Waarom het gebruiken van een zweep zo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:52

Ik rijd inderdaad met een lange zweep, ik kom daar heel makkelijk eigenlijk? Voordeel van een langere zweep is ook dat je maar een kleine beweging hoeft te maken met je hand voor een tikje.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:59

Ik ben het eens met beantsie.

Met mijn jonge paard reed ik eerst met een karwats, omdat het sturen nog niet zo goed ging. De karwats aanleggen op de buitenschouder hielp enorm veel met sturen. Nu rijd ik hem met een dressuurzweep, omdat hij tegenwoordig af en toe achter het been kruipt. Met een correcte handhouding hangt je zweep naar beneden af en is een aanlegging achter de kuit zo gebeurd.

Als je de zweep naar achteren (echt richting zijn kont) heb je je een knik in je pols zitten. Dit is een foto van Anky. Als je een zweep in haar handen bedenkt, snap je wat ik bedoel: http://www.wilderingzadels.nl/images/silly-man.jpg

Ik geef alleen een tik op de kont als mijn paard echt strontvervelend is en sowieso alleen met de karwats en niet met de dressuurzweep.

Sjonniej

Re: Waarom het gebruiken van een zweep zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:02

Het is geen foto van Anky.
Maar wel een mooi plaatje om mijn idee erover uit te beelden. Als de ruiter daar een zweep vast heeft en achter de kuit wil tikken, moet hij over zijn been heen. Dan moet hij toch zijn hand opzij zetten, om zijn been niet tegen te komen. Want in deze houding moet de zweep eigenlijk deze vorm hebben: /\ in plaats van | . Of je slaat heel hard op je been, in de hoop dat het uiteinde doorslaat naar je buik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:03

Ik rijd zonder zweep, maar ik leerde het vroeger op de manege idd ook op de kont. Even een rare gedachte kronkel, maar zou het paard het tikken achter de kuit dan niet verwarren met zijwaards gaan, aangezien je maar aan een kant tikt en met de beenhulp juist twee benen gebruikt? Heb het zelf nooit uitgeprobeerd.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 12:05

Is inderdaad geen foto van Anky.
Wel een mooi beeld inderdaad, maar ik vind ook wel dat die man zijn been erg ver naar achteren heeft. Zo word het ook wel erg moeilijk om je zweep te gebruiken bij de kuit.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:07

Nee, want ik gebruik de zweep niet als vervanging van mijn kuithulp ( waarbij eenzijdige hulp opzij betekent ), maar om hem attent te maken. Dat kan zowel op een eenzijdige als dubbelzijdige kuithulp zijn.

@Sjonniej: je moet je hand inderdaad een fractie naar buiten plaatsen. Maar als je je hand iets naar buiten zet, zonder een ophouding te maken, dan blijft mijn paard in dezelfde houding doorlopen. De aanleuning blijft dus gelijk. Bovendien is het in minder dan een seconde gedaan, dus heel veel problemen ondervind ik er niet van.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:24

Ik vind het logische-onlogisch voor je paard verhaal weer een beetje vreemd. Je hebt hem de kuithulp toch ook ooit geleerd waarom zou je het hem op de kont dan niet kunnen leren? Ik bedoel waarom geven we de kuithulp omdat onze benen daar toevallig hangen toch? De eerste keer dat je de kuithulp geeft kan je paard dat ook vreemd/vervelend vinden en slecht reageren, dus het is ook best logisch dat wanneer een paard de tik op de kont niet gewent is hij misschien gaat bokken als je het doet.

Het is nog maar de vraag hoeveel logischer het voor het paard is dat een eenzijdige kuithulp soms opletten betekend en soms opzij. Dan eenzijdige kuithulp opzij, kont opletten.

Ik heb met rijden ook altijd op de kont geleerd, maar eigenlijk gewoon liever niet tikken :o . Met mennen doen we het wel op dezelfde plak als de kuithulp maar dat komt volgens mij gewoon omdat je in een verschrikkelijke knoop moet om de kont te raken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:35

@Liedje89: je kan je paard ook leren aan te galopperen door aan zijn oor te trekken, dus wat dat betreft heb je wel gelijk. ( zal alleen wat lastig zijn voor jezelf misschien :D ).

Maar het lijkt me logisch dat je als je je paard aanwent om op je kuit te reageren, en hij reageert even niet, je even aanwijst ( daar gaat het in mijn ogen om ) wat je ook al weer aan het doen was. Maar als je maar vol blijft houden hem op zijn kont aan te tikken, gaat een paard daar vanzelf net zo goed op reageren ( als je het maar consequent blijft toepassen natuurlijk).

Er is imo wel een heel duidelijk verschil tussen aantikken (= opletten ) en een kuithulp voor opzij, al was het alleen maar omdat bij opzij 90% van de hulp komt vanuit de zit en de kuit daarbij ondersteunt. Op het moment van aantikken staat de rest van mijn lijf in de 'neutraal'-stand.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:42

Zesiram schreef:
@Liedje89: je kan je paard ook leren aan te galopperen door aan zijn oor te trekken, dus wat dat betreft heb je wel gelijk. ( zal alleen wat lastig zijn voor jezelf misschien :D ).

Maar het lijkt me logisch dat je als je je paard aanwent om op je kuit te reageren, en hij reageert even niet, je even aanwijst ( daar gaat het in mijn ogen om ) wat je ook al weer aan het doen was. Maar als je maar vol blijft houden hem op zijn kont aan te tikken, gaat een paard daar vanzelf net zo goed op reageren ( als je het maar consequent blijft toepassen natuurlijk).

Inderdaad, het kan natuurlijk wel zijn dat de zweep achter de kuit makkelijker aan te leren is als hij de kuithulp al kent. Gewoon omdat hij het al gewent is dat de aanwijzingen van daar komen en hij druk/aanraking daar dus ook makkelijker tollereerd. Maar ik ken dan ook weer paarden die de kont gewent zijn en bij achter de kuit direct opzij gaan, dus het is imo echt wat je aanleerd. Dan is kuit dus echt opzij en kont opletten je zou ook kunnen zeggen dat dat klogischer is, normaal is kuit immers altijd de voorwaardse/zijwaardse hulp en met de zweep ineens niet meer. Dus het is misschien ook logisch om te zeggen ene plek wijken voor druk andere plek opletten.

Maar dat betekend imo niet dat het direct logischer is oid, volgens mij maakt dat voor het paard niet zoveel uit. Hij vind het wel prima als je maar niet te hard slaat denk ik :Y) .

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:56

Ik tik bij achter de kuit als het paard niet reageert op de eenzijdige kuithulp. Als ik wil dat ie wat beter oplet, dan krijgt ie een tikje op z'n billen.
In mijn ogen is het juist vreemd om achter de kuit bij te tikken om je paard voorwaarts te krijgen. Hij voelt dan de hulp immers sterker aan één kant en eigenlijk zou ie dan opzij moeten gaan, ipv naar voren..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:04

ik heb een zweep van 90 cm geloof ik.

Ik rijd met Zina altijd met een dikke pad. als ik haar 'tik' dan raak ik haar niet. altijd een 'plof' geluid door het slaan op het pad. daar reageert ze op. schouder doe ik ook wel eens. en als ze echt niet reageert, doe ik de teugels in 1 hand en tik op haar kont (niet de situatie van een flinke mep, gewoon een tikje) maar ze reageerd al op de doffe tik op het pad. dat vind ik wel fijn..

maar een flinke tets krijgt ze afentoe wel hoor.. maar dat is dan alleen als ze er uit peert (zonder excuus) dus echt flauw wegrennen om mij bang te maken.

Longeren ook, dan word ze wel eens vals. dat vind ze namelijk niet leuk. en moet ze wel eens van straf doen.. dan is mijn zweep ook wel eens handig..

maar nee, over het algemeen is ze erg vriendelijk en heb ik de zweep neit echt nodig..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:06

Kont van het paard is drijven, ook bij het longeren hou je de zweep achter je paard.
Als ik de theorie nog goed heb, dan drijft de hengst in de kudde ook de paarden van achter.

En vaak bij jonge veulens is het zo dat ze weg zullen lopen als je achter ze loopt, of aan de kont zit. (is dus ingeboren).
Als ze ouder worden, worden ze hier wat minder gevoelig voor.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:10

Maar als het nou in beginsel niet uitmaakt of je nu het "opletten" duidelijk maakt met een tik achter de kuit of op de kont. Waarom dan moeilijk doen als het makkelijker kan?
Voor een tik op de kont hoef je je hand niet te bewegen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:11

Sjonniej schreef:
Maar als het nou in beginsel niet uitmaakt of je nu het "opletten" duidelijk maakt met een tik achter de kuit of op de kont. Waarom dan moeilijk doen als het makkelijker kan?
Voor een tik op de kont hoef je je hand niet te bewegen.

Volgens mij hangt dat er dus vanaf hoe je je zweep vast hebt. Want er zijn er hier ook die het tegenovergestelde beweren.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:12

juist wel, als je handhouding goed is :j

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:12

Tikje bij de kuit? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord! (slecht? :o ) Zelf rij ik altijd wel met zweep, zorgt ervoor dat ponylief goed oplet. Als ze dan zit te klieren krijgt ze een heel zacht tikje op haar kont en dan is ze weer bij de les.. Ze is erg gevoelig voor de zweep, maar als je er geen zweep bij hebt, dan denkt ze; ach, dus dan hoef ik niks te doen? (dan is ze erg sloom, onoplettend etc)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:17

sans6 schreef:
juist wel, als je handhouding goed is :j

Ik vraag met af of dat de handhouding of alleen de manier waarop je de zweep vast hebt is. Want ik heb echt geen knik in mijn pols toch wijst mijn zweep naar achter. Maar ik hou mijn zweep ook niet zo vast dat hij paralel loopt aan mijn hand.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:18

je hebt je zweep toch in je (ontspannen) vuist?
Als dan je duim bovenop zit, wijst je zweep toch automatisch naar beneden?

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:23

Volgens mij moet je voor een tikje met de zweep bijna altijd je hand bewegen. Je zweep wijst als het goed is naar beneden, om op de kont te tikken moet je dus je hand draaien. Om achter mijn been te tikken moet ik toch echt mijn hand van de hals af doen, anders sla ik mijn eigen been. Bij beide verstoor je de verbinding met de mond voor mijn gevoel, zelfs met een lange zweep. Zelf merkte ik dat tot voor kort nooit, maar de laatste tijd merk ik dat ik, als ik achter het dekje wil tikken (waar dat precies uitkomt weet ik eigenlijk niet.. tussen kont en kuit in?) ik ongemerkt een heel klein rukje aan de teugel geef. Vind ik tegenstrijdig en dus oneerlijk en onduidelijk voor mijn pony en ik probeer daarom de laatste tijd om even een hand los te laten. Dan verstoor je ook de teugelverbinding, maar geef je in ieder geval niet aan de achterkant een signaal voor voorwaarts terwijl je aan de voorkant onbewust remt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:28

sans6 schreef:
je hebt je zweep toch in je (ontspannen) vuist?
Als dan je duim bovenop zit, wijst je zweep toch automatisch naar beneden?

Ik hou mijn zweep dus niet zo hoog vast imo is hij dan veel zwaarder om vast te houden. Ik heb hem onder het handvat daardoorkantelt hij voorover. (Ik heb dat een beetje van het mennen als je een zweep hij het handvast vastpakt dan moet je het hele gewciht vast houden zeg maar, als je hem onder het handvat pakt dan hangt hij aan je hand, vooral met een menzweep krijg je dan veel minder snel een lamme arm) Als ik dan even il tikken ga ik hem niet eerst helemaal overpakken duurt veel te lang.