Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xXEviIXx schreef:hoi!
ik ben zelf op me 6e begonnen, moest ook wel is tikken geven, maar ik zag het gewoon als iets wat er bij hoorde, als je paard niet naar je been luisterd, dan maar een tikje.
heb het ook nooit raar gevonden of in het "echt" gedaan...

, al zou ik het haar vragen.lailapri schreef:heb een meisje van 3 op les, pony speelclub dus niet rijden maar die begint rustig dingen naar de ponys te gooien om haar zin te krijgen. Altijd een mooi knuffel en uitleg moment hoe een pony daarover denkt.

Joltsje schreef:hmm.. ik denk dat hier veel mensen zitten met idealen, maar het meerendeel is niet haalbaar.
wat ik de kinderen mee wil geven, is dat ze het paard moeten opvoeden, net als dat hun moeder hun opgevoed heeft.
jij leert ze dat ze hun pony wat moet vertellen en dat ie dat moet doen.. doet ie t niet, dan moet het duidelijker.
ik laat kinderen altijd zo lang mogelijk zonder zweep rijden, vooral omda ze anders het hele beengeven overslaan.. kan ik echt kwaad om worden..willen ze alleen maar snel... we hadden altijd 1 pony die bokte ze eraf als ze met de zweep gaven... en dat zeg ik er altijd bij.. maar soms willen ze het niet geloven.. ik weet het, het mag niet.. maar is wel duidelijk...
verder kan een manege geen perfecte pony´s hebben. stel je voor dat jij elke dag een andere moeder heeft. die het goed bedoelt.. maar niet altijd goed overbrengt. als ik soms mensen op paarden zie stuiteren.. niet normaal.. en die paarden doen dat maar.
mijn respect gaat naar alle manege paarden.. die hebben het eigenlijk zwaarder als die paarden van anky. die staan niet in een gouden box, die worden niet door 1 persoon gereden. die worden niet 100x per jaar gewassen en krijgen aandacht. nee die moeten werken..elke dag weer andere mensen. ze tolereren alles.. en zijn gelijk tuig als ze 1x niet doen wat de bedoeling is.
naar mijn mening moeten de maneges kleinschaliger. geen massaproductie aan lessen. maximaal 2 a 3 uur voor een paard. en meer binding. bij sommige maneges kun je na een jaar nog niet opzadelen. dat is toch belacheljk
.