Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
soofenflo schreef:hmmm.... deze discussie gaat weer een behoorlijk vreemde kant op helaas.
Kijk, doordat onze paarden niet meer 18 uur per dag grazen of ruwvoer op kunnen nemen ( enkele gevallen daargelaten), is de slijtage van het gebit niet meer zo groot als de aangroei. Daardoor is de paardentandarts uitgevonden. De reden van bitseats is niet alleen voor comfort bij het dragen van een bit, maar ook zodat de voedsel opname beter kan gebeuren. Waardoor het ruwvoer beter gekauwd kan worden en dus beter verteerd. Allemaal voordelen voor het paard lijkt mij.
Daar heeft een passend bit zoeken en subtiel rijden niets mee te maken.
ikdoemaarwat schreef:soofenflo schreef:
hmmm.... deze discussie gaat weer een behoorlijk vreemde kant op helaas.
Kijk, doordat onze paarden niet meer 18 uur per dag grazen of ruwvoer op kunnen nemen ( enkele gevallen daargelaten), is de slijtage van het gebit niet meer zo groot als de aangroei. Daardoor is de paardentandarts uitgevonden. De reden van bitseats is niet alleen voor comfort bij het dragen van een bit, maar ook zodat de voedsel opname beter kan gebeuren. Waardoor het ruwvoer beter gekauwd kan worden en dus beter verteerd. Allemaal voordelen voor het paard lijkt mij.
is het dan niet beter om het bij de kern aan te pakken en te zorgen dat het paard gewoon onbeperkt ruwvoer kan eten
heb je al dat andere gewauwel niet
Dorino schreef:Het is ook al eerder gezegd: bitseats hebben niets te maken met voeding en onderhoud van het gebit. Bij het maken van bitseats worden de voorste kiezen aan de voorzijde hol gevijld, zodat het bit daarin past.
.
geerke schreef:mijn paard heeft ook bit seats...ik rij niet vaak maar ik merk dat hij lekker knabbelt!
Het is volgens mij niet zozeer het bit wat problemen oplevert maar de ruiter die er aan hangt of trekt....
Als je en ruiter hebt die een paard pijn doet in zijn mond krijg je bij veel paarden het bit er niet meer in..
....
ikdoemaarwat schreef:het is ook al eerder gezegd, waarom moet je het paard zijn gebit aanpassen aan het bit en niet andersom?
omdat het geblaf van mijn hond mij niet bevalt snij ik toch ook geen stembanden door?
ok dat is misschien wel heel grof
maar je begrijpt het idee...
Dorino schreef:ikdoemaarwat schreef:het is ook al eerder gezegd, waarom moet je het paard zijn gebit aanpassen aan het bit en niet andersom?
omdat het geblaf van mijn hond mij niet bevalt snij ik toch ook geen stembanden door?
ok dat is misschien wel heel grof
maar je begrijpt het idee...
In mn eerder post kun je lezen dat ik niet vóór het maken van bitseats ben. Mijn tweede reactie was alleen naar aanleiding van een tweetal posts die suggereerden dat onderhoud van het gebit niet nodig is als je de juiste voeding geeft en daar ben ik het ook niet mee eens. Dit dus los van het feit dat bitseats niets met onderhoud van het gebit te maken hebben.
.
ikdoemaarwat schreef:soofenflo schreef:hmmm.... deze discussie gaat weer een behoorlijk vreemde kant op helaas.
is het dan niet beter om het bij de kern aan te pakken en te zorgen dat het paard gewoon onbeperkt ruwvoer kan eten
heb je al dat andere gewauwel niet
Paardentango schreef:De 'paardentandarts' is niks nieuws, alleen deed vroeguh de smid dit ruwere werk en mag nu iedere Jan L...l of Marietje zichzelf paardentandarts noemen, helaas gebeurt dat ook. Géén erkend beroep.
Albert schreef:Dat er behoefte is aan een vakvereniging ter verbetering van de paardengebitsverzorging in Nederland zie je wel aan het grote aantal views en posts op het onderstaande onderwerp:
[ON] Vereniging Gebitsbehandeling bij paarden opgericht