Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:20

wat kan je met een aanwijsstokje? aanwijzingen geven.
kan dus ook hulp op kruis of schouder zijn. Ik laat de kinderen dan kriebeltjes geven. Leer ze er ook wel mee werken met elkaar. Er zijn zoveel meer dingen die je kunt doem met een stokje als slaan.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:21

Idd zul je dit als instructrice goed moeten begeleiden, voordat die kinderen bij voorbaat al slaan en niet meer op een al dan niet juiste manier corrigerend bezig zijn.

kehdra

Re: Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:24

tuurrlijk kan het zo zijn dat een paard zelfs na een DUIDELIJKE aanwijzing niet doet wat je vraagt, dan is een juist getimede tik verdiend.

Maar wanneer er geen duidelijke hulpen worden gegeven, zoals in de meeste lessen, is een tik in 99% van de gevallen NIET verdiend.

De instructrice vind ik in dit verhaal de verantwoordelijke persoon om het voor kind en dier leuk te houden.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:26

hoi!
ik ben zelf op me 6e begonnen, moest ook wel is tikken geven, maar ik zag het gewoon als iets wat er bij hoorde, als je paard niet naar je been luisterd, dan maar een tikje.
heb het ook nooit raar gevonden of in het "echt" gedaan...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:28

die zitten er idd tussen. Heb ook gemengde lessen waar beginners en half gevorderde in rijden waarin de beginners dan geen zweepje mogen. Sommige blijven dan echt zeuren om een zweepje en als ze die hebben (ben dan altijd wel benieuwd naar wat ze ermee doen dus geef ze een kans) gaan sommige echt hele tijd slaan. andere willen hem gewoon hebben en houden hem dan ook met 2 handen vast. haha maar meestal laat ik ze zonder. eerst maar eens leren wat een pony is, en hoe een dier werk.

Meeste pony's willen best werken voor een kind, maar niet gedomineerd worden door een kind (mijn pony's dan) dus een zweepje geeft alleen maar eerder verzet. De verhouding onderling ligt dan anders.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:32

xXEviIXx schreef:
hoi!
ik ben zelf op me 6e begonnen, moest ook wel is tikken geven, maar ik zag het gewoon als iets wat er bij hoorde, als je paard niet naar je been luisterd, dan maar een tikje.
heb het ook nooit raar gevonden of in het "echt" gedaan...

ik zit nu te denken dat ik eigenlijk pas een zweepje mocht toen ik niet meer in de privelessen zat, ik pakte het heel snel op dus zat al in de 7e les in een groepsles...
ik heb echter een zweepje niet als leuk, slaan gezien. ik gebruik(te) hem alleen als hij niet naar mijn hulpen luistert. en als ik hem gebruik ga ik er zeker niet op los rammen ofso.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:38

Ik denk eigenlijk dat als het kind slim genoeg is onderscheid te maken tussen wat een paard snapt en 'niet slaan wat je liefhebt', dat er geen problemen zijn. Ik heb er bijvoorbeeld nooit last van gehad en ik ben echt geen geweldadig persoon :P

Overigens kan een klein kindje nog zo duidelijk zijn, die pony's weten er wel raad mee hoor ;)
Ik leer ze niet om te slaan als dat beest niet loopt, ik ga er altijd zelf met een zweepje bij staan, zeg dat ze de hulp moeten geven en dan wijs ik gewoon naar de achterhand. Dan denken ze dat ze het heulemaal zelf hebben gedaan :+
Wel mogen ze een tik geven als de pony echt strontvervelend aan het doen is, en ja, als die niet hard genoeg is, dan zeg ik inderdaad: "Dat mag wel wat harder hoor." Maar het blijven aaitjes, dus die pony's worden echt niet afgeragd ;)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:41

Mmmm die titel is ook inwisselbaar > mannen en vrouwen: waarom slaan waar je van houdt?

*slecht*

Tja kinderen zijn veelal niets anders dan egoistische monsters dus dat kinderen makkelijk akkoord gaan met slaan verbaasd me niks; alles om dingen gedaan te krijgen zoals zij het willen.
Vind volwassenen en slaan dus ook vele malen erger om eerlijk te zijn

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:46

Als je zo'n kind vanaf het begin juist leert rrijden zal deze meer lol hebben in het rijden denk ik. Wanneer de pony's goed aan de hulpen staan, kunnen ze dit lang volhouden.

Ik snap dus niet waarom manege's dis nog op deze manier doen.

Mltex, ze gaan er inderdaad mee accoord, omdat ze het simpel weg voor waar aannemen. Maar in eerste instantie vervalt het plezier van zo'n kind toch direct?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:46

Mmm, ik ga toch niet mee dat kinderen dat graag zouden doen die tik uitdelen.
Mijn dochter zou echt haar pony niet willen slaan :n , al zou ik het haar vragen.
Zij wordt zelf ook niet graag geslagen is haar beredenering en zij is gek op haar dieren/pony.
Kom niet aan onze dieren, zij is opgevoed met het hebben van respect voor dieren, ik heb ook nooit toegestaan dat ze de dieren op deze manier corrigeert, nu is dat bij hen ook niet nodig, maar in de beleving van een kind kan dat wel eens anders liggen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:54

heb een meisje van 3 op les, pony speelclub dus niet rijden maar die begint rustig dingen naar de ponys te gooien om haar zin te krijgen. Altijd een mooi knuffel en uitleg moment hoe een pony daarover denkt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:58

lailapri schreef:
heb een meisje van 3 op les, pony speelclub dus niet rijden maar die begint rustig dingen naar de ponys te gooien om haar zin te krijgen. Altijd een mooi knuffel en uitleg moment hoe een pony daarover denkt.

Nou, die zal dan nog wel gefrustreerd raken met de paardjes.
Die van mij is echt geen engeltje, maar dat heeft ze nooit durven doen, dan heb ik d'r bij d'r lurven.
Hahaha, die van mij heeft haar pony al van haar derde en die braaf, maar wel voorwaarts, zij weet dat ze heel stil moet blijven zitten, anders gaat het mis. Emotionele uitspattingen leren ze dan wel af }>

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:05

hmm.. ik denk dat hier veel mensen zitten met idealen, maar het meerendeel is niet haalbaar.

wat ik de kinderen mee wil geven, is dat ze het paard moeten opvoeden, net als dat hun moeder hun opgevoed heeft.
jij leert ze dat ze hun pony wat moet vertellen en dat ie dat moet doen.. doet ie t niet, dan moet het duidelijker.

ik laat kinderen altijd zo lang mogelijk zonder zweep rijden, vooral omda ze anders het hele beengeven overslaan.. kan ik echt kwaad om worden..willen ze alleen maar snel... we hadden altijd 1 pony die bokte ze eraf als ze met de zweep gaven... en dat zeg ik er altijd bij.. maar soms willen ze het niet geloven.. ik weet het, het mag niet.. maar is wel duidelijk...

verder kan een manege geen perfecte pony´s hebben. stel je voor dat jij elke dag een andere moeder heeft. die het goed bedoelt.. maar niet altijd goed overbrengt. als ik soms mensen op paarden zie stuiteren.. niet normaal.. en die paarden doen dat maar.

mijn respect gaat naar alle manege paarden.. die hebben het eigenlijk zwaarder als die paarden van anky. die staan niet in een gouden box, die worden niet door 1 persoon gereden. die worden niet 100x per jaar gewassen en krijgen aandacht. nee die moeten werken..elke dag weer andere mensen. ze tolereren alles.. en zijn gelijk tuig als ze 1x niet doen wat de bedoeling is.

naar mijn mening moeten de maneges kleinschaliger. geen massaproductie aan lessen. maximaal 2 a 3 uur voor een paard. en meer binding. bij sommige maneges kun je na een jaar nog niet opzadelen. dat is toch belacheljk

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:06

Het grootste en hinderlijkste probleem vind ik dat de pony's meestal ''ondeugend'' zijn om iets duidelijk te maken, vaak door slecht passend tuig, en waaraan verdienen ze die tik dan? Omdat ze hun pijn uiten, laten merken dat ze ergens last van hebben, iets niet prettig vinden, en daarvoor kwijgen ze dna op hun donder...

Nee, respect voor paarden krijg je niet te leren op een manege, correct rijden helaas ook niet.(1 van de goede manege's uitgesloten, maar dat is goed zoeken....).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:14

de manege waar ik lesgaf hadden ze 2 geweldige pony..
je kon er niks mee.. als je niet goed reed. deed je het als in het boekje, was het appeltje eitje.. geen buitenbeen in de wending.. jammer..

en er waren bij ons ook pony´s die gingen uit zichzelf aan de teugel.. als de amazone er maar relaxt op zat.gingen ze plukken was het wat anders.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:16

Persoonlijk heb ik mijn dochter pas een zweepje in de handen gedrukt toen de pony echt aan het werk moest en ze het nodig vond om zich daaraan te ontrekken door lekker toch de kant op te gaan waar ze zelf zin in had. Kind kon de buitenschouder nog niet genoeg begrenzen en met een zweepje op de schouder lukte dat wel. Dus echt een zweep als aanwijsstokje en niet om mee te slaan want dan probeert de pony haar eraf te bokken. Ook niet nodig want als ze het lief vraagt doet de pony alles voor haar.

Clou van het verhaal is wel dat het niet om een manegepony gaat. Kinderen die op een manege hebben leren rijden kunnen het slecht handelen om er met zweep op te stappen want dan neemt ze de rit aan door de onsubtiele hulpen. Terwijl de pony best een hoge tollerantiegrens heeft vind ik.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:12

mijn zoon had ook altijd moeite om een tik uit te delen. Hij heeft toen even prive les gehad op een super brave pony. Daarna ging het nog niet veel beter. Pas toen hij een welshje van een nichtje mocht gaan rijden, merkte hij hoe ontdeugend zo'n pony eigenlijk is, en dat een tik op zijn tijd toch wel gewenst is. Zeker als de pony de ene keer wel lekker doet wat jij wilt en een andere keer een loopje met je neemt en ontdeugende streken uithaalt.

Hij had dit geluk, om het werkelijk te ervaren met een "eigen"pony. En te leren dat pony's echt ontdeugend kunnen zijn, en een tik of tikje toch echt nodig kan zijn. ;)

het nadeel is wel, dat hij niet gecharmeerd meer is van manege pony's en nu een eigen new forest heeft, die hij toch redelijk zelf kan opvoeden. ;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 05:17

Ik vind dat je paarden alleen maar mag slaan als het echt nodig is.

Kinderen daarentegen mag je van mij slaan wanneer je wilt. Helemaal als ze teveel herrie maken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 08:14

Joltsje schreef:
hmm.. ik denk dat hier veel mensen zitten met idealen, maar het meerendeel is niet haalbaar.

wat ik de kinderen mee wil geven, is dat ze het paard moeten opvoeden, net als dat hun moeder hun opgevoed heeft.
jij leert ze dat ze hun pony wat moet vertellen en dat ie dat moet doen.. doet ie t niet, dan moet het duidelijker.

ik laat kinderen altijd zo lang mogelijk zonder zweep rijden, vooral omda ze anders het hele beengeven overslaan.. kan ik echt kwaad om worden..willen ze alleen maar snel... we hadden altijd 1 pony die bokte ze eraf als ze met de zweep gaven... en dat zeg ik er altijd bij.. maar soms willen ze het niet geloven.. ik weet het, het mag niet.. maar is wel duidelijk...

verder kan een manege geen perfecte pony´s hebben. stel je voor dat jij elke dag een andere moeder heeft. die het goed bedoelt.. maar niet altijd goed overbrengt. als ik soms mensen op paarden zie stuiteren.. niet normaal.. en die paarden doen dat maar.

mijn respect gaat naar alle manege paarden.. die hebben het eigenlijk zwaarder als die paarden van anky. die staan niet in een gouden box, die worden niet door 1 persoon gereden. die worden niet 100x per jaar gewassen en krijgen aandacht. nee die moeten werken..elke dag weer andere mensen. ze tolereren alles.. en zijn gelijk tuig als ze 1x niet doen wat de bedoeling is.

naar mijn mening moeten de maneges kleinschaliger. geen massaproductie aan lessen. maximaal 2 a 3 uur voor een paard. en meer binding. bij sommige maneges kun je na een jaar nog niet opzadelen. dat is toch belacheljk

Ik vraag me dan af, hoe kan een kind dat in motoriek nog erg onderontwikkeld is nou een pony opvoeden die met zeer fijne en complexe lichaamstaal communiceerd. Ik maar er meer gebruik van dat de pony's zich over een kind ontfermen. De andere die dat niet doen, die probeer ik te besturen. Ik ben ook degene die ze op hun plaats zet als ze niet luisteren.

Van dat eraf bokken komt me bekend voor. Mijn fjord moet je niet slaan, mijn konik heeft zowiezo een hekel aan de zweep die valt hij aan.

(ga weer even verder lezen)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 08:42

Mooi onderwerp, kinderen die leren schieten met kanonskogels en later mogen leren dat de hogere vorm van paardrijden inhoudt dat de hulpen, maar dan de echte hulpen, heel fijntjes zijn.

Ga dat maar eens uitleggen dan....

Als kind moest ik mijn sporen verdienen, nu horen ze geloof ik bij de standaarduitrusting: rijbroek, cap en sporen. (De sporen heb ik overigens geweigerd, en nog)
Iemand zei ooit "Je leert pas paardrijden op een fijngevoelig paard" en hoe meer ik dar over nadenk hoe meer ik denk, ja daar zit zeker wat in. Maar aan de andere kant doen zoveel mensen nou juist zo hun best om paarden ongevoelig te maken.

Hoe zou het dan zitten?

Narratify

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:37

Vroeger heb ik dit ook geleerd, teminste, ik reed dan op een pony en die luisterde niet of weet ik wat er aan de hand was. Dan was het: geef hem nu een een tik! nee harder!...
Toen ik dat moest doen ben ik naar een andere manege gegaan waar dat niet hoefde en waar de zweep bijna nooit werd gebruikt.
Nou had ik een jaar geleden een nieuwe instructrice die mij op mijn eigen paardje les gaf. Die zei ook, geef hem nu een een mep! ik zeg dat doe ik gewoon niet, de zweep is voor mij een hulp middel geen ding om paarden mee te slaan. Overigens heb ik toen gelijk een andere instructrice genomen en dit bevalt heel goed!

@ paardentango: ja ik zat laatst naar mijn vriendin te kijken, rijd met haar paardje in een manegeles mee, reden er gewoon 3 met sporen. Vind ik echt niet normaal. Ze gaan er namelijk niet normaal mee om. Gewoon schoppen...

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:59

Kinderen en pony's waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Kinderen hebben te veel vriendjes: de vriendjes van 10 (leren rekenen) het water is je vriendje (leren zwemmen) en het paard is nu ook je vriendje? Een paard = een paard

Kinderen moeten pas leren paardrijden gaan zodra ze daar geestelijk en motorisch aan toe zijn. Tot die tijd kunnen ze lol hebben met op een paard zitten.

De suggestie "ga Western rijden" vond ik een goede. Ik heb een keer absolute beginners zien leren rijden op een Western stal en ik vond het er sympathiek uitzien.

Als je verstand van paarden en paardrijden hebt, wil dat nog niet zeggen dat je verstand van kinderen hebt. De instructie schiet te kort. Les geven aan kinderen is een vak.

Daarnaast ken ik een aantal shetjes en fjordjes waar kinderen pas vanaf een jaar of 11`-12 écht iets mee kunnen. Dit zijn geen manege pony's. Kortom: niet te jong beginnen met paardrijden.

Waarom zou je slaan waarvan je houdt? Er zijn ook mensen die kickboxen of aan karate doen. Een collega van me is een leuk mens maar doet aan kickboxen. Ieder zijn meug.

Ik zie soms ruiters die beter een andere sport hadden kunnen kiezen: gewichtheffen of vrij worstelen of zoiets.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:16

Erg interessant topic...
Ik heb al een paar keer gereageerd, maar even over het fijngevoelige...
Wij hebben voor onze dochter, maar ook voor onszelf, want wij mennen er mee, een Welshpony gekocht, gouden karakter, maar pittig en een ijverig paardje. Ze leert dus idd om heel stil te zitten, voor zover dat natuurlijk mogelijk is voor zo'n jong kind.
Ze heeft de pony nu tweeënhalf jaar en dochterlief is pas vijfenhalf, we zijn voorzichtig en alles gaat onder begeleiding.
Zij zal niet leren schoppen en trekken, dat is niet nodig en zou ook meteen afgestraft worden.
Alles gaat langzaam, het is een vriendelijke pony, maar geen kinderpony, slechts weinig onder het zadel gereden, maar daardoor heeft ze ook geen foefjes. Kind maakt buitenritjes aan de hand, verzorgt (pony blijft uren stil staan als het moet), doet kunstjes aan de longe, rijdt balkjes en doet spelletjes. Moeder, kind en pony leren veel op een rustige manier.
Dit is voor mij de ideale situatie, niet voor iedereen haalbaar, maar voor ons een bewuste keuze.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:21

Wss ietsmeer ontopic, maar dit is toch ook leeftijdsafhankelijk?
Mijn dochter is vijf, ik wil niet dat die de pony een tik geeft, mocht dit nodig zijn dan doe ik dat wel zelf (is nog niet nodig geweest *klopt af*, maar daar zijn het de pony's ook niet naar). Zij is vijf, ik verwacht niet van haar dat zij hier een goede inschatting over zou kunnen maken, al weet zij misschien wel meer van dieren dan sommige volwassenen ;) .
Ouder, situatieafhankelijk kan ze het misschien beter inschatten en hanteren, naarmate ze meer invoelingsvermogen heeft en meer (rij-) ervaring.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:27

ik reed in de les altijd op een hele slome pony, iedereen tikte erop los bij haar en dan ging ze bokken..
ik deed dat niet, alleen als ze echt heel sloom was een klein tikje om haar actief te houden..
maar als zij bij het aanspringen voor de galop begint te bokken, mag je dan geen tik geven ?
als je dat niet doet, stapt ze de hele les..
als een pony waar ik op rijdt bokt dan kan hij vaak een tik verwachten ..