belonen na correctie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Re: belonen na correctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 17:42

Hoezo weinig Beau_Horse? 't Is nog een jong beestje en ik wil hem zeker niet teveel belasten. Het is een tinkerkruising dus iets later rijp dan een KWPN-er. Ik heb het idee (ook omdat ik hem weinig rijd) dat 20 min meer dan zat zijn. Niet alleen lichamelijk maar ook voor zijn koppie.
Ik denk overigens dat hij erg goed snapt wat wel en niet de bedoeling is, dat dan weer wel :)

hanskel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:56

Als mijn pony eerste gecorrigeerd word. En daarna braaf haar oefening wel goed. Dan beloon ik haar zeker :j

Goed gedrag mag zeker beloont worden :j

Als jij zelf nooit beloond word, maar wel altijd gecorigeerd. Dan doe jij op een gegeven moment toch ook niks meer?

lovesdanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:26

Altijd belonen als paardlief 't goed doet. :)

DaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:52

Ik beloon ook, maar meer door mijn stem te gebruiken!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:12

Zodra het paard dat ik rij, of aan de hand werk, iets positiefs uitvoert, wordt het beloond, ongeacht of ik het kort daarvoor gecorrigeerd heb. Sterker nog; juist na een correctie is de beloning van belang. Namelijk om duidelijk te maken dat 'het juist dat heeft uitgevoerd' wat ik vantevoren bedoelde. Hetgeen gecorrigeerd moet worden, is waarschijnlijk ook het moeilijkst voor het paard om uit te voeren (om welke reden dan ook); doet hij het na correctie, dan zoals gewenst, dan heeft het dier heel zeker een bevestiging en beloning verdiend.
Ik 'verstook' dan ook veel snoepgoed, tijdens mijn werk.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:27

als mijn pony doet wat ik vraag geef ik hem een beloning en dat is meestal een klopje op zijn hals en als hij iets doet wat niet mag dan gebruik ik meestal mijn stem. of ik herhaal het gene wat ik aan hem gevraagd heb.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:39

Als mijn pony vervelend is, en dus gecorrigeerd moet worden, beloon ik haar wél als ze het daarna braaf doet :j
Ik ga vaak door met de oefening totdat ze het braaf doet, daarna beloon ik haar, en vaak stop ik dan.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:08

Heel interessant om te lezen en geeft ook zeker antwoord op jouw vraag is bewust paardrijden door de familie Bartels.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:48

ik beloon altijd als ze het goed doet, ook na correctie. Met een goede timing in het belonen,
kom je heel ver :j

memmie1960

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:37

belonen is nooit verkeert maar ik zou na de correctie niet belonen maar het nog een keer met je been doen en als het dan wel lukt extreem belonen anders gaat hij aanleren dat hij pas beloont word na de zweep dat zou jammer zijn

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:13

memmie1960 schreef:
belonen is nooit verkeert maar ik zou na de correctie niet belonen maar het nog een keer met je been doen en als het dan wel lukt extreem belonen anders gaat hij aanleren dat hij pas beloont word na de zweep dat zou jammer zijn

Ik denk zelf dat het niet zo werkt, anders zou je nooit en hulp in intensiteit af kunnen bouwen.
Ik beloon zeker na een correctie en uitbundig ook. Daarna vraag ik nogmaals hetzelfde met een zachte hulp. Doet ze dan wel, op welke manier dan ook, dan beloon ik weer. Zo probeer ik haar steeds gevoeliger te maken voor kleine hulpen. Overigens stond er in de laatste nieuwsbrief van "horses" een leuk stukje over belonen. Namelijk dat je paard je beloning ook echt als iets prettigs moet ervaren. Lijkt misschien een open deur, maar als ik op wedstrijden allerlei ruiteres en amazones naar de proef/het parcours het paard keihard op de hals zie slaan, is het dat toch niet.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:55

@Kandankovitch: Het viel mij in uw vorige bericht op dat u snoepjes noemt als beloning. Ik doe dat zelf ook. Je hoort vaak dat dit afgeraden wordt omdat paarden daar bijterig of opdringerig van zouden worden. Dit is niet mijn ervaring, mits je repertoire van beloningen niet uitsluitend bestaat uit snoepjes. Als mijn paard doet wat ze al lang kent is een verbale beloning en/of aaitje ook goed, maar ben ik bezig om haar wat te leren of doet ze iets wat ze heel moeilijk vindt, dan krijgt ze een snoepje. Mijn ervaring is dat ze zo gemotiveerd blijft. Dwz dat de mate van beloning aangepast wordt aan de prestatie van het paard.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:26

Geachte Dorino,
Dat is ook weer precies zoals ik het doe. Naarmate de oefening 'zit', of anders gezegd, het paard (of de hond, ik heb mijn hulphond zlf afgericht) de oefening kent, begrijpt beter uitvoert, etc., neemt recht-evenredig de hoevelheid 'snoep' af en gaat het over in streling en verbale beloning. En inderdaad hangt het ook af van de prestatie geleverd door paard of hond.
Ook geef ik nooit 'n versnapering zonder reden. Dan komt volgens mij ook bij het paard de gedachte niet op om de bedelen. En als dat toch eens geprobeerd wordt is een simpele vermaning genoeg.
In ieder geval vind ik het profijt dat ik meen te krijgen door belonen met versnaperingen vele malen groter is dat alleen met woorden en strelen. Maar het is wel vooral bedoeld voor het aanleren van moeilijke dingen; moeilijk om te snappen of om uit te voeren.
Dus wij zijn het weer eens, dat is ook eens fijn om te lezen.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:38

Korte, duidelijke correctie geven, en zodra het paard weer in de goede richting denkt, accuut belonen zodat hij weet dat het die kant is die ik op wil.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:38

Nog een vraag: beloon je al als je bij het paard alleen al de intentie voelt richting het goede, of pas wanneer ie het echt goed doet?
Ik hoor hier verschillende opvattingen over. Sommigen zeggen: alles richting 'goed' direct belonen om het paard positief te bevestigen, anderen zeggen: pas belonen als ie het gevraagde echt goed uitvoert, anders leert ie dat half goed ook goed is.
Zelf neig ik naar het eerste, zeker bij een jong en/of onzeker paard, maar ik merk wel dat bij sommige paarden de tweede benadering beter werkt omdat ze anders de kantjes eraf gaan lopen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:59

Ik beloon dat wat rederlijkwijs gevraagd kan worden. Car beloon ik altijd als hij het goed doet, of die intentie inderdaad heeft en merk dat dat voor hem een stimulans is om het gevraagde door te zetten.
Maar dat, wat er al echt goed inzit (en dat is in dit geval ernaast lopend) dan beloon ik hem niet meer bij iedere stap.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:28

Geachte Askja,

Het volgende is bedoeld als aanvulling op hetgeen Delerium (waarmee ik het overigens eens ben) hierboven schreef:
Inderdaad beloon ik de intentie van het jong of 'onbeleerde' Of 'te corrigeren' paard. Maar natuurlijk naarmate duidelijk wordt dat de oefening 'begrepen' is en beter wordt uitgevoerd, gaat mijn eis ook omhoog. Ik zal dan steeds meer belonen als het paard het gevraagde goed aan het uitvoeren is, dus iets later.
"aan het uitvoeren is"; ik druk mij met opzet zo uit, omdat ik bedoel dat ik wel wacht dat het paard het gevraagde optimaal (voor dat stadium) uitvoerd, maar ik ook wil belonen TIJDENS het uitvoeren, omdat zodoende voor het paard veel duidelijker is, waarom het beloont wordt.
Het gebeurd mij wel eens dat ik een fractie te laat beloon, omdat ik (dom) twee dingen tegelijk doe: 1) ik stop de oefening omdat het goed en lang (dat kan een paar seconden zijn) genoeg is uitgevoerd. 2) ik beloon op dat moment. Daardoor zou ik de verkeerde indruk geven 'het stoppen van de oefening' te willen belonen. Dat wil ik vermijden.
Dus nogmaals, ik tracht tijdens de voortgang van het gevraagde te belonen, ruim voor het einde ervan.
Ik hoop dat ik het nu duidelijk heb verklaart, want ik wil het wel eens moelijker uitleggen dan het is.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

_Evie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:10

Je moet eerst 100% weten dat hij snapt wat je bedoelt, anders kan je geen correctie geven.
Zodra er iets goed gedaan word gelijk belonen want hij maakte van ongewenst gedrag, gewenst gedrag en dat
is wat jij wil zien. Zodat hij straks de link gaat leggen, fout is correctie en goed is belonen.
Soms vergeet je even hoe jong ze eigenlijk nog maar zijn, omdat ze al zo groot en braaf zijn

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:24

Askja schreef:
Nog een vraag: beloon je al als je bij het paard alleen al de intentie voelt richting het goede, of pas wanneer ie het echt goed doet?
Ik hoor hier verschillende opvattingen over. Sommigen zeggen: alles richting 'goed' direct belonen om het paard positief te bevestigen, anderen zeggen: pas belonen als ie het gevraagde echt goed uitvoert, anders leert ie dat half goed ook goed is.
Zelf neig ik naar het eerste, zeker bij een jong en/of onzeker paard, maar ik merk wel dat bij sommige paarden de tweede benadering beter werkt omdat ze anders de kantjes eraf gaan lopen.

Ik doe het eerste inderdaad. Omdat een paard niet snapt waar we heen willen lijkt het me wel zo handig om hem de richting te wijzen. Als hij eenmaal doorheeft dat hij de goeie kant op denkt, zal hij graag bereid zijn die weg in te slaan en vervolgens kun je hem steeds wat later gaan belonen tot de oefening bevestigd is. Ik laat ze liever niet te lang zoeken naar waar het heen moet, want als iemand mij vraagt om iets te zoeken maar me niet vertelt wat ik precies moet zoeken, dan kom ik niet erg ver.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:27

Ik persoonlijk ben niet zo gediend van belonen met lekkers, de paarden knabbelen dan zo graag aan de hoefsmid bij zijn werk. Steeds aan je schort gebeten, getrokken of los gemaakt worden is niet echt aangenaam. Vooral bij moderne smeedschorten kan het zeer ongemakkelijk tot pijnlijk zijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:28

FaberSmid schreef:
Ik persoonlijk ben niet zo gediend van belonen met lekkers, de paarden knabbelen dan zo graag aan de hoefsmid bij zijn werk. Steeds aan je schort gebeten, getrokken of los gemaakt worden is niet echt aangenaam. Vooral bij moderne smeedschorten kan het zeer ongemakkelijk tot pijnlijk zijn.

Ik beloon voornamelijk met stem, en kroel tegelijk even door de manen of op de schoft. Belonen met lekkers doe ik eigenlijk alleen met het aanleren van VD oefeningen of bijvoorbeeld probleemladers.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:39

Dat soort belonen kan nooit te veel zijn, behalve op het verkeerde moment voor het verkeerde "gedrag".

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:34

Ik vind dat je niet helemaal op de juiste manier bezig bent. Van zo'n jong paard kun je niet na 7 weken niks doen verwachten dat je er zo weer op weg kunt rijden. Het is allemaal nog zo nieuw dat het nog niet bevestigd is. Ik vermoed dat je het heel goed bedoelt maar ik denk dat dit juist meer stress oplevert voor het paard. Dus ik zou een keuze maken: of je laat hem helemaal nog even staan, of een paar keer per week een half uurtje rijden, gewoon rustig aan. Dat kan helemaal geen kwaad als je maar niet teveel vraagt. Wat ikzelf doe is corrigeren en zodra het juiste gedrag vertoond word zeg ik braaf!! op een vriendelijke toon. Maar ik ga wel door met rijden, niet dat er een pauze in komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:03

Als ik op een correctie wél het gewenst gedrag krijg, beloon ik meteen. Niet met om de nek vliegen, knuffels, bakken wortels en klontjes, maar even kort met stem, zoals ik ook mijn stem gebruik als het niet goed gaat. Doorgaans gewoon rustig en kort met de woorden "neeeejjjj" wat donker van stem, en "gooeeeeed" op goedkeurende toon.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:22

Inderdaad hier ben ik het mee eens, je hoort altijd het gedrag te belonen ook al deed hij het eerst fout, misschien doet hij het de volgende keer wel goed.

wel vind ik het ook wat raar dat je pas na 7 weken weer eens gaat rijden en het niet gewoon een aantal keer in de week doet zodat hij het blijft ''onthouden'' wat hij heeft geleerd en het kan toepassen de volgende keer.