Losrijden van dressuur ruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:31

het beste is als het hoofd van je paard Recht is dus bv niet zo zoals het filmpje maar ook niet helemaal gestrekt zoals bv sommige (!) manegepaarden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:32

equitation schreef:
Ik snap niet waarom het zin heeft telkens eindeloze discussies starten

IK startte deze discussie niet :7

Gaf alleen mbv een filmpje aan wat de mogelijke reden is waaróm het in de dressuur zo gebruikelijk om op deze manier los te rijden.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:34

Goede filmpjes! Enneh, "Wat is je bedoeling nou? Moet dit weer een reltopic worden? Lekker de topruiters de grond in boren en dat terwijl ze zoveel goede prestaties leveren voor NL?" Moest ik wel even om lachen! Dus omdat ze topruiters zijn en goede prestaties leveren moeten de paarden er onder leiden?

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:35

dressagelady schreef:
Nouja M dressuur kun je nou niet echt de top noemen he :P Dat is nog redelijk basis en echt wel recreatiedressuur, niet dat dat uitmaakt. Maar al dat gedram van iedereen, laat dan lekker zien dat jij het beter kan!

Onder ambitie bedoelde ik niet zozeer top-dressuur maar wel mensen die bewust bezig zijn met dressuur en wedstrijden rijden, zoals jij noemt 'recratiedressuur'. Ik wilde ermee zeggen dat niet alleen buitenritruiters deze methode afkeuren maar ook dressuurrecreatieruiters zoals jij dat noemt. Ik zeg niet dat ik beter kan maar als het op deze manier zou moeten om de top te behalen hoeft het van mij niet en blijf ik liever recreatiedressuurruiter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:37

Emilia schreef:
Maar denk nou eens na....Denk je nou echt dat al die ruiters op dat niveau komen met hun paarden als ze het niet goed doen?

Natuurlijk! Je kunt toch ook Chinese kindjes hardhandig dubbelvouwen die vervolgens spetteren op de Olympische Spelen? Je kunt toch ook een wereldberoemd catwalkmodel worden op water en slablaadjes?
Maar dat maakt het niet wenselijk, of in ieder geval niet de juiste weg.
Maar iedere andere weg kost tijd, en die nemen mensen niet.... ongeduldig he?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:39

dressagelady schreef:
Lekker kort door de bocht weer allemaal. Niet overal gaat het zo. En daarbij: niet iedereen heeft zijn paard enkel voor buitenritjes en weide decoratie.

Hahaha, lekker denigrerend zeg... staat je goed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:40

Henkjan schreef:
Als dit de manier van trainen is van sommige ruiters dan zullen ze daar wel een reden voor hebben, als hun paard op die manier het beste tot prestaties komt, dan is dat heel logisch.

Verder doe je het op Bokt al verkeerd als er een slof (los) aanhangt of je met een S&T hoofdstel traint in de M2 als voorbereiding op de Z.

Verder over de gespannen sfeer, iedereen is ontzettend geconcentreerd, je weet waarschijnlijk wel wat er van af hangt of je 1e of 10e wordt op zo'n wedstrijd, en dan ben je niet heel aardig naar andere mensen.

En zo kun je zelfs een kromme banaan rechtl*llen... :+

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:41

Ninx, da's geen goed onderbouwd argument! :n Het is geen reden voor de ruiters om hun paard zo in de krul te trekken. Er zijn nog meer wegen
die naar Rome lijden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:42

Ninx schreef:
Henkjan schreef:
Als dit de manier van trainen is van sommige ruiters dan zullen ze daar wel een reden voor hebben, als hun paard op die manier het beste tot prestaties komt, dan is dat heel logisch.

Verder doe je het op Bokt al verkeerd als er een slof (los) aanhangt of je met een S&T hoofdstel traint in de M2 als voorbereiding op de Z.

Verder over de gespannen sfeer, iedereen is ontzettend geconcentreerd, je weet waarschijnlijk wel wat er van af hangt of je 1e of 10e wordt op zo'n wedstrijd, en dan ben je niet heel aardig naar andere mensen.

En zo kun je zelfs een kromme banaan rechtl*llen... :+

Ja want daar ben ik het mee eens, en kan ik heel goed snappen.
Verder heb ik geen zin om nog in een eindeloze discussie mee te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:43

wendy_paard schreef:
pfff er word in slomo gefilmpd omdat arabesk erop tegen is om
2 min door te vragen en sja als je het in slomo afspeelt duur het veeel langer!

Ooooooooohhhhh, noem je dat doorvragen? :+
Mmm, er zijn dus best veel mensen die zo rijden als ik dat hier zo eens lees. Jaren van kennis en kunde heeft ruiters niet veel verder gebracht dan.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:43

Sarcasme modus aan

Ja hoor tuurlijk. Alle dressuurruiters zijn gewoon énorme paardenbeulen. Ik rij ook dressuur. Niet echt hoog ofzo, M1 . Maar dat ligt natúúrlijk aan mijn paard. Dressuurruiters geven namelijk altijd het paard de schuld.

Verder hou ik helemaal niet van paarden. Ik rij alleen paard omdat ik zwáár gefrustreerd ben en me toch ergens op af moet reageren. Ik hou ervan mijn paard met zijn kin helemaal op zijn borst te trekken. Dat komt omdat ik eigenlijk helemaal niet durf te rijden, dus dan lossen we het maar zo op. Als mijn paard niet luistert knoop ik hem aan een bijzetteugel met zijn hoofd op zijn borst en jaag hem dan de bak door.

Uiteraard maak ik me helemaal niet druk om wat mijn paard leuk vindt, als ie maar prijzen voor mij wint.
Ik zet mijn paard vierkant op ijzers en op dit moment staat 'ie geschoren en wel onder 7 dekens op stal want zo hoort het nu eenmaal. Los komt 'ie niet, want dan kunnen we in het weekend niet op wedstrijd als 'ie zich per ongeluk bezeert.

Mijn paard is natuurlijk een hoog in het bloed staand dier met een schitterende afstamming. Daar letten de jury's namelijk op. Die kijken helemáál niet naar je proef. Alleen naar je coupon. Als daar de juiste afstamming vermeld staat win je. Helemaal als je paard ook nog eens groot en zwart is (maar dan wel een KWPN-er hè).

Buitenrijden kan niet met mijn dressuurpaard. Alleen met Stang en Trens, slofteugel, 2 zwepen en wielsporen van 20 mm. Springen kan ook niet. Dan breekt 'ie zijn benen.

Uiteraard kijk ik neer op het gepeupel dat tijdens de wedstrijd aan de kant staat. Niet is heerlijker dan je frustratie af te reageren op de omstanders en op de tegenstanders op een wedstrijd. Ook mensen met een ander ras dan een KWPN-er of met een KWPN-er met een verkeerde afstamming hebben niks op een wedstrijd te zoeken. Die probeer ik met losrijden dan ook omver te rijden. Gelukkig denkt de jury er precies hetzelfde over. Deze mensen halen namelijk nóóit hoge punten.

Sarcasme modus uit

Zo, ik geloof dat ik hiermee alle vooroordelen weer lekker bevestigd heb. Lekker generaliserend zeg.

Overal heb je rotte appels en het is ook maar net met wat voor bril je kijkt. Als je er al van uit gaat dat dressuurruiters rotmensen zijn die hun paarden afbeulen, zullen de combinaties die dat doen je ook eerder opvallen dan de wel correct rijdende combi's.

Het is toch ook niet zo dat bijv. alle manegeruiters niet kunnen rijden, alle mensen die hun paarden natuurlijk willen houden dit alleen maar doen omdat ze geld willen besparen, alle springruiters alleen maar over hindernissen heenraggen en zich er verder helemaal niet druk over maken hoe het paard loopt, alle handelaren oude krotten met verkeerde papieren aanbieden, etc. etc. etc.

En dan nog iets. Als je dan een combinatie ziet waarbij de ruiter enorm verkeerd bezig is, waarom zeg je er dan op dat moment niks van. Achteraf klagen op bokt is lekker zinvol. Op iedere wedstrijd loopt een official rond, vraag waarom die er niks aan doet als je het zelf niet aan de ruiter durft te vragen.
Laatst bijgewerkt door Ptries op 12-01-10 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:46

vrouwen onder elkaar... zijn altijd wel wat bezig met katten op elkaar. Dat is op dressuur wedstrijden neit anders dan bijvoorbeeld hier op bokt :+ whaha.

Ik zie het niet als onze dressuur sport.
Als mijn sport. En ben best wel een beetje trots op mij en mijn paard. Niet omdat we nu zo hoog rijden. Maar gewoon omdat mijn paard er zo onwijs veel beter uitziet dat dat ze deed. Glimmen en stoer doen :P whaha. Nou dat geeft een goed gevoel.
Er zijn zo onwijs veel meningen over het hoe zou moeten. In mijn ogen heeft het geen zin om over die meningen te discussiëren aangezien ze onwijs uit een kunnen lopen met verschillende standpunten en uitgangspunten.
Als je heel erg tegen de manier van t rijden van t filmpje die is geplaatst bent. kan ik me voor stellen dat er een beetje boos om bent. Maar, dat er mensen op deze manier rijden betekent dat ze die manier fijn vinden. En dat het voor de combinatie werkt. En dus wel voor zijn. En negatief over andere manieren. BlaBla... dat heb je toch!

Wat het katten betreft... tja, jammer, maar helaas. Je stopt het niet. Bij volleybal of voetbal etcetc kunnen vrouwen ook best op elkaar katten hoor. En dan misschien zelfs wel wat 'harder' ... letterlijk en figuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 12-01-10 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:47

_O-

Er staat nergens vermeld dat dressuurruiters KLAAR UIT allemaal 'dierenbeulen' zijn, maar er zijn er zát die er wél zo over denken zoals jij het nu sarcastisch verteld. En ook het feit dat er zo luchtig word gedaan over hyperflexie is onacceptabel, als ze echt zo goed zijn mogen zo voor
mij part ook laten zien dat ze het dresuurmatig ook kunnen halen zonder dat getrek en gezaag. :n

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:47

Citaat:
Maar, dat er mensen op deze manier rijden betekent dat ze die manier fijn vinden. En dat het voor hun werkt. En dus wel voor zijn.

Als het maar voor de mens werkt, he? :+ Paard loopt toch wel.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:52

NHevaVD schreef:
Citaat:
Maar, dat er mensen op deze manier rijden betekent dat ze die manier fijn vinden. En dat het voor hun werkt. En dus wel voor zijn.

Als het maar voor de mens werkt, he? :+ Paard loopt toch wel.

Wat is dat nu weer voor opmerking?
Datzelfde zou je dan over ALLE manieren kunnen zeggen. Bitloos, boomloos, een theorie van de bodt, van Van Baalen, Anky, Sjef... etc.
Echt een beetje raar.

Paardrijden zie ik als samenspel. Dus niet alleen werken voor de mens... denk je nu echt dat een paard loopt als t pijn heeft? Ik weet niet waar jij je ervaringen dan vandaan hebt?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:53

Je zegt nl. zelf: "Maar, dat er mensen op deze manier rijden betekent dat ze die manier fijn vinden. En dat het voor hun werkt. En dus wel voor zijn."
Als ik me niet vergis bedoel je toch écht de ruiters?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:54

er staat inderdaad duidelijk HUN... dus de combinatie? daar al aangedacht?

E_Nalanta

Kon ook de ruiters in het algemeen zijn :)

Arabesk

als het voor HEN werkt

niet HUN

dat even terzijde :7. Voorzetsel + meewerkend voorwerp = altijd HEN

Femke16

Re: Losrijden van dressuur ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:56

ik zal er ter verduidelijking wel even neer zetten dat het over de combinatie gaat.

En dat hun hen gedoe... inderdaad dat terzijde... (A) :P

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:57

HorsesWoman schreef:
Hallo allemaal,

Ik was een tijdje geleden bij outdoor gelderland aan het stage lopen,
en ik heb sinds die een hekel aan dressuurruiters.

Ik heb bij zeker 20 paarden het losrijden gezien, en ze werden allemaal stuk voorstuk
in stap/stilstaant met hun kin op hun borst getrokken. En ook word er gezaagt door sommige.

Nu snap ik dus echt niet wat hier goed aan is, en waar het voor nodig is,
dus mischien kan iemand hier me vertellen waarom dit gedaan word.

Het was trouwens niet alleen bij dressuur rijders, sommige spring ruiters deden het ook.

Ook is de sweerf tussen de ruiters verschikkelijk vind ik, ze zijn bijna allemaal verschikkelijk verwaand en onaardig,
er wat ook iets in de stallen gebeurt, en paard schok van een ander paard,
en toen i.p.v de paarden te kalmeren, werd er tegen elkaar gescheeuwd.

Wat vinden jullie hier van? Want volgens mij moeten we echt niet trots zijn op deze manier van de paardensport??

Sorry als hier al topic's over zijn. x

Ik rij ook dressuur en ben regelmatig op wedstrijden te vinden.
Meestal is de sfeer goed en wordt er lekker gereden, maar er zitten wel eens wat rotte appels tussen. Maar om nou te zeggen dat alle dressuurruiters verwaand en onaardig zijn...?

Musjes

Re: Losrijden van dressuur ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:01

Ik vind de filmpjes wel erg hoor. Ik zie gelukkig geen ruiters om me heen die op die manier hun paarden rijden. Maar deze ruiters geven wel een een heel verkeerd beeld aan de meisjes die willen beginnen met hun droom; paardrijden.

Wat TS zegt over de sfeer, dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Ik heb daar ook geen ervaring mee. Maar kan me voorstellen dat er stallen zijn waar dat wel zo is.

Al met al erg generaliseren geschreven :)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:38

Oakland1990 schreef:
Fijn, TS, dat je meteen àlle dressuurruiters over één kam scheert. Maar de goeden moeten het altijd met de "slechten" bekopen, dus eigenlijk maakt het niet uit wat ik hier zeg, want ik hoor tot die eerste groep.

Sorry, maar ik heb in een bericht juist gezegt dat ik dit niet doe!
Ik heb het vooral over SOMMIGE dressuurriuiter die in de hogere dressuur rijden,
anky als voorbeeld.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:38

Musjes schreef:
Ik vind de filmpjes wel erg hoor. Ik zie gelukkig geen ruiters om me heen die op die manier hun paarden rijden. Maar deze ruiters geven wel een een heel verkeerd beeld aan de meisjes die willen beginnen met hun droom; paardrijden.

Wat TS zegt over de sfeer, dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Ik heb daar ook geen ervaring mee. Maar kan me voorstellen dat er stallen zijn waar dat wel zo is.

Al met al erg generaliseren geschreven :)

Ik heb het hier vooral over wat ik gezien heb bij outdoor.
En dat zijn dan vooral de mensen die de beste genoemt worden..

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:40

Het spijt me dat ik een verkeerd beeld van mijn mening heb gegeven,
alles dressuur rijden, bodoel ik mee; alle dressuur ruiters die ik bij outdoor gezien heb.

En begrijp me niet verkeerd, ook ik vind dresuur erg mooi, omdat het ook op de manier kan gaan,
waar bij de ruiter met respect samenwerkt met het paard.

In dit topic; [RT-D] Spelen met je vingers of stille hand?
word omscheven waarom dat trekken enzo. zo slecht is.

Het is trouwens niet de bedoeling om hier een reltopic van te maken,
ik vroeg me alleen af waarom dit gedaan word, en of we dit wel normaal moeten vinden.