Bitseats...om beter te kunnen rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bitseats

Poll eindigt op

ja
5 (3%)
nee
24 (16%)
nooit van gehoord
112 (78%)
laat ik altijd doen
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 142

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:45

als ik niet ieder jaar een tandarts laat komen is mijn kleine merrie snel dood
ergens rond haar 15de heeft ze een achterste kies verloren en wordt de kies daar tegenover niet bijgewerkt slaat de boel op slot
ze was in de natuur allang leeuwenvoer

er zit in mijn ogen een groot verschil of je een paard zo natuurlijk mogelijk houdt en daarbij gebruikt voor beider plezier of dat je het paard gaat aanpassen in allerlei vormen om het makkelijk bruikbaar te maken zonder dat we zelf fatsoenlijk leren om te gaan met hem

inplaats van bitloos of een bit kopen wat beter past in zijn mond en zelf beter leren rijden zonder in zijn mond te hangen, veilen we gewoon de kiezen bij
dat is de omgekeerde wereld!

Arabesk

Re: Bitseats...om beter te kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:12

we kunnen ook direct paarden genetisch manipuleren zodat ze gewoon geen tandjes meer hebben op die plek. Prutsen we ook nog even wat in het DNA zodat ze geen hooi meer nodig hebben, maar uitsluitend op biks kunnen leven. En we veranderen ook nog even wat zodat ze geen wintervacht meer aanmaken en tegen opsluiting in stallen kunnen :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:16

Oeh goed idee! Als we nog ff doorgaan dan kunnen we d'r ook wielen onder bedenken en ze zelf aandrijven zodat we ze helemaal niet hoeven te voeren! Maken we d'r een vast zitje op, en een stuur waar je geen mond voor nodig hebt!
En dan noemen we het... FIETS!
Gat in de markt volgens mij :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:41

Paardentango schreef:
Zijn we niet verkeerd bezig als we het gebit van een paard aan moeten passen voor ons gebruik van dat paard.

Ja, vind ik wel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:44

sonja eerlijk gezegd zou ik een aantal mensen graag van paardensport naar motorsport willen sturen
kunnen ze zoveel aan het stuur trekken als ze willen en terug van een rit knikker je je vervoersmiddel in de stal en de volgende dag ga je eens poetsen
je hoeft je niet druk te maken over wat je vervoersmiddel vindt van die stal, hij vreet z'n eten altijd goed en je brengt hem weg als hij happert

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 13:46

En ! hij luister altijd en denkt en voelt zelf helemaal niks.
Lekker makkelijk.

Maar dat vindt niet iedereen zo heel erg leuk.
Die maken zo'n herrie.
Bovendien, was de weg er naartoe, waarheen ook, eigenlijk niet de meest boeiend van alles?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:50

nee, een flink aantal willen een mooi ros en veel prijzen

aan de herrie kun je wel wat doen hoor, een paar geluidsdempers erop
verder hoef je ook geen poep te ruimen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:51

spatter schreef:
ik had er nog nooit van gehoord
inplaats van dat we een geschikt bit zoeken voor het paard veilen we gewoon de kiezen bij :roll:
achja, mensen zijn keien in het verzinnen van allerlei onzin om hun eigen onkunde te verbergen

hier sluit ik mij volledig bij aan!

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:54

hmmm.... deze discussie gaat weer een behoorlijk vreemde kant op helaas.
Kijk, doordat onze paarden niet meer 18 uur per dag grazen of ruwvoer op kunnen nemen ( enkele gevallen daargelaten), is de slijtage van het gebit niet meer zo groot als de aangroei. Daardoor is de paardentandarts uitgevonden. De reden van bitseats is niet alleen voor comfort bij het dragen van een bit, maar ook zodat de voedsel opname beter kan gebeuren. Waardoor het ruwvoer beter gekauwd kan worden en dus beter verteerd. Allemaal voordelen voor het paard lijkt mij.

Daar heeft een passend bit zoeken en subtiel rijden niets mee te maken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:57

Beste soofenflo het 'bitklaar' maken van een paardengebit heeft niets te maken met voedsel kunnen kauwen.
In de natuur zij gebitsproblemen ook een doordsoorzaak, die vergelijking gaat denk ik ook niet op. We hebben hier in NL te maken met gedomesticeerde paarden en geen wilde paarden.

Onze paarden worden ook stukken ouder dan in de geromantiseerde natuur'.
Het gaat hier over het wel of niet slijpen, klaar maken van het gebit van een paard. Voor het gebruik ervan.

Andere discussie dus.

De 'paardentandarts' is niks nieuws, alleen deed vroeguh de smid dit ruwere werk en mag nu iedere Jan L...l of Marietje zichzelf paardentandarts noemen, helaas gebeurt dat ook. Géén erkend beroep.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:53

Ik weet wat bitseats zijn, maar heb altijd gedacht dat je het bit niet zo hoog in de mond moet hangen dat het tegen de voorste kiezen aanligt. Ook hoor je m.i. niet zo hard aan de teugels te trekken dat het bit tegen de voorste kiezen stoot.
Bit hoort in de tandenloze ruimte van de kaak te liggen en daar te blijven (wolfstanden en hengstentanden laat ik nu even buiten beschouwing). Niettemin zie ik vele paarden bij wie het bit haast tussen de oren is vastgeknoopt en waar ik zelf spontaan pijn in m'n mondhoeken van krijg.
Het mag dus duidelijk zijn dat ik vind dat je geen bitseats nodig zou moeten hebben. (En dit is natuurlijk heel wat anders dan haken en scherpe randen wegvijlen).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:47

soofenflo schreef:
Kijk, doordat onze paarden niet meer 18 uur per dag grazen of ruwvoer op kunnen nemen ( enkele gevallen daargelaten), is de slijtage van het gebit niet meer zo groot als de aangroei. Daardoor is de paardentandarts uitgevonden. De reden van bitseats is niet alleen voor comfort bij het dragen van een bit, maar ook zodat de voedsel opname beter kan gebeuren. Waardoor het ruwvoer beter gekauwd kan worden en dus beter verteerd. Allemaal voordelen voor het paard lijkt mij.

is het dan niet beter om het bij de kern aan te pakken en te zorgen dat het paard gewoon onbeperkt ruwvoer kan eten ;)
heb je al dat andere gewauwel niet ;)

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:49

ikdoemaarwat schreef:
soofenflo schreef:

is het dan niet beter om het bij de kern aan te pakken en te zorgen dat het paard gewoon onbeperkt ruwvoer kan eten ;)

Het is ook al eerder gezegd: bitseats hebben niets te maken met voeding en onderhoud van het gebit. Bij het maken van bitseats worden de voorste kiezen aan de voorzijde hol gevijld, zodat het bit daarin past.

Normaal onderhoud van het gebit (wegvijlen van scherpe randen en haken) moet m.i. altijd gebeuren. Mijn paarden krijgen onbeperkt ruw voer (grof hooi), maar 1x per jaar laat ik hun gebit controleren en een paar kleine randjes wegvijlen om grotere problemen te voorkomen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:54

Dorino schreef:
Het is ook al eerder gezegd: bitseats hebben niets te maken met voeding en onderhoud van het gebit. Bij het maken van bitseats worden de voorste kiezen aan de voorzijde hol gevijld, zodat het bit daarin past.

.

het is ook al eerder gezegd, waarom moet je het paard zijn gebit aanpassen aan het bit en niet andersom?
omdat het geblaf van mijn hond mij niet bevalt snij ik toch ook geen stembanden door?
ok dat is misschien wel heel grof :P
maar je begrijpt het idee...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:02

mijn paard heeft ook bit seats...ik rij niet vaak maar ik merk dat hij lekker knabbelt!
Het is volgens mij niet zozeer het bit wat problemen oplevert maar de ruiter die er aan hangt of trekt....

Als je en ruiter hebt die een paard pijn doet in zijn mond krijg je bij veel paarden het bit er niet meer in..

Dus mijn paarden die 'natuurlijk'(onbeperkt ruwvoer van de grond,geen krachtvoer en overdag weidegang) worden gehouden hebben geen tandarts nodig?

Mmmm....mijn fries had ondanks mijn manier van paardenhouden toch wel haken achter.(wel is hij 16)
Dus een beetje kort door de bocht om er maar vanuit te gaan dat als je maar veel hooi geeft het allemaal goed komt...
Vaak wel ,maar niet altijd dus....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:04

geerke schreef:
mijn paard heeft ook bit seats...ik rij niet vaak maar ik merk dat hij lekker knabbelt!
Het is volgens mij niet zozeer het bit wat problemen oplevert maar de ruiter die er aan hangt of trekt....

Als je en ruiter hebt die een paard pijn doet in zijn mond krijg je bij veel paarden het bit er niet meer in..

....

dus als ik het goed begrijp pak je dus niet de kern van het probleem aan, en dat is dan de ruiter
waarom ga je bitseats ingooien als je beter de ruiter het hangen of trekken af kunt leren

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:13

ikdoemaarwat schreef:
het is ook al eerder gezegd, waarom moet je het paard zijn gebit aanpassen aan het bit en niet andersom?
omdat het geblaf van mijn hond mij niet bevalt snij ik toch ook geen stembanden door?

In mn eerder post kun je lezen dat ik niet vóór het maken van bitseats ben. Mijn tweede reactie was alleen naar aanleiding van een tweetal posts die suggereerden dat onderhoud van het gebit niet nodig is als je de juiste voeding geeft en daar ben ik het ook niet mee eens. Dit dus los van het feit dat bitseats niets met onderhoud van het gebit te maken hebben.

@Geerke: helemaal mee eens. Bij ieder paard moet je periodiek het gebit laten controleren om problemen te voorkomen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:16

Dorino schreef:
ikdoemaarwat schreef:

In mn eerder post kun je lezen dat ik niet vóór het maken van bitseats ben. Mijn tweede reactie was alleen naar aanleiding van een tweetal posts die suggereerden dat onderhoud van het gebit niet nodig is als je de juiste voeding geeft en daar ben ik het ook niet mee eens. Dit dus los van het feit dat bitseats niets met onderhoud van het gebit te maken hebben.

.

ok duidelijk, het kwam namelijk anders over :P

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:32

Beetje na lopen denken.
Die bitseats zijn dus met name 'ontdekt' in Amerika voor de gebroken bitten die tegen de tanden aan zouden tikken. Het zou het risico geven van glazuur eraf.
Om dat te kunnen doen moet je wel heel veel geweld uitvoeren, want tanden zijn behoorlijk hard. Ook paarentanden.

Maar dan zit je toch wel een beetje erg aan de hoge kant als je bit daar terecht komt. Het klopt wel met wat ik te vaak om me heen zie gebeuren, of waarvan ik denk, oeps, 'moest dat zo gevraagd worden aan je paard?' dat wel.
Alleen bij een ononderbroken trens is het dus niet nodig. Die liggen ook stabieler in de mond en liggen op het gedeelte waar geen tanden zijn. Als het goed is dan.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:27

ikdoemaarwat schreef:
soofenflo schreef:

Uiteraard, ik vind dat het ook belangrijk is dat paarden onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben. Daar zorg ik in ieder geval voor die van mij altijd voor. En zelfs ondanks dat, hebben die van mij ieder jaar toch behoorlijk scherpe randen aan hun kiezen, en heeft mijn tandarts best wat werk eraan.

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:51

Ik ben voor bitseats , maar wel op de manier hoe ik ze ken.
Ik zie hier in reacties staan tanden veilen en de voorste kies "hol" veilen, maar deze manieren ken ik niet en staan mij ook niet aan.

Mijn oude pony had erg veel gebits problemen.
Bij hem zijn bitseats gemaakt door de voorste kiezen rond te maken dus als het ware zo ----> ( en dus niet hol ----> )
Mijn pony was al wat ouder en had erg slap tandvlees wat er dus gebeurde was dat zijn tandvlees tussen zijn bit en zijn voorste kies ging zitten hier was helaas niks aan te doen ( kan moeilijk tandvlees weghalen) Maar om het wat draagelijker te maken kan je dus bitseats laten maken zodat er geen scherpe kanten aan de voorste kiezen zitten.
Er zijn meerdere paarden die problemen hebben met hun gebit en kan het dus een uitkomst zijn om bitseats of andere behandelingen te laten uitvoeren. ( ben er niet van overtuigd dat ieder paard bitseats moet hebben)

Inderdaad is paardentandarts geen erkend beroep.
Wel is er in amerika een school die tandartsen opleid. Wees verstandig en laat je gebit door een DA behandelen of neem een tandarts die een gedegen opleiding heeft gehad in amerika en die DA is en dus mag verdoven(mits dit nodig is) want een ieder ander mag niet verdoven. Tandartsen die een opleiding hebben gevolgt kan je op deze site vinden : www.equinedentalacademy.com

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 02:11

Om aan alle indianenverhalen maar een eind te maken:

Een bitseat is een lichte afronding van de eerste kiezen zowel boven als onder. Dus niet de snijtanden. De afronding is niet of nauwelijks groter dan aan de wangkant/ tongkant gegeven wordt bij een goede gebitsbehandeling. Het heeft geen enkele invloed op het kauwvermogen en wordt alleen gemaakt om de tong de gelegenheid te geven comfortabel tegen de kiezen aan te laten liggen. Dit geeft een rustiger bitligging en dat is vooral bij het begin van de africhting een groot voordeel.
Het is dus NIET een uitholling voor het bit, maar een afronding voor de tong,wang of tandvlees.
Paardentango schreef:
De 'paardentandarts' is niks nieuws, alleen deed vroeguh de smid dit ruwere werk en mag nu iedere Jan L...l of Marietje zichzelf paardentandarts noemen, helaas gebeurt dat ook. Géén erkend beroep.

Het vak paardentandarts is ontstaan in Duitsland, bij de cavalerie voor de eerste wereldoorlog. Door de gebitten te onderhouden kon er een nuttige kostenbesparing worden gerealiseerd. Evenals hoefsmid is paardengebitsverzorger inderdaad geen beschermd beroep in Nederland. Iedere idioot kan zich ook "natuurlijk bekapper" noemen :D . Een gebitsbehandeling is wel een beetje meer dan de hoefsmid die er de rasp overheen haalde of het paard op de rasp liet kauwen en is zeker geen ruw werk, maar passen en meten om het evenwicht in de mond niet te verstoren of nieuw evenwicht te brengen als dit nodig is.
Ook paarden die altijd buiten staan hebben controle nodig; de grassen in Nederland zijn veel zachter en voedselrijker dan waar het paard oorspronkelijk op moest kauwen.
Ook paarden die bitloos worden gereden en altijd in de wei staan hebben periodieke controle nodig.

De site hierboven genoemd vermeld alleen mensen die daar geschoold zijn, ook al hebben ze alleen de introductie-cursus gedaan zijn EN jaarlijks contributie betalen. Anders verdwijn je van de lijst.
Dat er behoefte is aan een vakvereniging ter verbetering van de paardengebitsverzorging in Nederland zie je wel aan het grote aantal views en posts op het onderstaande onderwerp:
[ON] Vereniging Gebitsbehandeling bij paarden opgericht

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:45

dank je....eindelijk iemand die er verstand van heeft!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:13

Albert schreef:
Dat er behoefte is aan een vakvereniging ter verbetering van de paardengebitsverzorging in Nederland zie je wel aan het grote aantal views en posts op het onderstaande onderwerp:
[ON] Vereniging Gebitsbehandeling bij paarden opgericht

Ja.....wel 1 hele reactie :P

Fijn om een tandarts in het topic te hebben hoor,
maar dan is mij niet duidelijk waarom gebitsaanpassingen worden gedaan,daar waar het probleem bij de ruiter ligt
idd, haken weg en dergelijk die natuurlijk ontstaan (wel of niet rijden, stal of weide) daar ben ik het helemaal mee eens
maar dingen waar je jarenlang niks over gehoord hebt , die er nu ineens zijn, en dan hoort van ruiters: ja dan voelt ie het geruk en gepluk niet meer
dan denk ik 8)7 mensen kom op ,waar zijn we mee bezig

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:05

Mijn tandarts maakt ze er automatisch in, en ben er ook wel tevreden over. Er rijden hier nog wel eens wat minder voorzichtige kinderen dus als het dan comfortabeler is voor de pony.