Wat is eigenlijk precies nageven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:03

@ vur Durchlässigkeit is iets heel anders dan het nageven in de nek en onderkaak door het paard. In het NL wordt ook het woord doorlatendheid gebruikt, wat in niet weergeeft wat Duitsers met Durchlässigkeit bedoelen. Het NL woord is een slechte vertaling en een verkeerd gekozen NL woord. Het volledig ontspannen, los en soepel zijn van het gehele lichaam, waaronder begrepen de state van het paard fysiek en mentaal, gaat veel verder dan hier het begrip nageven op los te laten. Dat wordt vaak gedaan omdat NL Durchlässigkeit niet kunnen verwoorden, doorlatendheid of nageeflijkheid hieraan toekennen benaderd bij lange na niet wat met Durchlässigkeit bedoeld wordt. Het werkt wel leuk omdat het woord bekend is en het begrip als zodanig misbruikt kan worden (daar zijn we heel goed in).

@ modie - nee ik bedoel heel iets anders. De nek en onderkaak kunnen vanuit nek en kaak ook spanning hebben, daarnaast ontstaat er spanning op die plaatsen door disharmonie in spierspanning in het paardenlijf achter de nek van het paard.
De nek is de plek waar het hoofd aan de hals zit ....

Spanningen, ongemak of pijn weerspiegelen zich via de nek in de onderkaak. Dat merk je als ruiter alleen als de nek en onderkaak zelf vrij zijn van spanning, dus zelf los, soepel en ontspannen zijn.

Als het paard nageeft op de weerstand biedende hand, gebeurt er precies wat er moet gebeuren. Je moet alleen niet op het uiterlijke verschijnsel afgaan, maar zien en voelen hoe dit bereikt is: 1. door het bewerken van de mond (een verschijnsel door spelen of knijpen) of 2. door soepelheid van nek en onderkaak EN een losse, soepele ontspannen rug en hals. Als dat zo is, is de fysiologische reactie van het paard volledig in overeenstemming van wat met nageven bedoeld wordt en wat je daar als ruiter mee kan voelen.

Het gaat om meer dan nageven.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:22

Nageven begint vanuit de achterhand en je merkt het o.a. aan de voorkant.
Ik lees hier bijna niets over het opwekken van impuls en voorwaarts rijden, de 2 zaken waarmee nageeflijkheid begint!
Eerst rijd je je paard voorwaarts door te drijven met je kuiten en je zit.
Hierbij bewegen je handen mee met de bewegingen van de paardenmond, waarbij er een zacht en elastisch kontakt is met de paardenmond. Dit is ook nodig omdat anders alle opgewekte energie vanuit de achterhand zo weer weg vloeit omdat er aan de voorkant geen begrenzing is.
Het paard zoekt vanuit deze situatie vanzelf de hand en zal vanzelf willen zakken. De ruiter reageert hierop door het paard toe te staan om te zakken waardoor de paardenrug gaat opbollen en de achterbenen verder onder kunnen treden.
Dit gaat vele malen makkelijker als het paard recht gericht en recht gereden wordt, omdat er anders spanning in de rug ontstaat waardoor nageven door het paard niet mogelijk is. De opgewekte impuls vanuit de achterhand kan dan immers niet via de rug doorgegeven worden naar de voorhand, omdat de rug gespannen is door de scheefheid.
Ik ben dus van mening dat de juiste nageeflijkheid alleen bereikt kan worden als er impuls is, het paard recht gericht wordt en het paard voorwaarts aan de hulpen is. Zie ook het Skala der Ausbildung.......

shakiraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:35

Goofy44 schreef:
Bij een paard dat zich op natuurlijke wijze voortbeweegt zijn niet alleen de benen in beweging. Alle lichaamsdelen werken op een harmonische manier samen om te komen tot een gaan die de minste
inspanning van het paard vergt.

De voortbeweging van het paard beperkt zich niet alleen tot een verplaatsing van de benen, maar ook tot bewegingingen van de rug, het hoofd en de hals.

De bewegingingen van hoofd en hals in gang hebben niet alleen tot doel het evenwicht van het paard in beweging in stand te houden en te herstellen, maar hebben ook als doel de krachtinspanning van het
paard gedurende de beweging tot een minimum te beperken.

Het totale samenspel van de bewegingen van de afzonderlijke lichaamsdelen van het paard, dat leidt tot een economisch gebruik van krachten, vereist een harmonische samenwerking van alle skeletspieren.

Er is sprake van een natuurlijke coördinatie van spierwerkingen die specifiek is voor iedere beweging. Als de coördinatie blijft bestaan zal de beweging zonder verandering plaatsvinden. Verandering van
coördinatie zal een andere beweging van het paard tot gevolg hebben. Voorbeelden zijn een andere gang, en als die niet verandert een andere houding in die gang en/of onzuivere gangen.

Een voorbeeld van het verbreken van de harmonische samenwerking van de spieren doet zich voor bij verkeerd nageven door het paard.

Onder nageven door het paard wordt verstaan of begrepen het verdwijnen van de krampachtige spanning in de (onder)kaakspieren.

Er zijn ruiters die stilstaande of in gang de mond van het paard bewerken door te spelen met de teugels. De reactie van het paard is dan het loslaten van de onderkaak, de spanning in de mond verdwijnt en het paard begint op het bit te knabbelen. Voor die ruiters is het doel bereikt, ze hebben de onderkaak losgemaakt. Dit wordt tegenwoordig gezien als kundigheid gezien.

Wat door dit bewerken ontstaan is, is dat de harmonische samenwerking tussen de spierwerkingen in verschillende lichaamsdelen is verbroken.

Aannemende dat de nek en de onderkaak zelf los en soepel zijn, is hiermee de oorzaak van het niet juist nageven niet opgelost. De oorzaak van een niet losse, soepele en ontspannen onderkaak en nek
komt dan niet vanuit de kaak en meestal ook niet vanuit de oorspeekselklieren die in de verdrukking komen en daardoor het aanspannen van de onderkaak veroorzaken.

De werkelijke oorzaak van de spanning in de nek en de onderkaak en daardoor het verkeerde of valse nageven, wordt veroorzaakt door verkeerde of valse spanningen in de spieren van de rug en hals. Door innervatie en uitstraling zullen bij valse spanning in de rugspieren ook de hals-, nek- en kaakspieren betrokken worden.

Als de rug van je paard werkelijk ontspannen is, zal de spanning in de onderkaak verminderen of verdwijnen. Het paard verzet zich niet en zal door puur fysiologische factoren nageven.

Als de ruiter met spelen met de teugels de mond bewerkt, zal de kaak losgemaakt kunnen worden. Wat niet gebeurt is dat de oorzaak van de spanning in de onderkaak door dit spelen worden weggenomen.
Wat met het spelen weggenomen wordt, is slechts het uiterlijke verschijnsel. Er is dus niets verbeterd, erger in werkelijkheid is het paard slechter geworden, terwijl het uiterlijke vertoon de indruk wekt dat het beter gaat.

Nageven door een paard als gevolg van spelen met teugels is foute boel, het paard geeft als het goed is na indien de spanningen uit de rug verdwenen zijn.

Een instructeur die dit spelen met teugels aanmoedigt, stimuleert slechter paardrijden, wat niet de bedoeling kan zijn.

Ik kan er niets anders van maken dan wat hier allemaal geschreven staan :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:29

Goofy44 schreef:
@ vur Durchlässigkeit is iets heel anders dan het nageven in de nek en onderkaak door het paard. In het NL wordt ook het woord doorlatendheid gebruikt, wat in niet weergeeft wat Duitsers met Durchlässigkeit bedoelen. Het NL woord is een slechte vertaling en een verkeerd gekozen NL woord. Het volledig ontspannen, los en soepel zijn van het gehele lichaam, waaronder begrepen de state van het paard fysiek en mentaal, gaat veel verder dan hier het begrip nageven op los te laten. Dat wordt vaak gedaan omdat NL Durchlässigkeit niet kunnen verwoorden, doorlatendheid of nageeflijkheid hieraan toekennen benaderd bij lange na niet wat met Durchlässigkeit bedoeld wordt. Het werkt wel leuk omdat het woord bekend is en het begrip als zodanig misbruikt kan worden (daar zijn we heel goed in).

@ modie - nee ik bedoel heel iets anders. De nek en onderkaak kunnen vanuit nek en kaak ook spanning hebben, daarnaast ontstaat er spanning op die plaatsen door disharmonie in spierspanning in het paardenlijf achter de nek van het paard.
De nek is de plek waar het hoofd aan de hals zit ....

Spanningen, ongemak of pijn weerspiegelen zich via de nek in de onderkaak. Dat merk je als ruiter alleen als de nek en onderkaak zelf vrij zijn van spanning, dus zelf los, soepel en ontspannen zijn.

Als het paard nageeft op de weerstand biedende hand, gebeurt er precies wat er moet gebeuren. Je moet alleen niet op het uiterlijke verschijnsel afgaan, maar zien en voelen hoe dit bereikt is: 1. door het bewerken van de mond (een verschijnsel door spelen of knijpen) of 2. door soepelheid van nek en onderkaak EN een losse, soepele ontspannen rug en hals. Als dat zo is, is de fysiologische reactie van het paard volledig in overeenstemming van wat met nageven bedoeld wordt en wat je daar als ruiter mee kan voelen.

Het gaat om meer dan nageven.

Goofy, ik ben het niet volledig met je eens.
Als mijn paarden echt vlug en allert reageren op de hulpen, merk ik eigenlijk nooit dat ze "weerstand" hebben in hun nek/kaak.

Ik heb ook gemerkt, dat een weerstandbiedende hand, alleen maar meer weerstand geeft.
Juist een "open" hand, met een beenhulp zorgt er al voor dat spanning en weerstand (waar dan ook) verdwijnen.

Maar inderdaad, juist door die weerstand-loze nek/kaak is veel beter te voelen of de rest ook los is.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:49

ben het helemaal eens met modie en dit is tevens mijn eerste gedachten erover.

Equimotion

Re: Wat is eigenlijk precies nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:51

Ik kan eigenlijk alleen maar met Goofy meegaan. Wat is zelf vrij storend vind is dat de basis definities blijkbaar helemaal niet bekend zijn bij velen, waardoor er allerlei valse interpretaties aan terminologie wordt gegeven. Daardoor krijg je babylonische verwarringen. Ik heb de betekenissen van de terminologie gewoon van mijn ponyclub instructeur geleerd, volgens mij hoort het gewoon bij je basis rij-opleiding :?

Modie, wanneer ga je ons nou eens verblijden met een filmpje van jouw fijne africhting? Want ik wordt steeds nieuwsgieriger!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:01

Nageven: het loslaten van nek- en kaakgewricht.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:46

Vudress schreef:

Dat bedoel ik: het is gewoon een vaststaande definitie. Daar kan je wel van alles van vinden maar dat maakt de definitie niet anders.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:44

Equimotion schreef:
Vudress schreef:

Dat bedoel ik: het is gewoon een vaststaande definitie. Daar kan je wel van alles van vinden maar dat maakt de definitie niet anders.

Mooie definitie :D

De mijne houdt zich niet vast in nek- en kaakgewricht :') dan geeft hij dus niet na ;(

Wat moet ik nou beginnen :+

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:50

Als hij zich niet vasthoudt dan geeft hij inderdaad na.

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:58

mijn instructeur noemt het gespannen ontspannen

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:25

Als het paard zich toevertrouwt aan de ruiter en zich de houding weet aan te geven die de ruiter bepaalt

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:13

Op zn allersimpelste uitleg:
Het paard loopt netjes met zn koppie in een boog en ontspant.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:56

Ik denk dat, dat niet helemaal de goede uitleg is. Een paard geeft na als hij eerst over zijn rug, voorwaarts en impulsief loopt, en later met zijn hoofd in de houding waar de ruiter het wenst. Dit verschilt per paard. Sommige ruiters stellen hun paard veel te diep in, sommigen iets minder, iets hoger, iets lager.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:38

MoVaTo schreef:
Misschien ga ik iets heel stoms zeggen, maar ik waag het erop :o
Mij is geleerd dat nageven "iets" is dat de ruiter moet doen
Je probeert van je paard aanleuning te krijgen, daarvoor moet je hm nageeflijk rijden
als het paard dan nageeflijk is, dus aanleuning zoekt
moet de ruiter "nageven". (Loslaten zonder alles los te gooien zeg maar)

Ik hoop dat dit overkomt zoals het bedoelt is :o
Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen
Dit is wat mij is geleerd en volgens mij is dit ook de juiste wijze
Maarja ik weet niet beter :D

Het heet niks voor niks nagefelijk... Het word je na gegeven...

na - ge - ven (gaf na, h. nagegeven) als goed- of afkeuring meegeven
Als je het goed doet, het paard met respect en zonder druk (stress) rijd geeft het je de nageelfijkheid na.

Ik merk dat zelf ook, de pony uit mijn profiel reed ik samen met iemand anders (zij is nu gestopt, helaas). Ik wou graag in de dresuur starten en deed er alles aan om haar onstpannen te laten lopen, tis een vreselijke hittepit en heel gevoelig. Met als gevolg dat wij geen nageeflijkheid hadden.

Zij was een meisje dat gewoon het liefste recreatie rijd, vind wedstrijden niks, zolang ze maar even rijd. Wil geen nageeflijkheid, maakt haar niet uit hoe Silver loopt, als ze maar loopt. En warempel, zo nageeflijk als wat en wat een rust stralen ze uit.

Ze loopt dan met de achterhand eronder, met aangenomen bit, in een rustig tempo.
Hoe minder je doet, hoe meer respect en rust je uitstraalt naar het paard uit, hoe beter ze loopt.