Inrijden 3 jarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie78

Re: Inrijden 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 14:02

Ik moet het andersom gaan doen. Ik heb geen binnenbak, dus ik kan 's winters niks.. :-(

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:27

Een paard kan toch lekker het land op èn ingereden worden? Net alsof je bij het inrijden het paard dag en nacht in de stal klaar moet hebben staan?
Ik wil ook lang wachten met inrijden of mss de methode van kennismaken en dan weer wegzetten.

Sophie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 14:37

Ik snap dat het beide kan, maar ik bedoel dan voor een periode op het land en helemaal niks doen..

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:06

Het ligt een beetje aan het paard zelf of je 'm wil inrijden op 3 jarige leeftijd of niet. Sommige (vaak grote) jonge dieren hebben nog wat meer tijd nodig. Ze zijn dan nog erg jeugdig, maar ook genoeg paarden zijn prima te rijden op 3 jarige leeftijd.

Ik zou 'm eind najaar binnen halen, zodat je 'm in de winter kunt beleren. Kun je daarna altijd nog beslissen of je 'm weer het land in jaagt van het voorjaar of lekker doorrijdt. Maar om 'm nou de winter van 2010/2011 in het land te laten staan heeft niet zoveel meerwaarde, want zo te lezen laat je 'm ook 's winters buiten staan?? Onze paarden gaan in de winter allemaal naar binnen en gaan overdag - als het weer het toelaat - een dagdeel naar buiten.

Joepjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:14

Ik begin meestal op 2 jarige leeftijd met een hoofdstel en longeersingel en zo op te bouwen..
Vervolgens gaan ze in de lente weer het land op tot eind oktober en beginnen we weer met eerst hoofdstel / longeersingel vervolgens eerst een zadel
Dan longeren met een zadel, en dan beetje hangen wanneer dat goed gaat erop zitten stilstaand enzovoort.
Na het zadelmak maken / inrijden gaan ze weer paar maanden het land op en vervolgens pakken we het weer op en daarna gaan ze of in de verkoop of ze blijven nog een jaar in training thuis

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:11

Ik heb mijn pony op 3 jarige leeftijd ingereden, toen na ongeveer 2 maanden heb ik haar voor 1,5 jaar op het land gezet en af en toe (eens in het seizoen ongeveer) eens een weekje herhalen. Nu word ze bijna 5 en ik ga nu beginnen met doorrijden.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:15

Ik heb mijn verzorgpaard pas ingereden toen ze 3,5 was... Daarvoor longeerde ik al wel.
Verder heb ik de eerste twee weken bijna elke avond even een kwartiertje gereden. Daarna 2x in de week. Pas toen ze 4 was ben ik fanatieker gaan rijden.
Daarnaast heb ik nog een tuigpaard zadelmak gemaakt dat was pas toen ze dik 4 was omdat ze nogal lang jeugdig was.. Ik zou het denk ik van het paard zelf af laten hangen, de één is al eerder goed ontwikkeld dan de ander. En een jong paard mag je natuurlijk nooit teveel belasten!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:28

Wij beginnen meestal rond deze tijd of iets later. Dan kun je mooi zo'n 2 á 3 maanden rijden, en dan de gehele zomer in de weide. Zodra het weer dan omslaat en ze weer naar binnen gaan, pakken we ze weer op. Maar, ook dan geef ik ze ca 3 keer per half jaar minstens een week rust. (wandelen, stapmolen, longeren aan halster, en zo veel mogelijk los, dat wel)

Succes met je paard!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:15

Ik heb mijn 3 jarige pony heel erg rustig aan beleerd, een half jaar lang ongeveer 3 keer per week maximaal 20 minuten er mee werken en later ook rijden. Ook regelmatig 10 minuutjes. Verder stond hij lekker in het land. Ik vind het persoonlijke prettiger om door te werken ipv terug het land in gooien. Maar ik beleer altijd erg rustig, zodat de paarden wel alle tijd krijgen om alles te verwerken.

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:30

Sophie78 schreef:
In het voorjaar/zomer ga ik mijn 3 jarige inrijden. Ik heb wel eens gehoord van verschillende mensen dat ze na het zadelmak maken het jonge paard weer terug op de wei zetten.
Ze geven het paard een paar maanden rust en pakken hem daarna weer op. (volgens hun gaat het dan beter)

Mijn vraag is wat zouden jullie doen? Gewoon doorrijden of toch even voor een tijdje terug op de wei zetten. 8-)

Ik heb dit met mijn paardje wel gedaan! Ingereden, 3 maanden doorrijden en daarna weer lekker voor een half jaar het land op! Mij is dat super bevallen en toen ik weer begon kon ik hem zo oppakken en doorgaan waar ik was gebleven!

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:45

leuk om eens te lezen allemaal..
toevallig hebben wij zelf ook een merrie van bijna 3.
gelukkig staat ze lekker 24/7 op het land wat helemaal geen probleem opleverd ook niet met de vele sneeuwval! zelfs op de gladde stukken bij de voerplekken wat platgetrapt is omdat de paarden er veel overheen lopen is ze volop aan het spelen! (lees: steigeren/bokken/met 4 benen de lucht in en omdraaien/galopperen) ik heb haar welgezegd 1x een beetje zien glijden toen de sneeuw er net lag en ze nogal maf deed. daar heeft ze van geleerd en ze weet nu heel goed wat ze wel en niet kan (net als de andere paarden in de wei trouwens)
regelmatig haal ik haar uit de wei om wat grondwerk (spelenderwijs met tonnen, zeilen en balkjes) te doen of lekker te gaan wandelen. en gooi ik eens een jas of een opgevouwen deken op haar rug. als ze 3,5 is wil ik gaan beginnen met rustig aan te beleren. :D

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:50

de mijne is vorig jaar mei 3 geworden, en is begin oktober zadelmak gemaakt, eind oktober hebben we haar gekocht en begin november kwam ze bij ons. Ze word nu 3 keer in de week gereden en ze pikt alles heel makkelijk op. We doen het rustig aan maar ze word niet meer een half jaar in de wei gezet, ik blijf haar nu gewoon rijden.En misschien van de zomer dat we een B-proefje doen. :)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:29

Sophie78 schreef:
Ik moet het andersom gaan doen. Ik heb geen binnenbak, dus ik kan 's winters niks.. :-(

is er geen binnenbak in buurt die je kan huren?

Sophie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 14:40

Bedankt voor alle reacties!! Heb er zeker wat aan!!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:15

Eerlijk gezegd begrijp ik persoonlijk het nut niet zo goed van inrijden en dan weer weg zetten... Maar dat is mijn idee. Mijne is nu bijna drie, doe regelmatig grondwerk. Paar keer voorbereidend werk op longeren gedaan en heb er nu een drietal keren op gezeten en een keer hebben we een rondje in de bak gestapt... We bouwen dit lekker op en deze zomer gaat ze een - twee keer per week een half uurtje mee naar buiten. Ze kan verder dag en nacht binnen in grote loopstal of buiten op de paddock, zomers wei...

Ik ben regelmatig met mijn pony bezig, al vanaf dat ze 1 jaar is, maar altijd gedoseerd en af en toe een paar dagen tussenpozen. Maar een paar maanden op de wei zetten en niet aankomen? Ze staat elke dag lekker paard te zijn en heb niet het idee dat ze dat uurtje dat ik met haar aan de slag ga erg vind of dat ze niet genoeg tijd heeft gehad om alles te overdenken. Sterker nog, vorige winter heb ik haar meer laten staan dan anders (ja ik haal ook veel info overal vandaan en dacht mssn doe ik wel iets te veel met haar) en toen werd ze heel vervelend en opdringerig als ik haar dan eens uit de stal/het land haalde... Voor mij dus lekker af en toe aan de slag, zonder te veel te vragen en zonder weg te zetten. :)

Whatever572

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:14

ik zou het toch bij 4 jaar doen, dat is wat meerdere aanraden. Ik zou hem nu nog lekker op het weiland laten staan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:18

Vie schreef:
Eerlijk gezegd begrijp ik persoonlijk het nut niet zo goed van inrijden en dan weer weg zetten...

Het nut:
Op 3 jarige leeftijd zijn paarden nog niet zo sterk en dominant. Makkelijk dus om daar gebruik van te maken als leider om ze makkelijk wat te leren.
Wanneer je ze dan weer weg zet, worden ze lichamelijk en geestelijk ouder en meer volgroeid.
Je geeft ze dus de tijd om zich te ontwikkelen, maar de basis zit er al wel in.
Wanneer je ze later weer op pakt, weet het paard al wat de bedoeling is en is hij door zijn verdere ontwikkeling klaar voor het werk.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:28

Persoonlijk vind ik het feit dat paarden nog niet sterk en dominant zijn geen grondige reden... Als jij dan toch leider bent zullen ze zich niet sterk en dominant naar jou opstellen. Maar dat is mijn mening... Hoef je het niet mee eens te zijn. ;)
Paarden zijn daarnaast ook dieren die van stabiliteit en gewoonte houden. I.m.o. strookt bovenstaande manier daar niet echt mee... Ik zeg niet dat iedereen zo werkt, maar in veel gevallen dreun je de basis er even in een paar maanden in en vervolgens zet je je paard een paar maanden weg. Dan kan ik idd begrijpen dat een paard even denktijd nodig heeft, want je overvalt hem gewoon... Nogmaals, ik zeg niet dat iedereen zo werkt, maar zo zie ik het hier wel vaak gebeuren...

Ik daarentegen ben al vanaf dat mijn pony één jaar was bezig met 'opleiden'. Systematisch leert ze nieuwe dingen bij, dat begint met de basis à la meelopen/voetjes geven en dat eindigt met inrijden. We doen alles stap voor stap en naar mijn idee heeft ze het helemaal niet nodig om daar een paard maanden over te moeten denken. Meestal is een paar dagen ertussen wel voldoende. Dat geld bij mij overigens niet voor alleen zadelmak maken/inrijden, ik doe ook grondwerk en VD. :)

_Aimee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:40

ik heb die van mij als bijna 4 jarige ingereden(dec 08)
ging prima alleen deze zomer(in de vakantie 09)
een poosje stilgezet omdat ik een blessure had
daarna gewoon weer opgepakt maar nu wegens het
weer staat bij weel stil :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:24

Vie schreef:
Persoonlijk vind ik het feit dat paarden nog niet sterk en dominant zijn geen grondige reden... Als jij dan toch leider bent zullen ze zich niet sterk en dominant naar jou opstellen. Maar dat is mijn mening... Hoef je het niet mee eens te zijn. ;)

Ben ik dit wel met je eens hoor, maar het is wel makkelijk voor ruiter en paard.
Ik ben het er niet mee eens dat je die basis in een paar MAANDEN erin moet dreunen.
1 maand waarvan je de helft longeerd en de andere helft erop gaat zitten en het gas en de rem erop zet en een beetje stuur (dus maar enkele keren per week! in die maand)
Daarna kan het paard zich verder ontwikkelen met al wel een stukje basis... of je begint gewoon op 4 jarige leeftijd.

Ik vind het vaak erg veel gevraagd om regelmatig met een jong paard bezig te zijn, van poetsen t/m vd.
Sommige pakken het prima op, maar heb er ook probleempaarden uit zien komen. Mensen met te weinig geduld (en imo kennis) die beter een volwassen paard hadden kunnen kopen om hun hobby te kunnen uitvoeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:27

alles hangt af van het paard in kwestie men kan er geen eenduidig antwoord op geven omdat de materie afhankelijk is van zoveel verschillende factoren..........

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:37

KiWiKo schreef:
alles hangt af van het paard in kwestie men kan er geen eenduidig antwoord op geven omdat de materie afhankelijk is van zoveel verschillende factoren..........

helemaal mee eens. je moet vanuit je paard werken! kijk goed naar je paard en beslis daarna wat het beste zal zijn. het ene paard is er eerder aan toe als het andere.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:02

heb net in een ander topic ook mijn mening gegeven dus hier nog een keer

mijn paard word 18 mei 3
dit jaar word hij wel zadelmak gemaakt en ga ik met hem een cursus grondwerk doen.
na het zadelmak maken gaat hij nog het land op.
en volgend jaar word hij dan echt beleerd.
als je mazzel heb word je paard 25 jaar of ouder.
dus nog alle tijd om te rijden.
laat ze lekker uitgroeien en uitzwaren voor zover dat kan.
wat maakt dat ene jaartje op een paarden leven uit?
zo geef je ze ook de kans om alles even te laten bezinken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:48

Ik doe het niet. Ik wacht gewoon tot het paard er aan toe is om aan het werk te gaan, zorg dat ze niet overbelast raken (lichamelijk en in het koppie) en dat ze lol en uitdaging genoeg hebben. Dan is zo'n vakantie helemaal niet nodig. In de wei staan doen ze dan alsnog hele dagen, op dat kleine werkje om de dag na...

GStornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:03

Dit blijft altijd een punt van discussie. Wisten jullie dat in de westernsport de paarden al op 18 maanden ingereden worden? WAANZIN!