das Gymnasium des Pferdes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:49

Volgens mij biedt Oms Presse in de kataloges "Documenta Hippologica" dit en andere standaart werken aan:
Hagentor wall 7, D-31134 Hildesheim, telelfoon 00-49-5121/15010. E-Mail: info@oms.de, intrnet: w.w.w. olms.de

Ik geef dan ook de voorkeur aan de orginele tekst.
Zonder iets af te willen doen aan Steinbrecht, maar hij ie slechts één van de mensen die bijgedragen heeft aan de ontwikkeling van de rijkunst. Anderen, voor en na zijn tijd, en ruiters uit andere rijculturen zoals de Franse en de Zweedse, worden geheel over het hoofd gezien.
Voor de Tweede wereld oorlog waren ook de Zweden zeer sterk in de dressuur. Zouden deze ruiters geen belangwekkende boeken geschreven hebben?

Voor het overige was Steinbrecht als men tochniets beters te citeren heeft dan zijn afgezaagde citaat: Reite dein Pferd nach forne und richte es gerade. Niet de eerste en ook nog incompleet
Generaal L'Hotte schreef: "Calme, droit et en avant". Dat woord calme, ontbreekt bij Steinbrecht. Zijn tekst geeft nogal vaak aanleiding om als een razende voort te jagen.

Ik kan trouwens de mening van de insrtructeur van 'Paf' wel delen. Veel hedendaagse boeken worden heel braaf geschreven, lief , geen onvertogen handeling tenopzichtigte van het paard. Maar menigeen van deze auteurs heb ik op het inrijterrein en thuis achter gesloten deuren, een paard zien aanpakken. Ik beweer niet dat het onterecht was, maar wel dat ze in hun beschrijving in hun boeken oneerlijk zijn. Maar daarbij moet ik wel zegggen , dat indien iemand nu durft te schrijven wat Steinbrecht, Baucher, Beudant, Pluvinel, S. de la Broue, in hun tijd durfde, of beter mochten schijven, dan zouden ze nu publikelijk gestenigd worden. Een hedendaagse auteur durft niet te schrijven dat zij/hij het rijdier een stevig de leviten gelezen heeft, want dan is hij/zij direct een dierenbeul. Er is zeker sprake van een hetse.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Dan geef mij maar

clarence

Re: das Gymnasium des Pferdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:55

Geachte Kadankovitch,

Weet u goede vertalingen te vinden van Franse en Zweedse auteurs? Ik ben nu een boek van Jean Licart aan het lezen en vind het fascinerend. Wat ik ook altijd leuke boeken vind, zijn de Cavalerie handleidingen.

Vriendelijke groet,

- C

P.S. Ik ben het trouwens met al uw punten betreffende Steinbrecht en overige auteurs eens. Dat wil geenszins zeggen dat ik het betreur dat de kwaliteit van een paardenleven sterk verbeterd is de afgelopen 100 jaar.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:03

Neen ik ken geeen vertalingen van deze werken. Ik haalde het slechts aan omdat ik het betreur dat er zeer eenzijdig gelezen wordt.
Gedurende mijn studie internationaal recht merkte ik dat mijn medestudenten zich meestal bezighieleden met anglo-amerikaanse literatuur, volslagen eraan voorbijgaand dat er nog altij een groot gedeelte van de internationaal gëoriënteerde juristen in de franse taal publiceerde. Vaak ook omdat men slechte ervaringen hadden met Gr. Brittanië of de VS. Neem voormalig Indochina, de Magreb, etc. Ik las toen de werken over conflictbeheersing van Boutros Boutros (ja twee keer) Ghallli, de latere secretaris Generaal van de VN. Hij doceerde aan de Sorbonne. Zijn opvattingen op dat vlak hadden in de wereld groot aanzien.
Maar dit is zeker off Topic. Wat ik wil uitdrukken, er zijn ook andere minstens even belangwekkende auteurs naast Steinbrecht. Olms verlag brengt veel interessant boeken uit, vakkundig vertaald, vaak door dr. Berholt Schirg, zelf een uitnemend ruiter.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:10

Hartelijk dank. Zal Racinet er maar op na slaan dan.

Er is ook voor mijn studie-onderwerp veel belangrijke literatuur te vinden in het Frans en Duits. Helaas is mijn Frans niet meer wat het geweest is. Ik lees tegenwoordig liever paardenboeken.

Zoekt en gij zult vinden (de Engelse vertaling van Baucher): http://books.google.com/books?id=8xY5AS ... q=&f=false

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:18

ik vind het ook een goed boek. We hebben het ook thuis. Het is alleen wel een verschrikkelijk boek om doorheen te komen :P is neit even lekker weg te lezen...

Maar ik vind de richtlijnen die gegeven worden ook goed. Ben dan ook totaal niet van het 'moderne rijden' zoals het genoemd wordt.
Daarnaast vind ik het ook totaal niet verouderd? Vraag me ook af hoe het zou kunnen, paard is nog steeds een paard en beweegt zich nog steeds hetzelfde voort. Exterieur is wellicht wat veranderd, maar niet zodanig dat het paard er totaal anders uitziet dan in die tijd

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:48

Ja de 'spoorsttot 'is bij mij ook altijd blijven hangen, en zeker daar vind ik het te grof. Maar zoals met alles: kritisch lezen en ervan meenemen waar je zelf in gelooft, toch?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:02

Spoorstoot klinkt misschien inderdaad grof, maar wees eerlijk.
Als een paard niet reageert op been in bijvoorbeeld wijken, geef je hem dan 1 flinke 'spoorstoot' of blijf je met je been 'schoppen' totdat deze op zij gaat?

Nee hoor, mijne weet het fijne er van en als ik vraag om wijken, sb of travers en ik krijg niet die reactie die ik wil? Kan ze zeker een stoot met mijn spoor verwachten, zoals het hier zo mooi omschreven wordt. In mijn opzichte veel duidelijker voor het paard, hij weet wat er van hem verwacht wordt en doe thij dit niet weet ie ook wat m te wachten staat.

Zeker de paarden die het fijne er van weten, hebben bij mij 1 kans om na te denken, in alles. Zowel voorwaarts weg rijden, als zijwaarts. Geen reactie? Eis ik meer reactie, vind het sowieso vriendelijker als dat mensen continue 'schoppen' en zo dus het paard flink afstompen. Dat gebeurt niet als je het paard een 'spoorstoot' geeft.

Ik geef toe, er had een andere benaming kunnen staan (wat hoef je mij niet te vragen?), maar zo is het duidelijk in mijn inziens.

:)

Edit: Er wordt natuurlijk niet het aanspiesen van je paard mee bedoeld en dat zul je mij ook niet zien doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:03

Nuja, ik vind een spoorstoot waarbij steinbrecht aanraadt om het type spoor te pakken dat kneuzingen veroorzaakt die lang pijn doen toch echt not done hoor, je kunt paarden ook anders scherp maken aan de hulpen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:05

poes schreef:
Nuja, ik vind een spoorstoot waarbij steinbrecht aanraadt om het type spoor te pakken dat kneuzingen veroorzaakt die lang pijn doen toch echt not done hoor, je kunt paarden ook anders scherp maken aan de hulpen.

Dat heb ik er niet uit begrepen, kan ik mij zo ook niet herinneren. :)
Ik heb gewoon een simpel knopspoortje, dus geen die pijn veroorzaken zullen we zo even zeggen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:12

Ik zou de passage nog eens heel exact moeten nalezen, maar hij schreef iig iets van dat een spoorstoot echt pijn en verwonding moest veroorzaken...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:19

Ik vond het inderdaad een verhelderend boek, maar heb het stuk over de sporen geshokt gelezen en het daarna in de hoek gegooid :o
Volgens mij had hij het zelfs over bepaalde sporen die alleen maar sneeën veroorzaakten, andere konden kneuzingen veroorzaken en blah blah blah. Zo wil ik niet rijden.

Ik zal de passage nog eens opzoeken en nogmaals lezen. Eens zien of het echt zo bloederig en luguber is als in mijn gedachten.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:27

Ik heb het boek jaaaaren geleden geleend en woord voor woord doorgelezen. Veel van geleerd, hoewel je niet alles letterlijk moet nemen (de moderne tijd is toch anders). Het is vrij wetenschappelijk geschreven en daardoor leest het niet makkelijk weg, maar als je de moeite neemt om het rustig te lezen en herlezen, steek je er veel van op.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:30

Ja er staat ook ergens iets over een behoorlijke mep met de zweep...de jachthouw,waarbij je de zweep van links naar rechts krachtig over het paard haalt,daar haal ik dan uit dat men dat vroeger zo deed,ok,ik niet; er staan wel heel veel andere goede dingen in waar ik wel mee door de deur kan.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:38

Ik kan niet anders dan 'Poes' gelijk geven IN HET LICHT VAN DE HUIDIGE TIJD. Zonder voorbehoud is eeen dergelijke aanpak niet meer aanvaardbaar.
Voor de mensen van die tijd wil ik wel pleiten: In de negentiende eeuw was het leven niet zo glad, zo prettig als tegenwoordig. Er waren gen sociale voorzieningen, gezondheidszorg, een Algemene Ouderdoms Wet. Men sprong grof met de medemens om. Dus had men nog minder medelijden voor een dier. Bovendien hadden veel mensen geeen inzicht in het vermogen van een dier om te voelen of te lijden. Nu is dat onvoorstelbaar, toen normaal.
Toen ik eenklein jongetje was vroeg ik aan meneer pastoor of mijn hond mijn naar de Hemel mocht. Nee dat mocht niet zij hij; eebn dier heeft geen gevoel, geen ziel. Dat was 1964. Wij zijn er anders over gaan denken. Ook Steinbrecht zou er nu anders over denken. Zie een boek in het tijdgewricht waarin het geschreven is. Haal eruit waarvan men in redelijkheid mag denken dat het vandaag toepasbaar is, niet meer, niet minder.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:42

Kadankovitch schreef:
Ik kan niet anders dan 'Poes' gelijk geven IN HET LICHT VAN DE HUIDIGE TIJD. Zonder voorbehoud is eeen dergelijke aanpak niet meer aanvaardbaar.
Voor de mensen van die tijd wil ik wel pleiten: In de negentiende eeuw was het leven niet zo glad, zo prettig als tegenwoordig. Er waren gen sociale voorzieningen, gezondheidszorg, een Algemene Ouderdoms Wet. Men sprong grof met de medemens om. Dus had men nog minder medelijden voor een dier. Bovendien hadden veel mensen geeen inzicht in het vermogen van een dier om te voelen of te lijden. Nu is dat onvoorstelbaar, toen normaal.
Toen ik eenklein jongetje was vroeg ik aan meneer pastoor of mijn hond mijn naar de Hemel mocht. Nee dat mocht niet zij hij; eebn dier heeft geen gevoel, geen ziel. Dat was 1964. Wij zijn er anders over gaan denken. Ook Steinbrecht zou er nu anders over denken. Zie een boek in het tijdgewricht waarin het geschreven is. Haal eruit waarvan men in redelijkheid mag denken dat het vandaag toepasbaar is, niet meer, niet minder.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

precies! *D

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 01:13

Annetje schreef:
Volgens mij had hij het zelfs over bepaalde sporen die alleen maar sneeën veroorzaakten, andere konden kneuzingen veroorzaken en blah blah blah. Zo wil ik niet rijden.

Dat klopt hoor, daarom heb ik het gisteren ook zo gepost :) Zie:
Uums schreef:
De duidelijke waarschuwingen om de spoorstoot vooral sporadisch toe te brengen is bijvoorbeeld goed en heel logisch, maar een frase als die waarin beschreven wordt dat een spoor scherpe, doch niet te scherpe wieltjes mag bevatten, omdat deze laatste slechts licht oedeemachtige knobbeltjes veroorzaakt en geen open wonden - tja... De eerste keer flink veel pijn en een kneuzing veroorzaken, zodat de gevoeligheid nog lekker lang herinnerd wordt...

Quir schreef:
Dat heb ik er niet uit begrepen, kan ik mij zo ook niet herinneren.

Het staat er letterlijk, al vrij vooraan in het boek. Dat is overigens niet de enige passage, bij de zijgangen komt het opnieuw aan de orde.

Kadankovitch: dat ben ik met je eens, vandaar mijn opmerking over uit de tekst destilleren louter wat ik denk te kunnen gebruiken :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 02:16

Tto aan de zijgangen ben ik nooit geraakt, ik vind het boek vrij zwaar, lees enkel de stukken die ik ook kan meepakken in de training op dit moment. Ben al vaak herbegonnen of pik er stukjes uit.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 03:21

Kadankovitch, ben bedolven onder je boekenkennis, alle respect, ik kan daar geen fluit van, maar ben en blijf een praktijkmens.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 09:22

tuurlijk zijn er in ieder boek wel dingen wat je niet aanspreekt e.d. maar het gaat toch mn om de hoofdlijnen of dat je aanspreekt? En je moet natuurlijk ook het boek een beetje in de huidige tijd kunnen plaatsen..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:38

Voor mij is het lang geleden dat ik het hele boek gelezen heb en nu lees ik er alleen nog de stukken uit waar ik iets aan heb.

Ik kon het mij niet herinneren, althans niet op die manier. Zo zal ik het dus ook nooit doen, maar ik ben wel heel duidelijk tegen over mijn paard. (onder andere ook omdat ze dat heel erg naar mij is)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:54

Geachte Setteke,
Ik moet iets bekennen: Ook ik ben eerder een praktijkmens. Maar, doordat ik vaak aan bed gebonden ben (ik maak er geen geheim van want het is een vast bestandeel van mijn leven is geworden ), ben ik steeds meer gaan lezen. Daarbij komt nog dat ik eigenlijk niet echt graag lees (door een ongelukje op de operatietafel een beetje dyslectisch geworden). Maar informatie heb ik wel graag. Ik ben namelijk hondsnieuwsgierig.
Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen; iedereen beoefent de paardensport uit op de eigen manier. Ik een beetje op het 'droge'.
Ik heb ik echt alle respect voor mensen die fijn paardrijden, zonder ooit een boek gelezen te hebben. Dat ik meer lees maakt mij geen betere ruiter, dan de niet-lezer. Wel heeft het mij persoonlijk wel een geholpen.
Ik ben in mijn hart ervan overtuigd dat de ' praktijkmens' (vermist voorzien van goede begeleiding), minstens even ver komt dan de 'boekenwurm'.
Ellen Bontje zei eens:"Rijden doet rijden". Ik denk dat ze daar gelijk in heeft.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch