Wanneer rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:51

Ik heb nog nooit met sporen gereden en ben het ook niet van plan :).

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:24

Bij ons op de manege rijden we nooit met sporen, maar meestal moeten we wel bij sommige paarden een zweepje bij de hand hebben. Ik zou denk ik sporen gebruiken als het Paard, of veel te traag loopt en/of niet op de zweep reageerd, of als het paard gewoon eigenwijs is en niet wil luisteren.

bfsunshine

Re: Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:28

Ik rijd alleen met sporen als ik van plan ben de wat moeilijkere oefeningen te doen, zoals wissels en dergelijke. Zo hoef ik geen overdreven duidelijke beenhulpen te geven voor hij me snapt, mijn paardje is ook erg voorwaarts dus heb ze zeker niet nodig om naar voren te rijden. En dan nog vind ik dat een paard op je been moet zijn, en als hij dat niet is het niet moet gaan zoeken in sporen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:29

m'n pony werd vroeger altijd gereden met sporen, ik heb een half jaar gereden zonder
sporen en 't was een drama.. hij luisterde totaal niet naar mijn beenhulpen ik stoorde
de andere in de les met mijn pony (hij raakte opgewonden van de andere pony's) :n
Toen stelde m'n instructrice voor om een keertje sporen te proberen, bij de fijnste aanraking
versnelde hij en luisterde hij geweldig ;)
Nu rijd ik elke les met sporen, zodra ik alleen rijd, of buitenritten maak doe ik ze niet aan,
onnodig, dan luistert hij namelijk wel goed :j

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:38

ik ben toen met sporen gaan rijden voor de wedstrijden. het is van de M1 verplicht. dus toen we daar naar toe aan het werken waren hebben we rustig aan de sporen erbij gepakt. gewoon voor het omhebben want gebruiken deed ik ze in principe niet. enkel als het echt ffies nodig was. maar ik kan mijn pony die tot Z nivo is afgericht alle oefeningen zonder sporen rijden. ze loopt ze precies hetzelfde als met. dus bij haar is het omdat het moest. bij mijn jonge paard gebruik ik niets en dat wil ik voorlopig zo houden. tot dat we echt richting de M gaan dan moeten ze bij hem natuurlijk wel om zodat hij niet op wedstrijd voor een verrassing komt te staan.

ra_fli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:41

hmmmm heb nog nooit met sporen op een paard gezeten, maar er heeft wel iemand met sporen ooit eens op mijn paard gezeten (ben er wel volledig tegen) en hij reageerde er nogal fel op

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:47

Ik rij met sporen :j mijn motoriek is vrij slecht en ik heb dus dagen dat ik mijn benen niet goed kan controleren, dan prik ik een keer en weet het paard precies wat ze moet doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:50

Als het kan rijd ik zonder maar momenteel rijd ik ook met sporen :j
Het paard dat ik rijd wordt ook door een ander (prof spring) ruiter gereden en die rijd met een best stevig spoortje. Als ik helemaal zonder opstap dan neemt ze me niet serieus en blijf ik aan het porren. Dus nu rijd ik met een klein knopspoortje, gedonder meteen afgelopen en ik gebruik hem nauwelijks, bevalt veel beter zo :j

Edit: Trouwens, ik las dat iemand zei dat spoortje vanaf de M verplicht is. Eigenlijk is het anders, vroeger was een spoor altijd verplicht op wedstrijd. Tegenwoordig staat het nog in het reglement, in alle klassen zijn sporen verplicht maar B+L krijgen dispensatie.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:52

inprencipe altijd tenzij het paard traumatische ervaringen heeft.
Beter sporen om en niet nodig dan geen sporen om en wel nodig want dan heb je een probleem.
Want bedenk als je sporen om hebt hoef je daar niet percee gebruik van te maken dat beslis je zelf.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:54

Ik rijd ook met sporen, maar ook alleen omdat me paard soms zo kan drammen tegen het been dat ik af en toe eens flink door moet komen..
Heb liever dat ik een paar keer goed door kom met een spoor dan dat ik de hele tijd loop te 'schoppen' ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:56

Om een paard net even iets actiever aan het been te krijgen.
Overigens vind ik het onnodig om dit bij manegepaarden te doen, deze lopen gemiddeld zo'n 2 uur op een dag en denk niet dat ze hier nu echt beter van worden ;)

Joepjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:18

In het begin laat ik mijn leerlingen met een jong paard nog niet met sporen rijden..
Liever laat ik het ze proberen gewoon met been en stemhulpen als dit geen effect heeft dan eerst een zweepje en pas op laatste moment sporen..
Echter moet je in het M al sporen dragen dus lijkt het me een beter plan om er in het L al paar x meegereden te hebben

Anderzijds vind ik dat sommige paarden zich ook afstompen van sporen

zwartpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:31

Een van de paarden waarop ik rijd, kun je niet rijden zonder sporen. Dan is hij echt niet vooruit te krijgen.
Verder rijd ik altijd zonder sporen omdat ik vind dat je alleen met sporen moet rijden als het nodig is; voor het voorwaarts rijden óf voor verfijning van de beenhulpen.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:38

Niet. Paard waar ik op rijd reageert prima op mijn been, en ik doe geen ingewikkelde dressuuroefeningen, dus ik heb niet veel te verfijnen/duidelijker te maken.

mdpl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:41

liesje1986 schreef:
Ik rijd eigenlijk alle paarden met sporen. Sommige paarden met korte spoortjes, andere met wieltjes. Soms gebruik ik de zweep er ook nog bij ~~}>
Ik doe dit om mijn paarden zo scherp mogelijk aan het been te krijgen. Ze moeten op de allerlichtste beenhulp reageren en anders krijgen ze een por. En ze worden absoluut niet dood voor het been door spoorgebruik, juist wat feller. Ik denk dat je beter 1 keer goed kan doorkomen dan 10 keer half. Het ligt er maar net aan hoe consequent en bewust de ruiter met sporen omgaat.

Ik vind wat liesje1986 doet niet kunnen.. belachelijk gewoon.
Je gaat je paard niet porren als je sporen aan hebt.
En ik vind het ook geen slim plan om met sporen en een zweep te rijden.
Ik hou daar gewoon niet van.
Ik zou dat persoonlijk nooit doen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:47

Ik ben absoluut niet van plan om met sporen te gaan rijden. :n
Zie het nut er niet van in.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:50

Ik rij nooit meer met sporen, gewoon omdat ik met mijn benen wel af kan. Lekker veel actieve overgangen rijden, heerlijk resultaat :D
Toen ik wedstrijden reed trainde ik af en toe met sporen. Tijdens de wedstrijden reed ik wel met sporen.
Sporen gebruikte ik puur ter verfijning van de hulpen.
Als het met mijn benen niet lukt pak ik wel een zweepje, maar dat is ook al 2 jaar geleden. Ik heb er niet eens een op stal liggen ;)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:09

Ik rijd wel met sporen. Als een paard echt niet voorwaarts is of tegen het been haal ik ze er wel vanaf. Paard moet leren mijn been te respecteren en daarop te reageren, niet omdat ik hem pijn doe door een stuk ijzer in zijn buik te porren.
Sporen zijn er voor verfijning van de hulpen. De kunst is ook met zo'n klein mogelijke beweging je paard te laten reageren. Een paard reageert inderdaad ook op een vlieg, dus echt prikken met je spoor is niet nodig.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:36

Omdat het in de M moet, ben ik aan het oefenen met sporen.
Helaas zie ik om mij heen zo verschrikkelijk veel mensen die iedere pas de sporen erin zetten.... Dat wil ik zelf absoluut niet hebben.
Daarom ben ik eerst gaan werken aan een stille beenhouding, bewust blijven drijven met de kuit en niet met de hak, etc. Tot ik dacht van mezelf dat het kon om met sporen te rijden.
Nu pak ik zo af en toe de sporen erbij, maar blijf er continue op letten dat ik ze alleen gebruik wanneer het nodig is, dus eigenlijk bijna nooit. Je merkt goed wanneer je je spoor erin zet en wanneer niet en het is aan de ruiter om hier alert op te blijven.

Nu ik regelmatig met sporen rijd, merk ik dat het met name bij het wijken makkelijker gaat. Mijn paard heeft daar erg veel moeite mee en lijkt niet helemaal te begrijpen wat er van hem verwacht wordt. Met behulp van het spoortje, lijkt hij beter te snappen dat hij opzij moet in plaats van harder.
Overgangen rijd ik nog steeds puur op mijn kuit en wil daar absoluut mijn spoor niet bij gebruiken. Ik gebruik ze wel bij de 2e of 3e waarschuwing, als hij niet op de kuit reageert.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:39

Op wedstrijd en ongeveer 1 keer per week thuis.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:15

Een enkele keer in de week om haar wat scherper aan mijn been te krijgen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:20

Ik heb ze om bij het springen en dressuur. Voor dressuur vooral voor de zijgangen en zorgen voor extra oplettendheid van mn pony. &dan niet voor het voorwaartser, maar in dit geval om de hulpen te verfijnen.
Met springen heb ik ze om haar ook goed op te laten letten zorgen dat ze in het juiste tempo met de juiste sprong naar de hindernis gaat en eroverheen springt.

Ik rij ook met sporen omdat ik een stille beenhouding heb en ik weet hoe ik ermee om moet gaan. (in tegenstelling tot sommige andere mensen..)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:23

ik rij af en toe met sporen. Ik laat ze soms bewust achterwege om mijn paard puur voor mijn kuit actief te houden. Als ik echt oefeningen wil trainen, gebruik ik ze om mijn hulpen te verfijnen. Paard reageert dan iets scherper dan zonder spoor. Sporen dienen dus alleen ter verfijning, niet voor het voorwaartse. Dat doet de kuit.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:25

meteen nadat ie zadelmak was.
om ze scherp aan de hulpen te krijgen.
(western - reining- wedstrijden)

als je alleen recreatief rijd is het vaak idd niet nodig.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:28

recreatief vind ik idd niet nodig. bij de meeste paarden is t vanaf de M1 wel makkelijker.