FaberSmid schreef:[Nee niet longeren met enkel of dubbele longe, maar echt lange teugel zoals paardentango beschreef hoge school zoals bij de Spaanse rijschool. Vandaar mijn vraag of het niet de basis is van het rijden, die werken eerst aan de hand, dan lange teugel en dan rijden.
Ja, vind ik van wel.
Ik denk dat hulpmiddelen dan ook minder snel nodig zijn, omdat de communicatie dan al tot stand komt, voordat je erop stapt.
Sinds een paar weken werk ik met het paard van mijn man, een 13 jarige koudbloeddraver. Hij kocht haar 2 jaar geleden als zijnde ingereden, maar uiteindelijk bleek dat ze alleen een paar keer met iemand op de rug in het bos heeft gestapt.
Daarnaast is het niet het meest simpele paard. Een goed en vriendelijk paard, dat wel, maar met een zeer sterke eigen mening, wat echt niet zomaar alles accepteerd. Toen mijn man haar het zadel op ging liggen en de eerste buitenritjes wilde maken, kwamen ook al meteen de eerste problemen; niet reageren op het been, niet op teugeldruk (bitloos), niet op willen laten stappen etc.
Mijn man is toen wel begonnen met grondwerk maar hij en het paard hadden beiden weinig ervaring en gezien ik heel veel getrubbel heb gehad met de gezondheid van mijn paarden, heeft de merrie nu lang stil gestaan.
IK heb nu met mijn man afgesproken dat ik met haar aan het werk ga (heb zelf toch momenteel geen rijbaar paard)
Voor mij is de basis logisch. Ik begin met grondwerk en daarbij maak ik gebruik van werk aan de hand zoals rechtstellen, als wel oefeningen aan de longe, zoals bv reageren op signalen (dus geen conditie training etc, maar ontwikkeling communicatie) Om het gezellig te houden wissel ik af met veel andere dingen zoals spelletjes, schriktraining etc, maar combineer wel alles met principes zoals wegstappen op commando, wijken voor druk etc. Daarnaast leg ik momenteel de basis voor lange teugelwerk en ik werk aan geklooi bij de rug. Laat haar bv naast een opstapje staan, kriebel rug, klooi wat etc. Maar leg ook dingen op haar rug, spelenderwijs. Vond ze in het begin niet prettig, maar nu heeft ze er geen moeite meer mee. Ik wil een paard nl niet vast hoeven te zetten om te zadelen.
Ik ga er pas opzitten als de principes van wijken van druk en reageren op signalen duidelijk zijn. Ze moet dan aan de longe overgangen kunnen maken en reageren op lichte signalen, haar lichaam moet soepel zijn en ze moet minstens het basiswerk aan de lange teugel kennen. En geen enkele issue meer hebben met opzadelen, geklooi aan de rug etc.
pas dan is ze mijn inziens na klaar om het rijden te beginnen en nee... dat heb ik geen bit/sporen etc nodig.
Overigens hoeft ze nooit de hoge dressuur in. In feite gaat het hier om een recreatiepaard. Maar ik zie geen enkele reden om aan de basisopleiding van een recreatiepaard niet even veel tijd te besteden als aan een dressuur of springpaard. Uiteindelijk moeten ze allemaal de nodige kilo's mee torsen en weten wat we bedoelen als we op de rug zitten, zonder een heel arsenaal aan hulpmiddelen om het juiste antwoord af te dwingen
Ik beweer het zeker niet beter te kunnen maar ik werk er iedere keer weer hard aan ooit het niveau te bereiken wat ik voor ogen heb. Dit stukje over sporen is slechts een klein onderdeel hiervan.
met temperament maar o, zo vriendelijk voor iedereen. Nooit ruzie. Echt nooit met niemand, ze vermeed ruzies. Waardoor ze ook een keer in elkaar is getrapt door een gefrustreede Haflinger. In een hoekje van de zandbak gezet en meppen. Ze deed niks terug maar probeerde de klappen met haar billen op te vangen.
Weken in een mitella gelopen, en da's niet fijn als je met paarden bent.
Die malle grijze. (