met regelmaat in de zomer paarden volledig ingepakt in een vliegendeken inclusief masker. Een paard zo'n 'burka' aantrekken, dat was volgens haar pas echt mishandeling. :D

Is het ook, maar alleen nu niet door mensen :+ maar door insecten !

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:39

Paardentango schreef:
Als ik voor mezelf spreek zijn er wel meer disciplines waar ik een wenkbrauw bij ophaal, dat is zeker waar.
160 km op een dag afleggen is voor veel paarden een belasting waar je ook jezelf af zou mogen vragen... is dat echt wel eerlijk en medisch gezien verantwoord? :roll:
Electrolyten toevoegen zodat het paard door kan blijevn lopen, als daar een topruiter mee aan komt denk ik dat er wel wat 'kritiek' op zou komen. Daar heb je ook zeker een punt.

Mooi voorbeeld van afschuiven naar een andere tak van de paardensport en een mening vormen met onvoldoende kennis. :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:50

Tuurlijk, Fransje23 je hebt altijd mensen die vréselijk veel verstand hebben van paarden. Vooral diegenen die anderen graag omlaag plaatsen en daarmee denken zelf groter te worden, of al te zijn.

Toen jij het woord 'paard' nog niet kon uitspreken crosste ik al een paar jaar rond. Maar dat is niet relevant hier. :O

Je leest niet goed, lees nou eens goed wàt er staat....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:59

Paardentango schreef:
Tuurlijk, Fransje23 je hebt altijd mensen die vréselijk veel verstand hebben van paarden. Vooral diegenen die anderen graag omlaag plaatsen en daarmee denken zelf groter te worden, of al te zijn.

Toen jij het woord 'paard' nog niet kon uitspreken crosste ik al een paar jaar rond. Maar dat is niet relevant hier. :O

Je hoeft niet persoonlijk te worden hoor :)

Ik lees wel goed zoals ik al eerder schreef worden in dit soort discussies altijd meteen andere takken van sport erbij gehaald, jou post is een mooi voorbeeld. ;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:00

Geeft niet hoor, maar je leest weer niet goed wat er staat.
Vermoedelijk lees je maar een héél klein stukje van de rest, wat er ook staat.
;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:09

Paardentango schreef:
Geeft niet hoor, maar je leest weer niet goed wat er staat.
Vermoedelijk lees je maar een héél klein stukje van de rest, wat er ook staat.
;)

Prima hoor, kan best zijn dat ik je post anders interpreteer dan jij bedoeld. Waarschijnlijk komt dat omdat endurance mij nu net wel aan het hart ligt en is dit dus een mooi voorbeeld hoe dingen door verschillende partijen geinterpreteerd kunnen worden. Dan begrijp je ook dat dit soort discussies eindeloos zijn :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:13

fransje23 schreef:
Paardentango schreef:

Je hoeft niet persoonlijk te worden hoor :)

Ik lees wel goed zoals ik al eerder schreef worden in dit soort discussies altijd meteen andere takken van sport erbij gehaald, jou post is een mooi voorbeeld. ;)

Niets van aantrekken Fransje 23, zo reageerd ze altijd op iemand die niet meegaat in haar ideeën, ik en anderen hebben dat in andere topics ook al ondervonden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:15

Begrijp dat heel goed hoor, en ik had al even op je profiel gekeken. Dat verklaarde je, terechte van jou uit gezien, reactie.
Ik ben zelf bijvoorbeeld een liefhebber van de Spaanse (paarden)cultuur. Het rijden van Spaanse paarden vind ik spectaculair en buitengewoon interessant. Compleet tot en met de sprongen boven de aarde.
Maar ik weet heel goed dat er vrij veel ruiters zijn die (in mijn ogen) niet eens ruiter genoemd mogen worden omdat ze de paarden letterlijk kapot maken. De neusbanden met kartels die helaas te vaak een neus letterlijk breken.
Dat wil niet zeggen dat iedereen daar zo rijdt, maar ik kan en zal het niet ontkennen dat het wel gebeurt. Het middel heiligt niet het doel wat mij betreft.

Laten we ook dat soort disussies voorkomen, dat zou zo jammer zijn. Het topic is interessant vind ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:18

ik denk dat ik het wel weet waarom dit zo is.........

Dressuur is gewoon rete moeilijk, echte dressuur dan he :) niet wat de bakrandridders en de wannebee's rijden. Springen is relatief simpel, je hebt de balk of je hebt het niet :)

western heb ik geen verstand van, brand ik mijn vingers niet aan....... alhoewel mijn mening is dat het ook rete moeilijk is.

De reden dat dressuur zo onder vuur ligt is omdat het veelal aan kennis ontbreekt van diegene die het zo onder vuur brengen.

Dat gezegd hebbende, ga ik weer even door met mijn boekhouding :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:05

fransje23 schreef:
Waarschijnlijk komt dat omdat endurance mij nu net wel aan het hart ligt en is dit dus een mooi voorbeeld hoe dingen door verschillende partijen geinterpreteerd kunnen worden.

Sja, mensen hebben nu eenmaal de neiging om vooral hun eigen 'kerk' te verdedigen en de vinger te wijzen naar andere kerken.... De kunst is om niet blind te worden voor wat er binnen je eigen kerk gebeurd, en bij je eigen 'leest' te blijven. M.a.w.: bemoei je niet met andere disciplines/zaken waar je geen verstand van hebt (maar ja dat valt niet mee... Want verstand is het enige wat eerlijk verdeeld lijkt... Iedereen denkt er genoeg van te hebben)

Ik ben niet blind voor wat er hier en daar in de dressuur gebeurd. Verder denk ik dat als ik een discipline zou moeten noemen waar ik denk dat een paard over het algemeen het beste af is (mist het paard er geschikt voor is) dan denk ik dat dat de eventing is. Vanwege de afwisseling, eventing is vaak seizoensgebonden dus de paarden hoeven niet week op-week af wedstrijden te lopen. Verder zijn eventers vaak de hele dag met 1 paard bezig op wedstrijd, en (nog) meer dan in andere disciplines gebaat bij een goede gezondheid en conditie bij hun paard (en van zichzelf!) En volgens mij kan je vrijwel ieder paard blij maken met lekker galloperen door het terrein. Ik rij dan geen SGW (meer) maar mijn dressuurpaarden knappen altijd ontzettend op van even flink het gas opentrekken op een buitenrit of het strand... Ik denk dat andere disciplines soms te weinig uitnodigen om afwisseling in je training te bouwen en er soms toe kunnen leiden dat een paard meer een showding of een kasplantje wordt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:11

Paardentango schreef:
Sorry.

Misschien ziet u de western ruiters gekleurd door de gekleurde kleding?
Schrijf ik het heel negatief als u de western ruiter, als poedeldressuurruiter ziet? Omdat u het als dresseren ziet en niet als dressuur?
Wat bedoeld u precies met ongevoelig maken en dat net zo lang tot het paardje het hoofd laag draagt en braafjes voortkrabbelt?
Commentaar geef ik u niet, ben nieuwsgierig naar uw ervaren van western riding.
Western paarden kunnen ook dressuur matig gereden worden, het hoeft niet altijd maar zoals bij pleasure en reining bijvoorbeeld.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:14

waar mensen zich al niet druk om maken. @jasmijn78: laat ze het eerst is allemaal goed onder de loep nemen en dan kijken wat daar uit komt. Dan pas druk gaan maken ;) Ik weet zeker dat ze alles onder de loep nemen, want in de andere richtingen zitten ook een hoop fouten. maar je moet bij het begin beginnen! Je kan geen 10 dingen tegelijk doen, onderzoeken en afschaffen.